Premie voogdijverzekering?
donderdag 12 april 2012 om 13:02
Als je kinderen in huis neemt nadat de ouders zijn overleden moet je soms extra kosten maken, bv verbouwing voor extra ruimte. Een voogdijverzekering is een soort overlijdensrisicoverzekering die een som geld uitkeert, zodat de voogd niet financieel belemmerd wordt om voor de kinderen te zorgen.
Als de kinderen 18 zijn stopt de verzekering.
Weet iemand wat de premie ongeveer is voor zo'n verzekering? Is die hoger of lager dan een gewone overlijdensrisicoverzekering?
Vergelijkingssites geven deze niet weer, en ja, ik kan een offerte opvragen, maar ik was benieuwd of iemand er hier ervaring mee heeft.
Als de kinderen 18 zijn stopt de verzekering.
Weet iemand wat de premie ongeveer is voor zo'n verzekering? Is die hoger of lager dan een gewone overlijdensrisicoverzekering?
Vergelijkingssites geven deze niet weer, en ja, ik kan een offerte opvragen, maar ik was benieuwd of iemand er hier ervaring mee heeft.

donderdag 12 april 2012 om 13:12
donderdag 12 april 2012 om 13:17
Als wij tegelijkertijd overlijden dan is er:
* pleegzorgvergoeding
* wezenuitkering ANW
* wezenuitkering pensioenfonds (2x)
* een nagenoeg vrij huis door de uitkering van de levensverzekering
* overlijdensuitkering werkgever (2x)
* begrafenisverzekering (2x)
* spaargeld (ruim)
Ik zie geen meerwaarde in een voogdijverzekering.
* pleegzorgvergoeding
* wezenuitkering ANW
* wezenuitkering pensioenfonds (2x)
* een nagenoeg vrij huis door de uitkering van de levensverzekering
* overlijdensuitkering werkgever (2x)
* begrafenisverzekering (2x)
* spaargeld (ruim)
Ik zie geen meerwaarde in een voogdijverzekering.
...
donderdag 12 april 2012 om 13:26
Ankalida, die uitkeringen die jij noemt zijn er in dit geval allemaal niet. Het gaat om een bijstandsgezin met 4 kinderen, er is dus geen werkgever, pensioenfonds, eigen huis, begrafenisverzekering, levensverzekering etc.
Een wezenuitkering scheelt idd iets, maar het concrete doel is dat de voogden een (fors) groter huis zullen moeten kopen, en ik denk niet dat dat gaat van de ANW.
Er moet dus in één keer een klap geld komen, en we zitten ons af te vragen of een voogdijverzekering dan handiger is dan een gewone overlijdensrisicoverzekering.
Een wezenuitkering scheelt idd iets, maar het concrete doel is dat de voogden een (fors) groter huis zullen moeten kopen, en ik denk niet dat dat gaat van de ANW.
Er moet dus in één keer een klap geld komen, en we zitten ons af te vragen of een voogdijverzekering dan handiger is dan een gewone overlijdensrisicoverzekering.

donderdag 12 april 2012 om 13:31
Voogdij aan een gezinsvoogdijinstelling laten, en een pleegzorgvergoeding aanvragen.
Mijn broertje kreeg eens een aanbod waar zijn oren van klapperden, voor als hij als pleegouder een kind van een kennis zou opnemen.
https://www.pleegzorg.nl/ ... /financien-en-regelingen/
Mijn broertje kreeg eens een aanbod waar zijn oren van klapperden, voor als hij als pleegouder een kind van een kennis zou opnemen.
https://www.pleegzorg.nl/ ... /financien-en-regelingen/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

donderdag 12 april 2012 om 13:34
Basisbedragen en maximale toeslag van de pleegzorg per jeugdige per 1 januari 2012.
Leeftijdscategorie
Bedrag per maand/per dag
0 t/m 8 jaar
¤ 504/16,52
9 t/m 11 jaar
¤ 510/16,72
12 t/m 15 jaar
¤ 555/18,20
16 t/m 17 jaar
¤ 614/20,12
18 jaar en ouder
¤ 620/20,32
De toeslag voor extra kosten bedraagt maximaal ¤ 3,30 per dag.
Toeslag extra kosten
Naast de pleegvergoeding kan een toeslag verstrekt worden wanneer pleegouders extra onkosten maken bij crisisopvang, zorg voor een pleegkind met een handicap of wanneer pleegouders voor drie of meer pleegkinderen zorgen. In het laatste geval gaat de toelage in vanaf het derde kind. Deze extra toelage is maximaal ¤ 3,30 per kind per dag in 2012.
Leeftijdscategorie
Bedrag per maand/per dag
0 t/m 8 jaar
¤ 504/16,52
9 t/m 11 jaar
¤ 510/16,72
12 t/m 15 jaar
¤ 555/18,20
16 t/m 17 jaar
¤ 614/20,12
18 jaar en ouder
¤ 620/20,32
De toeslag voor extra kosten bedraagt maximaal ¤ 3,30 per dag.
Toeslag extra kosten
Naast de pleegvergoeding kan een toeslag verstrekt worden wanneer pleegouders extra onkosten maken bij crisisopvang, zorg voor een pleegkind met een handicap of wanneer pleegouders voor drie of meer pleegkinderen zorgen. In het laatste geval gaat de toelage in vanaf het derde kind. Deze extra toelage is maximaal ¤ 3,30 per kind per dag in 2012.
donderdag 12 april 2012 om 13:38
Ik vind wel de ouder(s) een uitvaartverzekering moet(en) afsluiten, als ze zelf geen "kapitaal" hebben om fatsoenlijk onder de grond gestopt te worden. Dat lijkt me een betere bestemming voor je verzekeringspremie dan een vage "voogdijverzekering".

donderdag 12 april 2012 om 13:41
quote:snoesje666 schreef op 12 april 2012 @ 13:38:
Ik vind wel de ouder(s) een begrafenisverzekering moeten afsluiten, als ze zelf geen "kapitaal" hebben om fatsoenlijk onder de grond gestopt te worden.Maar dat is voor iemand met een bijstandsuitkering en kinderen vaak een bedrag wat niet te betalen is.
Ik vind wel de ouder(s) een begrafenisverzekering moeten afsluiten, als ze zelf geen "kapitaal" hebben om fatsoenlijk onder de grond gestopt te worden.Maar dat is voor iemand met een bijstandsuitkering en kinderen vaak een bedrag wat niet te betalen is.
donderdag 12 april 2012 om 13:48
donderdag 12 april 2012 om 13:52
Op basis van een pleegzorgvergoeding of ANW kun je geen hypotheek krijgen.
Mijn vermoeden is dat een uitkering van een voogdijverzekering ook niet echt zoden aan de dijk zal zetten. Het is feitelijk een overlijdensrisicoverzekering. Als het verzekerd bedrag hoog is, dan is de premie dat ook. Bovendien zitten er fiscale addertjes onder het gras in de zin van wie betaalt de premie en wie is de begunstigde.
Mijn vermoeden is dat een uitkering van een voogdijverzekering ook niet echt zoden aan de dijk zal zetten. Het is feitelijk een overlijdensrisicoverzekering. Als het verzekerd bedrag hoog is, dan is de premie dat ook. Bovendien zitten er fiscale addertjes onder het gras in de zin van wie betaalt de premie en wie is de begunstigde.
...

donderdag 12 april 2012 om 13:54
quote:snoesje666 schreef op 12 april 2012 @ 13:48:
In deze situatie ben je als niet-roker voor EUR 13,19 verzekerd.
Eenoudergezin zal goedkoper zijn, denk ik. Kwestie van invullen.
Tja, ik leef momenteel even rond bijstandsniveau (net onder de 1300) en ik zou dat voor twee personen echt niet kunnen missen per maand en ik heb geen kinderen.
Heb in het verleden veel van dit soort gezinnen begeleid en die konden dit ook niet missen.
In deze situatie ben je als niet-roker voor EUR 13,19 verzekerd.
Eenoudergezin zal goedkoper zijn, denk ik. Kwestie van invullen.
Tja, ik leef momenteel even rond bijstandsniveau (net onder de 1300) en ik zou dat voor twee personen echt niet kunnen missen per maand en ik heb geen kinderen.
Heb in het verleden veel van dit soort gezinnen begeleid en die konden dit ook niet missen.

donderdag 12 april 2012 om 13:59
quote:Snormel schreef op 12 april 2012 @ 13:12:
Ehh nee, erfenis is niet aan de orde, alles verkopen brengt niks op. Overlijdensrisicoverzekering is er niet. Ik bedoel het letterlijk: als de ouders overlijden is er niks. Nou ja, misschien 1000 euro.
De bedoeling is niet pleegzorg, maar voogdij.Dat wordt dan pleegouedervoogdij. Je krijgt ook een vergoeding als je het legaal laat lopen. Afhankelijk van de leeftijd van het kind, is het bedrag van 16.50 tot 20.30 per etmaal, plus eventuele verhogingen ivm bijkomende kosten die gedeclareerd kunnen worden of vergoeding voor handicap, ziekte of groot pleeggezin.
Ehh nee, erfenis is niet aan de orde, alles verkopen brengt niks op. Overlijdensrisicoverzekering is er niet. Ik bedoel het letterlijk: als de ouders overlijden is er niks. Nou ja, misschien 1000 euro.
De bedoeling is niet pleegzorg, maar voogdij.Dat wordt dan pleegouedervoogdij. Je krijgt ook een vergoeding als je het legaal laat lopen. Afhankelijk van de leeftijd van het kind, is het bedrag van 16.50 tot 20.30 per etmaal, plus eventuele verhogingen ivm bijkomende kosten die gedeclareerd kunnen worden of vergoeding voor handicap, ziekte of groot pleeggezin.
donderdag 12 april 2012 om 14:07
quote:elninjoo schreef op 12 april 2012 @ 13:33:
Hebben ze dan mensen bereid gevonden om alle 4 hun kinderen in huis te nemen mochten ze beiden overlijden?
Is dat niet vaak een loze belofte omdat men er doorgaans vanuit gaat dat men niet zomaar overlijdt, laat staan beide ouders.
Waarom zou dat een loze belofte zijn? men is gelukkig niet allemaal anti-kind(eren) zoals jij!!
Ik snap trouwens niet dat je niet in je eigen topic gaat schrijven van vrouwen die geen kinderen hebben,.... tsjong,jonge.. ik ken veel mensen zonder kinderen maar die heb ik nog nooit zulke uitspraken horen doen zoals jij..
Hebben ze dan mensen bereid gevonden om alle 4 hun kinderen in huis te nemen mochten ze beiden overlijden?
Is dat niet vaak een loze belofte omdat men er doorgaans vanuit gaat dat men niet zomaar overlijdt, laat staan beide ouders.
Waarom zou dat een loze belofte zijn? men is gelukkig niet allemaal anti-kind(eren) zoals jij!!
Ik snap trouwens niet dat je niet in je eigen topic gaat schrijven van vrouwen die geen kinderen hebben,.... tsjong,jonge.. ik ken veel mensen zonder kinderen maar die heb ik nog nooit zulke uitspraken horen doen zoals jij..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
donderdag 12 april 2012 om 14:09
OK, samenvattend begrijp ik dat er zowel vanuit pleegoudervergoeding als vanuit de wezenuitkering (afhankelijk van hoe je een en ander regelt) substantiële bedragen uitgekeerd worden, die in elk geval helpen de maandelijkse kosten van de kinderen te dragen.
Daar schiet je echter niet zoveel mee op voor het groter gaan wonen. Daarvoor is dan een voogdijverzekering of gewone ORV aan de orde, maar dan wel opletten met fiscale gevolgen voor de begunstigden.
Daar schiet je echter niet zoveel mee op voor het groter gaan wonen. Daarvoor is dan een voogdijverzekering of gewone ORV aan de orde, maar dan wel opletten met fiscale gevolgen voor de begunstigden.