Reisverzekering?

05-04-2012 12:07 21 berichten
Ik zit inmiddels al een tijdje in het buitenland, waar ik ook van plan ben te blijven. Ik had echter altijd nog mijn zorgverzekering in Nederland lopen, waarbij ik ook zorgtoeslag ontving. (Ik kan in dit land nog geen zorgverzekering krijgen, omdat ik daarvoor langer dan 2 jaar hier moet wonen.) Nu kreeg ik altijd een mooi bedrag zt, maar is mijn toeslag niet gecontinueerd naar 2012, dus uiteindelijk maar opnieuw aangevraagd. Word ik afgewezen: ik zou geen Nederlandse zorgverzekering hebben. Belastingdienst gebeld, ik zou inderdaad gewoon recht hebben en ik krijg binnenkort de beschikking. Nu blijkt dus dat al die voorwaarden aangepast zijn, en ik nu nog maar 20 euro vergoed krijg, in plaats van de 70 die ik gewend was. Dat betekent dat ik 100 euro zelf moet betalen, en zoveel geld heb ik op het moment niet. (Krijg maar een klein bedrag stufi, ik werk er iets bij, maar niet veel en ik betaal mee aan de huishouding. Blijft weinig geld over.) Ik heb dus mijn zorgverzekering gemaild met de vraag of het handig was om de verzekering stop te zetten, en zij hebben dat per direct gedaan. (Zonder verder antwoord op mijn situatie.)

Nu wilde ik dan maar een reisverzekering afsluiten, maar ik kreeg vandaag bericht van Mondial Assistance dat dat bij hen al niet meer lukt, omdat ik hier al zit. Voor hun reisverzekering is een vertrek, reis, en terugkomst vereist. Ik voldoe niet aan die voorwaarden.

Hebben jullie enig idee wat voor verzekering wel bij me zou passen? Want ik zit nu dus zonder ziektekostenverzekering en dat lijkt me niet de meest handige situatie. Ik hoop overigens dat dit op de juiste pijler staat.. (Ben niet echt op reis, maar wist ook niet waar ik hem anders zou moeten plaatsen..)
Je zult toch weer een gewone ziektekostenverzekering ergens moeten afsluiten. Rot dat je het niet kan betalen, maar dat is geen reden om hem maar op te zeggen. Is het een optie al je extra pakketten eraf te gooien? Of om tijdelijk meer te gaan werken? Het gaat maar om 50 euro per maand die je nu minder krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet eens 50 euro hebt om de verzekering te betalen, zou ik me sowieso gaan afvragen of je slim bezig bent.

Meer werken geen optie?
Maar waar woon je nou officieel? Want in NL is een zorgverzekering verplicht nl.
quote:Jorina schreef op 05 april 2012 @ 12:14:

Maar waar woon je nou officieel? Want in NL is een zorgverzekering verplicht nl.

Maar ook al zou TO op papier nog ingeschreven staan in NL, dan moet ze daar ook nog een minimaal aantal maanden wonen om ingeschreven te blijven staan.

En voor een reisverzekering heb je (terecht) een Nederlandse zorgverzekering nodig, het is natuurlijk niet zo dat je voor 30,- per jaar aan een reisverzekering dezelfde rechten krijgt als een zorgverzekering van min. 1200,-.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maar je weet natuurlijk niet of TO zich bij de gemeente heeft uitgeschreven. Theoretisch gezien woont ze dan ook daadwerkelijk in NL.
Ik denk dat jij je vraag het beste voor kunt leggen aan het CVZ (College van Zorgverzekeraars). Maar ik ben bang dat je toch minimaal de basisverzekering zult moeten regelen. En als dat financieel niet lukt, dan zul je iets aan je financiële situatie moeten veranderen.
quote:Jorina schreef op 05 april 2012 @ 12:29:

Maar je weet natuurlijk niet of TO zich bij de gemeente heeft uitgeschreven. Theoretisch gezien woont ze dan ook daadwerkelijk in NL.En theoretisch moet ze dan ook (uit mijn hoofd) 9 maanden per jaar op dat adres wonen. Als zij op de een of andere manier heeft laten weten (al is het aan een andere instantie) dat ze niet in NL verblijft, dan kunnen er problemen ontstaan.
Zou het niet iets anders in elkaar zitten mbt dat wonen in NL, omdat TO aangaf pas na 2 jaar een verzekering in haar huidige land te mogen afsluiten?
Je kan indd geen zorgverzekering meer afsluiten. Je kan even kijken naar een global traveler verzekering die de reis en zorgverzekering combineert!
quote:himalaya schreef op 05 april 2012 @ 12:33:

[...]

En theoretisch moet ze dan ook (uit mijn hoofd) 9 maanden per jaar op dat adres wonen. Als zij op de een of andere manier heeft laten weten (al is het aan een andere instantie) dat ze niet in NL verblijft, dan kunnen er problemen ontstaan.Ja, zeker waar, maar als ze theoretisch gezien in NL woont, is ze theoretisch gezien ook verplicht om verzekerd te zijn. Theoretisch gezien dan he?
Het probleem zit hem hierin: ik sta niet meer ingeschreven in Nederland. Ik heb geen woning meer in Nederland, ik sta ingeschreven in het land waar ik nu woon. Daar moet ik dus 2 jaar wonen, om in aanmerking te komen voor sociale voorzieningen. (Of trouwen, maar dat ziet vriend nog niet zo zitten :-D) De reisverzekering die ik wilde gaan afsluiten, was bedoeld voor mensen die geen Nederlandse zorgverzekering meer hadden. Alleen had ik die voor vertrek dan al af moeten sluiten, en je moet dan ook weer terugkomen naar NL, wat ik ook niet doe.

Ik mag af en toe een paar uurtjes werken van mijn verzekering, maar als ik langere tijd een baan erbij neem, dan heb ik geen recht meer op mijn Nederlandse zorgverzekering! Mijn financiele situatie is inderdaad niet optimaal, maar ik kon het met de ZT prima redden. Heb wat spaargeld achter de hand, maar dat raakt ook op. Ik had ook verwacht dat het krijgen van werk ietsjes gemakkelijker zou gaan...

Ik ben overigens druk op zoek naar werk, maar dat ligt helaas niet voor het oprapen.
rozenhanddoek ik zou hier even kijken; https://www.oomverzekeringen.nl

Ik weet dat zij heel veel mogelijkheden hebben!
quote:tandpasta schreef op 05 april 2012 @ 18:25:

rozenhanddoek ik zou hier even kijken; https://www.oomverzekeringen.nl

Ik weet dat zij heel veel mogelijkheden hebben!Ja, deze bedoelde ik precies. Hier vind je wel wat je nodig hebt.
Dank jullie! Ik ga straks meteen kijken! Neem aan dat ik nu wel een paar dagen heb om het uit te zoeken, met goede vrijdag, pasen e.d. er tussenin...
Ik heb inmiddels het cvz gemaild en ook oom-verzekeringen benaderd. Ik neem aan dat ze in verband met de feestdagen niet antwoorden, maar ik hoop dinsdag meer te weten. Bedankt voor jullie input!
Nou, ik heb bericht van zowel OOM als het CVZ. Oom vindt het allemaal natuurlijk hartstikke goed en biedt me een verzekering aan. Dit is dus een optie.

Het CVZ geeft echter aan dat ik in principe voor de volledige zorgtoeslag in aanmerking blijf komen, hoewel de rekenhulp anders aangeeft. Zij zeggen ook, dat als ik de zorgverzekering ontbindt en ik in feite wel verzekerd had moeten blijven, ik een boete kan krijgen van mijn zorgverzekeraar. Echter hebben zij mijn zorgverzekering stopgezet op basis van mijn mail dat de belastingdienst mijn toeslag zoveel verminderd heeft en ik daardoor veel meer premie moet betalen. Ik vroeg of ik dan de verzekering stop kon zetten en dat hebben zij per direct gedaan, no questions asked. Dus niet op basis van mijn inkomen uit het buitenland o.i.d.

Ik ben een beetje in de war. Ik sta nergens meer in Nederland ingeschreven, maar toch woon ik voor de belastingdienst nog in Nederland? En schijnbaar kan de zorgverzekeraar mij een boete opleggen? Ik ga ze dinsdagochtend meteen maar even bellen, want ik dit is geen gemakkelijke stof..
Ik vrees dat je, omdat je niet meer in NL woont, je ook geen rechtsbijstandsverzekering hebt die je hierbij zouden kunnen helpen?
Nee, maar ik heb dus net telefonisch contact gehad met het CVZ. Ik vond het allemaal zo enorm raar en ik wilde niet de volledige paasdagen wachten. Dus een duur telefoontje gepleegd

In feite ben ik, ondanks dat ik in het buitenland woon, voor het CVZ gewoon woonachtig in Nederland, omdat mijn buitenlandverblijf (tot volgend jaar) op basis van studie is. De zorgtoeslag zou dan ook op basis van een verblijf in Nederland moeten worden berekend, wat een toeslag van 70 euro per maand is.

Ik vind het allemaal zo vreemd, ik heb verder geen enkele link met Nederland, maar omdat ik een studievisum heb, moet ik dus zolang mijn verzekering behouden. Maar behoud ik dus ook mijn recht op maximale zorgtoeslag, alsof ik nog in Nederland woon. Er wordt op dit moment op geen enkel punt rekening gehouden met het feit dat ik in het buitenland woon, tenzij ik langer dan 3 maanden achtereen ga werken, want dan moet ik mijn zorgverzekering wel stopzetten.

Ik ga dinsdag de zorgverzekering opbellen en overleggen. En dan zou ik hem met terugwerkende kracht gewoon weer op moeten kunnen starten. Wat een gedoe! En wat een onduidelijke regels! (Of misschien ligt het aan mij, ik raak gauw in paniek..)
quote:rozehanddoek schreef op 06 april 2012 @ 13:32:

Ik vind het allemaal zo vreemd, ik heb verder geen enkele link met Nederland, maar omdat ik een studievisum heb, moet ik dus zolang mijn verzekering behouden. Maar je wílt je zorgverzekering toch ook behouden, omdat je je nog niet in het land waar je nu studeert kunt verzekeren?

(of begrijp ik het nu verkeerd )
Ja, maar ik wilde dus ook mijn zorgtoeslag volledig behouden en dat leek dus eerst niet te kunnen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven