rekening delen ?

22-04-2012 19:13 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
n.a.v. een ander topic waar de discussie een beetje off topic dreigt te gaan: Als je uit eten gaat met vrienden, deel je dan altijd de rekening? Ook als de een meer eet dan de ander? Of wordt de hele rekening uitgeplozen zodat ieder precies betaalt wat hij/zij genuttigd heeft?

Ik ben gewend als ik met vriendinnen uit eten ga dat we dan het einde gewoon de rekening door vieren delen. Ook als de een een wijntje meer gedronken heeft en de ander nog een extra toetje nam, ik vind dit eigenlijk heel normaal maar vanuit dat andere topic blijkt dus dat lang niet iedereen dit zo ziet......
I always tell the truth, even when I lie
Ik vind het ook niet fair om te moeten betalen voor andermans eten/drinken. Natuurlijk moet je gewoon zorgen dat je ongeveer hetzelfde eet en drink. En als er iemand bij zit die meer eet/drinkt dan verwacht ik dat hij/zij zelf aanbiedt om extra bij te betalen. Dus dan moet het initiatief van diegene komen.
Delen zonder de rekening na te pluizen, gewoon het geldbedrag door midden en vervolgens betalen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Rekening splitten. Altijd! De ene keer heb jij een drankje meer, de andere keer je tafelgenoot! Ik ben daar heel makkelijk in.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Het ligt eraan... Als jullie alle 4 wat nemen in dezelfde prijsklasse dan zou ik het gewoon delen ja. Maar als mijn vriendin een biefstuk neemt en ik bijv. een schnitzel, dan zou ik dat niet doen. Is toch niet gierig?
Over het algemeen gewoon delen door de hoeveelheid aan aanwezige personen-;). Zijn het er 4, dan rekening door 4. Tenzij er buitensporig wordt gegeten en gedronken door iemand, maar dan nog is hij/zij die dit doet zelf degene die aangeeft meer te willen betalen. Ik doe eigenlijk nooit moeilijk over rekeningen. Zolang het maar gezellig is en blijft-;). Uiteindelijk is het onder aan de streep ongeveer gelijk, als ik kijk naar wijntjes drinken in de maand. De een betaalt de ene keer misschien wat meer, de ander een andere keer.
In nederland delen we de rekening meestal gewoon, eten drinken ong evenveel en om een paar euro wil ik niet zeuren

hier wordt bijna altijd apart afgerekend, gaat de kelner ook bijna altijd vanuit, wel praktisch moet ik zeggen
Ik vind mensen die de rekening na pluizen (hoewel ze geheel in hun recht staan) vaak sfeerdoders. Dan heb je gezellig gegeten om vervolgens op de euro bespreken wie wat moet betalen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:claudine1982 schreef op 22 april 2012 @ 19:17:

Het ligt eraan... Als jullie alle 4 wat nemen in dezelfde prijsklasse dan zou ik het gewoon delen ja. Maar als mijn vriendin een biefstuk neemt en ik bijv. een schnitzel, dan zou ik dat niet doen. Is toch niet gierig?nou gierig wil ik het niet noemen, maar waarom daar zo moeilijk over doen, het gaat toch om een gezellige avond wat maakt het dan uit dat je een paar euro meer betaalt? Ik heb zelf niet een heel groot budget maar dit is iets waar ik eigenlijk nooit moeilijk over doe
Meestal gewoon splitten, tenzij er erg grote verschillen inzitten.

Sommigen hebben een baan en drinken 5 speciaalbieren, daar waar anderen werkloos en student zijn, en 1 cola drinken.
Ik houd er ook niet van om de bon te gaan analyseren.
Als je altijd met dezelfde groep uit eten gaat en de een neemt de ene keer een wat duurder gerecht en de andere keer neemt de ander weer een duurder drankje, dan vind ik de rekening delen prima.

Als de een altijd een duur gerecht eet en de ander altijd goedkoop zou ik ieder zijn eigen gerecht betalen.

Zou me niet prettig voelen om op de zak van een ander te teren en zou het ook niet leuk vinden om altijd voor een ander te betalen.
Gewoon splitten....
Met vrienden deel ik wel door het aantal met wie we zijn maar met mijn vriend betalen we of samen of om de beurt.
Helemaal eens met Giraf
Als ik uit ga, betaald iedereen over het algemeen zijn eigen deel. Is ook een vrij gevarieerd gezelschap (studenten, scholieren, net werkenden etc) De een heeft (veel) meer te besteden dan de ander en eet dan meestal ook duurder. Als ik meer geld zou hebben zou het me niet uitmaken, voor nu vind ik het zo het prettigst.
Gewoon spliiten in gelijke delen.
Ik ga tegenwoordig nooit meer uit eten. Toen ik dat nog wel deed was het vaak met zijn 2en en dan deelden we de rekening. Of ik betaalde de ene keer en de andere keer de ander
quote:Groen_Druifje schreef op 22 april 2012 @ 19:21:

Als ik uit ga, betaald iedereen over het algemeen zijn eigen deel. Is ook een vrij gevarieerd gezelschap (studenten, scholieren, net werkenden etc) De een heeft (veel) meer te besteden dan de ander en eet dan meestal ook duurder. Als ik meer geld zou hebben zou het me niet uitmaken, voor nu vind ik het zo het prettigst.Maar vind je het dan niet zonde van de avond dat je op het einde moeilijk moet gaan doen om de rekening? Lijkt mij zo zonde van de sfeer....
Hoeveel verschil zit er nou tussen een schnitzel en een biefstuk tegenwoordig? Een eurootje of 5? Dan betaal je wel 2,5 euro meer dan je gegeten hebt. Schokkend!
Gewoon ervoor zorgen dat je altijd degene bent die het meeste eet
Ik woon in Canada en het makkelijke hier is dat er altijd wordt gevraagd of je een seperate bill wil of together. Echt super! De serveerster houdt dan precies bij wat jij eet en drinkt en je krijgt je eigen rekening. Zelfs als we een toetje delen wordt dat gesplitst. Ik vind dat echt super en het is hier heel normaal. Zouden ze in nl ook moeten doen..
Gewoon splitten! Vreselijk dat gedoe over geld. Als je geen geld hebt: ga dan niet uit eten!!
Gelukkig kan ik uit mijn hoofd wel onthouden wat ik gehad heb, daar heb ik de bon niet bij nodig

Tja ik ga meestal helemaal niet mee uit eten. Toen ik moest bezuinigen heb ik etentjes geschrapt.

Maar áls ik uit eten ga, vind ik het wel fijn om de kosten nog enigszins in de hand te hebben door bijv alleen hoofdgerecht te nemen. En misschien twee drankjes plus een bakje stokbrood.

Als anderen meer te besteden hebben en bijv 3 gangen nemen en een dure fles wijn, dan loopt het aardig op.

Dus dan zou ik eerder zeggen dat ik helemaal niet mee ga.
Gewoon hoofdelijk omslaan en vooral geen idioot gedoe met aparte rekeningen. Eentje betaalt en de anderen betalen hem of haar later terug zonder gezeur over een wijntje of nagerechtje meer of minder.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven