Tijdelijk naar buitenland met kind van 13
maandag 31 maart 2008 om 13:43
Hoi!
Ik heb de kriebels om samen met mijn dochter van 13 een break te houden en een half jaar of langer naar het buitenland te gaan. Zij voelt deze drang enorm en ik had 'm al. Ik zit alleen met wat praktische problemen, bijvoorbeeld: hoe kan mijn dochter gewoon school volgen in het buitenland. Het wordt waarschijnlijk Italië, Sardinië.
DUS: WIE WEET OF HEEFT ERVARING MET TIJDELIJK WONEN IN HET BUITENLAND MET SCHOOLGAANDE KINDEREN EN HET VOLGEN VAN SCHOOL/LESSEN IN HET BUITENLAND? Internationale scholen geven les in het engels, dus dat is niet mijn eerste keus, aangezien ze net 2 jaar engels heeft. Wie weet wat voor mogelijkheden er zijn?
Groetjes,
Ik heb de kriebels om samen met mijn dochter van 13 een break te houden en een half jaar of langer naar het buitenland te gaan. Zij voelt deze drang enorm en ik had 'm al. Ik zit alleen met wat praktische problemen, bijvoorbeeld: hoe kan mijn dochter gewoon school volgen in het buitenland. Het wordt waarschijnlijk Italië, Sardinië.
DUS: WIE WEET OF HEEFT ERVARING MET TIJDELIJK WONEN IN HET BUITENLAND MET SCHOOLGAANDE KINDEREN EN HET VOLGEN VAN SCHOOL/LESSEN IN HET BUITENLAND? Internationale scholen geven les in het engels, dus dat is niet mijn eerste keus, aangezien ze net 2 jaar engels heeft. Wie weet wat voor mogelijkheden er zijn?
Groetjes,
maandag 31 maart 2008 om 14:03
Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn maar ben ook bang dat jouw dochter het meer als een leuke lange vakantie zal zien. Weet ook niet of het handig is zo'n stap te zetten op zo'n leeftijd, ze moeten nog zoveel leren en komen/zitten in de pubertijd. Denk ook dat het erg lastig al worden straks weer te wennen als jullie weer terugkomen en de achterstand weer bij te werken. Ze valt nog onder de leerplicht in Nederland en aangezien jullie een break houden en waarschijnlijk hier ingeschreven zullen blijven weet ik ook niet of je zomaar zolang weg "mag".
maandag 31 maart 2008 om 14:25
Informeer eerst eens bij de leerplichambtenaar over de rechten en plichten van je dochter. (Leerplichtambtenaar bij de Gemeente waar je dochter op school zit)
En je dochter kan het wel een heel leuk idee vinden, maar niet de leeftijd om al behoefte te kunnen hebben aan een sabatical...
Waarom pak je eerst niet gewoon de volle 7 weken zomervakantie die ze heeft om het eens uit te probereb?
En je dochter kan het wel een heel leuk idee vinden, maar niet de leeftijd om al behoefte te kunnen hebben aan een sabatical...
Waarom pak je eerst niet gewoon de volle 7 weken zomervakantie die ze heeft om het eens uit te probereb?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

maandag 31 maart 2008 om 14:52

maandag 31 maart 2008 om 14:59
Nou, ik vind dat Alana wel een punt heeft.
Dat haar dochter pas twee jaar Engels heeft, vind ik ook vreemd.
Maar goed, de reden waarom een dertienjarige 'die enorme drang' voelt om er een half jaar tussenuit te gaan, vind ik een stuk interessanter.
Wat iemand eerder al zei: ws heeft ze een heel ander beeld van zes maanden in het buitenland zitten.
Maar goed, de reden waarom een dertienjarige 'die enorme drang' voelt om er een half jaar tussenuit te gaan, vind ik een stuk interessanter.
Wat iemand eerder al zei: ws heeft ze een heel ander beeld van zes maanden in het buitenland zitten.
maandag 31 maart 2008 om 15:00
Ik begrijp dat je tussen de basis en de middelbare school een half jaar weg wil gaan? Ik denk dat je hier even heel goed over na moet denken omdat ze in een hele belangrijke fase zit van haar leven. Als je echt een break wilt nemen zou ik dat tussen de middelbare en het hbo/mbo doen. Dan maakt het niet heel veel uit en is ze waarschijnlijk ook niet leerplichtig meer. Als ze er nu tussenuit gaat mist ze alles wat haar klasgenootjes meemaken met het naar de middelbare school gaan. Ik kan me goed voorstellen dat een half jaar Italie voor haar geweldig klinkt, maar is het nog steeds zo geweldig als ze daar elke dag naar een vreemde school moet? Dan is ze na een half jaar misschien gewend en dan gaat ze weer terug waar ze een jaar later aan alles begint. Ze zal er niet aan dood gaan en als je het goed overdenkt en voorbereidt komt het vast goed. Maar denk wel even goed na over het moment waarop je dit inplant.
maandag 31 maart 2008 om 15:01
quote:fleurtje schreef op 31 maart 2008 @ 14:59:
Ik had pas halverwege groep 8 een paar lessen engels, sommige scholen beginnen er echt laat mee.
Ik moet zeggen dat ik ook erg benieuwd ben naar waarom ze die drang heeft en vooral wat haar verwachtingen dan zijn.
Ik had pas halverwege groep 8 een paar lessen engels, sommige scholen beginnen er echt laat mee.
Ik moet zeggen dat ik ook erg benieuwd ben naar waarom ze die drang heeft en vooral wat haar verwachtingen dan zijn.
maandag 31 maart 2008 om 15:01
Ik heb vanaf toen ik 12 jaar was, 1,5 jaar in Amerika gewoond. Ik heb daar gewoon op een lokale school gezeten. Ik sprak aanvankelijk lagere school klas 5 engels maar binnen no time ging dat over in vloeiend. Ik denk dat je het probleem groter maakt dan dat het is. (als het al een probleem is)
Zou eerst eens informeren hoe dat allemaal zit met leerplicht e.d. ik denk dat dat belangrijker is dan de taal.
Zou eerst eens informeren hoe dat allemaal zit met leerplicht e.d. ik denk dat dat belangrijker is dan de taal.
anoniem_24540 wijzigde dit bericht op 31-03-2008 15:11
Reden: moeilijk he, juiste aantal jaren typen...
Reden: moeilijk he, juiste aantal jaren typen...
% gewijzigd
maandag 31 maart 2008 om 16:11
Kletzkous, wat zijn jouw plannen, wat wil je in Italië gaan doen? Ga je werken, of wil je juist van je vrije tijd genieten?
Wil je in een stad wonen, of juist buiten?
Kinderen passen zich goed aan, dus in zou voor een internationale of Italiaanse school gaan. Hoewel ik mij afvraag of Sardinie een Internationale school heeft?
Wil je in een stad wonen, of juist buiten?
Kinderen passen zich goed aan, dus in zou voor een internationale of Italiaanse school gaan. Hoewel ik mij afvraag of Sardinie een Internationale school heeft?

maandag 31 maart 2008 om 18:11
Nu even waar je om vroeg:
Hier een paar links over onderwijs. Op de site van de stichting NOB vind je veel info over internationale scholen, Nederlands onderwijs in het buitenland en onderwijs op afstand (De Wereldschool en Edufax)
Stichting NOB (Nederlands Onderwijs in het Buitenland:
http://www.stichtingnob.nl
De Wereldschool:
http://www.wereldschool.nl
Edufax:
http://www.edufax.nl
Hier een paar links over onderwijs. Op de site van de stichting NOB vind je veel info over internationale scholen, Nederlands onderwijs in het buitenland en onderwijs op afstand (De Wereldschool en Edufax)
Stichting NOB (Nederlands Onderwijs in het Buitenland:
http://www.stichtingnob.nl
De Wereldschool:
http://www.wereldschool.nl
Edufax:
http://www.edufax.nl