Geld & Recht alle pijlers

Ontslag werknemer

16-04-2012 19:45 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in het bezit van een kledingwinkel en heb enkele hele fijne medewerksters in dienst. Met uitzondering van een oudere medewerkster (12 urencontract). Zij haalt minder omzet in verhouding met haar collega's, meldt zich vaker ziek, en is niet op haar mondje gevallen tegen mij. Kortom, ik wil haar graag kwijt. Maar omdat zij al vrij lang in dienst is, vind ik het erg moeilijk.

Ik heb al verschillende keren met haar gesproken en ze belooft beterschap, maar het leidt niet tot verbetering.

Het is zelfs zo erg, dat ik me erger aan haar.

Wat te doen....?!?
Leentje even een andere vraag dan, die mensen waarbij je geen gesprekken afneemt, hebben die ook geen gesprekken met andere mensen dan?

Want anders heb je toch geen compleet personeelsdossier, mocht het ooit nodig zijn
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
je kunt geen vriendjes zijn met je personeel, dat leidt onherroepelijk tot problemen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Eens Roos, het gekke is dat personeel dat ook eigenlijk helemaal niet verwacht van je...
quote:Summerdance schreef op 16 april 2012 @ 20:57:

[...]

Je maakt een geintje toch hè?

En anders moet je je misschien eens een beetje verdiepen in het fenomeen arbeidsrechtIk weet alleen dat ik op mijn 2e werkdag ben ontslagen omdat ik niet vriendelijk genoeg lachte (letterlijk). Ik was er kapot van want ik toon altijd veel inzet in mijn werk en neem mijn taak serieus. Verder ben ik echt absoluut niet sociaal gehandicapt ofzo dus het was puur omdat die lul mij niet mocht. Misschien dat mijn gepikeerde ik spreekt, maar als dat mens een grote mond heeft tegen de baas, zich om de haverklap ziek meldt en geen goede werkhouding heeft vind ik het niet meer dan terecht dat je zo iemand vervangt.
ik vind het niet zo vreemd Summie, de meeste mensen voelen zich toch lekkerder bij duidelijke grenzen
Oogappeltje, betreffende werkneemster werkt er al jarenlang met een vast contract, daar heb je niet zo maar vanaf
quote:oogappeltje schreef op 16 april 2012 @ 21:11:

[...]

Ik weet alleen dat ik op mijn 2e werkdag ben ontslagen omdat ik niet vriendelijk genoeg lachte (letterlijk)..

Even verder lezen dan je neus lang is

Jij zat in je proeftijd, dan mag een werkgever dit

Net als dat jij per dag op kan zeggen

Een werknemer met een doorlopend contract kan niet niet zomaar ontslaan
@Oogappeltje: tweede werkdag is in je proeftijd en dan kun je er inderdaad à la minute uitgegooid worden. Wel een enorm kortzichtige figuur, die werkgever.
Kun je niet een regel opstellen waarbij je werknemers minimaal zoveel % van de weekwinst (of iets dergelijks) moet opbrengen? Dan laat je haar ook wat harder werken. Of gewoon steeds met de groep erbij er op hameren dat ze wat meer haar best moet doen omdat de rest meer verkoopt dan zij en dat je niet zou willen dat ze buiten de boot valt *hint hint met een glimlach*

Ik merk het al, ik zou een verschrikkelijke werkgever zijn hahaha
quote:rosanna08 schreef op 16 april 2012 @ 21:12:

ik vind het niet zo vreemd Summie, de meeste mensen voelen zich toch lekkerder bij duidelijke grenzen Is ook zo hoor, ik ben het "baasje"in onze toko, maar ik ben zelf ook wel blij dat ik nog een aantal mensen "boven" me heb zitten
quote:oogappeltje schreef op 16 april 2012 @ 21:16:

Kun je niet een regel opstellen waarbij je werknemers minimaal zoveel % van de weekwinst (of iets dergelijks) moet opbrengen? Dan laat je haar ook wat harder werken. Of gewoon steeds met de groep erbij er op hameren dat ze wat meer haar best moet doen omdat de rest meer verkoopt dan zij en dat je niet zou willen dat ze buiten de boot valt *hint hint met een glimlach*

En wat schiet je daarmee op?

Dan meldt ze zich ziek en zit je met een veel groter probleem

Ik merk het al, ik zou een verschrikkelijke werkgever zijn hahahaEn daarbij, Nee dat kan niet,dat moet contractueel worden vastgelegd en de werkneemster heeft een doodlopend contract...
quote:Summerdance schreef op 16 april 2012 @ 21:08:

Leentje even een andere vraag dan, die mensen waarbij je geen gesprekken afneemt, hebben die ook geen gesprekken met andere mensen dan?

Want anders heb je toch geen compleet personeelsdossier, mocht het ooit nodig zijn

Ik heb een managementteam die met de eigen mensen per afdeling/team die gesprekken voert. Op dezelfde manier als ik dat met hen doe, dezelfde cyclus

.
quote:parelmoertje schreef op 16 april 2012 @ 21:07:

Oei oei, ik heb het gewoon veel te ver laten komen! Het is geen winkeltje voor de 'leuk'. Ik moet er zelf ook erg hard voor werken, maar vind het omzettend leuk. Mijn probleem is dat ik altijd vriendjes wil blijven met mijn personeel en vind het dus lastig om zo formeel te zijn (stom stom stom) en nu zit ik dus met de gebakken peren.

Nou ja, nooit te laat om te beginnen toch?

Ik herken het heel erg wat je schrijft, heb wel met 'ondergeschikten' te maken, maar gelukkig niet in de positie dat ik ze kan ontslaan. En ook niet de positie dat hun slechte functioneren mij in m'n portemonnee raakt.

Snel aan de officiele gesprekken beginnen, des te sneller ben je van haar af! Of niet, en blijkt ze ook te kunnen veranderen
quote:leentjedb schreef op 16 april 2012 @ 21:18:

[...]

Ik heb een managementteam die met de eigen mensen per afdeling/team die gesprekken voert. Op dezelfde manier als ik dat met hen doe, dezelfde cyclus

.Ah, dat dacht ik al
Hoe kan dat nou? Je kan toch zeker wel je eigen werknemer ontslaan als je dat nodig vind? Gekke wereld, leven we in.
quote:oogappeltje schreef op 16 april 2012 @ 21:19:

Hoe kan dat nou? Je kan toch zeker wel je eigen werknemer ontslaan als je dat nodig vind? Gekke wereld, leven we in.*zucht* nogmaals, verdiep je eens in het arbeidsrecht.
Super bedankt allemaal, ik ga mijn bed op zoeken en er even goed over denken.

Slaaplekker :-)
@ Oogappeltje, hier dan kan je vast een beginnetje maken

http://www.hetvrijewoord.org/?p=314
quote:Summerdance schreef op 16 april 2012 @ 21:17:

[...]

En daarbij, Nee dat kan niet,dat moet contractueel worden vastgelegd en de werkneemster heeft een doodlopend contract...Poeh, dat klinkt wel heel somber...
quote:parelmoertje schreef op 16 april 2012 @ 21:24:

Super bedankt allemaal, ik ga mijn bed op zoeken en er even goed over denken.

Slaaplekker :-)Graag gedaan en succes hè, zo'n eerste gesprek voeren is altijd doodeng! (vond ik tenminste)
Het is maar goed dat we in die gekke wereld leven. Anders ben je overgeleverd aan de grillen van je baas. Vlieg je er opeens zomaar uit na 10 jaar diens omdat je baas je niet meer mag Oogappeltje.
quote:oogappeltje schreef op 16 april 2012 @ 21:19:

Hoe kan dat nou? Je kan toch zeker wel je eigen werknemer ontslaan als je dat nodig vind? Gekke wereld, leven we in.Het kan echt niet, Oogappeltje. Nederlands arbeidsrecht beschermt de werknemer erg goed. En wees daar maar blij om.
quote:Stromboli schreef op 16 april 2012 @ 21:25:

[...]

Poeh, dat klinkt wel heel somber...

Excuus

Maar geef toe, hij is wel leuk al bedoelde ik natuurlijk doorlopend
quote:nellaaa schreef op 16 april 2012 @ 21:25:

Het is maar goed dat we in die gekke wereld leven. Anders ben je overgeleverd aan de grillen van je baas. Vlieg je er opeens zomaar uit na 10 jaar diens omdat je baas je niet meer mag Oogappeltje.Exact!
quote:Summerdance schreef op 16 april 2012 @ 21:26:

[...]

Excuus

Maar geef toe, hij is wel leuk al bedoelde ik natuurlijk doorlopendHaha ja ik vond hem leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven