rekening delen ?
zondag 22 april 2012 om 19:13
n.a.v. een ander topic waar de discussie een beetje off topic dreigt te gaan: Als je uit eten gaat met vrienden, deel je dan altijd de rekening? Ook als de een meer eet dan de ander? Of wordt de hele rekening uitgeplozen zodat ieder precies betaalt wat hij/zij genuttigd heeft?
Ik ben gewend als ik met vriendinnen uit eten ga dat we dan het einde gewoon de rekening door vieren delen. Ook als de een een wijntje meer gedronken heeft en de ander nog een extra toetje nam, ik vind dit eigenlijk heel normaal maar vanuit dat andere topic blijkt dus dat lang niet iedereen dit zo ziet......
Ik ben gewend als ik met vriendinnen uit eten ga dat we dan het einde gewoon de rekening door vieren delen. Ook als de een een wijntje meer gedronken heeft en de ander nog een extra toetje nam, ik vind dit eigenlijk heel normaal maar vanuit dat andere topic blijkt dus dat lang niet iedereen dit zo ziet......
I always tell the truth, even when I lie
zondag 22 april 2012 om 19:26
zondag 22 april 2012 om 19:29
Ligt eraan met wie ik ben, maar meestal gewoon door het aantal personen delen. Ik ben 1 keer met mensen uiteten geweest van mijn studie. Ik had gewoon een watertje, soepje en salade, dus de goedkopere drankjes en gerechten. Degene die wijn dronk en de duurste gerechten nam, riep gelijk bij afrekenen: "gewoon delen door 4, dus x euro per persoon". Daar kan ik dus niet tegen. Wil best een paar euro meer betalen, daar gaat het niet om, maar dit vond ik wel heel irritant.
zondag 22 april 2012 om 19:32
quote:giraf007 schreef op 22 april 2012 @ 19:29:
Bij ons is het overigens wel zo dat als je een keer wat minder in je budget zit en toch graag mee wilt je dit van te voren aangeeft, dan betaalt de rest gewoon wat meerEn eet je dan hetzelfde als de rest, qua gangen? Of neem je dan ook daadwerkelijk minder?
Bij ons is het overigens wel zo dat als je een keer wat minder in je budget zit en toch graag mee wilt je dit van te voren aangeeft, dan betaalt de rest gewoon wat meerEn eet je dan hetzelfde als de rest, qua gangen? Of neem je dan ook daadwerkelijk minder?
zondag 22 april 2012 om 19:33
Het hangt er vanaf. Meestal splitten, maar wel als het verschil niet idioot groot is en er niet iemand tussen zit die het zich maar net kan veroorloven. In grote groepen vind ik het lastiger, want daar zijn de verschillen regelmatig vrij groot (b.v. iemand die een salade neemt en een frisdrank tegenover iemand die een toetje, wijn en een duur hoofdgerecht neemt). Als dat vaak voorkomt, moeten sommige mensen in verhouding ineens echt meer betalen.
Ik deel altijd de rekening en ik kijk niet naar wat iedereen besteld. Wij gaan soms met een bevriend stel eten, waarvan één de rekening door alcohol consumpties makkelijk met 20 euro verhoogd. Het boeit mij niet zo.
Ik zie het als met z'n allen betalen voor een gezamenlijk avondje uit, en niet voor mijn eten op zich.
Ik zie het als met z'n allen betalen voor een gezamenlijk avondje uit, en niet voor mijn eten op zich.
zondag 22 april 2012 om 19:34
quote:Moonlight82 schreef op 22 april 2012 @ 19:32:
[...]
En eet je dan hetzelfde als de rest, qua gangen? Of neem je dan ook daadwerkelijk minder?Hoe bedoel je dit? Als een vriendin zegt: joh ik wil graag mee maar zit erg krap, dan nemen we haar gewoon mee. En dan ga ik echt niet zeggen als zij een toetje besteld dat dat niet kan
[...]
En eet je dan hetzelfde als de rest, qua gangen? Of neem je dan ook daadwerkelijk minder?Hoe bedoel je dit? Als een vriendin zegt: joh ik wil graag mee maar zit erg krap, dan nemen we haar gewoon mee. En dan ga ik echt niet zeggen als zij een toetje besteld dat dat niet kan
zondag 22 april 2012 om 19:36
Ik baal er af en toe wel heel erg van. Ik ga nog al eens uit met 3 vriendinnen. Twee ervan houden van een wijntje of 4, een voor- en een uitgebreid hoofdgerecht en een nagerecht en natuurlijk een glas of 2 spa blauw. Ik neem meestal een hoofdgerecht, 1 of 2 spa blauw en hooguit 1 wijntje. Niet omdat ik krenterig ben maar 3 gangen krijg ik gewoon niet op.
Laatst heb ik eens uitgerekend ( ja zal wel heel kinderachtig zijn) hoeveel ik kwijt was aan mijn deel en dat was iets meer dan 20 euro, met fooi erbij, max 25 euro. Maar moest iets van een kleine 40 euro betalen want natuurlijk werd de boel ook nog eens naar boven afgerond. Ik baal daar af en toe best van maar ik geloof dat het tegenwoordig heel normaal is dat de rekening verdeeld wordt en iedereen dus hetzelfde betaald.
Misschien neem ik de volgende keer gewoon maar 30 euro mee of zo en laat ik mijn portemonnee gewoon thuis.
Laatst heb ik eens uitgerekend ( ja zal wel heel kinderachtig zijn) hoeveel ik kwijt was aan mijn deel en dat was iets meer dan 20 euro, met fooi erbij, max 25 euro. Maar moest iets van een kleine 40 euro betalen want natuurlijk werd de boel ook nog eens naar boven afgerond. Ik baal daar af en toe best van maar ik geloof dat het tegenwoordig heel normaal is dat de rekening verdeeld wordt en iedereen dus hetzelfde betaald.
Misschien neem ik de volgende keer gewoon maar 30 euro mee of zo en laat ik mijn portemonnee gewoon thuis.
zondag 22 april 2012 om 19:39
quote:celine2906 schreef op 22 april 2012 @ 19:36:
Misschien neem ik de volgende keer gewoon maar 30 euro mee of zo en laat ik mijn portemonnee gewoon thuis.Gewoon van te voren aankaarten dat je voor jezelf betaald. Klaar lijkt mij. Dat het tegenwoordig heel normaal is, hoeft voor jou nog niet normaal te zijn.
Misschien neem ik de volgende keer gewoon maar 30 euro mee of zo en laat ik mijn portemonnee gewoon thuis.Gewoon van te voren aankaarten dat je voor jezelf betaald. Klaar lijkt mij. Dat het tegenwoordig heel normaal is, hoeft voor jou nog niet normaal te zijn.
zondag 22 april 2012 om 19:40
Iedereen zijn eigen eten en drinken betalen, daar is toch niets mis mee? Dat is gewoon eerlijk, de inkomens zullen ongetwijfeld niet gelijk zijn, degene die het minst verdient hoeft niet de extra drankjes/een voorgerecht/nagerecht van deelnemer nr. 3,4, 5 of 6 te betalen . . . . Het hoeft de sfeer helemaal niet te doden . . . . vooraf afspraken maken en niets aan het handje!
Ik baalde een keer als een stekker toen ik met een groep ging eten en er dus op het einde werd medegedeeld dat we zouden splitsen. Een deel van de groep had namelijk gewoon hoofdgerecht en een toetje omdat we allemaal arme studenten waren en we op moesten letten qua geld maar anderen besloten dus te gaan voor 3 gangen en dan nog extra salades want "dat s lekker voor erbij" Uiteindelijk had die groep genoeg aan die 3 gangen en bleven de salades grotendeels staan
Ik doe dus niet meer aan rekening delen tenzij iedereen ongeveer hetzelfde op heeft. Vriendinnen waarmee ik uit eten ga denken er net zo over. We gaan ook vaak naar een all you can eat restaurant en drinken meestal ook hetzelfde dus dan betaald al niemand teveel tenzij een van ons het niet gepast heeft en eentje dus aanbied wat meer te betalen.
Ik doe dus niet meer aan rekening delen tenzij iedereen ongeveer hetzelfde op heeft. Vriendinnen waarmee ik uit eten ga denken er net zo over. We gaan ook vaak naar een all you can eat restaurant en drinken meestal ook hetzelfde dus dan betaald al niemand teveel tenzij een van ons het niet gepast heeft en eentje dus aanbied wat meer te betalen.
quote:Misschien neem ik de volgende keer gewoon maar 30 euro mee of zo en laat ik mijn portemonnee gewoon thuis.dit zou ik niet doen dus. Als je echt niet wat meer wilt betalen kun je dit toch gewoon van te voren aangeven? Overal kan over gepraat worden lijkt me....
quote:giraf007 schreef op 22 april 2012 @ 19:34:
[...]
Hoe bedoel je dit? Als een vriendin zegt: joh ik wil graag mee maar zit erg krap, dan nemen we haar gewoon mee. En dan ga ik echt niet zeggen als zij een toetje besteld dat dat niet kan
Was ik gewoon benieuwd naar, als je zelf minder kunt betalen of je dan ook alleen hoofdgerecht neemt.
Ik heb zelf wat minder te besteden dan vriendinnen en kies er dan liever voor om een aantal keer niet mee te gaan en af en toe een keer gewoon mee te kunnen betalen.
Maar dat is ook niet altijd handig want zo zie je elkaar wel minder vaak.
[...]
Hoe bedoel je dit? Als een vriendin zegt: joh ik wil graag mee maar zit erg krap, dan nemen we haar gewoon mee. En dan ga ik echt niet zeggen als zij een toetje besteld dat dat niet kan
Was ik gewoon benieuwd naar, als je zelf minder kunt betalen of je dan ook alleen hoofdgerecht neemt.
Ik heb zelf wat minder te besteden dan vriendinnen en kies er dan liever voor om een aantal keer niet mee te gaan en af en toe een keer gewoon mee te kunnen betalen.
Maar dat is ook niet altijd handig want zo zie je elkaar wel minder vaak.
zondag 22 april 2012 om 19:43
quote:Moonlight82 schreef op 22 april 2012 @ 19:40:
[...]
Maar dat is ook niet altijd handig want zo zie je elkaar wel minder vaak.Precies! vind het jammer als iemand niet mee kan vanwege geld, en je elkaar daarom dus minder gaat zien. Dan betaal ik met liefde wat meer! weet ook dat dat andersom ook zo zou gaan...
[...]
Maar dat is ook niet altijd handig want zo zie je elkaar wel minder vaak.Precies! vind het jammer als iemand niet mee kan vanwege geld, en je elkaar daarom dus minder gaat zien. Dan betaal ik met liefde wat meer! weet ook dat dat andersom ook zo zou gaan...