Verstopte douche

18-05-2012 22:09 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
M'n douche is verstopt, het water loopt heel traag weg. Ik vermoed dat het putje verstopt is met haar en zeepresten. Blegh.

Het is niet zo'n putje wat je open kunt maken en vervolgens troep kunt verwijderen.

Een hele tijd geleden is dit ook al eens gebeurd en toen van dat HG spul er door heen gegoten en het probleem was opgelost. Die fles is leeg (en schreeuwend duur) dus zijn er ook huis,tuin en keukenmiddeltjes voor verstopte putjes?

Alvast bedankt!
Kun je er veilig kokend water op gieten? En met veilig bedoel ik dan dat je niet allerlei toeren hoeft uit te halen om te voorkomen dat je tenen gekookt worden Kokend water en evt. wat soda er bij, dat zou al een heel eind moeten helpen denk ik.

Ik zweer ook bij dat spul van HG, maar laatst was de portemonnee vrij leeg en de gootsteen verstopt en toen heb ik ontstopper bij de Big Bazar gekocht. Kostte 89 cent of zo, en loste 't probleem prima op.
Ik ken dit wel, bij mij komt het altijd door mijn haren die in putje blijven zitten. Het blijft een vies klusje inderdaad.

Wat gek dat je hem niet kunt openmaken trouwens.
Ik dacht even: ''huh, hoe kun je nou een douche kwijt zijn''

Ik zou eerst eens gewoon een paar liter warm water proberen.
Beter zoeken.
quote:nellaaa schreef op 18 mei 2012 @ 22:14:

Ik dacht even: ''huh, hoe kun je nou een douche kwijt zijn''

Ik zou eerst eens gewoon een paar liter warm water proberen.

Warm water gaat er sowieso wel door he, onder de douche. Kokend water met soda ga ik proberen.

Big Bazar is een soort Xenos toch?

En spul zoals azijn oid, dat kan dus in de kast blijven?
quote:rodina schreef op 18 mei 2012 @ 22:16:

[...]

Warm water gaat er sowieso wel door he, onder de douche. Kokend water met soda ga ik proberen.

Big Bazar is een soort Xenos toch?Big Bazar, Xenos, Action, allemaal één pot nat quote:En spul zoals azijn oid, dat kan dus in de kast blijven?Kwaad kan het niet, maar of het helpt? Ik zou dan eerder gaan voor 'n flinke fles citroensap o.i.d. (Aldi verkoopt die wel 's per halve liter) omdat dat vet oplost en vetten vaak de grote boosdoener zijn bij verstoppingen.
Het douchewater is natuurlijk niet warm genoeg hè
quote:rodina schreef op 18 mei 2012 @ 22:16:

[...]

Big Bazar is een soort Xenos toch?

En spul zoals azijn oid, dat kan dus in de kast blijven?Kun je onder de douchebak komen?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Mr Muscle afvoerreiniger!

Werkt als een tiet!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:zammm schreef op 18 mei 2012 @ 22:18:

[afbeelding]

zo'n ding helpt bij mij dus nooit!

Behalve dat ik een waterballet creëer in de badkamer/keuken
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
NOOIT soda gebruiken! Als het kokende water weg is, blijven er overal brokken soda aangeplakt zitten. Oftewel, je maakt de kwaal nog erger.
Oh ja, nuttig natuurlijk om te zeggen wat je niet moet doen en geen alternatief aangeven.

Een veer, die je in de afvoer laten lopen en weer terug haalt. Geen idee hoe dat officieel heet maar dat weet hoop ik iemand anders wel.
quote:Tickel schreef op 18 mei 2012 @ 22:19:

[...]

Kun je onder de douchebak komen?Ja dat lijkt me een mooi klusje voor mn vriend ;)
Geen soda dus.

Zo'n veer is dat ook tussen die kleine afvoergaatjes te proppen?
quote:Gravinnetje schreef op 18 mei 2012 @ 22:24:

NOOIT soda gebruiken! Als het kokende water weg is, blijven er overal brokken soda aangeplakt zitten. Oftewel, je maakt de kwaal nog erger. Hoe kom je daar nou bij?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:rodina schreef op 18 mei 2012 @ 22:26:

[...]

Ja dat lijkt me een mooi klusje voor mn vriend ;)

Gewoon even losdraaien aan de onderkant, kun je zo de bossen haar eruit trekken. Koop anders een zeefje voor over de afvoer. Krijg je dit probleem ook niet meer.

quote:Gravinnetje schreef op 18 mei 2012 @ 22:25:

Oh ja, nuttig natuurlijk om te zeggen wat je niet moet doen en geen alternatief aangeven.

Een veer, die je in de afvoer laten lopen en weer terug haalt. Geen idee hoe dat officieel heet maar dat weet hoop ik iemand anders wel.Dat heet een trekveer ontstoppingsveer.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Stap 1: Afvoer ontstoppen met een ontstopper

Meestal wordt een verstopping veroorzaakt door een hardnekkige prop vuil, opgehoopt in de sifon, die je met een ouderwetse ontstopper (zuignap op een stok) de baas kan.

Plak het overloopgat van de was- of spoelbak dicht met tape en zorg dat er een beetje water in de bak staat.

Zet de ontstopper over het afvoerputje en maak een paar stevige, pompende bewegingen, zonder de zuignap los te trekken. Als het vuil loskomt, kan je het meteen doorspoelen.

Stap 2: Maak de sifon schoon

Als de ouderwetse ontstopper geen resultaat oplevert, kan je de sifon nog altijd met je handen leeg maken. Dit is niet de meest frisse klus omdat er nu slechte geuren vrijkomen die anders door het water in de sifon worden tegengehouden (waterslot), dus zet het raam open.

Draai de sifon los met een waterpomptang en maak hem volledig leeg.

Peuter de viezigheid uit de sifon en maak meteen ook de afvoerbuis tussen de sifon en het afvoerputje schoon.

Schroef de sifon weer vast en controleer of de afvoer nu wel deftig doorloopt.

Als het probleem nu nog niet van de baan is, zit de verstopping verder in de leiding.

Stap 3: Maak de afvoerleiding schoon

Maak de sifon opnieuw los.

Druk een ontstoppingsveer door de afvoerleiding om de geblokkeerde afvoerbuis terug vrij te maken.

Maak lange halen met de ontstoppingsveer en druk ze zo ver mogelijk in de afvoerbuis.

Draai de sifon weer vast en controleer of het water in de was- of spoelbak nu kan wegvloeien.

Tips van klussers om een afvoer te ontstoppen

Als resultaat nog steeds uitblijft, kan je als laatste redmiddel chemische ontstoppingsmiddelen inzetten of een loodgieter raadplegen.
Het blijft toch raar. Kan je putje echt niet weg? Het lijkt mij dat dat altijd moet kunnen, al was het maar om al de haren weg te halen. Je kunt er natuurlijk allemaal chemische troep tegenaan gooien en in jouw geval kun je niet anders, maar het blijft een b-oplossing om het zo te noemen.
Off-topic

Mijn EX-vriend zou wel even de haren verwijderen uit het afvoerputje. Anti-handig was die lul. Hij met een schroevendraaier (?) richting badkamer. Ik hoor van alles maar liet 'm zijn gang gaan. Op een gegeven moment komt 'ie binnen met het chromen putdekseltje in zijn hand mét schroefje. Dus ik 'Hoezo een schroefje? Je wilde toch alleen het putje schoonmaken?'. Had 'ie dus het putdekseltje losgeschroefd waardoor de pijpleiding losgeschoten en weggeschoten was. Dus douchen zonder dat de hal blank stond was er niet meer bij.
quote:Dana schreef op 18 mei 2012 @ 22:28:

[...]

Dat heet een trekveer.Beter een ontstoppingsveer gebruiken. Daar zit een handvat aan, aan een trekveer niet.
De pvc-leiding wordt aangetast door dat ontstoppingsspul van de Appie.
Als je soda oplost in kokend water is er geen brokje meer te vinden hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven