Geld & Recht alle pijlers

Wat heb jij als eerst met je spaargeld gedaan?

03-05-2012 14:25 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2000 euro geld gespaart en ga binnenkort denk een auto kopen!

Ergens vind ik het ook wel jammer want ik wil door sparen voor een huisje..

Wat hebben jullie als eerst met je spaargeld gedaan?

En vond je het nooit jammer om het uit te geven?
quote:spijk-er schreef op 03 mei 2012 @ 15:22:

Toen ik uit huis ging was ik net 19 en had ik 10.000 gulden, zelf bij elkaar gespaard met baantjes-naast-schooltijd. Ik ben er van gaan reizen, heb er meubels van gekocht, en mn lasten een paar maanden opgevangen toen ik zonder werk zat.

poehee. Las net ook 30.000 (wel wat ouder).

Ik had maar 900 gulden. Maar betaalde wel al mijn cursussen (muziekles en sport enzo, wat meestal ouders betalen) en collegegeld zelf. Misschien scheelt dat.
ik heb nooit kostgeld hoeven betalen, altijd gewerkt (vanaf mijn 15de) en pap en ma betaalden de studie + boeken...maar dan nog, ik heb gewoon alles opgebrast.

Ik had makkelijk 20.000 spaargeld kunnen hebben nu, ik heb er alleen voor gekozen om dat niet te doen. En nooit spijt van gehad.
quote:desyyyy schreef op 03 mei 2012 @ 15:29:

Ik kan vanaf nu elke jaar zo'n 500 euro sparen..

Dus voordat ik het huis uit ga heb ik rond de 5000 euro, netjes toch?

Dat hangt ervan af, als je nu 15 bent, nog naar school gaat en straks gaat studeren dan vind ik het super netjes als je 500 euro per jaar kunt sparen van je bijbaantjes.

Als je nu thuis woont en gewoon werkt vind ik het echt heel erg weinig. Als je maar 40 euro per maand kunt overhouden, zonder de vaste lasten van een woning ga je nog in de problemen komen als je op jezelf gaat wonen straks.
Same here Kaatje. Ik had veel meer kunnen hebben. Heel soms denk ik wel eens zonde, vooral wat dan aan kleding en schoenen is uitgegeven. Maar over het algemeen ben ik tevreden met wat ik heb. En ik kan nu ook 1/3 van m`n salaris sparen, dus het loopt maandelijks lekker op.
Ik vind het al een hele prestatie als je je studie kunt afsluiten met 0 euro spaargeld, maar zonder studieschuld.
Mijn eerste wat substantiëlere bedrag heb ik gespaard met een vakantiebaantje en uitgegeven aan een jongeren busreis toen ik 17 was. Daarna is de grootste uitgave mijn studie geweest. Van beide geen spijt.
Het grootste gedeelte van mijn spaargeld is op gegaan aan mijn stage in Curacao. Heb daar een wereldtijd gehad en zou het zo weer over doen.

Toen ik een jaar later het huis uit ging had ik 1500 euro op mn spaarrekening staan.
Een auto gekocht. En toen ik weer ging studeren, de auto verkocht en van dat geld de inrichting van mijn eerste (huur) huis betaald.

Daarna al veel gespaard en ook net zoveel weer uitgegeven.

We zijn nu net zo'n beetje aan het afronden met de verbouwing van ons eigen huis en daar is al ons spaargeld wel aan opgegaan.

Oh ja, en we hebben een jaar geleden een grotere auto gekocht.

Ons spaargeld is momenteel dus heel erg op.

Nieuwe spaardoel is een vakantie voor mijn ouders en schoonouders. Omdat het mijn vader en schoonvader zijn die het leeuwendeel van de verbouwing voor hun rekening hebben genomen.
Van mijnallereerste spaargeld kocht ik een levis 501 en een paar LAGears.... Dat vónd ik een hoop geld.

Later ging het op aan rijbewijs, autootje en studie. En nu aan burgerlijke dingen zoals een zonneluifel en een nieuwe keuken...
quote:nellaaa schreef op 03 mei 2012 @ 15:47:

Je waardeert geld niet als je wel met een spaarrekening van huis bent vertrokken, Soppie?

Ik heb de helft van mijn rijbewijs van mijn eerste spaargeld betaald. De andere helft kreeg ik van mijn ouders. Daarna is er vooral veel richting studie gegaan.

Ik denk dat je er wel anders in staat als je voor elke cent hebt moeten werken. Vriend en ik kregen allebei helemaal niets van onze ouders, we hebben alles zelf moeten doen. Daardoor ben ik als vanzelf heel zuinig opgegroeid, en vriend nog erger. Ik had niet eens gewild dat ik enorm had kunnen sparen, terwijl ik thuis woonde en mijn ouders het maar net rond kregen.

Ik verbaas me gewoon over hoe veel jongeren over geld praten, alsof het lucht is. Je kan wel sparen, maar wat heb je eraan als je niet hebt geleerd wat het leven zoal kost?
De eerste breedbeeld stereo philips tv gekocht.
Dat vraag ik me af Soppie. Volgens mij hangt het eerder heel erg af van de opvoeding die je van huis uit hebt meegekregen en niet zo zeer van je banksaldo. Je kunt èn leren wat het leven kost èn sparen tegelijk. Dingen hoeven elkaar niet uit te sluiten.
Ik heb mijn spaargeld opgemaakt toen ik studeerde. Ik kon moeilijk rondkomen en snoepte steeds beetjes van mijn spaarrekening. En toen was het op....
Ik had tot 5 jaar terug helemaal geen spaargeld, geen stuiver.
quote:nellaaa schreef op 03 mei 2012 @ 17:09:

Dat vraag ik me af Soppie. Volgens mij hangt het eerder heel erg af van de opvoeding die je van huis uit hebt meegekregen en niet zo zeer van je banksaldo. Je kunt èn leren wat het leven kost èn sparen tegelijk. Dingen hoeven elkaar niet uit te sluiten.Dat zou kunnen. Opvoeding doet wel veel, dat staat vast!
Van mijn eerste spaargeld heb ik een laptop gekocht volgens mij. Daarna stond ik juist altijd rood en heb nu 3.000 euro gespaard. Niet het goede woord misschien, want ik leen ook bij de DUO. Hiervan wil ik mijn studiekosten betalen, nieuwe boeken en materialen en wellicht een co-schap in het buitenland.

Mijn moeder was heel slecht met geld, zelfs hele grote schulden gemaakt. Ik vind het zonde om mijn spaargeld op te maken aan materiële zaken.
Een reis naar verschillemde landen gemaakt! Was super.
Van mijn eerste spaargeld heb ik mijn studie betaald.

Eerste jaar was eigenlijk weggegooid geld, want ben er mee gestopt. Had genoeg gespaard voor alle jaren vd studie, dus van het overgebleven geld heb ik een auto gekocht en ben weer gaan werken.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:desyyyy schreef op 03 mei 2012 @ 14:25:

Ik heb 2000 euro geld gespaart en ga binnenkort denk een auto kopen!

quote:desyyyy schreef op 03 mei 2012 @ 15:29:

Ik kan vanaf nu elke jaar zo'n 500 euro sparen..

Dus voordat ik het huis uit ga heb ik rond de 5000 euro, netjes toch?Ik neem aan dat je iig rond de 18 bent dat je een eigen auto wil kopen? 500 euro per jaar is niet zoveel en 5000 euro totaal is dus 10 jaar lang sparen. Ben je van plan om zolang thuis te blijven wonen?
quote:desyyyy schreef op 03 mei 2012 @ 14:43:

Als ik het zo allemaal lees hadden jullie wel veel spaargeld!

Ik ga denk over 3/4 jaar pas uit huis maar ik vraag mij ook soms af hoe veel spaargeld mensen hebben als ze uit huis gaan?

Ik ging op mijn 17e het huis uit en studeren en had toen geen spaargeld. Mss 100 euro op lopende rekening ofzo. Tijdens studie ook geen cent gespaard, maar ook geen schuld en na studie werken en huis gekocht en gaan sparen.

Mijn allereerste spaargeld ging op aan een Nintendo 8bit. Samen met twee broertjes bijna een jaar voor gespaard ofzo toendertijd :D
Mijn 1e spaargeld heb ik tijdens mijn opleiding opgemaakt. Ik kreeg niet erg veel studiefinancering dus snoepte er steeds wat af. Ook heb ik er rijlessen van gehad. Ben nu klaar met school en kan nu actief gaan sparen. Ik ben nu veel fanatieker met sparen. Vroeger spaarde ik liever weinig dat ik veel kon shoppen, nu liever andersom
ff nadenken...

met 14 een sportfiets gekocht, in rose en wit

Met 18 een rode 2cv

Met 19 een reis naar Florida gedaan

gewoon vanaf mijn 16e gewerkt, dan school afgemaakt en gestudeerd

enne.. na de studie mijn studieschuld van 16.000 Euri in een keer afbetaald.

Ik spaar nog steeds, ook al heb ik geen idee waarvoor. Ben ook blij zonder groote uitgaves...
Met 16 een mooie ring + piercing gekocht.

Met 19 voor paar weekendjes weg met vriend.

En op mn 20e moeten teren op spaargeld en nu rondkomen met weinig maar waardeer het nu wel meer!
Met mijn eerste spaargeld heb ik mijn flat ingericht.
Een auto gekocht en nu gaat er een groot gedeelte naar onze bruiloft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven