Co-ouderschap: tips en trucs?

21-04-2012 10:01 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sta vlak voor een scheiding. Ik zou het liefst een co-ouderschap aangaan voor onze twee kleine kinderen. Ik ken helaas niemand in mijn omgeving waar ik kan klankborden. Mijn vraag aan jullie dus: waar moet je op letten? Wat viel je mee en wat viel je tegen?

Alvast bedankt!
Hoe klein zijn je kinderen? Mijn kind is 14 en co-ouderschap is voor hem het beste, hij kan zelf van vader naar moeder. Het is belangrijk dat je in dezelfde plaats woont, dan kan het leven van de kinderen gewoon doorgaan, school, sportclub ed. Je moet ook een goede verstandhouding met ex hebben, anders wordt het een drama voor de kinderen.
We mikken beiden op een goede verstandhouding en willen idd in dezelfde plaats blijven wonen. De kinderen zijn nog erg jong: 2,5 en 3 maanden.

Hoe worden de dagen van de week verdeeld?
Dat is idd erg jong, dus heb daar geen ervaring mee. Een volle week bij de vader en daarna een volle week bij moeder. Verder niet moeilijk doen over verjaardagen in de familie ed. Denk vanuit je kinderen en niet voor jezelf. Met zulke jonge kinderen weet ik niet of het handig is, veel succes igg.
Hoe de dagen verdeeld gaan worden zou ik laten afhangen van hoe flexibel vader is (met werk e.d.). Vaak werkt moeder parttime en vader niet, het zou zonde zijn als de kindjes naar de opvang gaan terwijl jij thuiszit. Ook heb je geen recht op alimentatie als er sprake is van co-ouderschap. Ik zou dan ook goede afspraken maken en bijv. een gezamenlijke rekening openen waarop jullie beide maandelijks een bijdrage overmaken om gezeur in de toekomst te voorkomen. Kindjes gaan met name meer geld kosten als ze naar school gaan (merk ik nu zelf: zwemles, sport en kinderfeestjes van vriendjes/klasgenootjes).
Wat naar zeg. Zo'n klein babietje nog en dan al scheiden :(

Mijn kinderen waren 5 en 7 bij de scheiding. Wij hebben ook voor Co. Ouderschap gekozen.

Maandag t/m woensdagochtend zijn ze bij hun vader en daarna tot vrijdagavond bij mij. Weekenden zijn om en om. Qua werk was dit het handigst.

Je hebt bij Co. Ouderschap wel degelijk recht op alimentatie trouwens. Wij hebben voor een kinderrekening gekozen waar we naar rato op storten. Dit gebruiken we voor alle kinderuitgaves.

Je kan er trouwens ook voor kiezen beide een kind bij je in te laten schrijven. Dan heb je beide recht op alleenstaand ouderlorting.

Sterkte
We werken allebei full time, dus dat is gelijk verdeeld. Een gezamenlijke rekening is een goed idee.

Gevoelsmatig vind ik een week erg veel. Iemand ervaring met halve weken? Bijvoorbeeld van zondag tot woensdag en van woensdag tm zaterdag?

En hoe gaat het met spullen en kleding? Heb je alles dubbel? Of eordt er telkens een koffer gepakt?
Naar is het zeker. Maar hij is tijdens de eerste zwangerschap vreemd gegaan. Vervolgens heb ik hem nog een kans gegeven en vorige week kwam ik er achter dat hij weer tijdens de zwangerschap vreemd is gegaan. Nu is de koek echt op bij mij.

Klinkt ook als een plan: de weekenden om en om en de week delen. Hoe onrustig is dat voor de kinderen? Of wennen ze daar aan?
Het is maar waar de kindjes mee opgroeien, die van jou zijn nog erg jong dus flexibel. Ik heb nog altijd een 1/2 weekend regeling (deze wordt vaak door de rechter uitgesproken als de kindjes jonger zijn als 4 jaar). Gaat al 2,5 jaar goed nu. Ons kindje is niet anders gewend dan ieder weekend 1 avond/nacht/dag papa te zijn.
Ik heb geen adviezen maar wens je veel sterke en succes. Erg heftig om te scheiden met zulke kleine kinderen.
Voor goed objectief advies zou ik contact opnemen met kies voor het kind

Ze kunnen samen met je uitzoeken wat het beste past en vooral met het belang van het kind voor op gesteld.

Persoonlijk vind ik de kinderen erg jong voor een co-ouderschap.

Een co-ouderschap brengt veel onrust met zich mee en continu schakelen en aanpassen. Dat is best veel gevraag voor kleine kinderen.
Voor kleine kinderen is een volle week behoorlijk lang en denk ik niet te overzien.

Hier co-ouderschap met als vaste dagen moeder zondagavond-woensdagochtend, vader woensdagmiddag-vrijdagavond. En dan om het weekend.

Een ouder is in het huis blijven wonen. Zijn op dezelfde school, verenigingen, ed gebleven. Dus zoveel mogelijk voor de kinderen het oude leven blijven continueren, zodat er voor hun niet te veel veranderde. Verjaardagen als ze mee willen gaan ze gezellig mee, vakanties zoveel mogelijk verdeeld en altijd bespreekbaar. Gelukkig hebben hun vader en ik een goed contact. Scheelt een heleboel onrust bij de kinderen.

KA wordt tegenwoordig berekend naar welstandsniveau. Niet dat ze bij de ene ouder alles kunnen krijgen en luxe leven hebben en bij de ander op een houtje bijten.

Wij hebben hiervoor idd een gezamelijke rekening geopend.

Kinderen vinden het fijn. Regelmatig krijg ik toch te horen dat ze blij zijn hun vader even vaak te zien als mij. Ze willen niets anders.
Fijn om positieve verhalen te horen! En ik begin al een beter beeld te vormen hoe ons leven er straks uit kan komen te zien.

Wat is de 1/2 weekend regeling?

Zoals het er nu uit ziet, kunnen hij en ik alles in goed overleg regelen, maar je weet natuurlijk niet of dat zo blijft. We moeten nog beginnen aan het hele proces. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen en hij ook.
quote:salome4 schreef op 21 april 2012 @ 13:30:

Fijn om positieve verhalen te horen! En ik begin al een beter beeld te vormen hoe ons leven er straks uit kan komen te zien.

Wat is de 1/2 weekend regeling?

een zaterdag of een zondag ipv beide dagen.

Zoals het er nu uit ziet, kunnen hij en ik alles in goed overleg regelen, maar je weet natuurlijk niet of dat zo blijft. We moeten nog beginnen aan het hele proces. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen en hij ook.

Belangrijk dat de intentie er is. Jullie in alles wat jullie willen/moeten regelen het belang van de kinderen voorop stellen. Maar ook je ego opzij kunnen zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven