kleinzoon

29-04-2012 10:25 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik heb een vraag.

Ik heb een kleinzoon van 3,5 jaar oud , en mijn dochter is een alleenstaande moeder.

De vader is gelijk vertrokken toen hij hoorde dat zij zwanger was en wil niks van mijn kleinzoon te maken hebben, om het grof te zeggen hij zij dat hij vies van hem was, dus als het aan mij ligt zal ik alles doen wat in mijn macht ligt dat hij nooit contact contact met mijn kleinzoon zal hebben.

Maar de laatste tijd vraagt mijn kleinzoon aan mij waarom hij geen papa heeft, hij zegt wel eens papa tegen mij maar dan zegt hij gelijk jij bent de papa van mama.

nu weet ik niet precies wat ik moet zeggen op die vraag van hem want hij vind het raar dat hij geen papa heeft.

Heeft er iemand suggesties wat je het beste kunt zeggen.
Waarom vraag je dat niet aan je dochter?
Sommige kindjes hebben helaas geen papa. Niet makkelijk maar helaas wel waar. Uw kleinzoon is zo'n kindje. Samen met zijn moeder zou ik dat zo vertellen.
Lijkt mij een taak van jou dochter om het uit te leggen aan haar zoontje.
Ik denk dat je met je dochter moet overleggen. Het verhaal van je dochter en jij moet in elk geval matchen. Vertellen jullie beiden wat anders dan raakt het arme kind in de war.
Omdat zij het ook niet goed weet wat je het beste kunt zeggen
quote:Suze02 schreef op zondag 29 april 2012 10:27 Sommige kindjes hebben helaas geen papa. Niet makkelijk maar helaas wel waar. Uw kleinzoon is zo'n kindje. Samen met zijn moeder zou ik dat zo vertellen.Eens met Suze. Wees een lieve opa voor uw kleinzoon, maar zoals ik dat lees, bent u dat zeker!
Geachte heer Reemeijer,

Allereerst: het noemen van uw naam op een publiek forum is niet echt aan te raden. U bent niet meer anoniem, en zult dat nooit meer zijn ook (internet bewaart alles). Het gaat daarbij om andere mensen dan u zelf, uw kleinzoon voorop!

Ik begrijp uw zorg en beschermingswens naar zowel uw dochter als kleinzoon. Echter, uw dochter is de moeder van uw kleinzoon. Zij zal het beste dit met hem bespreekbaar moeten maken.

Realiseert u zich verder dat het contact tussen kind en vader niet zomaar ontzegd kan worden, indien vader daar alsnog behoefte aan zal krijgen (en natuurlijk heeft hij dan wat uit te leggen en zijn daar instanties mee gemoeid), en dat het de moeder is die in deze partij is. U, als grootvader, staat daar verder van af.

Ik wens u wijsheid en geduld toe.
Het is niet aan jou om te beslissen of er wel of geen contact zal zijn in de toekomst. Hoe lastig en oneerlijk dat ook mag zijn. En verder sluit ik me aan bij de anderen zorg dat jullie verhalen matchen en lieg zo min mogelijk.
quote:Suze02 schreef op 29 april 2012 @ 10:27:

Sommige kindjes hebben helaas geen papa. Niet makkelijk maar helaas wel waar. Uw kleinzoon is zo'n kindje. Samen met zijn moeder zou ik dat zo vertellen.

Ik denk ook dat dit het beste is.

Op een gegeven ogenblik zal hij verder gaan vragen maar vooralsnog vind ik dit de best denkbare oplossing.

Zo'n hummel moet je niet met zware dingen belasten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Op die leeftijd is het redelijk normaal om dat te vragen. Het waait vanzelf over. U kunt een opa rol invullen, en zeggen dat Mama het heel goed doet, en dat vele kinderen zo opgroeien.
In het midden ziet u reactie wijzigen staan, dan kunt U de fam naam weghalen.
Gewoon zeggen dat sommige kinderen wel een papa hebben,maar dat er ook papa's zijn die niet bij hun kinderen wonen,ofzo?

Ik bedoel,bij lesbische stellen is er ook geen papa aanwezig,dat kan gebeuren tegenwoordig.

Ook veel gescheiden mannen hebben geen kontakt met hun kinderen meer.

Maar het blijft wel altijd terug komen.

Mijn ex wilde de kinderen na onze scheiding niet meer zien,en elk jaar met vaderdag als ze gingen knutselen op school liet ik mijn kinderen iets voor opa maken,ipv voor papa.
http://www.ouders.nl/psycho/lpsy0340.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vlgens mij is het op zo'n jonge leeftijd nog het meest handig om in één of twee zinnen antwoord te geven. Dus iets in de trant van "sommige kinderen hebben alleen een mamma, andere kinderen alleen een pappa. Dat is helemaal niet gek"

Spreek dat zinnetje met je dochter af, elke keer als t jongetje daarover begint, zeg je precies dát. Daarna weer over tot de orde van de dag. Hoe meer aandscht je er aan besteed, hoe specialer het wordt... En laten we wel wezen: het is helemaal niet zo speciaal...

Als kleine knul dan een jaar of zes/zeven/acht is kan je daar wat info aan toevoegen, dat hij wel een vader heeft, maar geen pappa. En dag mamma zijn vader niet zo goed kende. Maar das voor later zorg.
Pffff, wat gaan we nu hebben? Een opa "die er wel even voor zal zorgen, dat zijn kleinzoon nooit contact zal hebben met zijn eigen vader". Sorry hoor, maar wat een pretentieuze houding. En dat jouw kleinzoon je papa noemt, kun je gewoon laten voor wat het is. Dat is namelijk de taak van zijn moeder.
ik denk dat dit de taak van de moeder is, om hier invulling aan te geven, aan deze uitleg.

dus ik zou dat met haar overleggen, wat hierop te zeggen en uit te leggen? verhaal moet matchen!
Waarom zou het jongetje een papa moeten hebben? Als zijn verwekker het, om wat voor reden ook, niet in zich heeft om een papa voor zijn kind te zijn, dan hééft het kind gewoon geen papa. Er valt dus niks uit te leggen.

Dat het kerngezin-met-vader de enige juiste wijze van opgroeien zou zijn, is ook maar een bedachte constructie uit de tijd dat vrouwen financieel afhankelijk werden gehouden van mannen.

Misschien mogen jullie alle drie wel heel dankbaar zijn dat die man zich niet laat zien. De keerzijde is inderdaad dat hij op een later tijdstip alsnog een omgangsregeling kan afdwingen. Je kunt dit voorkomen door een keer een hoogst onaantrekkelijk kind te lenen van kennissen en daarmee quasi enthousiast langs de vader te gaan. Dan zal hij zich zeker nooit meer vertonen.
Een kind van 3,5 die "continue" vraagt waarom hij geen papa heeft, een andere man papa noemt en zegt dat hij het raar vindt dat hij geen papa heeft, verzint dat (volgens mij) niet vanzelf. En waarom zou "iedereen hetzelfde verhaal moeten vertellen". Het kind heeft een moeder en het is aan haar wat ze hem wel of niet vertelt, zonder de bemoeienis van opa, oma en de rest van de familie.

Heeft jouw dochter soms "een apart plekje" in de familie gekregen, nu dat zij alleenstaande moeder is? Wordt er veel over haar gesproken, waar zij niet bij is en wat je kleinzoon misschien wel oppikt?
quote:paloma schreef op 29 april 2012 @ 11:19:

Pffff, wat gaan we nu hebben? Een opa "die er wel even voor zal zorgen, dat zijn kleinzoon nooit contact zal hebben met zijn eigen vader". Sorry hoor, maar wat een pretentieuze houding. En dat jouw kleinzoon je papa noemt, kun je gewoon laten voor wat het is. Dat is namelijk de taak van zijn moeder.

Mee eens. Dezelfde soort hanige houding als waarmee de vader van het kind meent toch zeker geen verantwoording te dragen voor dit kind.

Allemaal aangetaste trots en misplaatst eergevoel is het, meneer Reemeijer. Om die reden juich ik het opgroeien van kinderen zonder een vader toe. Nog beter zou het zijn als verwekkers anoniem bleven, donoren dus, zodat mannen niet trots gaan rondlopen in de wetenschap dat ze nageslacht hebben (waar ze zelf geen ene drol voor doen maar die ze wel elk moment parttime kunnen "opeisen" dmv een dna test).
quote:gunstig schreef op 29 april 2012 @ 11:48:

[...]

Mee eens. Dezelfde soort hanige houding als waarmee de vader van het kind meent toch zeker geen verantwoording te dragen voor dit kind.

Allemaal aangetaste trots en misplaatst eergevoel is het, meneer Reemeijer. Om die reden juich ik het opgroeien van kinderen zonder een vader toe. Nog beter zou het zijn als verwekkers anoniem bleven, donoren dus, zodat mannen niet trots gaan rondlopen in de wetenschap dat ze nageslacht hebben (waar ze zelf geen ene drol voor doen).

Timanni is anders erg gek op zijn vader, en dat is wederzijds. Dalman is erg trots op zijn zoon, en doet er méér dan ene drol voor, dank je wel.

Wat een idiote reactie zeg, over hanig gesproken.

[...]

Allemaal aangetaste trots en misplaatst eergevoel is het, meneer Reemeijer. Om die reden juich ik het opgroeien van kinderen zonder een vader toe. Nog beter zou het zijn als verwekkers anoniem bleven, donoren dus, zodat mannen niet trots gaan rondlopen in de wetenschap dat ze nageslacht hebben (waar ze zelf geen ene drol voor doen maar die ze wel elk moment parttime kunnen "opeisen" dmv een dna test).
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

[...]Allemaal aangetaste trots en misplaatst eergevoel is het, meneer Reemeijer.Je omschrijft precies mijn gevoel toen ik de openingspost las. Dit gaat niet om dochter of kleinzoon. Dit gaat om oude vertrouwde haantjesgedrag.
quote:Tia.Dalma schreef op 29 april 2012 @ 11:49:

[...] Timanni is anders erg gek op zijn vader, en dat is wederzijds. Dalman is erg trots op zijn zoon, en doet er méér dan ene drol voor, dank je wel.

Wat een idiote reactie zeg, over hanig gesproken.Gunstig kan prima voor zichzelf praten . Maar ik las die quote in verhouding tot de vaders die (in)direct geen onderdeel (meer) uitmaken van het leven van hun kind(eren) en niet persoonlijk gericht op Dalman .
quote:Tia.Dalma schreef op 29 april 2012 @ 11:49:

[...]

Timanni is anders erg gek op zijn vader, en dat is wederzijds. Dalman is erg trots op zijn zoon, en doet er méér dan ene drol voor, dank je wel.

Wat een idiote reactie zeg, over hanig gesproken.Als ik het ene toejuich kraak ik het andere daarmee nog niet af, die conclusie trek je zelf. Als de vader van jouw kinderen wel verantwoordelijk en betrokken is, en het is wat jij graag wil, dan is dat toch alleen maar mooi? We kunnen daar echter niet van uit gaan, dat vaders allemaal zo zijn. Massa's mannen hebben dat niet in zich. Maar maken wel vrouwen zwanger. Aan die vele mannen kan het ouderschap beter totaal ontzegd worden vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven