Gezondheid alle pijlers

Jaar later nog steeds last van keizersnede

25-05-2012 11:16 24 berichten
Beste forummers,

Ruim een jaar geleden ben ik bevallen dmv een keizersnede. Inmiddels ben ik 13 maanden verder maar heb nog steeds last van mijn litteken. De buitenkant is mooi geheeld, maar de pijn komt van binnen. Een beetje een raar trekkerig gevoel. En als ik soms een rotdag heb gehad kan het behoorlijk zeer gaan doen in de zin van uitstralingspijn naar mijn linker bovenbeen, heup en rug. Heel vervelend. Inmiddels heb ik volgende week wel een afspraak gemaakt bij de dokter, maar ben benieuwd of er andere moeders zijn die een keizersnee hebben gehad en deze klachten ook hebben?
Ja, ik heb het nog steeds.

Twee keer ks, zelfde litteken natuurlijk. Ik snap precies wat je bedoelt met dat trekkerig gevoel.

Ik moest er maar mee leren leven en dat doe ik dan dus ook. Litteken is wel heel lelijk na de tweede keer. De nietjes zijn erg gaan ontsteken. Ziet er na 3 jaar nog steeds niet uit.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
jee das balen voor jullie. Ik heb zelf ook 2 keer een keizersnee gehad nu. Maar ik heb er niks geen last van. Allebei de keren was het na 2 dagen al zover verbeterd dat ik al weer door de ziekenhuis gangen liep te spoken. Ik had je in eerste instantie dan ook willen typen dat als je er na zo,n lange tijd nog last van hebt je beter een afspraak kunt maken bij de gyn of zo omdat dat niet goed is. Maar er zijn er dus kennelijk meer die na zo, n lange periode nog steeds last hebben van een gevoelige soms zelfs pijnlijke wond, dat ik er aan twijfel of mijn eigen ervaring daarmee dan nou wel zo normaal is.
Ik herken het in iets mindere mate. Ik ben na 6 maanden nog een keer bij de gyn geweest omdat ik zo'n last had, maar bij mij had het ook heel veel te maken met stress op het werk. Toen ik namelijk twee weken met griep op bed lag, had ik ineens veel en veel minder last van mijn litteken!

Bij mij is het 12 maanden geleden en ik voel het af en toe ook nog. Ik denk dat het sowieso altijd een zwakke plek zal blijven en hoop dat het nog minder wordt.

Overigens ken ik mensen van in de 50 die in hun jeugd een blindedarmoperatie hebben gehad, en ook nog steeds af en toe last van hun litteken hebben. Misschien hoort het wel gewoon bij zulke littekens?
Na anderhalf jaar ook nog een trekkerig gevoel. Moet er niet aan denken hoe dat bij een evt vlg zwangerschap zal gaan voelen.
Twee littekens , een van blindedarm en 1 van een maag operatie toen ik baby was en 14 was. Nooit last van. zelfs tweede keer zwanger en geen last van litteken die mee rekt. Vriendin van me heeft wel last van keizersnee , er zit wat littekenweefsel onder haar huid wat een pijnlijke plek is.
Hier tweemaal een ks. en nergens last van. Het is mooi geheelt, en geen trekkerig gevoel of iets dergelijks. Inderdaad even na laten kijken door Gyn. Soms is er inderdaad niets aan te doen, soms wel.
Bij mij is het bijna 6 jaar geleden, 1 litteken.

Ik voel het bij weersveranderingen nog wel. Of ineens zomaar. Maar niet ernstig of belemmerend en zeker niet pijnlijk.

Nietjes had ik trouwens niet, ik ben gehecht met oplosbaar draad en ziet er prima uit.

Als je nog steeds zoveel hinder ondervindt, zou ik idd terug gaan, maar ik vraag me af in hoeverre er iets aan te doen is.
Ik heb vijf jaar geleden een keizersnee gehad en soms heb ik er nog last van. Meestal gaat het prima, maar bij weersveranderingen gaat het litteken trekken en jeuken.

Ik denk dat het niet over zal gaan. Ik heb een litteken van twintig jaar oud op mijn rug en ook dat ding trekt en jeukt bij de weersomslag van warm naar koud!
Ik heb ook twee keer een ks gehad en omdat mijn buik bij de tweede zwangerschap mega-groot was, dacht ik dat het wel eens kon uit scheuren, maar dat is natuurlijk niet gebeurd ;-)

Omdat ik suikerziekte heb, duurt wondgenezing langer, ik heb (zeker na de tweede ks) best lang last gehouden. Het was ook dik en rood en ineens was de pijn weg en ook het dikke en rode. Toevallig dat ik gisterenavond wel weer last had, het was aan een kant helemaal schraal en pijnlijk, maar dat is nu weer weg.

als je het niet vertrouwt; naar de huisarts (maar dat ga je al doen) en hopelijk gaat het over! Succes ermee!
Een jaar geleden is nog betrekkelijk kort natuurlijk. Ik denk dat ik een jaar na mijn keizersneden ook nog weleens wat voelde, maar zeer zeker niet doortrekkend naar mijn been of mijn rug!

Ik heb drie keer een keizersnede gehad en bij de derde zat alles verkleefd en was het meer een slachtpartij dan een bevalling :-p We zijn nu 18, 16 en 14 jaar verder en in mijn geval is alles keurig genezen en heb ik nergens meer last van.
Bambi,

Hier ook 2 ks en ja ook een trekkerig en een uitstraling.

Kids 13 & 10 en vorig jaar nov geopereerd.

Baarmoeder bleek helemaal verkleefd aan de buikwand en hing daar gewoon aan.

Er blijken in dat gebied veel zenuwen te lopen en bij mij zaten waarschijnlijk hierdoor gewoon in de knel of mee verkleefd.

Tja of dat bij jou ook is is altijd maar de vraag....

Bij mij dachten ze niets te vinden, maar schrokken zich rot en het werd ineens een vrij grote ok.

Tja zo zie je maar.......bovendien is ie nu vrij van de buikwand, maar zijn de "ophang" spiertjes dusdanig slap dat er een verzakking is ontstaan, we wachten het af maar hij mag er van mij uit!
Mijn moeder heeft 18 jaar geleden ook een keizersnede gehad ( tweeling bevalling van broertje en zusje) en heeft iedere zomer nog last van haar litteken. Haar huid hangt over het litteken heen en gaat op een gegeven moment door de hitte 'smetten'. Hoogst vervelend voor haar en alleen grote hoeveelheden talkpoeder werkt dan voor verlichting.
Ik heb 2,5 jaar geleden een geplande keizersnede gehad, en net als cherryoncream en gizz ging dat echt allemaal van een leien dakkie. Nog wel eens het eerste jaar wat last gehad van een licht trekkerig gevoel aan het rechter-uiteinde van het litteken. Net alsof ze nog steeds stonden te trekken eraan met zo'n klem om dat gat te openen voor Timanni :). Nu hoogzwanger van Timini#2, grote buik maar nog niet echt het idee dat ik daardoor litteken voel oid.

Ik denk dat het een hoop scheelt hoe en om welke reden er geopereerd is. BIj mij was de ks gepland en verliep alles heel rustig en geordend. Geen complicaties etc. Bij bv een spoedkeizersnede zal dat anders zijn. Ook lees ik over nietjes, ik ben gehecht met oplosbaar draad. En verder is een ks vroeger vaker op een andere wijze uitgevoerd dan de laatste jaren: voorheen sneed men hoger, of standaard verticaal, waar nu laag en horizontaal onder de bikinilijn gebruikelijk is bij een geplande ks: juist om zo min mogelijk overlast van litteken te krijgen.

In ieder geval ben ik mijn gynaecoloog nog steeds dankbaar voor het uitstekende werk dat ie heeft verricht. Wel hoop ik dit keer natuurlijk te kunnen bevallen, omdat twee keer achter elkaar toch de goden verzoeken is qua complicaties en napijn-kans wat mij betreft :)
Verschilt denk ik per persoon. Hier geen keizersnede maar wel een soortgelijke ingreep. Na meer dan een jaar nog steeds lastig. Ik ben helemaal geen pijn-mens maar ik merk dat een zithouding last geeft aan het litteken.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Ik ben 3.5 jaar terug geopereerd aan een liesbreuk. Daar houd je natuurlijk een veel kleiner litteken aan over (ca. 10 cm) maar ik herken het wel een beetje. Als ik nies of hoest of hard moet lachen doet het soms nog pijn, en heel af en toe als ik gek heb gezeten en weer opsta. Volgens mijn vriend (die geen arts is maar er wel voor studeert) kan het verder weinig kwaad.
Mijn litteken is niet veel groter dan die 10cm hoor (ik denk zelfs kleiner!)
Mijn litteken is niet veel groter dan die 10cm hoor (ik denk zelfs kleiner!)
Ik heb 2 jaar geleden ook een kz gehad met spoed.

Ik was in verwachting van me tweeling.

Nu savonds kz gehad snachts gelijk an in de benen heb helemaal geen last gehad

enigste wat ik nu wel heb is als soms te snel iets doe dat steek krijg en de uid van me onderbuik is gevoelig

maar dat lbijkt dan dood te wezen en dat is ook bindweefsels dus vooral met koude weer kan je daar last van krijgen
Ik zou toch even langs je arts gaan als het echt zoveel pijn doet en uitstraalt. Ik heb drie keizersnedes gehad maar het litteken is mooi genezen en ik heb er nooit pijn aan. Wel kan ik het soms voelen als het vochtig weer is, heel vreemd.
Ik heb de eerste 15 jaar na mijn KZ ( 2 keer gehad) geen last gehad, maar nu de laatste jaren wel. Inderdaad bij weerverandering en als ik moet plassen, dan trekt het of voelt het als drukpijn. Geen uitstraling naar benen of zo.
Ik heb bijna 6 jaar geleden een geplande keizersnede gehad. Na 3-4 jaar kreeg ik steeds vaker een hevige, brandende pijn in m'n buik rond een deel van het litteken. Bleek uiteindelijk endometriose te zijn. Kan voorkomen bij een keizersnede, dan komt er littekenweefsel per ongeluk in de buik terecht en dat groeit tot een cyste. Ben er nu 2 maal aan geopereerd, met een jaar ertussen. Het schijnt erg hardnekkig te zijn om helemaal weg te krijgen, maar tot nu toe weinig last sinds de operatie *klopt af*. Misschien kun je het aankaarten bij je dokter?
Ik heb 12 jaar geleden een keizersnee gehad, en ik heb ook altijd nog jeuk en nu het warmer wordt gaat het weer wat smetten waar de keizersnee gezeten heeft.

Wie van jullie herkent dit. Dus net wat chantilly 21 schrijft. Wat kan ik er het beste tegen doen..??
Bij mij is het bijna 9 jaar gelden mij keizersnede,ik heb wel nietjes gehad en het is prachtig genezen een heel dun lijntje ,maar waar ik zo af n toe nog steeds last van heb is dat het jeukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven