Zeer delicaat onderwerp (2e wereldoorlog, joden etc)

24-04-2012 09:47 1159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toevallig zag ik zondagochtend een reportage over een groep Nederlandse joden die terug gingen naar Auschwitz (Oswiecim) en Sobibór. De programmamaakster ging later zelf nog eens terug en heeft daar ook dingen gezien die je niet in het museum tegenkomt maar wel nog heel zichtbaar aan de oorlog refereren (vervallen schuurtje met de Duitse teksten nog aan de muur bijv).

Zelf ben ik niet Joods, ik heb zelf een Poolse achtergrond en heb zelf van de oorlog natuurlijk niets zelf meegekregen.

Ik heb wel de verhalen hierover gehad (opa die ook opgeroepen werd om gedeporteerd te worden, ook als niet Joodse burger). Oma die met geluk ervan afgekomen is omdat men haar Joodse vriendin die er toen was, niet had gevonden, etc etc.

Nu is mijn punt het volgende: (ik merk dat ik voorzichtig typ want ik wil dus niet dat ik antisemitisch bestempeld wordt).

In hoe verre of hoe lang kun en wil je rouwen om iets dat je zelf niet meegemaakt hebt. Ik weet het klinkt misschien kort door de bocht maar bij het zien van de reportage was ik aan het denken dat onze kinderen de generatie zijn die niet meer verhalen uit eerste mond horen bijvoorbeeld, hebben wel nog de beelden dat lijkt me gevoelsmatig anders. Dat het niet in vergetelheid raakt staat buiten kijf maar dat zou niet eens kunnen denk ik, met zóveel slachtoffers, dat gaat niet gewoon zomaar weg.

Het gevoel bekroop me alsof men, vanuit de Joodse kant, nog steeds comfortabel in de slachtoffer houding zit. Dat men niet dóór kan, maar wat is dat dan precies? Bang dat men de Joden miskent, niet respecteert?
Okey, maar waarom heeft het een negatieve lading voor je dan, als trotse Jodin? Ik ben een Jodin, een Jood, een Joodse, het is simpel het benoemen van, niks meer niks minder!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:racheltje321 schreef op 25 april 2012 @ 09:59:

[...]

Pak maar even deze quote:

Als er een trots is om Jodin te zijn dan is het ondergetekende.

Het gaat hier en in Actueel wel heel vaak over dit "onderwerp".

Het was een vraag en opmerking, niets meer en niets minder.Nee hoor, je verzoekt dat men hier stopt met het gebruik van de woorden 'Jood, Jodin, Joods', etc. En "we" horen te schrikken van hoe vaak dit woord gebruikt wordt en ik zie echt niet in waarom.
Vind je dat wij (jij en ik bijv) als Jodinnen het alleenrecht hebben om onzelf zo te noemen? (Oprechte vraag)
quote:anouk23 schreef op 25 april 2012 @ 10:17:

Goedendag. Wilt u deze enquête voor mij invullen? Het zijn maar 12 vragen (3-5 min) en het is voor een onderzoek voor mijn studie. Ik studeer politicologie. U zou mij echt enorm helpen. Alle enquêtes worden anoniem behandeld. Bij voorbaat dank!

https://uleidenss.eu.qual ... E/?SID=SV_207rOCT3jPuyaBCVlieg eens op bij dit delicate onderwerp! Snotneus!
quote:mali30 schreef op 25 april 2012 @ 10:10:

Okey, maar waarom heeft het een negatieve lading voor je dan, als trotse Jodin? Ik ben een Jodin, een Jood, een Joodse, het is simpel het benoemen van, niks meer niks minder!

Als dat zo is, waar ik niet aan twijfel overigens, is het ook niet nodig om dit verder uit te leggen denk ik.

Met alle respect wilde ik het hier graag bij laten.
Wat is het leven toch mooi!
Jodin vind ik net zo'n rotwoord als negerin. En persoonlijk krijg ik ook de kriebels van de manier waarop "de joden" in deze discussie gebruikt wordt.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 april 2012 @ 10:19:

Jodin vind ik net zo'n rotwoord als negerin. En persoonlijk krijg ik ook de kriebels van de manier waarop "de joden" in deze discussie gebruikt wordt.

Ik ben me er niet van bewust FV. Voor mij zijn Joden een volk en in deze context vind ik juist dat er teveel gepoogd wordt hen NIET te benoemen.

Jodin heeft voor mij een vrouwelijke lading, maar komt wat onnozel over. Maar op het niveau van Friezin. Maar goed, het woord neger en negerin was in mijn tijd (au, ik word oud) ook nog niet beladen. Het was een ander N woord wat not done was.
Maar nu ik er echt bij stil sta is het wellicht beter wel Jood te zeggen, Joods en te refereren aan het Joodse volk. Ipv 'de Joden'.
quote:mali30 schreef op 25 april 2012 @ 10:17:

Vind je dat wij (jij en ik bijv) als Jodinnen het alleenrecht hebben om onzelf zo te noemen? (Oprechte vraag)

Deze nog even beantwoorden:

Nee zeker niet. Het gaat om de malen dat het Jood, Joods, Joden zijn erbij gesleept is.
Wat is het leven toch mooi!
quote:rozenstruikje schreef op 25 april 2012 @ 10:23:

Maar nu ik er echt bij stil sta is het wellicht beter wel Jood te zeggen, Joods en te refereren aan het Joodse volk. Ipv 'de Joden'.Dat dus .
Am Yisrael Chai!
Got the point, zal er op letten
quote:anouk23 schreef op 25 april 2012 @ 10:17:

Goedendag. Wilt u deze enquête voor mij invullen? Het zijn maar 12 vragen (3-5 min) en het is voor een onderzoek voor mijn studie. Ik studeer politicologie. U zou mij echt enorm helpen. Alle enquêtes worden anoniem behandeld. Bij voorbaat dank!

https://uleidenss.eu.qual ... E/?SID=SV_207rOCT3jPuyaBC

Gestaft...maak dat je gauw wegkomt zeg.

Dat is wat ik trouwens op de eerste pagina beetje bedoelde Mali.

Je kan het als niet-Jood bijna niet goed doen....benoem je het dan kan het verkeerd terecht komen maar doe je het niet dan is dat ook niet juist want dan erken je een hele bevolking niet.
Ja maar Racheltje: in een discussie over de oorlog kom je er toch niet onderuit om het woord Jood te gebruiken? Dat hoeft toch niet gelijk negatief te zijn? Wat mij betreft zeker niet hoor.
quote:Snyggin schreef op 25 april 2012 @ 10:25:

[...]

Gestaft...maak dat je gauw wegkomt zeg.

Dat is wat ik trouwens op de eerste pagina beetje bedoelde Mali.

Je kan het als niet-Jood bijna niet goed doen....benoem je het dan kan het verkeerd terecht komen maar doe je het niet dan is dat ook niet juist want dan erken je een hele bevolking niet.Ik snap niet zo goed wat je punt nu precies is. Kan je het uitleggen? Benoem je wat?
Am Yisrael Chai!
Als mensen refereren aan 'de joden' is dat in de meeste gevallen echt niet verkeerd bedoeld. Indien het wel is proef je het door de tekst in (en dan proef je dat ook als de termen goed gebruikt worden)

Het is net als de Friezen, de Amsterdammers, de Amerikanen, de Joden, de Chinezen... Ik ga er wel op letten omdat ik mensen niet voor het hoofd wil stoten.
quote:rozenstruikje schreef op 25 april 2012 @ 10:23:

Maar nu ik er echt bij stil sta is het wellicht beter wel Jood te zeggen, Joods en te refereren aan het Joodse volk. Ipv 'de Joden'.Ah oke, dus "de Joden" is een beledigend woord? (serieuze vraag hoor).
quote:ketricken schreef op 25 april 2012 @ 10:29:

[...]

Ah oke, dus "de Joden" is een beledigend woord? (serieuze vraag hoor).Ik denk opzichzelf staand niet. Maar omdat het zo vaak gebruikt wordt in negatieve, discriminerende zin, kan ik me voorstellen dat het een negatieve lading heeft gekregen. Daarmee zal ik rekening houden.
quote:ketricken schreef op 25 april 2012 @ 10:29:

[...]

Ah oke, dus "de Joden" is een beledigend woord? (serieuze vraag hoor).Niet per se natuurlijk. Maar meestal is het zo dat als mensen over "de joden" of "joden" beginnen, dat op een manier gaat zoals men ook over "marokkanen" of "negers" praat. Dan voel je de bui al hangen, zeg maar.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 april 2012 @ 10:26:

[...]

Ik snap niet zo goed wat je punt nu precies is. Kan je het uitleggen? Benoem je wat?Nou, wat mij betreft dan: het woord "Joods" mag blijkbaar wel, maar "de Joden" is een belediging. Dus als je het als niet-Jood over Joden hebt kun je het nooit goed doen. Er kleeft gelijk een stempeltje op dat je anti-semiet bent. En dan ben ik echt helemaal niet. Maar je zou bijna niets meer durven zeggen, omdat er dan meteen weer iemand boos of beledigd is omdat je per ongeluk een verkeerde woordkeus maakt. Beetje lange tenen vind ik dat. Je slaat elke discussie dood door alleen maar op een woordkeuze te gaan hameren.
Ik snap waarom het topic je raakt Rachel, daarom reageer ik in dit topic, omdat het mij ook erg raak tot tranen aan toe! Maar met het woord jood, en joodse heb ik geen probleem.
quote:fashionvictim schreef op 25 april 2012 @ 10:31:

[...]

Niet per se natuurlijk. Maar meestal is het zo dat als mensen over "de joden" of "joden" beginnen, dat op een manier gaat zoals men ook over "marokkanen" of "negers" praat. Dan voel je de bui al hangen, zeg maar.Oke dank je. Duidelijk. Ik zal erop letten. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dat op zo'n manier overkomt, ik zal erop letten.
Mosterd
quote:ketricken schreef op 25 april 2012 @ 10:34:

[...]

Nou, wat mij betreft dan: het woord "Joods" mag blijkbaar wel, maar "de Joden" is een belediging. Dus als je het als niet-Jood over Joden hebt kun je het nooit goed doen. Er kleeft gelijk een stempeltje op dat je anti-semiet bent. En dan ben ik echt helemaal niet. Maar je zou bijna niets meer durven zeggen, omdat er dan meteen weer iemand boos of beledigd is omdat je per ongeluk een verkeerde woordkeus maakt. Beetje lange tenen vind ik dat. Je slaat elke discussie dood door alleen maar op een woordkeuze te gaan hameren.

Ik heb niet gezegd dat ik aanstoot neem aan het woord joden, hoor. Alleen gezegd dat ik een beetje de kriebels krijg van de manier waarop dat in deze discussie gezegd wordt, met name omdat het steevast gevolgd wordt door iets naars. Zoals "joden wentelen zich in de slachtofferrol". Dat vind ik een nare opmerking, in de context van een discussie over WOII, omdat ie impliceert dat joden geen slachtoffer zouden zijn. Dat is een feitelijk onjuist statement, en ik vraag me af wat iemand daar dan mee wil bereiken of insinueren. Wat bedoelt iemand met zo'n opmerking? Wat is zijn punt?

Als je dat lange tenen vindt, tja, dat kan.
Am Yisrael Chai!
"Dat is wat ik trouwens op de eerste pagina beetje bedoelde Mali.

Je kan het als niet-Jood bijna niet goed doen....benoem je het dan kan het verkeerd terecht komen maar doe je het niet dan is dat ook niet juist want dan erken je een hele bevolking niet."

Ik heb geen probleem met het woord jood, joodse, en jodin. Een ander misschien wel. Laten we dan maar om lange tenen te voor komen voor Joodse gaan .

Maar snap wat je bedoelt!
FV, het gaat om de context die niet deugd in deze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven