Geld & Recht alle pijlers

wie is er miljonair?

09-05-2012 20:23 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af of er hier mensen op het forum zitten die miljonair zijn of gewoon echt veel geld hebben en daar bedoel ik mee een inkomen van ongeveer 500.000 per jaar.
quote:prulletje schreef op 09 mei 2012 @ 23:20:

Mee eens, geld maakt het leven makkelijker, zorgelozer. Maar inderdaad, al bulk je van het geld, als je eenzaam en depressief en weet ik wat bent, dan kan geld dat echt niet oplossen.

Toch snap ik nog steeds niet goed waarom mensen het niet willen vertellen als ze rijk zijn of als ze juist arm zijn. Je moet er natuurlijk niet mee te koop gaan lopen, maar ik vind ook niet dat je je ervoor hoeft te schamen.Ga eens bij jezelf na... Heb jij écht geen vooroordelen over rijke mensen? Eerlijk? Als ik een paardijwedstrijd win, denk je dan dat dat komt omdat ik zo hard heb getraind of omdat ik een rijke pappie heb die wel even een leuk paardje voor me heeft gekocht? (bijvoorbeeld) Het is toch altijd hetzelfde verhaal, ook al werk je ergens hard voor, het komt je altijd 'aanwaaien' omdat je het goed hebt.
Maar zou jij niet gelukkig kunnen zijn zonder die reizen dan? Het maakt het leven leuker, dat zeker, maar als je niet zoveel geld hebt dan ga je je leven daar toch anders op inrichten? Dan zoek je toch andere dingen die je gelukkig maken?
quote:prulletje schreef op 09 mei 2012 @ 23:20:

Mee eens, geld maakt het leven makkelijker, zorgelozer. Maar inderdaad, al bulk je van het geld, als je eenzaam en depressief en weet ik wat bent, dan kan geld dat echt niet oplossen.

Toch snap ik nog steeds niet goed waarom mensen het niet willen vertellen als ze rijk zijn of als ze juist arm zijn. Je moet er natuurlijk niet mee te koop gaan lopen, maar ik vind ook niet dat je je ervoor hoeft te schamen.Misschien inderdaad vanwege schaamte (arm zijn) of angst voor teveel valse vrienden (rijk zijn). Ik woon in een buurt met aardig vermogende mensen en merk toch dat ik me een beetje schaam voor mijn armieterige (huur)woning. Slaat helemaal nergens op, ben ook niet arm ofzo maar het voelt alsof ik niet kan voldoen aan de standaard hier. Terwijl niemand mij dit ooit gezegd heeft en mensen me echt wel vriendelijk gedag zeggen. Misschien zit dat bij echt arme mensen ook zo... gevoel dat ze ergens aan moeten voldoen wat ze niet kunnen.
quote:prulletje schreef op 09 mei 2012 @ 23:30:

Maar zou jij niet gelukkig kunnen zijn zonder die reizen dan? Het maakt het leven leuker, dat zeker, maar als je niet zoveel geld hebt dan ga je je leven daar toch anders op inrichten? Dan zoek je toch andere dingen die je gelukkig maken?

Klopt helemaal.

Als je helemaal geen geld hebt word je echt wel ongelukig, maar veel geld maakt niet meteen gelukkig.

Geen geldzorgen hebben is het allerbelangrijkst. En je kunt ook heel goed gelukkig zijn zonder dure reizen of dure spullen!

Maar zou jij niet gelukkig kunnen zijn zonder die reizen dan? Het maakt het leven leuker, dat zeker, maar als je niet zoveel geld hebt dan ga je je leven daar toch anders op inrichten? Dan zoek je toch andere dingen die je gelukkig maken?Maar die andere dingen kosten ook geld: de sauna, een terrasje doen, naar de bios, dvdtjes bijv. Er zijn mensen die dat soort kleine dingen ook niet meer zouden kunnen betalen. Als je alleen maar thuis kunt zitten en zelfs voor je noodzakelijke boodschappen al elk dubbeltje om moet draaien, dan heb je geen geld om gasten te verwennen en je kunt ook niet met vrienden mee uit, tenzij je op hun zak wil leven. Het ontbreken van geld maakt het leven eenzaam en ongelukkig omdat je dan niks meer kan.

Maar zou jij niet gelukkig kunnen zijn zonder die reizen dan? Het maakt het leven leuker, dat zeker, maar als je niet zoveel geld hebt dan ga je je leven daar toch anders op inrichten? Dan zoek je toch andere dingen die je gelukkig maken?Dit dus. Als je geen geld hebt en reizen is je grote passie, dan ga je creatievere manieren zoeken om je passie te kunnen blijven uitoefenen. Echt wel dat je dan met minder luxe genoegen gaat nemen. Lekker liften, couchsurfen.. zo kun je ook reizen en ben je ook nog eens bij de locals. Lekker avontuurlijk en kost haast niks.
quote:djdana86 schreef op 09 mei 2012 @ 23:28:

[...]

Ga eens bij jezelf na... Heb jij écht geen vooroordelen over rijke mensen? Eerlijk? Als ik een paardijwedstrijd win, denk je dan dat dat komt omdat ik zo hard heb getraind of omdat ik een rijke pappie heb die wel even een leuk paardje voor me heeft gekocht? (bijvoorbeeld) Het is toch altijd hetzelfde verhaal, ook al werk je ergens hard voor, het komt je altijd 'aanwaaien' omdat je het goed hebt.

Tsja, ik heb zelf heel veel bereikt door hard te werken en heb absoluut geen invloedrijke ouders of ouders met veel geld. Dus nee, ik denk dat je zeker wel ergens kunt komen door hard te werken.

Maar natuurlijk zullen er ook genoeg mensen zijn die wel hun voordeel hebben kunnen doen via via. Dat zul je altijd wel houden. Misschien oneerlijk, maar misschien zou je het zelf ook wel doen als je die kans had.
Jij hebt toch aardig wat gereisd elninjoo? Heb je dan ook gezien dat de mensen in Afrika werkelijk geen cent te makken hebben, sochtends niet eens weten of ze savonds wel te eten hebben maar toch niet anders zouden willen? Dat ze zielsgelukkig zijn? Ze hebben daar werkelijk niks maar dan ook niks! Ze zijn gelukkig met alles wat ze hebben maar dat is zeker geen geld en rijkdom!

(Of zat je toen toevallig in je te dure hotelletje of reed je net even in je te grote auto)
quote:djdana86 schreef op 09 mei 2012 @ 23:28:

[...]

Ga eens bij jezelf na... Heb jij écht geen vooroordelen over rijke mensen? Eerlijk? Als ik een paardijwedstrijd win, denk je dan dat dat komt omdat ik zo hard heb getraind of omdat ik een rijke pappie heb die wel even een leuk paardje voor me heeft gekocht? (bijvoorbeeld) Het is toch altijd hetzelfde verhaal, ook al werk je ergens hard voor, het komt je altijd 'aanwaaien' omdat je het goed hebt.Bij sporten waar je veel geld voor nodig hebt, is het idd 'n combinatie van goed materiaal tot je beschikking hebben én talent. Iemand met uitzonderlijk veel talent moet het hebben van 'n sponsor als ie in de topsport aan de bak wil komen. En ja, als je rijker bent kun je 'n Z-paard kopen en ondanks gebrek aan talent toch leuk scoren op wedstrijden, maar 'n talentje zal eerder 'n jong paard willen om zelf in te rijden dan met 'n voorgeprogrameerde de prijzen incasseren.
quote:elninjoo schreef op 09 mei 2012 @ 23:34:

[...]

Maar die andere dingen kosten ook geld: de sauna, een terrasje doen, naar de bios, dvdtjes bijv. Er zijn mensen die dat soort kleine dingen ook niet meer zouden kunnen betalen. Als je alleen maar thuis kunt zitten en zelfs voor je noodzakelijke boodschappen al elk dubbeltje om moet draaien, dan heb je geen geld om gasten te verwennen en je kunt ook niet met vrienden mee uit, tenzij je op hun zak wil leven. Het ontbreken van geld maakt het leven eenzaam en ongelukkig omdat je dan niks meer kan.

Mijn ervaring is een andere. Toen mijn familie (in een ver land) nog arm was, zat iedereen altijd bij elkaar en was het altijd gezellig omdat je met weinig geld eenmaal weinig kunt doen. Dus maakt je het leven leuk door gezellige avonden met elkaar te beleven. Nu iedereen een stuk vermogender is geworden is de gezelligheid compleet verdwenen, iedereen op zichzelf en veel afgunst.

Het ontbreken van geld maakt mensen sociaal sterk, het hebben van geld veel individualistischer en onverschilliger. Dat is tenminste wat ik heb gezien. En hier zie je dat nu toch ook? Door de crisis lijken de mensen elkaar toch weer meer op te zoeken en tevredener zijn met minder (of ze proberen dat).
Hoe weet je of je een miljonair kent? Niemand vertelt mij ooit wat!
quote:djdana86 schreef op 09 mei 2012 @ 23:38:

Jij hebt toch aardig wat gereisd elninjoo? Heb je dan ook gezien dat de mensen in Afrika werkelijk geen cent te makken hebben, sochtends niet eens weten of ze savonds wel te eten hebben maar toch niet anders zouden willen? Dat ze zielsgelukkig zijn? Ze hebben daar werkelijk niks maar dan ook niks! Ze zijn gelukkig met alles wat ze hebben maar dat is zeker geen geld en rijkdom!

(Of zat je toen toevallig in je te dure hotelletje of reed je net even in je te grote auto)Die leven 'n heel ander leven wat niet vergelijkbaar is met de westerse ratrace. Hier moeten we wel werken, daar is de mentaliteit als ze één houtsnijwerkje verkocht hebben dan hebben ze weer voor 'n paar dagen eten dus gaan ze thuis onder de boom zitten luieren. Onze mentaliteit is door te werken voor de dagen die nog komen. Ze zijn lui en ze weten niet beter, dus hebben ze geen stress en zijn ze op hun niveau gelukkig. Maar ze komen niet voor niets massaal naar luilekkerland als ze de kans krijgen en de gedachte hebben dan helemaal niets meer te hoeven doen.
quote:AQua9Girl schreef op 09 mei 2012 @ 23:42:

[...]

Mijn ervaring is een andere. Toen mijn familie (in een ver land) nog arm was, zat iedereen altijd bij elkaar en was het altijd gezellig omdat je met weinig geld eenmaal weinig kunt doen. Dus maakt je het leven leuk door gezellige avonden met elkaar te beleven. Nu iedereen een stuk vermogender is geworden is de gezelligheid compleet verdwenen, iedereen op zichzelf en veel afgunst.

Het ontbreken van geld maakt mensen sociaal sterk, het hebben van geld veel individualistischer en onverschilliger. Dat is tenminste wat ik heb gezien. En hier zie je dat nu toch ook? Door de crisis lijken de mensen elkaar toch weer meer op te zoeken en tevredener zijn met minder (of ze proberen dat).Als geboren en getogen einzelganger zou ik dat 'gezellig' bij elkaar zitten met 'n hele groep mensen dus écht niet trekken.
@Waterlily: Om bovengenoemde redenen Als je rijk bent, ben je verwend, verwaand en asociaal. Als je rijke ouders hebt ben je helemaal de klos want dan kan je helemaal niets zelf. Kan je goed balletdansen dan heeft pappie vast dure schoentjes voor je gekocht of je krijgt priveles.
quote:djdana86 schreef op 09 mei 2012 @ 23:38:

(Of zat je toen toevallig in je te dure hotelletje of reed je net even in je te grote auto)Misschien is EN niet in Afrika geweest. Prachtig voorbeeld, inderdaad. Hoe mensen met zo ontzettende weinig en met zulke slechte basisvoorzieningen zo tevreden kunnen zijn met wat ze hebben. Plezier kunnen hebben, een lach op hun gezicht. En nog met ons, rijke westerling, willen delen ook.
Tuurlijk zou een verdubbeling van mijn inkomen op zijn minst voor een grote grijs op mijn gezicht zorgen. Heerlijk lijkt het me.

Maar dan hebben we het niet over het echt grote geld. Dan heb ik het over meerdere huizen, jachten in de haven, polopaarden op het veld en altijd een fles peperdure bubbels in de koeler.

Dat leven benijd ik niet.

Ik krijg altijd de indruk dat het koud en kil is en allemaal gebaseerd op uiterlijke schijn. Veel ellende, veel ongeluk.
quote:AQua9Girl schreef op 09 mei 2012 @ 23:30:

[...]

Misschien inderdaad vanwege schaamte (arm zijn) of angst voor teveel valse vrienden (rijk zijn). Ik woon in een buurt met aardig vermogende mensen en merk toch dat ik me een beetje schaam voor mijn armieterige (huur)woning. Slaat helemaal nergens op, ben ook niet arm ofzo maar het voelt alsof ik niet kan voldoen aan de standaard hier. Terwijl niemand mij dit ooit gezegd heeft en mensen me echt wel vriendelijk gedag zeggen. Misschien zit dat bij echt arme mensen ook zo... gevoel dat ze ergens aan moeten voldoen wat ze niet kunnen.

Dan krijg je dan 'keeping up with the Joneses' effect. Veel mensen ervaren dat zo. Dan gaan ze alleen maar meer uitgeven en duurder wonen, omdat ze niet onder willen doen voor de buren, bij wijze van.

Trek je er maar lekker niks van aan. Als jij gewoon uitstraalt dat je gelukkig bent en een leuk leven hebt is het toch prima? Wie weet heb je dan zelfs al veel meer dan zij. Want wat je van hen ziet is ook alleen maar uiterlijk vertoon.

Mijn vriend en ik hebben een groot huis gekocht. We zitten midden in de verbouwing. Ik woon nu nog in mijn kleine appartement en hij woont bij zijn ouders en dat is anderhalf uur rijden uit elkaar, lekker gezellig dus. Die verbouwing levert ook nog eens veel stress op en ik zie mijn vriend bijna nooit. Daar zitten we dan met onze villa met tuin van 800m2 en dikke bmw voor de deur. Nou, ik ben echt wel jaloers op vriendinnen die samen met hun man/vriend in een klein huurhuisje bij elkaar wonen en al een kindje hebben en gezellig alles samen doen hoor! Natuurlijk, wij werken daar ook naartoe, maar geld voegt geen ene drol toe aan ons leven op dit moment.
quote:djdana86 schreef op 09 mei 2012 @ 23:47:

@Waterlily: Om bovengenoemde redenen Als je rijk bent, ben je verwend, verwaand en asociaal. Als je rijke ouders hebt ben je helemaal de klos want dan kan je helemaal niets zelf. Kan je goed balletdansen dan heeft pappie vast dure schoentjes voor je gekocht of je krijgt priveles.... en ga je naar Afrika alleen maar om die arme mensen daar te helpen (of om een leeuw af te schieten), nietwaar?
quote:AQua9Girl schreef op 09 mei 2012 @ 23:48:

[...]

Misschien is EN niet in Afrika geweest. Prachtig voorbeeld, inderdaad. Hoe mensen met zo ontzettende weinig en met zulke slechte basisvoorzieningen zo tevreden kunnen zijn met wat ze hebben. Plezier kunnen hebben, een lach op hun gezicht. En nog met ons, rijke westerling, willen delen ook.Gambia, Senegal, Namibie, Zambia, Botswana, Zimbabwe, Zuid-Afrika. Maar qua oorspronkelijke bevolking vind ik ZO Aziaten toch 'n stuk aangenamer dan de Afrikanen.
quote:djdana86 schreef op 09 mei 2012 @ 23:47:

@Waterlily: Om bovengenoemde redenen Als je rijk bent, ben je verwend, verwaand en asociaal. Als je rijke ouders hebt ben je helemaal de klos want dan kan je helemaal niets zelf. Kan je goed balletdansen dan heeft pappie vast dure schoentjes voor je gekocht of je krijgt priveles.En dan heb je ook nog arme verwaande en asociale mensen. En miljonairs die daar niet mee te koop lopen. Ik heb voor mijn werk wel eens een man ontmoet die hoog in de quote 500 stond, maar erbij liep als een sloeber. Ingewikkelde wereld soms...
Ik heb jarenlang in dat wereldje geleefd en geloof me, ik heb daar niemand gelukkig gezien.

Ik heb nu weinig, zit op een appartementje in plaats van een grote dure villa, maar wat niet te betalen is, ik heb mijn vrijheid terug en dat is onbetaalbaar.
Maar ja, mensen die hier een topic openen die diep in de schulden zitten en problemen hebben worden ook altijd helemaal afgebrand. Het is toch nooit goed.
quote:hiltje schreef op 09 mei 2012 @ 23:48:

Tuurlijk zou een verdubbeling van mijn inkomen op zijn minst voor een grote grijs op mijn gezicht zorgen. Heerlijk lijkt het me.

Maar dan hebben we het niet over het echt grote geld. Dan heb ik het over meerdere huizen, jachten in de haven, polopaarden op het veld en altijd een fles peperdure bubbels in de koeler.

Dat leven benijd ik niet.

Ik krijg altijd de indruk dat het koud en kil is en allemaal gebaseerd op uiterlijke schijn. Veel ellende, veel ongeluk.Denk dat dat ook in je karakter zit. Die mensen die de schone schijn op houden voor de buurt en 'n duurdere auto kopen dan ze zich kunnen veroorloven bijv. Daar heb ik dus gewoon schijt aan. Ik doe dingen alleen voor mijn eigen plezier, niet om anderen de ogen uit te steken, dus denk niet dat ik me door meer geld geroepen zou voelen om dat wel te gaan doen en 'wie heeft de grootste boot' te moeten doen met mederijken. Laat mij maar lekker in m'n eentje rondreizen door de USA.
De golddiggers hebben zichzelf nu wel bekendgemaakt.
quote:elninjoo schreef op 09 mei 2012 @ 23:44:

[...]

Die leven 'n heel ander leven wat niet vergelijkbaar is met de westerse ratrace. Hier moeten we wel werken, daar is de mentaliteit als ze één houtsnijwerkje verkocht hebben dan hebben ze weer voor 'n paar dagen eten dus gaan ze thuis onder de boom zitten luieren. Onze mentaliteit is door te werken voor de dagen die nog komen. Ze zijn lui en ze weten niet beter, dus hebben ze geen stress en zijn ze op hun niveau gelukkig. Maar ze komen niet voor niets massaal naar luilekkerland als ze de kans krijgen en de gedachte hebben dan helemaal niets meer te hoeven doen.

Zij zouden het hier niet eens volhouden. Maar ze wíllen het ook niet. Dat is de Afrikaanse 'Ubuntu'. Zij laten elkaar niet in de steek en samen zijn ze sterk.

Anyway, het gaat niet om hoe je je leven lijdt, of je wel of niet werkt, rijk of niet. Want hoe wij onze levens in Nederland hebben ingedeeld staat momenteel niet ter discussie. Immers, ieder heeft een keuze toch? Jij kan toch ook naar Afrika verhuizen en de hele dag niks doen? Nee waar het hier om ging is dat geld niet gelukkig maakt en het geluk in jezelf zit. Bij veel mensen (dus o.a. voorbeeld Afrika) zit het geluk daadwerkelijk in zichzelf, zij hebben geen geld nodig. Jij hebt ons nu laten weten dat geluk niet in jezelf zit, dat alléén geld jouw gelukkig kan maken want zonder dat kan je niks. Dat is natuurlijk ieder voor zich. Maar ik ben zelf van mening dat er echt meer in het leven is dan dat. Dat het ook prachtig is om op de bonnefooi naar Australië te gaan en een paar uur te werken en ook even gelukkig te worden van de dingen die géén geld kosten. Probeer het eens, er is echt meer in het leven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven