Werk & Studie alle pijlers

Ontslag tijdens proeftijd, ww?

13-04-2012 09:42 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar maanden geleden mijn baan na bijna 4 jaar opgezegd voor een andere baan dichter bij huis. Helaas valt de nieuwe baan erg tegen en gisteren had ik een gesprek met de baas die het ook niet zag zitten met mij. De reden dat het niet loopt is degene die ik moet overnemen. Zij leert mij niets dus ik doe ook weinig. Ik heb dit aangeven bij de baas en hij wist dit uiteraard niet dus ik mag nog blijven. Proeftijd loopt over een week af. Nu lees ik tegenstrijdige verhalen over het recht op ww na ontslag in proeftijd. Iemand ervaring hier mee? Ik ben nu ook 4 maanden zwanger dus weinig kans dat ik een nieuwe baan vindt.. Dit is niet de reden van ontslag, baas wist ervan toen hij me aan nam.
quote:mu-cha-cha schreef op 13 april 2012 @ 09:42:

Ik heb een paar maanden geleden mijn baan na bijna 4 jaar opgezegd voor een andere baan dichter bij huis. Helaas valt de nieuwe baan erg tegen en gisteren had ik een gesprek met de baas die het ook niet zag zitten met mij. De reden dat het niet loopt is degene die ik moet overnemen. Zij leert mij niets dus ik doe ook weinig. Ik heb dit aangeven bij de baas en hij wist dit uiteraard niet dus ik mag nog blijven. Proeftijd loopt over een week af. Nu lees ik tegenstrijdige verhalen over het recht op ww na ontslag in proeftijd. Iemand ervaring hier mee? Ik ben nu ook 4 maanden zwanger dus weinig kans dat ik een nieuwe baan vindt.. Dit is niet de reden van ontslag, baas wist ervan toen hij me aan nam.Je hebt gewoon recht op ww als je aan de overige voorwaarden (arbeidsverleden e.d.) voldoet en jou geen verwijt gemaakt kan worden. Je moet niet zelf ontslag nemen, want dan kan je wel een probleem met je ww rechten krijgen.
Zij leert mij niets dus doe ik ook weinig?

Er zijn vast mogelijkheden om het werk je op een andere manier eigen te maken, toon initiatief! Zoek opdrachten om je zelf nuttig te maken. Ga desnoods samen met degene wiens werk je over moet nemen een gesprek aan met jullie leidinggevende.

Je behoudt volgens mij alleen recht op ww als je niet verwijtbaar ontslagen wordt. Zorg er dus voor dat je niet verwijtbaar bent.
Ik probeer inderdaad andere dingen te doen en anderen te helpen als zij het te druk heeft of wat dan ook. Maar dat mag niet en ze is al een keer tegen me uit gevallen omdat ik dat deed. Ik doe dus wel wat, maar niet wat ik moet leren of waar ik voor aangenomen ben!
Huh? Het is toch raar dat jij je baan laat lopen omdat het niet werkt met diegene die weggaat?! Is het geen optie om daar een oplossing voor te zoeken in plaats van de handdoek in de ring te gooien?
Ik laat mn baan zeker niet lopen! Ik heb gister een gesprek gehad met de baas en hem er van overtuigd dat ik geen kans heb gehad om te laten zien dat ik meer kan dan wat ik doe. Daarom mag ik dus ook blijven, eigelijk wilde hij mij gister al ontslaan..
Gelukkig! Hebben jullie dan nu ook een plan van aanpak gemaakt om het wel goed te laten gaan?
Weet je al hoe je die kans gaat benutten?
Degene die ik moet overnemen gaat maandag met verlof. Dan kan ik dus zelf aan het werk en dingen op mijn manier doen. De functie is bijna hetzelfde als bij mn oude baan, dus ik weet zeker dat ik het kan! Het is alleen even een andere manier van werken. Baas heeft aangegeven dat hij t nog wil aankijken. Maar het kan dus zijn dat het uiteindelijk toch niet door gaat..
Ik vind het heel raar dat een baas op basis van drie weken functioneren, van iemand die niet goed wordt ingewerkt, die persoon wil ontslaan. Dan krijg je geen eerlijke kans. Speelt er echt niks anders? En is er inderdaad nu concreet afgesproken hoe verder?
Het ligt natuurlijk niet alleen aan de inwerker. TO had ook voortvarender te werk kunnen gaan. Door zelf dingen op te pakken of door eerder een gesprek aan te gaan.Nu heeft ze het einde proeftijd gesprek gebruikt, maar na 2 weken had ze zelf de koe bij de hoorns moeten vatten.
quote:zonnetje59 schreef op 13 april 2012 @ 09:46:

[...]

Je hebt gewoon recht op ww als je aan de overige voorwaarden (arbeidsverleden e.d.) voldoet en jou geen verwijt gemaakt kan worden. Je moet niet zelf ontslag nemen, want dan kan je wel een probleem met je ww rechten krijgen.
quote:Aureel schreef op 13 april 2012 @ 10:07:

Ik vind het heel raar dat een baas op basis van drie weken functioneren, van iemand die niet goed wordt ingewerkt, die persoon wil ontslaan. Dan krijg je geen eerlijke kans. Speelt er echt niks anders? En is er inderdaad nu concreet afgesproken hoe verder?Hoe moet dat dan, als iemand een maand proeftijd heeft?
Wat eten we vanavond?
.
.
Werkgever ziet het niet zitten met je. Dat is niet meteen verwijtbaar gedrag waardoor je geen ww zou krijgen. Laat werkgever als het zover komt in de brief een algemene reden zetten. Dus past niet in het team of iets dergelijk. Dan kun je gewoon de ww in.

Ik hoop echter dat je nu wel de begeleiding krijgt en gewoon mag blijven. Succes!!
Ik vraag me overigens af of je geen gedoe krijgt met ww. Onlangs heb ik met UWV gebeld over soortgelijke kwestie. Ze hebben toen aangegeven dat ze wel gaan kijken waarom de vorige baan is beëindigd. Als jij dus de zekerheid van een vaste baan hebt opgegeven omdat je simpelweg dichter bij huis wilde werken, dan kan dat nog wel eens voor vraagtekens zorgen.
Volgens mij moet je als je je (vaste) baan hebt opgezegd om elders te gaan werken in je nieuwe baan weer minimaal 26 weken gewerkt hebben om voor WW in aanmerking te komen. Dit is althans het antwoord dat het UWV mij gaf toen ik van baan wilde gaan veranderen.
Ik wissel van een vaste baan naar een tijdelijk contract

Heeft u een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? En duurt dat contract korter dan 6 maanden? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van dat tijdelijke contract geen WW krijgt.

Natuurlijk mag u altijd van baan veranderen. Maar als u weet dat dit (na korte tijd) tot werkloosheid leidt, krijgt u geen WW. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, kunt u een WW-uitkering krijgen.

Bron: http://www.uwv.nl/Particu ... n_tijdelijk_contract.aspx
Ik ben eerder verwijtbaar werkloos geweest

Heeft u 2 of meer banen na elkaar gehad zonder dat u tussendoor een WW-uitkering kreeg? En duurde uw laatste baan korter dan 26 weken?

Wij kijken dan niet alleen naar uw laatste baan. Ook uw banen daarvóór onderzoeken wij. Had u al eerder door uw eigen schuld (‘verwijtbaar’) geen werk? Dan kunt u pas weer WW krijgen als u minimaal 26 weken gewerkt heeft.

Bron: http://www.uwv.nl/Particu ... aar_werkloos_geweest.aspx
Begrijp ik het goed dat de persoon die jou moet inwerken, nu zelf met verlof gaat (zwangerschapsverlof)? Want misschien doet zij dit met opzet, dat zij bang is voor haar baan straks als ze weer terug is..

Wel kan ik mij voorstellen dat dit een lastige situatie is, het kan van grote invloed zijn als degene die je moet inwerken zich zo gedraagd. Maar je kan nu juist laten zien wat je kan, succes!
Bedankt voor de info branwen! Daar heb ik wat aan! En inderdaad happys, dat idee heb ik ook.. Ik hoop echt dat alles goedkomt en ik gewoon mag blijven!

En nee, ik zit niet op het werk te forummen, sommige mensen werken 32 uur misschien?!?
Maar als je proeftijd over een week afloopt dan heb je dus nog maar een week om jezelf te bewijzen?
Ja klopt. Heb aangegeven dat ik dingen heel anders zou doen en dat ik veel ideeen heb. We gaan dat maandag allemaal bespreken.
Graag gedaan. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven