Geld & Recht alle pijlers

artikel 60 wet BOPZ

10-05-2012 23:45 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje tussendoor,belangrijk ook..

Ik ben bezig met het invullen voor een ophoging van het PGB.

Nu heeft iemand dat voor mij ingevuld.

maar dit baart mij zorgen -en ik hoop dat iemand mij een gedegen antwoord kan geven- er is een verzoek gedaan tot afname artikel 60 wet BOPZ. weet iemand daar iets van? met andere woorden,moet ik me ongerust gaan maken?

ik heb al gegoogled,maar de schrik slaat me om het hart.

het is een aanvraag voor mijn zoon van 15..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ho wacht even Lichtbron misschien is een dagopname ook wel verbonden aan deze wet. Doe nou es even rustig meid, er is vast een logische verklaring voor.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Volgens mij ziet Enn het juist..,
Ik denk dat de enige die jou uitsluitsel kan geven de betreffende hulpverlener is. Probeer het gesprek in te gasn met het voordeel van de twijfel.

Is jou zoon gemotiveerd voor de psychische hulp. Vaak zie bij pubers dat ze het allemaal niet zo nodig vinden.
Inderdaad Bron, wat Enn zegt. Ga je nou niet gelijk gek zitten maken tot je weet hoe het zit. Je kunt altijd nog uit je panty schieten en wakker gaan liggen als het echt zo erg is als je nu denkt.
Je zoon gaat toch al dagelijks naar een instelling?
Ik weet het niet meer,vind het allemaal zo'n vaag gedoe..

Eerst zus zeggen,maar dan nu wel zo'n aanvraag insturen.. schiet mij maar lek..
quote:frizzy schreef op 11 mei 2012 @ 00:37:

Je zoon gaat toch al dagelijks naar een instelling?

Mijn zooon gaat gewoon elke dag naar school en verder is ie gewoon bij mij.. mijn dochter zit verdrietig genoeg in een instelling.. eentje is genoeg hoor.

Het is verschrikkelijk en niet in woorden uit te drukken,hoe je je voelt als je je kind voorgoed weg brengt naar een instelling..

Je hebt het gevoel dat je faalt..

een tweede keer kan ik niet aan..
Ja snap ik maar het heeft allemaal te maken met wetten, plekken en geld. En de taal die daarvoor gebruikt wordt kan leken zoals ons de stuipen op het lijf jagen of niet dan?

Landelijke Organisatie Cliëntenraden

Postbus 700

3500 AS Utrecht

telefoon 030 231 46 79

e-mail loc@loc.nl

Bel morgen anders eens met bovenstaand nummer en vraag daar na of de informatie die je morgen van de PGB-invul-juf krijgt klopt . Ik zou dus als ik jou was wel starten met navragen bij de PGB-invul-juf . En als je al je vragen voor haar op papier zet en vervolgens kort haar antwoorden noteert dan weet je precies wat je daarna kan navragen bij bovenstaande instantie als je dat dan nog wilt..
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:lichtbron schreef op 11 mei 2012 @ 00:41:

[...]

Het is verschrikkelijk en niet in woorden uit te drukken,hoe je je voelt als je je kind voorgoed weg brengt naar een instelling..

Je hebt het gevoel dat je faalt..

..Je hebt dan toch niet gefaald Lichtbron, zij is een kind dat anders nodig heeft en dat ligt niet aan jou. Dikke
Ik heb geen verstand van zulke dingen, maar je krijgt wel een van mij, sterkte!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
artikel 60 uit de BOPZ is geen opname artikel, maar een artikel voor mensen die al in een instelling verblijven of er overdag zijn. Het is nodig om vrijheidsbeperkende maatregelen toe te passen, bv een keer een deur op slot. Zonder een artikel 60 mag je nooit iemand opsluiten, met artikel 60 mag het alleen als er protocollen zijn, wettelijk vertegenwoordiger op de hoogte, in het zorgplan en zo nog een aantal dingen.

Het artikel wordt ook wel: geen bereidheid, geen bezwaar genoemd. Het is namelijk voor mensen die een ernstige verstandelijke beperking hebben, die niet kunnen zeggen: ja ik wil graag opgenomen zijn en de zorg krijgen.

Sommige instellingen zorgen dan iedereen standaard een artikel 60 heeft, want mocht er dan iets nodig zijn, dan kan de zorg geboden worden. (waarbij dan wel eerst nog een aantal andere stappen genomen moeten worden - dat is niet gemakkelijk om dat gelijk te regelen, dat terzijde)

Ik weet niets van jouw zoon en zijn problematiek. Dus ik kan niet oordelen of het belangrijk is of niet voor jouw zoon.

Ik weet wel dat de verschillende indicatie organen in het land er heel wisselend mee omgaan. Sommigen kijken er erg streng naar en geven alleen mensen met ernstig probleemgedrag zo'n indicatie, op andere plekken werken ze meer preventief.

het betekent niet dat hij zomaar opgenomen kan worden of dat ze zomaar dingen met hem mogen doen.

Afhankelijk van zijn beperking en eventueel probleemgedrag kan het heel verstandig zijn om dit al te regelen of nog niet zinvol
mijn zoon zit niet in een instelling..

mijn zoon heeft een verstandelijke beperking (dus niet geestelijk gehandicapt) hij gaat gewoon naar school enz.

dus ik snap heel die invulling van die vraag niet..
Je schrijft dat er een verzoek wordt gedaan tot AFNAME artikel 60 ert BOPZ.

Zou het dan niet logisch zijn dat die er dus juist af moet?
Ik weet het niet,Selle..

Als ik heel die artikeltjes lees die men hier nu op dit topic heeft geplaatst,kan ik er niks in terug vinden waarom ze die aanvraag hebben gedaan..

Het is zó niet van toepassing op mijn zoon..
Hoeft helemaal geen gedwongen opname te zijn... Als professionals jouw kind bijvoorbeeld moeten fixeren of afzonderen (of vasthouden oid) als hij agressief is, dan valt dit ook onder de bopz. Alles wat te maken heeft met vrijheidsbeperking valt onder deze wet. Zij moeten dat nl kunnen verantwoorden. Je weet zelf het beste of hier wel eens sprake van is. BOPZ is niet altijd meteen een gedwongen opname, dat is slechts een onderdeel van die wet...
Mijn zoon zit niet in een instelling.. heeft thuisbegeleiding om structuur te leren krijgen in zijn dagen,gaat naar naschoolse opvang en mee op kampen in de vakanties..

Er is geen reden tot fixeren/afzonderen etc.

Mijn zoon is daar altijd goed en meegaand..
Bij een afname BOPZ komt er altijd eerst iemand van het CIZ thuis langs om te bekijken of het nodig is, et zal dus nooit zomaar toestemming voor komen door een aanvraag in te sturen.
quote:gnerkje40 schreef op 11 mei 2012 @ 08:22:

Bij een afname BOPZ komt er altijd eerst iemand van het CIZ thuis langs om te bekijken of het nodig is, et zal dus nooit zomaar toestemming voor komen door een aanvraag in te sturen.Ook dat nog.. gezellig!!
Ik dacht ergens te lezen dat hij wel eens een mep verkoopt? Als 2 begeleiders van de opvang hem dan bijv naar binnen moeten brengen (onder lichte dwang) dan valt het daar al onder.. En waarom moet het pgb verhoogd? Daar kan het ook mee te maken hebben... Ik zou me niet zo druk maken... Er is eerder een andere reden dan een gedwongen opname... Gewoon bellen en om uitleg vragen...
quote:Maayke24 schreef op 11 mei 2012 @ 08:24:

Ik dacht ergens te lezen dat hij wel eens een mep verkoopt? Als 2 begeleiders van de opvang hem dan bijv naar binnen moeten brengen (onder lichte dwang) dan valt het daar al onder.. En waarom moet het pgb verhoogd? Daar kan het ook mee te maken hebben... Ik zou me niet zo druk maken... Er is eerder een andere reden dan een gedwongen opname... Gewoon bellen en om uitleg vragen...

Hij heeft weleens ruzie gemaakt op school (2 keer) op de opvang heeft hij nog nooit een aanvaring of wat dan ook gehad.. heb ik al een paar keer gezegd/geschreven..

Hij woont gewoon bij mij thuis..
ik zal het nog maar een keertje neer zetten, blijkbaar heb je niet alles gelezen..

Profiel

7081 berichten

Voeg toe als contact

11-05-2012, 00:30

--------------------------------------------------------------------------------

doel van de aanvraag was om het PGB te verhogen,zodat ik mijn "praatpaal"kan blijven betalen vanuit het PGB,en dat mijn zoon hulp zou krijgen in vorm van PMT en/of andere vorm,denk aan praten met psychiater etc.

Maar niet dit.. Er is mij meerdere malen door verschillende hulpverleners verzekerd dat hij niet naar een instelling zou hoeven,en dan nu dit.. voelt als een mes in mijn rug.
Lichtbron, Het komt goed meid!

Artikel 60 is niet een van de makkelijkere wetsteksten die ik heb gelezen.

Het artikel staat onder het kopje: opneming in zwakzinnigeninrichting en verpleeginrichting zonder rechtelijke tussenkomst.

Wat ik eruit begrijp is dat er een commissie is die bepaald of opname/beperking vrijheid nodig is (ik las hier het CIZ). De procedure die deze commissie volgt staat elders vastgelegd. Het eerste punt van dit artikel verwijst naar mensen boven de 12 die geen blijk geeft van bereidheid ter zake hebben.

Ook staat er vastgelegd dat vooraf aan de behandeling van de aanvraag de betrokkene mondeling en schriftelijk wordt medegedeeld zodat hij zich kan verzetten tegen opneming en verblijf in een zwakzinnigeninrichting of verpleeginrichting.

Het hele artikel (en wet) staat hier

Als ik jouw verhaal lees is gaat je zoon naar een (gewone?) school en is er alleen extra begeleiding nodig (waarvoor extra pgb nodig was). Je noemt wel een verstandelijke beperking wat moet ik me hierbij voorstellen? Met welke hulp red hij het nu?

Ik denk dat het een fout is geweest, overleg even met de begeleider!

Bel voor meer duidelijkheid het nummer wat enn al noemde:

Landelijke Organisatie Cliëntenraden

telefoon 030 231 46 79

e-mail loc@loc.nl

Echt het komt goed meid!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Lichtbron jij schrijft dat je zoon naar (speciale?) naschoolse opvang gaat en soms weekendopvang? Is de thuisbegeleiding van dezelfde instelling?

Dat is namelijk wat ik bedoel met dat je zoon naar een instelling gaat. Daar lijkt me dat artikel 60 voor bedoeld.
Heb je nu inmiddels gebeld om het na te vragen?
ALs jouw kind na school naar een opvang/begeleidingsinsituut/dagbehandeling/ofwhatever gaat, dan valt dat onder een instelling. Een instelling wil vaak graag dat clienten een Art60 hebben, puur uit voorzorg en vanuit een beleidsbepaling.

Het heeft dus helemaal niets te maken met een uithuisplaatsing of zo, het is waarschijnlijk een formaliteit.

BOPZ is een wet die zaken regelt omtrent vrijheidsbeperking. Heel krom soms, maar ook heel goed.

Als hij geen Art60 heeft, mag hij bijvoorbeeld ook niet tegengehouden worden als hij zomaar de straat op rent, want dan wordt hij in zijn vrijheid beperkt. In het ergste geval kan hij dan de medewerker aanklagen omdat zijn vrijheid beperkt werd.

Ergo: Het is gewoon nodig dat hij het heeft. Geen zorgen maken. Het is vooral bureaucratisch gedoe.
Ik krijg er een punthoofd van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven