Even een vraag

29-05-2012 16:39 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds de komst van de mobiele/smartphone is er veel veranderd. Kinderen hebben twitter ontdekt, vaak nog eerder dan hun ouders...

Een vriendin van me heeft 2 dochters (13 en 15) en een zoon (18). Die zoon doet niet zoveel met zijn mobiel, die twee meiden des te meer met hun Blackberry...

Vooral de jongste twittert er op los en soms best wel '" schokkende" dingen. Alhoewel moeder (mijn vriendin dus) 10 jaar jonger is dan ik ben, snapt ze niet zoveel van twitter. Maar ik heb haar gezegd dat ze af en toe wel eens moet volgen wat die meiden allemaal twitteren...

Gisteren ook: Die van 13 had dus op twitter staan (wat de hele wereld kan lezen): ik ben zo geil, ik kom op mezelf klaar....

Ik heb dat via Whatsap aan mijn vriendin laten weten.....

Maar...de mobiel van die oudste (18) is stuk en hij mocht die van zijn moeder als wekker. Kom ik hem net tegen, zegt hij: Klikspaan. Ik heel verbaasd: Wat bedoel je? Hij: Ik heb jouw apps gelezen...

Ik bedoel: Wat blijft er dan nog prive, als kinderen de apps van moeder (stiekem) gaan lezen?? Ik had wel iets heel privé kunnen schrijven, niet voor andermans ogen bestemd, alleen voor haar.

Dat is toch net als een mail/post? Die lees je toch niet zomaar?

Of ben ik nu een trut???
Nou ik vind dat je groot gelijk hebt!

Zo iets zou ik ook meteen melden aan een vriendin van mij als haar dochter/zoon zo iets er op zetten!

Hopelijk doet je vriendin er wat mee ( mobiel afpakken) of internet afsluiten op de mobiel.

Goed gemeld!
Ik mag hopen dat mijn vriendinnen het laten weten als mijn zoon zoiets zou doen!

Juist heel goed van je!

En jou whatsapp had hij ook niet mogen lezen. Dat is inderdaad prive! Maar ok, ik begrijp wel dat hij het gelezen heeft. Niet goed... Maar als dat ding toch al naast je ligt...
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Ja, ik zou dus ook internet afsluiten. Gelukkig is mijn dochter al 40 ( :) )...want het is soms schokkend wat je allemaal leest van die pubers. En dan de hele jonge van 12/13/14.

Ze zien het gevaar dus niet. Want ze had eerst uitgebreid verteld waar ze heen ging om te zwemmen....

Ik bedoel: iemand hoeft maar kwade bedoelingen te hebben: Hij weet waar ze is en wat ze allemaal twittert...
13 jaar??? jesus, toen speelde ik nog met barbiepoppen......
Ehm, jij leest zijn twitter, maar hij mag jouw telefoon niet inkijken?
nee, je leest niet goed Merelin. Even mijn verhaal góed lezen a.u.b.
Merelin schreef op 29 mei 2012 @ 16:46:

Euh, twitter is gemaakt om gelezen te worden....
Merelin schreef op 29 mei 2012 @ 16:46:

Hij heeft geen twitter...
Wat een stel asociale kinderen zeg.

Op die leeftijd hadden we MSN en je status fungeerde een beeeetje als twitter. En zoiets had ik er van mijn lévensdagen niet opgezet.

Ook heb ik nog nooit de berichtjes van mijn moeder gelezen. En ik heb hem vaak genoeg in mijn handen.

Vreemd ook dat je vriendin niet ingrijpt.
Dubbel
Ik vind je een lieve vriendin.

(Vergeet niet dat zoon ook n puber is. Die dus nog puberaal reageert.)
Ik bedoel: Wat blijft er dan nog prive, als kinderen de apps van moeder (stiekem) gaan lezen?? Ik had wel iets heel privé kunnen schrijven, niet voor andermans ogen bestemd, alleen voor haar.
Dat is niet de schuld van die gast, maar van je vriendin. Het is toch ook niet normaal dat zij haar telefoon met privéberichten zomaar uitleent?
Dochter had gezegd: ik heb dat er niet op gezet...toen ik was zwemmen heeft iemand anders dat gedaan...

Ze heeft het bericht verwijderd, maar moeder is wat jongste betreft behoorlijk goedgelovig....

Dit is niet de eerste keer....
elninjoo schreef op 29 mei 2012 @ 16:54:

[...]

Dat is niet de schuld van die gast, maar van je vriendin. Het is toch ook niet normaal dat zij haar telefoon met privéberichten zomaar uitleent?
Kwestie van vertrouwen. Ik kan mijn zoon alles van mezelf geven, hij zal er nooit misbruik van maken en dat is altijd al zo geweest.

[...]

Eens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nammma, ik vind het goed dat je je vriendin hebt geinformeerd over het Twitter-gedrag van haar dochter. Wat zij verder met die informatie doet, is aan haar.

Heb je haar ook gemeld dat haar zoon jouw berichtjes had gelezen?

[...]

Ben ik met je eens! Maar als ze internet niet steeds heeft aanstaan, kan niemand iets lezen. maar ze weet niet hoe ze dat moet uitzetten...
Artemis schreef op 29 mei 2012 @ 16:56:

Nammma, ik vind het goed dat je je vriendin hebt geinformeerd over het Twitter-gedrag van haar dochter. Wat zij verder met die informatie doet, is aan haar.

Heb je haar ook gemeld dat haar zoon jouw berichtjes had gelezen?
Ja, nu maar via Wordfeud (:) ). Haar antwoord; Oh, dat wist ik niet....
Nammma schreef op 29 mei 2012 @ 16:57:

[...]

Ja, nu maar via Wordfeud (:) ). Haar antwoord; Oh, dat wist ik niet....

En verder... Niets? Ik zou haar toch vragen of ze haar zoon daarop wil aanspreken, omdat het jouw privacy ook aangaat.

:)
Nammma schreef op 29 mei 2012 @ 16:57:

[...]

Ben ik met je eens! Maar als ze internet niet steeds heeft aanstaan, kan niemand iets lezen. maar ze weet niet hoe ze dat moet uitzetten...
Als ze dat niet weet en kan, dan moet ze haar telefoon niet uitlenen. En 't is niet alleen internet, sms is toch vrij toegankelijk? Ik vind 'n telefoon 'n te persoonlijk item om uit te lenen. Is het niet om jezelf dan toch wel om de mensen die je privé dingen in vertrouwen hebben gestuurd. Zou daar toch wel 'ns je vriendin op aanspreken. Zo voel jij je ook niet veilig meer om haar te sms-en over die geile scharrel die je hebt gehad bijv. Zij is het die haar privacy moet bewaken, zeker met 'n stel pubers in huis.
gurly3 schreef op 29 mei 2012 @ 16:42:

Nou ik vind dat je groot gelijk hebt!

Zo iets zou ik ook meteen melden aan een vriendin van mij als haar dochter/zoon zo iets er op zetten!

Hopelijk doet je vriendin er wat mee ( mobiel afpakken) of internet afsluiten op de mobiel.

Goed gemeld!
Mee eens dat je dit aan je vriendin moet melden. Maar wat belangrijker is dan telefoon afpakken is dat moeder de dochters laat inzien wat je wel en niet op internet zet. Logisch dat een pubermeisje haar seksualiteit ontdekt. Alleen moet ze dat niet doen waar iedereen mee kan lezen. Dat besef moet jouw vriendin haar bijbrengen.
Als ze zo mild reageert leren ze het nooit.

(Wel leuk voor toekomstige werkgevers trouwens)
Weet je, er gebeuren regelmatig dingen daar thuis en dan moet ik me verbijten om niets te zeggen! Toen haar moeder (oma kinderen) nog leefde, zei zij er wat van en dat werd geaccepteerd.

Als ik nu wel eens iets zeg (als ik vind dat het veel te ver gaat en zij te naïef is in die dingen), voel ik me zo'n bemoeial.

Maar doordat ik veel met pubers in aanraking kom en wéét hoe ze soms zijn, probeer ik haar daar attent op te maken. Zij heeft er 3, ik snap best dat je soms moe bent om steeds dingen tegen je kinderen te zeggen. Vader is helemaal digibeet en kan nog net een PC aanzetten...

Juist als je pubers hebt, zou je als ouder eigenlijk een cursus in dat soort dingen moeten nemen, zo dat je weet waar jouw kinderen mee bezig zijn.

Ik heb in het begin ook al eens gezegd: Weet je wel wat voor foto jouw dochter op Hyves heeft? (behoorlijk uitdagend, die van 13). En dan de school erbij waar ze zit. Nog net geen adres...
Nammma schreef op 29 mei 2012 @ 17:06:

Ik heb in het begin ook al eens gezegd: Weet je wel wat voor foto jouw dochter op Hyves heeft? (behoorlijk uitdagend, die van 13). En dan de school erbij waar ze zit. Nog net geen adres...
Kun je het haar niet laten zien bij jou thuis. Zo komt ze er achter hoe makkelijk haar dochter te vinden is en hoe ze afgebeeld staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven