Leuk! Een nestje kittens fokken!

20-05-2012 11:22 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil er nog iemand een nestje kittens fokken bij haar kat, omdat ze dat zo leuk vindt?

Zou ze dat nog steeds leuk vinden als ze dit gelezen heeft?

http://www.tctubantia.nl/ ... op-verwilderde-katten.ece

ENSCHEDE De Dierenbescherming Twente bereidt een najaarsoffensief voor om in de regio honderden verwilderde katten te vangen, te steriliseren of te castreren en in de natuur terug te zetten. Op die manier wordt voorkomen dat de dieren weer zwanger raken en zich kunnen voortplanten tot onbeheersbare populaties.

Huiskatten worden niet zelden in veld en bos losgelaten waarna ze op zichzelf zijn aangewezen en verwilderen. Ze houden zich in leven met vogeltjes en kleine zoogdieren. Volgens een landelijke schatting verorberen loslopende katten jaarlijks 90 miljoen kikkers, muizen, vogels en jonge konijnen.

De jacht op prooien kan volgens ecoloog Dennis Lammertsma van Alterra Wageningen lokaal tot problemen leiden als katten hun tanden zetten in zeldzame dieren zoals bijvoorbeeld een korenwolf. Ook worden bedreigde weidevogels opgepeuzeld.

Toeristen laten na hun vakantie massaal hun huiskatten achter, die vervolgens verwilderen. Op de Waddeneilanden gaat het om honderden katten per jaar. In de regio kampt vakantiepark Twenhaarsveld in Holten met dit probleem.

Ook worden in de regio kittens uit onwelkome nestjes in bossen gedumpt omdat niemand ze wil hebben. De Dierenbescherming schat dat er vele tienduizenden verwilderde katten rondlopen waarvan een deel ziek is, honger heeft, verwondingen heeft opgelopen of naar het leven wordt gestaan omdat ze overlast veroorzaken.

Door ze te vangen en onvruchtbaar te maken blijven populaties volgens de Dierenbescherming binnen de perken en zullen deze op den duur uitsterven Volgens ecoloog Lammertsma kunnen de aantallen wilde katten oplopen van tientallen tot honderden katten per vierkante kilometer. Ook worden groepen katten door burgers bijgevoerd.

Door bijvoeren te staken, dieren te vangen en onvruchtbaar te maken en door afschot wordt geprobeerd de kattenbevolking binnen de perken te houden. >Jaarlijks worden in zes provincies 14.000 verwilderde katten afgeschoten. In Overijssel gebeurt dat niet omdat hier geen wettelijk verplichte ontheffingen zijn aangevraagd. De Dierenbescherming Twente voelt niks voor afschot. ,,Voor elke gedode kat komt een nieuwe terug”, zegt woordvoerder Nadine Stehouwer.

Het klopt trouwens dat door afschieten van zwerfdieren je het probleem in stand houdt en verergert, omdat hun plaats weer opgevuld wordt door andere katten. Dit probleem speelt ook met zwerfhonden in oost europese landen, en ook daar hebben castratieprojecten aangetoond efficienter te werken. Maar mensen geven altijd weer voorkeur aan doden. Dat zegt iets over de mensheid.
Dat is ook weer vermenselijken, om er vanuit te gaan dat die hond zich dan mannelijker voelt.
@Okkervil: Ik heb twee niet gecastreerde reuen, nu 9 en 10 jaar oud. Vind ik toch anders dan bij een kat, waar je geen controle over hebt. Heb dan hier wel een gecastreerde kater rondlopen

Ik heb de voors- en tegens van castratie van mijn honden tegen elkaar afgewogen en besloten om niet te castreren. Nooit spijt van gehad.
Here I am - now what are your other two wishes...
Ik heb een viertal jaren geleden ook een nestje kittens van mijn kat gehad. Bewust voor gekozen. Ze is eerst een tijdje aan de anticonceptie geweest tot ze oud genoeg was en toen zijn we daar bewust meegestopt in de hoop dat ze drachtig zou worden. Dit leverde een nestje van vier prachtige kittens op. Twee ervan lopen hier nog rond (zowel de poes als de kater gecastreerd) en voor twee ervan wisten we bij voorbaat al dat die een goede plek zou krijgen. (we hebben zelfs een aantal gegadigden af moeten zeggen omdat het slechts vier kittens waren).

Hiermee heb ik het probleem van de zwerfkatten niet lopgelost. Maar ik heb ze hiermee ook niet veroorzaakt. En ja in het asiel zaten vast ook kittens. Maar ik wilde bewust kittens van mijn lieve kat (zoals er dus ook kandidaten waren die bewust kittens van mijn kat wilde). Helemaal geen raskat of zo, maar voormij was ze heel bijzonder.

Bovendien vond ik het van grote toegevoegde waarde voor de kinderen dat ze heel dit proces hebben meegemaakt.
Heb absoluut niet alles gelezen maar verbaas me over dit verhaal. En de opmerking dat er van dierenartsen niet verwacht kan worden dat ze gratis castreren. Waarom niet?

Ik woon in Azie en hier bestaan dat soort programma's al heel lang. Dierenartsen, vrijwilligers en ook buitenlandse dierenartsen werken eraan mee om de zwerf honden en katten zo een beter leven te geven. T werkt hier wel, voor een deel, maar het is bij lange na niet genoeg, helaas...

Zelf heb ik een zwerf kat in huis genomen toen ze 10 weken was. Gelijk gevaccineerd, gechipt en alles en laten steriliseren met 7 maanden. Sinds kort is er een zwerf hondje van ruim 5 jaar oud bijgekomen. Zij was echter al 'geholpen' door een van die programma's kennelijk. Die heb ik echter ook naar de DA gebracht en laten vaccineren, chippen etc. Het verschil met NL is dat ik dan omgerekend 30 euro kwijt ben. Wat kost dit bij jullie eigenlijk?
quote:SunnyC schreef op 20 mei 2012 @ 16:52:

Het verschil met NL is dat ik dan omgerekend 30 euro kwijt ben. Wat kost dit bij jullie eigenlijk?Ligt aan de dierenarts, maar hier in de buurt minimaal 35 euro voor een enting, ex consult. Consult rond de 35 euro, chippen ergens tussen de 20-50 euro.
quote:baukje schreef op 20 mei 2012 @ 16:13:

Hiermee heb ik het probleem van de zwerfkatten niet lopgelost. Maar ik heb ze hiermee ook niet veroorzaakt.

Trek het eens breder: als er jaarlijks 1000 baasjes zijn (en die zijn er, kijk maar op marktplaats) die allemaal een keer een nestje willen van hun kat à gemiddeld 4 kittens per kat, zijn dat 4000 katten die in ieder geval niet uit het asiel worden gehaald.

Bovendien vond ik het van grote toegevoegde waarde voor de kinderen dat ze heel dit proces hebben meegemaakt.

Als pleeggezin van een asiel kun je dit ook helemaal meemaken.
Doxycicline ik voel me niet verantwoordelijk voor het onverantwoord omgaan met huisdieren door andere mensen. Wil (als dierenarts zijnde ) best meehelpen /meedenken met oplossingen van de problematiek die daardoor ontstaat. Echter ik ga me niet onthouden van dingen waar ik bewust voor kies, waar zowel ik als de kinderen als de katten veel plezier aan beleef omdat ene ander zijn beesten dumpt.

Fijn dat er mensen zijn die hun huisdier uit een asiel gaan halen. Maar daarmee hoef je nog niet verkeerd bezig te zijn als je je huisdier bewust elders aanschaft. Je hoeft niet altijd alles enkel en alleen te doen om de wereld te redden. Of omdat er wereldwijd gezien misschien mooiere oplossingen zijn.

Soms kies je voor een bepaald ras uit een bepaald bloedlijn, soms kies je voor een bepaalde karakter, soms kies je voor een bepaalde ervaring. En zolang je het weloverwogen doet en de consequenties van je keuze aanvaart is er in mijn ogen niets mis mee. Sterker nog als een ieder zijn keuzes zo weloverwogen zou hebben genomen zou er helemaal geen probleem zijn.
Naar aanleiding van dit topic ben ik eens gaan kijken op marktplaats, naar puppies. Kijk daar nooit naar op Marktplaats, dus schrok er best van. Wat een aantallen zeg!

Zag er gelijk al een broodfokker tussen zitten.

Een Stafford van 3 jaar oud, met foto's erbij daar stond een datum op van januari 2010. Voor 75 euro kon je der ophalen.

En een nestje Dalmatiers van dezelfde adverteerder, ook foto's van 2010, met de tekst, nog 2 zoeken een huis, bla bla bla.

Zijn dus gewoon foto's van een oud nestje, die ze keer op keer gebruiken bij elk nieuw nestje. Prijs was 250 euro. Daar heb je echt geen gechipte, ontwormde, ingeënte Dalmatier pup voor.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Naaaahhh mn bek valt open!

Gratis op te halen herder, 5 jaar oud, 'moet weg in verband met zwangerschap'

Of

Lieve gezinshond, 9 maanden, op te halen, want 'ik heb er geen tijd voor'

Naaaaaaahhhhh

Sorry hoor. Volledig off topic!

Moet maar niet meer naar dit soort advertenties kijken, ik begrijp die mensen niet!
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Ja Spininhoek, dat zag ik laatst hier ook op een website, "een nieuw huis gezocht voor mijn oh zo lieve, blablabla mooie hond van 1 want ik ga verhuizen naar een appartement waar je geen honden mag hebben."

Dan ga je daar toch niet naartoe verhuizen, sukkel!!!! Niet te geloven dat soort mensen want als ze geen huis kunnen vinden dan dumpen ze dat beest dus gewoon ergens. Grrrrr!!!
Ik ben absoluut niet tegen fok. Maar WEL tegen broodfok en hobbyfok door mensen die er de ballen verstand van hebben.

Als er alleen nog maar verstandig werd omgegaan met het fokken van dieren zouden er een stuk minder problemen zijn.

Ik heb een raskat. De tweede, herplaatst via de fokker. Ouders zijn gecheckt, hijzelf is gecheckt, geënte, gechipt en gecastereerd en hij kostte iets meer dan een asielkat. Maar ik weet nu wel dat hij geen enge erfelijke of anderszins besmettelijke aandoeningen heeft. Ook een heel goede reden om ervoor te zorgen dat hij niet buiten onze eigen tuin komt en hij dus ook geen overlast veroorzaakt aan andere mensen.

Ik denk dat de problemen rond beesten en het dumpen en ongemotiveerd vermeerderen ervan opgelost zouden zijn als er eens meer mensen goed over na zouden denken ipv te vallen voor lief, schattig en pluizig...
Goh, ik wist niet dat er toch nog positieve reacties zouden komen op 'mijn' idee.

Zit er nu over te denken om er een petitie voor aan te maken op petities.nl. Als er genoeg mensen reageren (voor die fok-stop), dan kunnen er misschien Kamervragen over gesteld worden of zelfs meer! Wordt helemaal enthousiast nu, dacht echt dat ik de enige was die zo dacht.
@shamrock, deze reu was nogal van het weglopen. Zeker wanneer er weer teefjes in de buurt loops waren.

Ikzou dolgraag een hond willen hebben, maar het ontbreekt me aan tijd. Dus met pijn in mijn hart heb ik geen hond. Andere dieren vind ik ook geweldig, maar ik vind het vanuit dieren welzijn niet wenselijk om er eentje in huis te nemwn als ik er te weinig tijd voor heb.

Ik heb weleens de opmerking gekregen, waarom probeer je het niet gewoon en als het niet bevalt dan doe je hem gewoon weer weg. Daar kan ik me zo kwaad over maken.
quote:SunnyC schreef op 21 mei 2012 @ 14:27:

Ja Spininhoek, dat zag ik laatst hier ook op een website, "een nieuw huis gezocht voor mijn oh zo lieve, blablabla mooie hond van 1 want ik ga verhuizen naar een appartement waar je geen honden mag hebben."

Dan ga je daar toch niet naartoe verhuizen, sukkel!!!! Niet te geloven dat soort mensen want als ze geen huis kunnen vinden dan dumpen ze dat beest dus gewoon ergens. Grrrrr!!!

Ja, ongelovelijk he?!

Beesten worden gewoon gezien als gebruiksvoorwerp, wat je weg kan doen als je het zat bent...
Ik heb mijn hond idd van marktplaats gehaald.

Ik wilde al heel lang een hond, en stond op het punt naar het asiel te gaan, tot ik op MP een advertentie tegen kwam uit mijn wijk ( die ene functie dat je in je wijk kan kijken).

Het was een pup van slechts 12 weken oud, moest weg omdat de eigenaar toch geen tijd had voor een pup .

Dan heb je die pup als het goed is nog maar net, dat beestje is dus mss maximaal 2 weken bij de eigenaar geweest en toen bedachten zij zich dat ze toch geen pup wilden.

En hoewel het niet het soort hond was wat ik zocht heb ik hem toch gehaald. En hij is nu alweer anderhalf jaar mijn lieve goedzak.

mensen moeten beter nadenken voor ze aan huisdieren beginnen.
quote:2bij-or-not-2bij schreef op 21 mei 2012 @ 16:50:

mensen moeten beter nadenken voor ze aan huisdieren beginnen.Inderdaad, al moet ik wel toegeven dat ik de eerste twee weken, voor het eerst zelf een pup opvoeden, ook wel momenten had en met mijn handen in het haar zat en dacht 'oh help, waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen'. En ik had me echt heel goed voorbereid en verdiept in het opvoeden van een pup.
Here I am - now what are your other two wishes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven