2 minuten stilte

04-05-2012 20:06 499 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zojuist voor de tv en het viel mij op dat sommige mensen niet het respect hebben om even 2 minuten stil te zijn. Het gaat dan op mensen op straat die gewoon doorpraten.
quote:evelynsalt schreef op 07 mei 2012 @ 21:55:

Lekker toonbeeld van tolerantie dan.....Hoezo? Ik zeg nergens dat je geen baby mee kunt nemen. Maar op een moment waar stilte wordt verwacht kun je dan op zijn minst jezelf plus baby even distantiëren van de rest op het moment dat baby begint te huilen. Zodat de anderen er in ieder geval zo min mogelijk last van hebben. Dat lijkt me niet teveel gevraagd.
In dit geval ben ik het met elninjoo eens.

Ik zou zelf nooit met een baby naar zo'n herdenking gaan.
Dit jaar was ik in het buitenland met 9 uur tijdsverschil. Ik heb geen moment stil gestaan bij 4 mei. Ik heb genoeg momenten dat ik er wél aan denk, maar voor mij hoeft dat niet van 20.00-20.02 NL'se tijd.
quote:evelynsalt schreef op 07 mei 2012 @ 21:49:

Inderdaad.....ze zou zich kapot moeten schamen....hoe haalt zo'n babietje het in zn hoofd om zo te gaan janken. Ze had dat nare kind gewoon thuis aan zijn lot moeten laten......*sarcamemodus uit *

Uiteraard kon dat kindje er niets aan doen niks naars aan ook. Maar de moeder had m.i. beter moeten weten. Vind het vrij onbeschoft om het risico te nemen dat je baby een herdenking verstoort. Dat moet je toch niet willen.

En juist omdat het toch beladen minuten zijn durfde niemand ook echt die vrouw er op aan te spreken, juist om niet rot te doen. Maar ondertussen had ze de 2 minuten stilte gekaapt. Geen fatsoen en geen benul wat mij betreft. Tja die mensen bestaan ook.
Goh, ben ik het zo waar eens met elninjoo

Jaren geleden hadden we vriendenweekend. We gingen met een hele bups in drie auto's naar een restaurant. Nu kwamen we toevallig precies om 20.00 aan op de parkeerplaats. Er waren geen andere mensen op het plein/parkeerplaats, alleen wij twaalven. Vantevoren had ook niemand er aan gedacht of gezegd dat het bijna 20.00 uur is en dodenherdenking is. We stappen uit de auto en ik zei iets tegen iemand anders, Krijg ik me daar toch een snauw van iemand uit de andere auto dat ik stil moest zijn en respect moest hebben, bla bla bla.

Ik heb toen maar mijn mond gehouden maar vond het echt overdreven. Heb nog wel iets gesmiespeld dat ik wel vaker aan de doden denk die zich voor onze vrijheid hebben opgeofferd maar niet alleen op 04-05 om 20.00-20.02..
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 08 mei 2012 @ 08:46:

Jaren geleden hadden we vriendenweekend. We gingen met een hele bups in drie auto's naar een restaurant. Nu kwamen we toevallig precies om 20.00 aan op de parkeerplaats. Er waren geen andere mensen op het plein/parkeerplaats, alleen wij twaalven. Vantevoren had ook niemand er aan gedacht of gezegd dat het bijna 20.00 uur is en dodenherdenking is. We stappen uit de auto en ik zei iets tegen iemand anders, Krijg ik me daar toch een snauw van iemand uit de andere auto dat ik stil moest zijn en respect moest hebben, bla bla bla.

Ik heb toen maar mijn mond gehouden maar vond het echt overdreven. Heb nog wel iets gesmiespeld dat ik wel vaker aan de doden denk die zich voor onze vrijheid hebben opgeofferd maar niet alleen op 04-05 om 20.00-20.02..Maar dat was toch niet iemand uit jullie groepje dan toch zeker?
Toch wel. Is aanhang van iemand. Niet mijn grootste vriendin
Wat 'n lul dan zeg! Als je met 'n groep uit gaat om dat tijdstip dan verwacht je zo'n solo-actie niet, of hij had van te voren moeten vragen of iedereen even rekening met zijn momentje wilde houden.
Ik heb wel eens in de auto gezeten met een ander stel en vriendelijk aangegeven dat ik graag even stil wilde zijn om 20 uur.

Nou, dat vonden zij maar onzin en kleinburgerlijk. En de hele 2 minuten hebben ze vol zitten kletsen met hoe belachelijk het was, en dat mensen op de vluchtstrook gingen staan, wat een stumperds allemaal. Ik ben wel stil geweest en heb nergens op gereageerd maar mijn god wat had ik een kromme tenen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik was dit jaar op Corfu waar het een uur later is. Moet eerlijk zeggen dat ik niet om 9 uur lokale tijd 2 minuten stil ben geweest. Maar komt vooral omdat we die dag een boottocht gemaakt hadden en we om 9 uur al in bed lagen van de moeheid.

Normaal ben ik altijd stil hoor. Vind dat enorm belangrijk.

Vind het ook respectloos als mensen niet stil zijn. Maar normaal denk ik heel vaak aan de oorlog en herdenk ik op mijn eigen manier.
Ik vind in zijn algemeenheid baby's lief maar ik vind het wel heel dom om zo'n kleintje naar een herdenking mee te nemen en nog dommer om dan niet onmiddellijk snel weg te lopen als de kleine begint te huilen.
Mijn opa heeft gedurende de oorlog in totaal in vijf kampen gezeten. De triestheid en het verdriet wat over die man hing tijdens de twee minuten stilte, niet te beschrijven. Gewoon echt verschrikkelijk...

Mijn opa is vorige zomer overleden. Maar er leven helaas nog veel mensen zoals mijn opa. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om "hun" twee minuten af te pakken.
quote:Maleficent schreef op 08 mei 2012 @ 09:24:

Ik heb wel eens in de auto gezeten met een ander stel en vriendelijk aangegeven dat ik graag even stil wilde zijn om 20 uur.

Nou, dat vonden zij maar onzin en kleinburgerlijk. En de hele 2 minuten hebben ze vol zitten kletsen met hoe belachelijk het was, en dat mensen op de vluchtstrook gingen staan, wat een stumperds allemaal. Ik ben wel stil geweest en heb nergens op gereageerd maar mijn god wat had ik een kromme tenen.Had je dat niet van te voren besproken voor je besloot met hen mee te rijden? Ik zou er persoonlijk raar van opkijken als 'n bekende van me in de auto zou vragen om die 2 minuten. Ik zou ze geven hoor, maar ik zou het wel vreemd vinden als dat out of the blue gezegd wordt ipv dat voor we ergens naartoe gaan al aangekaart is dat diegene aan de herdenking mee wil doen. Ik zou er niet voor aan de kant gaan staan trouwens, maar de cd even op mute zetten dan weer wel.
quote:louise1 schreef op 08 mei 2012 @ 08:46:

Ik heb toen maar mijn mond gehouden maar vond het echt overdreven. Heb nog wel iets gesmiespeld dat ik wel vaker aan de doden denk die zich voor onze vrijheid hebben opgeofferd maar niet alleen op 04-05 om 20.00-20.02..

Ook dit is weer persoonlijk hoor, maar ik zou zelf dus echt nooit een vriendenweekend plannen in het weekend van 4 mei. Of uit eten gaan. Bij mij staat die dag de hele dag weleens beetje in het teken van dodenherdenking. Ik ben ook altijd een beetje van slag na 4 en 5 mei. Moet weer even in het "gewone" ritme komen.

"Even" 2 minuten stil komt op mij ook over als tussen neus en lip door. Prima hoor, voor de mensen die het zo beleven maar ik kan me dat niet voorstellen voor mezelf.

Het is overigens wel zo dat wanneer ik in het buitenland ben in die periode, ik daar minder last van heb. Dan probeer ik er wel bij stil te staan, maar door de waan van de dag daar, die niet in het teken is van die twee minuten stil, is dat lastig.
Ik had het niet gepland maar eerlijk gezegd is het met 6 stellen (nu inmiddels 8) al moeilijk genoeg om een datum te prikken. Zeker met drie mensen die ook nog eens met weekend, spoed en oproepdiensten te maken hebben.

Wij organiseren het volgende vriendenweekend en als het zo uitkomt dan kan dat best op 4 mei vallen. Ik zal niemand beletten die twee minuten in acht te nemen.

Voordat iemand denkt dat ik een gevoelloze hork ben. dat ben ik niet. Ik heb regelmatig twee minuten stilte gehouden op 4 mei, doet me ook zeker iets maar vind dat men ook niet overspannen moet reageren als men dat niet perse op die dag en tijd doet. Je moet wel rekening houden met anderen die dat wel willen. Dus niet toch, zoals in de auto, die twee minuten gaan volkletsen of een huilende baby meenemen.
Het was ook geen waardeoordeel hoor, louise1.

Ik sta er meer van te kijken hoe anders mensen het kunnen beleven dan ik.

Ik heb het eerder gezegd, zolang je elkaar kunt respecteren hierin en elkaar de ruimte geeft, is er niet zoveel aan de hand. Zolang je maar wel dat er mensen stil zijn en waarom.

( zo zag ik jaren geleden Jan Smit in de wereld draait door die op de vraag van Matthijs van Nieuwkerk waar hij zou zijn om acht uur, antwoordde : "dan lig ik meestal nog in mijn bed". Totaal niet door waar Matthijs op doelde....dat vond ik dan toch wel weer schokkend)
Ik vind het erg jammer hoe we tegenwoordig in een tijd leven waarin veel mensen werkelijk schijt aan alles hebben en doen en laten waar ze zin in hebben onder het mom `dit is een democratisch land`. Het is juist die democratie waar veel mensen hun leven voor gegeven hebben wat herdacht wordt.

Tuurlijk hoef je er niet aan mee te doen, maar er kan wel rekening mee gehouden worden. Het zijn juist zulke tradities die ook een soort van reality-check zijn, weer even op je plek gezet worden, waardering hebben en een soort van saamhorigheid voelen die tegenwoordig heel erg ver te zoeken is.
quote:-joost- schreef op 08 mei 2012 @ 13:26:

Ik vind het erg jammer hoe we tegenwoordig in een tijd leven waarin veel mensen werkelijk schijt aan alles hebben en doen en laten waar ze zin in hebben onder het mom `dit is een democratisch land`. Het is juist die democratie waar veel mensen hun leven voor gegeven hebben wat herdacht wordt.

Tuurlijk hoef je er niet aan mee te doen, maar er kan wel rekening mee gehouden worden. Het zijn juist zulke tradities die ook een soort van reality-check zijn, weer even op je plek gezet worden, waardering hebben en een soort van saamhorigheid voelen die tegenwoordig heel erg ver te zoeken is.Prima post! Niets teveel of te weinig aan gezegd, mee eens.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
dankjewel
quote:-joost- schreef op 08 mei 2012 @ 13:26:

Tuurlijk hoef je er niet aan mee te doen, maar er kan wel rekening mee gehouden worden. Het zijn juist zulke tradities die ook een soort van reality-check zijn, weer even op je plek gezet worden, waardering hebben en een soort van saamhorigheid voelen die tegenwoordig heel erg ver te zoeken is.

En hoeveel mensen tel je hier op het topic die 'schijt hebben en doen en laten wat ze willen' en geen rekening houden met mensen die wél herdenken?

Ik vind juist dat vrijwel iedereen rekening houdt of meedoet met de dodenherdenking. En een heel klein deel niet. En dat is toch wel wat anders dan jouw stelling.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik las een heel interessant onderzoek van Plus waarin stond dat 90% van de ouderen en 88% van de jongeren vond dat de Dodenherdenking door moet blijven gaan.

Toch doet 72% van de ouderen en 53% van de jongeren niet mee aan de 2 minuten stilte en doet 80% van de ouderen en 89% van de jongeren niet mee aan een herdenkingsdienst.

Blijkbaar leeft het Doden Herdenken op zich nog wel in Nederland, maar is het wellicht tijd om over een andere vorm na te denken, want de huidige vorm is duidelijk niet meer passend.

Plus-onderzoek 4 en 5 mei
Ik lees nog geen Plus Magazine, maar op basis van een artikel uit een of ander blad bepalen dat het niet meer passend is?

Nee, dat vind ik niet erg generaliseerbaar voor het gehele land. Wel voor de onderzoeksgroep misschien, maar dan moet de onderzoekspopulatie ook wel groot zijn.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:piratorart schreef op 08 mei 2012 @ 16:53:

Ik lees nog geen Plus Magazine, maar op basis van een artikel uit een of ander blad bepalen dat het niet meer passend is?

Nee, dat vind ik niet erg generaliseerbaar voor het gehele land. Wel voor de onderzoeksgroep misschien, maar dan moet de onderzoekspopulatie ook wel groot zijn.Uiteraard wist ik dat hier direct op afgedongen zou worden, maar heb je het onderzoek ook werkelijk aangeklikt?
quote:iris1969 schreef op 08 mei 2012 @ 16:47:

Ik las een heel interessant onderzoek van Plus waarin stond dat 90% van de ouderen en 88% van de jongeren vond dat de Dodenherdenking door moet blijven gaan.

Toch doet 72% van de ouderen en 53% van de jongeren niet mee aan de 2 minuten stilte en doet 80% van de ouderen en 89% van de jongeren niet mee aan een herdenkingsdienst.

Blijkbaar leeft het Doden Herdenken op zich nog wel in Nederland, maar is het wellicht tijd om over een andere vorm na te denken, want de huidige vorm is duidelijk niet meer passend.

Plus-onderzoek 4 en 5 mei

Het stuk lijkt me eerder illustreren wat er mis gaat in Nederland.

Ja hoor, in principe ben ik voor x of y. Maar er zelf moeite voor doen? Nee, dat dan weer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven