Emigreren naar Aruba

07-05-2012 09:38 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend & ik willen graag naar Aruba emigreren. Alleen weten we niet zo goed hoe we dat goed moeten aanpakken.

Vanuit Nederland een huis zoeken?

Vanuit Nederland solliciteren?

Kunnen onze katten mee?

Moet je van te voren veel geld gespaard hebben om daar te kunnen wonen?

Heeft er iemand ervaring in?
Als je katten niet mee zouden kunnen, gaat het hele feest dan niet door?
quote:rocks12 schreef op 07 mei 2012 @ 10:42:

[...]

Ik vind het ook leuk om dingen alvast uit te zoeken. En kan het maar alvast weten toch? Nooit verkeerd om zulke dingen te weten.Maar het is toch allemaal moeite voor niks als je er straks toch niet heen gaat. Ik kan nu ook wel vanalles op gaan zoeken over emigreren naar Zweden ofzo, maar da's toch verspilde moeite
Ik zou willen emigreren naar Alaska. Maar ik krijg mijn vriend echt niet mee. Bovendien wil ik mijn bejaarde moeder niet 'in de steek laten'. Dus dat is gewoon uitgesloten.
quote:Ivetje schreef op 07 mei 2012 @ 10:45:

[...]

Maar het is toch allemaal moeite voor niks als je er straks toch niet heen gaat. Ik kan nu ook wel vanalles op gaan zoeken over emigreren naar Zweden ofzo, maar da's toch verspilde moeite

Zweden trekt me totaal niet aan.

Nederlandse Antillen wel.

Waarom lees je in een tijdschrift? Al die informatie? Waar je toch niks mee doet? Toch allemaal verspilde moeite? Want met al die informatie doe je toch niks?

Oftewel; informatie krijgen is nooit verkeerd.
Zelf ben ik geemigreerd. Van een caraibbisch eiland naar NL. Er zijn weinig tot geen carierremogelijkheden op de eilanden, en de salarissen zijn laag terwijl de levenskosten wel op (hoog) westers niveau zijn. Een huis kopen of huren bijvoorbeeld is vrij lastig. De huur is aan de hoge kant en kopen is voor 'the lucky few' weggelegd. De meeste koophuizen bij ons op het eiland zijn van rijke Engelsen en Amerikanen. Maar niet van de eilanders zelf. Omdat het een eiland is, zijn de grondkosten namelijk extreem duur en in eigendom van de overheid. Je moet dus echt een bult geld meenemen om een koophuis te kunnen financieren.

Inmiddels zou ik weer terug kunnen omdat ik zelf geld heb en daar dus zelf een bedrijf zou kunnen starten. Voor man zijn er ook genoeg mogelijkheden met zijn achtergrond en het is dus iets wat we momenteel wel degelijk aan het overwegen zijn. Maar klimaat is echt de allerslechtste reden om te gaan emigreren.

Overigens zijn de nederlandse antillen (op Bonaire en St.Maarten na) werkelijk de spuuglelijkste Caraibbische eilanden. Maar dat is smaak ben ik bang. Lelijke kale pukkels vind ik het.
quote:Ivetje schreef op 07 mei 2012 @ 10:45:

[...]

Maar het is toch allemaal moeite voor niks als je er straks toch niet heen gaat. Ik kan nu ook wel vanalles op gaan zoeken over emigreren naar Zweden ofzo, maar da's toch verspilde moeite Maar ze vindt het gewoon leuk om er mee bezig te zijn. Ze geniet waarschijnlijk al van de 'voorpret' - dan is iets nooit verspilde moeite.
quote:rocks12 schreef op 07 mei 2012 @ 10:47:

[...]

Zweden trekt me totaal niet aan.

Nederlandse Antillen wel.

Waarom lees je in een tijdschrift? Al die informatie? Waar je toch niks mee doet? Toch allemaal verspilde moeite? Want met al die informatie doe je toch niks?

Oftewel; informatie krijgen is nooit verkeerd.Ik zou de moeite dan steken in het uitzoeken wat je op vakantie wil gaan doen en zien, maar goed.
Ik reageerde meer op de naïeviteit van TO. Ik ben in mijn leven 6 keer gëemigreerd, naar verschillende continenten en weet daarom best goed wat het inhoud Ik heb het als kind erg naar mijn zin gehad op Curacao en Bonaire. Aruba minder.

Mijn zusje woont nu met haar gezin op Aruba en zou graag naar een ander eiland verhuizen.

Tuurlijk kun je op stel en sprong besluiten om naar een land/eiland wat jou aantrekkelijk lijkt te emigreren. Maar dat klinkt wat avontuurlijker dan eerst hier een topic openen en laten merken dat je van toeten noch blazen weet en voor de zon gaan. Dat is gewoon erg naïef.

Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat als je er op vakantie bent, je daar wilt blijven. En terecht: want het is heerlijk op de Antillen!

Maar wat ik bedoelde te zeggen in mijn vorige post: houd er rekening mee dat je op veel gebieden inleverd en op andere gebieden natuurlijk vooruit gaat. Aruba is duur qua levensonderhoud, dat is gewoon zo. Ik zou dan eerder kiezen voor Curacao of Bonaire: rustiger, mooier en meer kansen op werk.

Dus ga eerst eens lang op vakantie en proef de sfeer, kijk wat jullie belangrijk vinden betreft kwaliteit van leven, kijk wat je moet inleveren. Bekijk de werkgelegenheid, bedenk wat je ambities zijn.

Veel succes!

ps. Hema is zo Nederlands :)! Als ik kijk wat mijn zusje steeds weer koopt en meeneemt.....haha!
quote:rocks12 schreef op 07 mei 2012 @ 10:31:

[...]

In principe maakt het op het begin niet zoveel uit.

Mijn vriend heeft Rechten gestudeerd. Daar zal niet makkelijk iets in te vinden zijn. Daarom is met minder ook prima.

Als opstart.

En WAT had je dan 'als minder' bedacht?

Wat kun jij? Wat heb jij voor opleiding die je daar goed kunt gebruiken?

Denk je aan iets van 'in de bediening'? En denk je dan niet meteen dat daar genoeg locals rondlopen die dat kunnen doen?

En wat denk je daar te kunnen verdienen? En hoe ga je met dat lage loon je huur en je levensonderhoud betalen?

En je wilt er heen 'omdat ze er Nederlands spreken'. Als je al niet op een dergelijk niveau Engels spreekt dat je daar mensen kunt verstaan of jezelf duidelijk kunt maken, dan vrees ik nog wel problemen met het vinden van een baan.

Verder merk ik nog weinig initiatief van jouw kant. Je stelt vragen maar wat je zelf al hebt uitgezocht (google op 'katten meenemen Aruba' bijvoorbeeld) lees ik niet. Ja, dat op internet zo veel staat. En wat denk je dat dit is, waar je nu op zit te lezen? Internet. Maar de mensen die hier schrijven geloof je op hun blauwe ogen zwarte letters, maar wat anderen op internet hebben gezet geloof je niet?

Het klinkt haast als een schoolopdracht die je moet doen, maar waar je weinig zin in hebt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En als je naar het buitenland wilt emigreren (helemaal als daar vanaf scratch zult moeten beginnen), zul je toch echt wat meer intiatiefrijk moeten zijn als dat je hier toont.
quote:himalaya schreef op 07 mei 2012 @ 10:56:

Het klinkt haast als een schoolopdracht die je moet doen, maar waar je weinig zin in hebt?Heus niet. 't is meivakantie
Wat Himalaya zegt! Ik ben twee keer geëmigreerd, en dat is heeeel veel werk. Wat je schrijft, klinkt ondoordacht en weinig initiatiefrijk. Maar ga eens na wat je allemaal hebt opgebouwd in Nederland, dat moet je ALLEMAAL opnieuw doen. Ziektekostenverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering (om maar eens te beginnen), en dan kiezen tussen bedrijven waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord en helemaal geen feeling mee hebt. Uitzoeken wat je rechten en plichten als huurder zijn, en waar het contract dat jij voorgeschoteld krijgt daar van afwijkt. Telefoonaansluiting en internet regelen, klinkt heel makkelijk, maar je bent zó een paar weken verder. Je kunt als buitenlander ook niet altijd zomaar een bankrekening openen. En je hoeft niet overal te verwachten dat je met open armen ontvangen wordt, want jij wordt dan de buitenlander die andermans baan/huis inneemt... Waar ze je als toerist (want brengt geld in het laatje) graag zien komen, zien ze je als immigrant soms gewoon liever gaan.
quote:domesticgoddess schreef op 07 mei 2012 @ 11:22:

Wat Himalaya zegt! Ik ben twee keer geëmigreerd, en dat is heeeel veel werk. Wat je schrijft, klinkt ondoordacht en weinig initiatiefrijk. Maar ga eens na wat je allemaal hebt opgebouwd in Nederland, dat moet je ALLEMAAL opnieuw doen. Ziektekostenverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering (om maar eens te beginnen), en dan kiezen tussen bedrijven waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord en helemaal geen feeling mee hebt. Uitzoeken wat je rechten en plichten als huurder zijn, en waar het contract dat jij voorgeschoteld krijgt daar van afwijkt. Telefoonaansluiting en internet regelen, klinkt heel makkelijk, maar je bent zó een paar weken verder. Je kunt als buitenlander ook niet altijd zomaar een bankrekening openen. En je hoeft niet overal te verwachten dat je met open armen ontvangen wordt, want jij wordt dan de buitenlander die andermans baan/huis inneemt... Waar ze je als toerist (want brengt geld in het laatje) graag zien komen, zien ze je als immigrant soms gewoon liever gaan.

Dat is inderdaad niet zomaar gedaan.

Het is niet zo dat ik verwacht binnen een jaar weg te zijn.

Ik ga er allemaal rustig naar kijken.

Of het iets is voor ons, of het wel kan.

Wat voor vergunningen je allemaal precies nodig hebt en waar je deze het beste kunt indienen etc.

Ik vraag enkel jullie ervaringen en niet of ik nu geschikt ben of niet.
.
En een vakantie is heulegaar iets anders dan maanden of zelfs jaren op zo'n eiland bivakkeren. Ook daar ga je gewoon naar je werk en op een gegeven moment is het hetzelfde als in NL.
Rocks, succes! Waar een wil is is een weg...
Poep, wie heeft jou gescheten?
Gelukkig heeft himalaya haar opmerking ingetrokken.
quote:louise1 schreef op 07 mei 2012 @ 11:31:

Gelukkig heeft himalaya haar opmerking ingetrokken.Gut zeg, 1 minuut later al omdat ik haar zin verkeerd had gelezen. Erg he?
Emigreren, prima (ben zelf ook geemigreerd), en ik zou me ook niet tegen laten houden door dingen als verschillende verzekeringen, telefoon en internet ed regelen. Dat zijn dingen die te regelen zijn (ookal duurt het soms wat langer dan je gewend bent).

Wat ik niet snap is dat je wilt emigreren naar een land waar je nog nooit geweest bent. Ga er eerst eens heen op vakantie en bekijk je opties. Ik ben erg vaak op de Antillen geweest en Aruba is echt mijn minst favoriete eiland. Wellicht dat de werkgelegenheid daar beter is dan op de andere eilanden, maar qua wonen lijkt het mij niets.

Suriname vind ik echt veel leuker, maar goed dat is als toerist dus...
Mijn oom woont met zijn gezin op Aruba, hij heeft daar een ICT bedrijfje. Toen hun kinderen klein waren was dat heel erg leuk. Mooi weer, beetje werken, gelukkig een goede erfenis achter de hand zodat ze ook echt konden relaxen. Toen de kinderen de basisschoolleeftijd ontgroeiden is mijn tante terug gegaan naar nederland, met eerst hun oudste, en later hun twee jongste kinderen zodat ze hier het VO kunnen doen. Mijn oom kon/wilde niet mee omdat zijn bedrijfje erg goed liep. Ze hebben nu een vakantie-relatie.

Dus ook al vind je voor jezelf iets moois om te doen, hoe zie je de toekomst?
quote:hannajohanna78 schreef op 07 mei 2012 @ 14:37:

Mijn oom woont met zijn gezin op Aruba, hij heeft daar een ICT bedrijfje. Toen hun kinderen klein waren was dat heel erg leuk. Mooi weer, beetje werken, gelukkig een goede erfenis achter de hand zodat ze ook echt konden relaxen. Toen de kinderen de basisschoolleeftijd ontgroeiden is mijn tante terug gegaan naar nederland, met eerst hun oudste, en later hun twee jongste kinderen zodat ze hier het VO kunnen doen. Mijn oom kon/wilde niet mee omdat zijn bedrijfje erg goed liep. Ze hebben nu een vakantie-relatie.

Dus ook al vind je voor jezelf iets moois om te doen, hoe zie je de toekomst?

Dat is een goede.

Zo niet in ieder geval.
Ik moet ook zeggen dat het met hele jonge kinderen tot 4 jaar nog wel leuk is. Wat mij betreft daarna niet meer. Erg beperkt allemaal. En zeker als ze naar middelbare school gaan moeten ze toch weer het eiland af voor verdere scholing. Maar goed, ik weet niet wat jullie planen zijn qua kinderen en voor hoe lang je uberhaupt denkt daar te willen gaan wonen.

Toen ik net op SXM was dacht ik ook; leuk voor een jaar. Uiteindelijk veel langer gebleven en daarma nog naar andere landen verhuisd.
Itt tot wat anderen hier adviseren ben ik wel in 2 weken vertrokken (ook al zou dat mijn advies ook niet zijn). Simpelweg omdat ik de kans had. Ik had een goede baan, een huis, etc etc en heb dat in 2 wkn opgegeven om op een Caribisch eiland te gaan wonen.

Ik heb er nooit spijt van gehad. Ik ben uiteindelijk terug naar Nl gekomen vanwege aanvullende opleidingen/masterclasses die je daar niet kan volgen. Maar zodra we de kans weer hebben, zullen we weer vertrekken.

Soms moet je gewoon een portie geluk en lef hebben.

Als je echt echt echt wil, dan heb je binnen een week je Nl'se dingen geregeld en weet je precies wat je wel en niet moet doen/regelen voor vertrek.
quote:rocks12 schreef op 07 mei 2012 @ 09:54:

[...]

Nee we zijn er nog nooit geweest. Dat is natuurlijk ook iets wat we van te voren wel willen. Het land trekt ons gewoon aan omdat ze Nederlands spreken. De zon er altijd schijnt.

Maar dat is in Curacao ook zo.

Waarom dan toch Aruba? Die vraagt kan ik beter vragen aan mijn vriend.

Ik vind het vooral belangrijk dat ze Nederlands spreken omdat dat al scheelt op veel gebieden.

En dat de zon schijnt.

We hebben allebei een of meerdere opleidingen afgerond.

Alleen het is niet echt een eiland waar ze veel werkgelegenheid hebben. En dat is wel erg balen.

Wat zouden jullie kiezen?

Aruba of Curacao?OMG
*heeft inmiddels de eerste zak chips leeg, glaasje alcoholvrije wijn ingeschonken*

ben toch altijd wel benieuwd naar wat er achter 'nederland helemaal zat zijn' zit.... Katten die niet mee de bus in mogen zonder mandje? Belastingdienst die nog centen krijgt? Geert Wilders die niet serieus genomen wordt? Het feit dat de lente niet goed doorzet? *knabbelt en slobbert verder*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven