Geld & Recht alle pijlers

Opzegtermijn huurwoning - wie heeft gelijk?

06-04-2012 20:17 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij raad geven over het volgende.

Ik huur particulier een woning.

Via de woningbouw heb ik een woning toegewezen gekregen waarvan volgende week het huurcontract al in gaat.

Ik ga dus m'n huidige woning opzeggen. Mijn huidige verhuurder houdt een opzegtermijn aan van 1 maand. Ik dacht dan zeg ik nu op en kan ik per 6 mei vertrekken. De verhuurder zegt dat dit niet kan, dat ik voor de 1e van de maand op moet zeggen en dus pas 1 juni kan vertrekken.

In het huurcontract staat nergens dat ik voor de 1e op moet zeggen, er staat alleen dat ik een maand opzegtermijn heb.

Ik wil dus per 6 mei weg, de verhuurder zegt 1 juni.

Wie heeft er nu gelijk?
O, bij ons kon dat wel. Va de dag dat we mailden.
Oja, duh. Mailen is natuurlijk ook op de zelfde dag, *stupid me*
En mailen zou ik in dit geval absoluut afraden, omdat de huurbaas nu al moeilijk doet. Er kan altijd geroepen worden dat een mail niet aan is gekomen.
Per wanneer

De huur kan per de 1e van de maand worden opgezegd, tenzij in het huurcontract iets anders is afgesproken. Bij sommige verhuurders kan bijvoorbeeld ook per de 15e van de maand, of per ‘iedere dag van de maand’ worden opgezegd. Kijkt u dit na in uw huurcontract.

http://www.huurders.info/?id=250

@TS: dat houdt voor jou dus in: per de 1e van de maand. Je verhuurder heeft gelijk.
Ja ik heb inmiddels ook een donkerbruin vermoeden dat je gelijk hebt. Zat te googlen en vond ook al zoiets :s Denk toch ook dat hij gelijk heeft :(
Zorg je toch even voor andere huurders voor die ene maand. Een stuk of wat Polen / Roemenen ofzo.
Ik heb van meerdere woningbouwen een woning gehuurd deze heb ik ten alle tijden zo kunnen opzeggen het maakt niet uit wanneer je huur betaald maar als je inderdaad de eerste betaald en je gaat er de zesde uit dan is het logisch dat je die dagen betaald. Dus zolang het niet anders in het contract staat kan hij niet moeilijk doen
quote:patty28 schreef op 06 april 2012 @ 22:24:

Ik heb van meerdere woningbouwen een woning gehuurd deze heb ik ten alle tijden zo kunnen opzeggen het maakt niet uit wanneer je huur betaald maar als je inderdaad de eerste betaald en je gaat er de zesde uit dan is het logisch dat je die dagen betaald. Dus zolang het niet anders in het contract staat kan hij niet moeilijk doen

Jammer maar helaas:

quote:naara schreef op 06 april 2012 @ 21:22:

Per wanneer

De huur kan per de 1e van de maand worden opgezegd, tenzij in het huurcontract iets anders is afgesproken. Bij sommige verhuurders kan bijvoorbeeld ook per de 15e van de maand, of per ‘iedere dag van de maand’ worden opgezegd. Kijkt u dit na in uw huurcontract.

http://www.huurders.info/?id=250

.
Ik heb nog even jullie advies nodig. Ik heb een brief getypt, ik wil toch proberen er per de 7e uit te gaan. Ik zal de tekst hieronder kopieren. Is het verstandig om dit te versturen? Of kan ik het van die 7 dagen er maar beter uithalen en zeggen dat de overeenkomst op 1 juni beëindigd?

>>>

Hierbij deel ik u mee dat ik de huurovereenkomst van de (...) wil beëindigen.

De huurovereenkomst zeg ik op met inachtneming van 1 maand opzegtermijn zoals overeengekomen in de huurovereenkomst. De woning zal ik per 7 mei 2012 verlaten. Aangezien ik telkens voor de eerste van de maand betaal, stel ik voor om voor de zeven dagen in mei een bedrag te betalen van (...) euro.

Indien, zoals telefonisch besproken d.d. 6 apri l 2012, er tijdig een andere huurder gevonden zal worden, zal ik per 1 mei 2012 de woning verlaten.
Netjes!

Bij de meesten die hier gereageerd hebben is het ook zo gegaan. Dus heb er vertrouwen in dat jij de 7e je nieuwe huis in kan.
Ik ben bang dat als ik deze brief verstuur (en er wordt geen nieuwe huurder gevonden voor 1 mei) dat hij mij qua betaling in gebreke gaat stellen. Dus ik weet ff niet of het nou wel zo verstandig om 'm te versturen :s Maar jij zegt gewoon doen dus?
Zou dat kunnen dan?

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat een verhuurder perse per 1e vd maand wilde dat we/ ik vertrok.

Maar als je dan de link van naara ziet....
Ja precies door die link twijfel ik ook.

Misschien moet ik 'm gewoon versturen, kijken wat er gebeurt, als er geen nieuwe huurder gevonden wordt, toch maar nog een maand betalen dan :s
Ik zou zeggen 'niet geschoten, altijd mis'. Hij kan enkel een deel van jouw borg inhouden. Misschien een suggestie om zelf op te zoek te gaan naar een nieuwe huurder die jij voordraagt. Eentje die er vanaf de zevende in kan. Jouw probleem opgelost. Jij kan eerder gaan. Zijn probleem opgelost. Hij krijgt een nieuwe huurder (natuurlijk wel laten kennismaken, niet iemand in zijn maag splitsen).
Als wettelijk opzegging tegen de eerste van de maand geldt, zoals in de link van Naara staat, dan mag de verhuurder jou aan die termijn houden en heeft hij recht op huur tot 1 juni. Mochten jullie er in goed onderleg een eerdere datum van kunnen maken, dan is dat dus een gunst van de verhuurder aan jou.

En zoals ik al eerder schreef, geldt in elk geval dat de opzegging pas in kan gaan op de datum dat hij de brief ontvangt en dus niet op de datum dat jij de brief verstuurt.
quote:nummerzoveel schreef op 07 april 2012 @ 08:48:

En zoals ik al eerder schreef, geldt in elk geval dat de opzegging pas in kan gaan op de datum dat hij de brief ontvangt en dus niet op de datum dat jij de brief verstuurt.

Dit vind ik eigenlijk een beetje gek.

Even een voorbeeldje. Stel ik zeg op 30 april op. Ik bel de verhuurder en stuur op die dag een brief. Dan komt de brief waarschijnlijk 1 of 2 mei aan. Dan heb ik in april opgezegd maar omdat de brief dan niet op tijd aan komt zou ik niet op tijd zijn?
quote:nancy1977 schreef op 07 april 2012 @ 08:46:

Ik zou zeggen 'niet geschoten, altijd mis'. Hij kan enkel een deel van jouw borg inhouden. Misschien een suggestie om zelf op te zoek te gaan naar een nieuwe huurder die jij voordraagt. Eentje die er vanaf de zevende in kan. Jouw probleem opgelost. Jij kan eerder gaan. Zijn probleem opgelost. Hij krijgt een nieuwe huurder (natuurlijk wel laten kennismaken, niet iemand in zijn maag splitsen).

Ik ga het gewoon proberen, nee heb ik, ja kan ik krijgen.

Borg heeft hij nooit om gevraagd dus dat scheelt.

Heb de woning op marktplaats gezet en ga vandaag ook m'n buren inlichten.
quote:bianca77 schreef op 07 april 2012 @ 08:54:

[...]

Dit vind ik eigenlijk een beetje gek.

Even een voorbeeldje. Stel ik zeg op 30 april op. Ik bel de verhuurder en stuur op die dag een brief. Dan komt de brief waarschijnlijk 1 of 2 mei aan. Dan heb ik in april opgezegd maar omdat de brief dan niet op tijd aan komt zou ik niet op tijd zijn?Inderdaad. En als de verhuurder de brief niet of laat aanneemt (omdat hij met vakantie is of wat dan ook), dan heb jij niet of later opgezegd? Dat zal toch niet. Als je aangetekend verstuurd, dan geldt toch gewoon de datum waarop je de brief op het postkantoor hebt aangeboden?
Nee, de datum van verzenden geldt niet als opzegdatum. Het gaat om de datum waarop de - in dit geval - verhuurder aantoonbaar op de hoogte is gesteld.

Hetzelfde geldt bijv ook voor ontslag nemen. Stuur je een brief op de 31e die pas op de 2e ontvangen wordt, dan is de ontvanger aantoonbaar pas op de 2e geinformeerd.

Let hier altijd goed op, want het kan je dus een maand extra huur, werktijd, abonnement, etc opleveren als je pas de 31e verstuurt!
Ik vind dat eigenlijk wel vrij logisch in plaats van gek. Toch niet zo raar dat geteld wordt vanaf de dag dat diegene ook daadwerkelijk kennis er van heeft? Het gaat in dat soort gevallen om 1-2 dagen, dus niet zo heel moeilijk om dan gewoon op tijd op te zeggen in de meeste gevallen, zodat alle partijen de afgesproken termijn hebben om hun dingen te regelen.

Het enige dat ik daarbij niet helemaal kan plaatsen is een vakantie of iets dergelijks. Bij een bedrijf zal dit nooit zo zijn, maar als je je huur opzegt in de zomer en je particuliere huurbaas is net een maand in Zuid-Frankrijk, gaat dat dan ook op?
Particuliere verhuurders hebben in hun verhuurcontract vaak staan dat opzeggen aangetekend moet gebeuren en minimaal 1 maand voor de eerste van de maand.Dus het klopt wel dat verhuurder zegt dat het dan 1 Juni wordt.Woningbouwbedrijven hebben dat vaak niet dan kun je opzeggen wanneer je wilt een maand van tevoren.Maar kijk in je huurcontract dan weet je wat voor jou geldt.
Blijf het toch een beetje vreemd vinden, maar meningen verschillen.

@ElleMichelle, er staat in mijn contract alleen dat ik 1 maand opzegtermijn heb, er staat niet in dat het voor de 1e moet gebeuren.

Inmiddels is de situatie veranderd. De woning staat nog geen 24 uur op mp en ik heb nu al een nieuwe huurder die er in gaat per 1 mei
Nou, gefeliciteerd! En ook met je nieuwe woning. Dat je maar veel woon plezier mag hebben en de nieuwe huurder/ster ook!
Dankjewel!
quote:bianca77 schreef op 07 april 2012 @ 19:33:

Blijf het toch een beetje vreemd vinden, maar meningen verschillen.

@ElleMichelle, er staat in mijn contract alleen dat ik 1 maand opzegtermijn heb, er staat niet in dat het voor de 1e moet gebeuren.

Inmiddels is de situatie veranderd. De woning staat nog geen 24 uur op mp en ik heb nu al een nieuwe huurder die er in gaat per 1 mei \Uiteraard onder voorbehoud van acceptatie door de verhuurder...?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven