Hoeveel vierkante meter heeft een gezin nodig?

05-06-2012 18:56 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste wijze ervaringsdeskundigen,

mijn vriend en ik hebben vandaag een leuk huis bezichtigd. We zijn nu nog met zijn tweeen, maar willen ooit graag kinderen. Kopen we nu een huis, dan willen we daar ook een tijdje kunnen wonen, inclusief kinderen dus.

Hoewel je niet alles in het leven voor het kiezen hebt, fantaseren wij weleens over de toekomst en dan zien wij misschien wel twee of drie kinderen voor ons. Het huis dat wij op het oog hebben heeft 3 slaapkamers, maar door een uitbouw kunnen dat er misschien wel 4 (kleintjes) worden. Intotaal is het huis 110 m2.

Ik ben heel benieuwd op hoeveel m2 jullie wonen met een gezin, en of 110 m2 echt véél te klein is, of dat dit prima kan. Bedankt!
Ik vind lucht in huis belangrijk, maar ook een plek om jezelf terug te trekken.

Maar een grote tuin is voor mij ook een must, maar dat is omdat ik zo ben opgegroeid.

Maar een leukere straat, vind ik weer belangrijker dan een groter huis.

Keuzes, keuzes.

En natuurlijk kan je in 110m2 met gemak 4 mensen kwijt.
quote:ondernemer schreef op 05 juni 2012 @ 19:16:

Ik ben ook zo'n verwende Nederlander die maximaal profiteert van de hypotheekrenteaftrek. We delen ruim 200 meter met 4 personen. Dat betekent onder meer een grote woonkamer, aparte studeerkamer, tweede badkamer (stel je voor dat je op de kinderen moet wachten met douchen..), een inloopkast en ook nog een logeerkamer. Eigenlijk is het te groot, maar de hele straat bestaat uit minstens zulke grote huizen en soms wonen mensen ook gewoon met z'n 2-en in zo'n huis.

snob!

(geintje, gefeliciteerd, wat een zegen, maar hoe hou je het schoon?!)
quote:galadriel schreef op 05 juni 2012 @ 19:17:

Keuzes, keuzes.Precies! Dat verzuchten wij ook steeds. Maar de tuin is klein maar leuk, sluit aan op een fijn groen veldje, ligt in een leuk groenig wijkje vlakbij de buurtsuper en een kanaal (en ik ben echt een binnenschepenfan). Veel plussen naast het huis dus.
Als je een plattegrond hebt, of de juiste afmetingen.

Ga het huis dan inrichten met je spullen en evt. Kinderkamers.

Zijn genoeg programma's die dat doen op de Comp.

Zoals van Ikea. Kan je een beetje kijken.
quote:JanneJip schreef op 05 juni 2012 @ 19:17:

[...]

snob!

(geintje, gefeliciteerd, wat een zegen, maar hoe hou je het schoon?!)Schoonmaken is wel te doen dankzij wat Poolse hulptroepen. Het is wel zo dat een groter huis extra zooi aan lijkt te trekken waar ik eigenlijk niet blij van word. Meer speelgoed, meer kasten waar vervolgens ook weer meer spullen een thuis in vinden. En een ander nadeel is dat je soms verder moet lopen voor een biertje of kop koffie dan in een klein huis. Er zit nog steeds maar 1 keuken in.
Aantal m2 is denk ik niet zo belangrijk, gewoon normale woonkamer, ouderslaapkamer, badkamer en dus 2 of 3 kinderslaapkamers waar in ieder geval een hoogslaper en kast in kan is iig voldoende.
quote:galadriel schreef op 05 juni 2012 @ 19:23:

Als je een plattegrond hebt, of de juiste afmetingen.

Ga het huis dan inrichten met je spullen en evt. Kinderkamers.

Zijn genoeg programma's die dat doen op de Comp.

Zoals van Ikea. Kan je een beetje kijken.Dat is echt een heel goeie tip, bedankt. Heb meer info aangevraagd, dus morgen ga ik met de plattegrond spelen.
Ik ben zelf overigens in een groter huis opgegroeid en de muren komen wel eens op me af, maar dat is altijd maar even en vooral als ik terug kom van vakantie uit Nederland. Overigens hebben wij 4 kamers en een grote woonkeuken en gezamelijke tuin, dus het valt op zich nog mee.
quote:ondernemer schreef op 05 juni 2012 @ 19:23:

[...]

En een ander nadeel is dat je soms verder moet lopen voor een biertje of kop koffie dan in een klein huis. Er zit nog steeds maar 1 keuken in.Haha. Dat vind ik lullig voor je
quote:liubi schreef op 05 juni 2012 @ 19:12:

Ik woon in het buitenland. En hier zijn de meeste huurhuizen kleiner dan in Nederland. Ik ken hier hordes gegoede gezinnen die met 4 of 5 personen in een 3-kamerwoning wonen.

Mijn man komt uit de voormalige SU, daar wonen met gemak gezinnen op 50m2. Dus ja, ik vind mensen in Nederland soms behoorlijk verwend.

Offtopic:Ja maar je moet er ook rekening mee houden dat Nederlands door het klimaat veel binnen wonen. Toen ik in Spanje woonde, woonde ik ook veel kleiner, het leven was grotendeels buiten

Ontopic: ik zou kijken naar de uitbouw mogelijkheden (aangezien je noemt dat er al 2 zijn, is er niet meer mogelijk?)

Wij woonden met zijn drietjes (2 volwassenen en een baby/dreumes) op 60m2 maar ik vond het zooo klein! Wat iemand anders al zei...geen opslag voor troep, ik kreeg het gewoon niet opgeruimd...zelfs als ik alles opruimde, voelde het nog rommelig.

Nu wonen we met zijn drietjes op 120m2 en ik vind het heerlijk...we hebben nog de mogelijkheid voor een uitbouw beneden (zon 10m2 - 15m2 erbij) en een dakkapel op zolder (scheelt ook zon 8m2)

Wat heeft het huis aan buitenruimte? (rijtjeshuis of een ruim perceel?)
Ik heb wel eens ergens gelezen dat Nederlanders per persoon zo'n beetje de meeste woonruimte tot hun beschikking hebben van alle Europeanen. Dat is wonderlijk, want Nederland is behoorlijk verstedelijkt en in stedelijke gebieden wonen mensen meestal juist wat krapper. Dat zal vast komen door onze geweldige huursubsidies en rente-aftrek.
Oh nou ik woon gewoon in Noord Europa hoor. Hetzelfde klimaat als in Nederland.
Goeie vragen, gelukkigmeisje.

Huis is buiten niet verschrikkelijk ruim, maar heeft een leuke tuin met veel groen. Naar de achterkant een deur richting groene speelplaats, waar ook veel mensen hun tuinstoelen hadden staan. Er valt dus wel "naar buiten toe" te leven.

Uitbouwmogelijkheden: de badkamer en de bijkeuken zijn aangebouwd. Ik zie er boven niet heeeeeel veel ruimte bijkomen. Alleen op de tweede etage (nu een grote open zolder in gebruik als ouderslaapkamer), kan de tuinkant worden uitgebreid (een balkon erbij trekken met een diepte van ruim een meter) en aan de straatkant (dakkapel), wellicht is de zolder dan in twee kinderkamers te veranderen. Dat ga ik morgen uitzoeken m.b.v. de plattegrond en de plattegrondentip.
Wij wonen met onze twee kinderen op 96 m2 en ik ben tevreden, het is ook maar net wat je gewend bent. Wel hebben we een kelder, zolder en garage dus genoeg opbergruimte en het huis is handig ingedeeld. Hier in de omgeving zijn er ook een heleboel huizen van 75 m2 of 80 m2 en daar wonen ook gezinnen in.

Mij lijkt een woning van 110 m2 dus lekker ruim en heel goed te doen voor een gezin van 4 of 5 personen. Maar als je twijfelt dan zou ik gewoon nog even verder kijken, zonde als je later spijt zou krijgen van je keuze.
Het huis dat vriend en ik nu laten bouwen is 250 vierkante meter oppervlakte. Erg groot voor 2 personen, maar met het oog op de toekomst wel erg handig. Direct 4 slaapkamers in laten plaatsen, zodat we ruimte genoeg hebben. De grond is hier ( in het oosten des lands) redelijk goedkoop vergeleken met de randstad en omgeving en we hebben straks een zeer ruim huis voor een leuke prijs. Groot? Ja zeker, maar ik moet zeggen dat ik er wel naar uit kijk. Mijn ouders wonen in een te groot huis, gezelligheid is af en toe lastig te vinden, omdat we zoveel aparte ruimtes hebben waar we in kunnen verdwijnen. Daar ga ik zeker op letten, hoe bepaalde ruimtes in te delen.

Schoonouders wonen in een huis met een oppervlakte van 100 vierkante meter. Altijd met z'n vieren in gewoond. Prima te doen, zolang het huis goed en makkelijk is ingedeeld. Leuke ruimte om het huis heen. Echt een leuk knus en gezellig huis. Meer gezelligheid in te vinden, dan in het huis van mijn ouders, dat oh zo vaak leeg lijkt te zijn ook al is iedereen aanwezig van ons gezin.
Dus badkamer beneden? moet je ook kijken of dat bij je past.

Altijd badjas aan, of gordijnen naar beneden als je van slaapkamer naar badkamer loopt (als je onder de douche vandaan komt, wat je boven gewoon in je bloodje kan doen)
Wij wonen op 100 m2 nu nog met zijn 2en. In Oktober ben ik uitgerekend van onze eerste! Mocht er ooit een tweede komen willen we wel gaan verhuizen. We hebben gewoon een beetje een ongelukkige indeling vandaar!
Ieniemienie, misschien zoek ik wel gewoon een externe aanmoediging dat het allemaal prima kan. Ik vind het namelijk zo'n vreselijk gezellig huis .

Chantilly, mijn ouders wonen ook in het oosten des lands. Verrukkelijk hoeveel ruimte je daar voor je geld krijgt. "Helaas" hebben vriend en ik beide een hele leuke baan in het westen des lands...
quote:galadriel schreef op 05 juni 2012 @ 19:40:

Dus badkamer beneden? moet je ook kijken of dat bij je past.

Altijd badjas aan, of gordijnen naar beneden als je van slaapkamer naar badkamer loopt (als je onder de douche vandaan komt, wat je boven gewoon in je bloodje kan doen)Ja. Puntje van aandacht.
Wij leven met ons zessen in een huis van 89m2, zonder zolder.Het past maar ruim is het niet natuurlijk,haha

Ik zou er voor tekenen, voor een huis van 110m2
Ons huis;

Woonkamer 40m²

Keuken 12m²

Hal 10m²

Toilet 2m²

Bijkeuken 10m²

Bergruimte 10m²

Hobbyruimte 12m²

Garage wil je niet weten

Dat is dan de benedenverdieping. Boven is het vloeroppervlak 80m² maar ons huis heeft vanaf de vloer direct schuine wanden. We wonen hier met z´n drietjes. Benedenverdieping normaal poetsen kost 3 uur en de bovenverdieping ook. Echt goed schoonmaken is een ander verhaal maar ook afhankelijk van wat er gedaan moet worden. De oven is hier geen wekelijkse bezigheid dus áls ik hem doe ben ik meteen anderhalf uur bezig.

Tuin is dan ongeveer 350m²......
Wow miezemuis! R.E.S.P.E.C.T.
Wij hebben in ons huis van 96 m2 evengoed 3 slaapkamers en nog 1 piepklein (slaap)kamertje van 2 bij 2,5 meter. We zijn hier allemaal ook niet zo breed gebouwd dus komen ook prima weg in wat kleinere ruimtes, ik vind het wel knus en gezellig. Voordeel is ook dat je lekker snel klaar bent met stofzuigen en dweilen. Maar goed, hier in de omgeving is ons huis wat grootte betreft redelijk gemiddeld dus ik heb ook niet het gevoel dat ik er bekaaid vanaf kom in mijn woning.

Dus als het huis (en de omgeving) je erg aanspreekt dan zie ik echt geen probleem in die 110 m2 woonoppervlakte, meer dan genoeg ruimte voor een gezin.
Haha ieniemienie, woorden naar mijn hart, denk ik
Volgens mij maakt het ook enorm uit hoe de ruimte verdeeld is, over hoeveel kamers en verdiepingen etc. Ik bekeek eens een huis met een woonkamer van 100m2. Tsja leuk hoor, maar wat moet je ermee? Lege ruimte die nog moeilijk aan te kleden is ook. Verander dat plaatje in een appartement van 100m2 met een indeling zoals keuken, woonkamer, badkamer, toilet en slaapkamer(s) en je hebt een heel ander plaatje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven