Geld & Recht alle pijlers

artikel 60 wet BOPZ

10-05-2012 23:45 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje tussendoor,belangrijk ook..

Ik ben bezig met het invullen voor een ophoging van het PGB.

Nu heeft iemand dat voor mij ingevuld.

maar dit baart mij zorgen -en ik hoop dat iemand mij een gedegen antwoord kan geven- er is een verzoek gedaan tot afname artikel 60 wet BOPZ. weet iemand daar iets van? met andere woorden,moet ik me ongerust gaan maken?

ik heb al gegoogled,maar de schrik slaat me om het hart.

het is een aanvraag voor mijn zoon van 15..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Wie heeft die aanvraag ingevuld Bron?
Als ik google lijkt het er op dat het een gedwongen psychiatrische opname betreft.

Kan het niet zo zijn dat er een fout gemaakt is? Zonder de context is dit lastig te zeggen. Misschien morgen bellen met degene die het heeft ingevuld?
Dat is ook het enige dat ik van die wet weet, dat daarin gedwongen opname in psychiatrische instellingen geregeld wordt. Maar als dat nodig zou zijn voor jouw zoon, had je daar dan niet allang van op de hoogte moeten zijn? Ik snap wel dat je schrikt, zou ik ook hebben. Hopelijk komt hier nog iemand langs die er meer verstand van heeft.
Leentje,iemand van een organisatie waar mijn zoon naschoolse opvang/thuisbegeleiding van krijgt..

Roze_uiltje, dat kreeg ik ook te zien en over jeugd die ontspoort enzo..

Ik heb haar net nog een mail gestuurd daarover.

Ik geloof niet dat er een fout is gemaakt. Ik heb een angstig voorgevoel..
quote:leentjedb schreef op 10 mei 2012 @ 23:55:

Dat is ook het enige dat ik van die wet weet, dat daarin gedwongen opname in psychiatrische instellingen geregeld wordt. Maar als dat nodig zou zijn voor jouw zoon, had je daar dan niet allang van op de hoogte moeten zijn? Dat lijkt me ook!
quote:leentjedb schreef op 10 mei 2012 @ 23:55:

Dat is ook het enige dat ik van die wet weet, dat daarin gedwongen opname in psychiatrische instellingen geregeld wordt. Maar als dat nodig zou zijn voor jouw zoon, had je daar dan niet allang van op de hoogte moeten zijn? Ik snap wel dat je schrikt, zou ik ook hebben. Hopelijk komt hier nog iemand langs die er meer verstand van heeft.

dat van allang op de hoogte zijn is het hem nu net, die vraag wordt ook gesteld in dat formulier en daar heeft ze met ja op ge-antwoord..

op opname heb ik nooit geen ja ge-antwoord.

Heb het gevoel dat ik er ingeluisd word..
quote:lichtbron schreef op 10 mei 2012 @ 23:57:

Leentje,iemand van een organisatie waar mijn zoon naschoolse opvang/thuisbegeleiding van krijgt..

Roze_uiltje, dat kreeg ik ook te zien en over jeugd die ontspoort enzo..

Ik heb haar net nog een mail gestuurd daarover.

Ik geloof niet dat er een fout is gemaakt. Ik heb een angstig voorgevoel..Klik

Deze site lijkt me betrouwbare info geven. Ik zou even wachten met ondertekenen totdat je meer duidelijkheid hebt. Zij moeten open en eerlijk met jou bespreken wat de plannen zijn maar zeker ook waarom!
Probeer je er nu nog even niet gek over te maken. De aanvraag is nog niet weg dus voorlopig gebeurt er nog niks. En overleg dan morgen met degene die de aanvraag heeft ingevuld. En persoonlijk zou ik, als het geen fout is, ook nog even flink pissig worden dat zoiets wordt aangevraagd zonder dat jij daarover geïnformeerd bent. Zelfs al is het iets dat alleen maar uit voorzorg, voor het geval dat, wordt aangevraagd. Ik vind het bijzonder onprofessioneel om zoiets zonder overleg aan te vragen en een ouder daarmee de stuipen op het lijf te jagen.
Ik voel me zo genpt en in mijn vertrouwen beschadigd..

daar heb je dan 4 jaar alles tegen verteld..

Dat doe ik dus niet meer,zeg wel dat het goed gaat.
Even snel dat artikel gelezen. Is jouw zoon een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving? Dat is een vereiste bij gedwongen opname als ik het zo lees.
Ik vraag me af hoe ze zich hier uit gaan praten.. het is duidelijk genoeg toch,niet?

Ik had hoop dat het misschien om dagbehandeling zou gaan,maar daar staat niks over te lezen.

Ik teken nul.nada,noppes,niente,nichts!!
quote:leentjedb schreef op 11 mei 2012 @ 00:12:

Even snel dat artikel gelezen. Is jouw zoon een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving? Dat is een vereiste bij gedwongen opname als ik het zo lees.

Er zijn wel zorgen,maar niet op de manier als geschets wordt in de artikelen die te lezen zijn op internet..

word weer een slapeloze nacht...
Bron, probeer rustig te blijven. Zeker niets tekenen voor je tekst en uitleg heb gehad. En nog een keer de vraag:. Is hij een gevaar voor zichzelf of anderen?
"Ik voel me zo genpt en in mijn vertrouwen beschadigd..

daar heb je dan 4 jaar alles tegen verteld..

Dat doe ik dus niet meer,zeg wel dat het goed gaat."

Ik snap dat dit zo voelt. Maar wacht met conclusies trekken totdat je ze morgen hebt gesproken. Mocht je er niet met de hulpverlener uitkomen kan je altijd nog vragen op leidinggevend.

Ik hoop alleen niet dat je stopt met praten al snap ik wel waarom je dat zou willen doen.
Nee,niet echt.. heeft weleens ruzie met deze of gene,en dan word er weleens gemept maar niet om te zeggen die jongen moet gedwongen opgenomen worden..

welke jongen in de puberleeftijd vecht er nou niet?
Volgens mij moet er echt heel veel aan de hand zijn met je zoon willen ze zo'n aanvraag goed keuren. In nederland liggen die grenzen van gedwongen hulp ver weg
Het CIZ bepaalt of de cliënt zorg nodig heeft en of de cliënt het eens is met opname of verblijf in een instelling. Kan de cliënt niet aangeven wat hij wil én verwacht men geen verzet bij een opname? Dan zegt men dat de cliënt ‘geen instemming en geen verzet’ toont. In die situatie is een opname via artikel 60 mogelijk: een opname 'zonder instemming en zonder verzet'.

Een opname via artikel 60 is dus wat anders dan een gedwongen opname. .

link
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dank jullie voor de harten onder de riem,maar ik geloof niet dat dit een foute invulling van haar betreft.

En ik heb een slecht voorgevoel..

9 van de 10 keer klopt het..
Enn,daar gaat het nu juist om,er is mij verzekerd dat hij NIET opgenomen zou worden in een instelling,daar heb ik diverse keren mijn angsten over uit gesproken. mijn dochter zit al in een instelling..

en dan mijn zoon ook nog?! No way..

Ik vind dit zó laag..
Een duideijke uitleg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
"Het CIZ bepaalt of de cliënt zorg nodig heeft en of de cliënt het eens is met opname of verblijf in een instelling. Kan de cliënt niet aangeven wat hij wil én verwacht men geen verzet bij een opname? Dan zegt men dat de cliënt ‘geen instemming en geen verzet’ toont. In die situatie is een opname via artikel 60 mogelijk: een opname 'zonder instemming en zonder verzet'.

Een opname via artikel 60 is dus wat anders dan een gedwongen opname. .

link"

Hmmm is wel anders dan blijkt uit het andere artikel. Misschien is het dus anders bedoeld. Wat is er met jou besproken over het doel van de aanvraag?
Bron, zie post van Enn. Dat klinkt al een stuk minder eng. Toch?
De cliënt toont geen bereidheid voor de opname, maar verzet

zich ook niet: er wordt dan een artikel 60 Bopz-toets gedaan.

Artikel 60 is een artikel in de Wet Bopz die regelt dat een cliënt,

indien hij of zij geen bereidheid en geen verzet laat blijken, door

middel van toestemming van een Bopz-commissie opgenomen

kan worden.
doel van de aanvraag was om het PGB te verhogen,zodat ik mijn "praatpaal"kan blijven betalen vanuit het PGB,en dat mijn zoon hulp zou krijgen in vorm van PMT en/of andere vorm,denk aan praten met psychiater etc.

Maar niet dit.. Er is mij meerdere malen door verschillende hulpverleners verzekerd dat hij niet naar een instelling zou hoeven,en dan nu dit.. voelt als een mes in mijn rug.

Ik heb het vluchtig even doorgenomen,leentje,maar stelt me niet gerust.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven