Jakarta: waar is het centrum?
maandag 7 mei 2012 om 09:38
Hey,
Wij gaan deze zomer naar Indonesië. We komen midden in de nacht aan in Jakarta en gaan twee dagen later door naar Yogyakarta. Ik lees overal dat Jakarta een vreselijke stad is, maar mijn man is historicus en nogal weg van de VOC dus we moeten er toch echt even stoppen.
Nu heb ik moeite om een hotel te vinden. We zijn met vier (twee volwassenen, twee kinderen- eentje van vijf en eentje van zeven) dus ik heb sowieso een kamer/appartement voor vier nodig. Twee kamers met een tussendeur kunnen ook.
Booking.com geeft wel wat opties, maar zelfs met de Lonely Planet bij de hand is het mij niet duidelijk wat nu het eigenlijke centrum is. Het oude stadsgedeelte ligt meer in het noorden van de stad, maar ik lees overal dat je daar niet wil zitten. Is dat echt zo erg? Welke buurt raden jullie aan? Of maakt dat niet uit en neem je in praktijk toch altijd een taxi? Eventueel tips voor een hotel zijn ook welkom. We willen beginnen met wat luxe dus dingen als een leuk zwembad en een van die gigantische Aziatische ontbijtbuffetten zouden fijn zijn.
Wij gaan deze zomer naar Indonesië. We komen midden in de nacht aan in Jakarta en gaan twee dagen later door naar Yogyakarta. Ik lees overal dat Jakarta een vreselijke stad is, maar mijn man is historicus en nogal weg van de VOC dus we moeten er toch echt even stoppen.
Nu heb ik moeite om een hotel te vinden. We zijn met vier (twee volwassenen, twee kinderen- eentje van vijf en eentje van zeven) dus ik heb sowieso een kamer/appartement voor vier nodig. Twee kamers met een tussendeur kunnen ook.
Booking.com geeft wel wat opties, maar zelfs met de Lonely Planet bij de hand is het mij niet duidelijk wat nu het eigenlijke centrum is. Het oude stadsgedeelte ligt meer in het noorden van de stad, maar ik lees overal dat je daar niet wil zitten. Is dat echt zo erg? Welke buurt raden jullie aan? Of maakt dat niet uit en neem je in praktijk toch altijd een taxi? Eventueel tips voor een hotel zijn ook welkom. We willen beginnen met wat luxe dus dingen als een leuk zwembad en een van die gigantische Aziatische ontbijtbuffetten zouden fijn zijn.
maandag 7 mei 2012 om 10:14
maandag 7 mei 2012 om 10:48
Dat hotel ziet er erg stylish uit! Helaas geen kamers voor twee volwassenen en twee kinderen. Jij zit dus in de buurt van het oude centrum, als ik het goed heb. Dat lijkt mij ook wel wat, maar de opties die ik vind (voor 4 personen) zitten allemaal een stuk zuidelijker of net nog iets noordelijker (Ancol?) en ik lees vooral veel over hels verkeer dus dat lijkt mij dan niet zo praktisch.
Wij vertrekken trouwens exact een maand later
Wat excursies betreft:
Wij wilden eventueel de trein naar Bogor pakken voor een dagje uit als Jakarta na een dag echt vreselijk blijkt. Daar is naar het schijnt een behoorlijk indrukwekkende botanische tuin.
Alternatief is het Waterbom-park en/of Sea World in Jakarta zelf (maar ja, wij reizen dus met kinderen, weet niet of jullie dat iets zegt)
Wij vertrekken trouwens exact een maand later
Wat excursies betreft:
Wij wilden eventueel de trein naar Bogor pakken voor een dagje uit als Jakarta na een dag echt vreselijk blijkt. Daar is naar het schijnt een behoorlijk indrukwekkende botanische tuin.
Alternatief is het Waterbom-park en/of Sea World in Jakarta zelf (maar ja, wij reizen dus met kinderen, weet niet of jullie dat iets zegt)
maandag 7 mei 2012 om 10:54
maandag 7 mei 2012 om 11:46
Wij gaan idd al naar bogor in onze rondreis. Wij reizen met zijn tweeen maar jouw twee opties had ik nog niet gezien, dus zal eens kijken!! Natuurlijk een tour door de stad en dan hebben we nog 1 dag over. Mij leken die '1000' eilanden voor de kust ontzettend mooi!! Maar heb begrepen dat dat waarschijnlijk voor 1 dag niet te doen is volgens mij....helaas want daar zou ik ook graag naar toe gaan!
maandag 7 mei 2012 om 12:03
Thousand Islands had ik ook bekenen, maar zijn inderdaad meestal minstens voor een nacht (volgens mij ook al omdat die dichtbij Jakarta niet zo mooi zijn en je anders al snel vier uur onderweg bent alles bij mekaar).
@ Framboise: ja, dat is een optie. Wel niet zo gezellig natuurlijk en probleem blijft dat ik dus nog steeds geen idee heb wat de beste wijk is. Ik zou denken Kota, maar ik lees erg tegenstrijdige berichten op fora/in de LP. Vandaar mijn vraag: is er een echt centrum, zijn er te vermijden wijken of maakt het allemaal niet uit?
@ Framboise: ja, dat is een optie. Wel niet zo gezellig natuurlijk en probleem blijft dat ik dus nog steeds geen idee heb wat de beste wijk is. Ik zou denken Kota, maar ik lees erg tegenstrijdige berichten op fora/in de LP. Vandaar mijn vraag: is er een echt centrum, zijn er te vermijden wijken of maakt het allemaal niet uit?
maandag 7 mei 2012 om 13:24
Volgens mij is Jakarta Pusat het centrum en is dat oude stadsgedeelte waar je man heen wilt in Jakarta Kota Tua. En zover ik weet zijn de wijken vanaf Pusat tot naar het zuiden toe de echte 'gegoede' wijken. Je kunt het beste de taxi nemen (vroeger werd het bedrijf Blue Bird als meest betrouwbaar aangeraden) om je te laten vervoeren. Maar hou rekening met oneindige files die je rit behoorlijk lang kunnen vertragen.
Weet niet of je er iets mee kunt, maar plattegrond centrum naar Kota
Weet niet of je er iets mee kunt, maar plattegrond centrum naar Kota
maandag 7 mei 2012 om 14:09
Als ik naar jakarta ga , ga ik altikd naar hotel losari , aan blok m !
Het hotel is tegen over een mall en je bent zo bij andere plazas! Pim bijvoorbeeld ! Kan je lekker zwemmen en winkelen !!een zwembad bij het hotel is niet perse nodig vind ok zelf . Bruin worden lukt haast niet door alle smog dat daar als een waas over heel de stad hangt !
Het hotel is tegen over een mall en je bent zo bij andere plazas! Pim bijvoorbeeld ! Kan je lekker zwemmen en winkelen !!een zwembad bij het hotel is niet perse nodig vind ok zelf . Bruin worden lukt haast niet door alle smog dat daar als een waas over heel de stad hangt !
maandag 7 mei 2012 om 14:56
Zwembad heeft niks met zonnen, maar alles met de kinderen te maken. Ik zag Jakarta nu niet meteen als de ideale bestemming om een kleurtje op te doen
Als ik het goed begrijp is het in het zuiden van de stad wel goed vertoeven en zullen we toch sowieso een taxi pakken (en vastzitten in de file). Straks maar even de knoop doorhakken wat betreft hotels.
Als ik het goed begrijp is het in het zuiden van de stad wel goed vertoeven en zullen we toch sowieso een taxi pakken (en vastzitten in de file). Straks maar even de knoop doorhakken wat betreft hotels.
maandag 7 mei 2012 om 15:25
idd TO en dat winkelen (in de malls) en uit eten gaan zo ongeveer het belangrijkste tijdverdrijf is daar. Voor een stad van die proporties zijn er opvallend weinig bezienswaardigheden. Monas, het oude Nederlandse gedeelte, de Istiqlal moskee, Taman mini en dan heb je het bijna wel gehad. Als je nog nooit in Azie bent geweest dan is het leven van de mensen zelf daar het meest boeiende! De drukte en wirwar, cultuur, warmte, geuren, straatstalletjes etc. etc.
maandag 7 mei 2012 om 20:09
We zijn al wel eerder in Azië geweest -ook met de kinderen- maar het is wel de eerste keer in Indonesië.
Ik heb net geboekt en het hotel ligt dus niet in het zuiden (eerder het westen) maar wel aan een shopping mall. De prijs op agoda was laag dus zo vreselijk mis kan het niet gaan.
Is Glodok niet zowat het China Town? En wat maakt het zo interessant? De LP heeft het vooral over een straatmarkt.
Ik ben overigens van opleiding ook historica dus het is niet zo dat ik er tegen mijn zin achteraan slof want ik klink in dit topic nogal negatief over Jakarta, volgens mij. Hij is er alleen nog dagelijks mee bezig en ik niet en de VOC valt wat meer in zijn periode dan in de mijne.
Ik heb net geboekt en het hotel ligt dus niet in het zuiden (eerder het westen) maar wel aan een shopping mall. De prijs op agoda was laag dus zo vreselijk mis kan het niet gaan.
Is Glodok niet zowat het China Town? En wat maakt het zo interessant? De LP heeft het vooral over een straatmarkt.
Ik ben overigens van opleiding ook historica dus het is niet zo dat ik er tegen mijn zin achteraan slof want ik klink in dit topic nogal negatief over Jakarta, volgens mij. Hij is er alleen nog dagelijks mee bezig en ik niet en de VOC valt wat meer in zijn periode dan in de mijne.
maandag 7 mei 2012 om 21:33