Geld & Recht alle pijlers

Foutje? Wat zou je doen?

07-06-2012 18:03 33 berichten
Dit jaar heb ik voor het eerst zelf de belastingaangifte gedaan. Ik zou ruim twee duizend euro moeten betalen. Ik heb vandaag echter een voorlopige aanslag voor 2011, waarin staat dat ik 158 euro moet krijgen. Ik ben bang dat dit weer een foutje van de BD is. Wat zouden jullie doen? Niets zeggen of afwachten of iemand betalen om mijn aangifte na te kijken?
Contact opnemen met de BD en je relaas doen. De kans is groot dat ze zeggen om die 158 euro op een spaarrekening te zetten en er voor te zorgen dat je die 2000 euro paraat hebt.

Gaat zeker nog een jaar overheen eer het klaar is.

Succes.
De voorlopige aanslag houdt in dat ze het nog na (kunnen) kijken. Dat doen ze niet altijd. Als jij alles correct hebt ingevuld en ze controleren het nog, hoef je verder geen problemen te verwachten.

Als je de definitieve aanslag krijgt is het verhaal misschien anders, misschien ook niet. Maar definitief is definitief.

Als je eerlijk bent geweest in het invullen zou ik verder niks doen. Ik zou het geld voorlopig wel achter de hand houden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je 2000 euro moeten bijbetalen?

Is dat logisch? Weet je hoe dat komt? Heb je heel veel vermogen oid?

Kan het niet zo zijn dat je zelf in je aangifte iets over het hoofd hebt gezien?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ff bellen en vragen om uitleg. Contact en open kaart spelen voorkomt eventuele problemen in de toekomst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dank je, Cateautje. Dat is ook een optie. Het is geen schrikbarend bedrag, 158 euro, maar ik ben het zo beu van die fouten van de BD.
Moest je in voorgaande jaren ook altijd zoveel bijbetalen?
Wat betaalde je de vorige jaren? Het zou op dat bedrag moeten lijken. Anders doen wat Cateautje zegt, behalve als je heel zeker weet dat het niet klopt, dan bellen met de BD.

Overigens, mensen die hanen houden hoeven veel minder belasting te betalen.
quote:Broedkippetje schreef op 07 juni 2012 @ 18:09:

Waarom zou je 2000 euro moeten bijbetalen?

Is dat logisch? Weet je hoe dat komt? Heb je heel veel vermogen oid?

Ik had in 2011 ouderschapsverlof en ik had daarom een voorlopige terugaaf (of hoe dat dan ook heet), maar ik had het volgens mij verkeerd berekend, omdat ik de inkomsten van 2009 en niet van 2010 had moeten meenemen. Ik had dus te veel ontvangen.
Definitief is volgens mij niet definitief hoor, ik dacht dat je je administratie 7 jaar moet bewaren, of is dat weer voor ZZPers?
Altijd duidelijke gedragslijn volgen. Als je bij voorlopige aanslag gebeld zou hebben als het te betalen bedrag meer was dan je verwachtte, dan ook als het minder is. Vraag ook naar de naam van wie je spreekt, en noteer die op hun bericht, met datum erbij. Dan kun je daar evt. in de toekomst bij def.aanslag naar verwijzen. Succes!
Voorheen kreeg eigenlijk altijd tussen de 1000 en de 2000 terug
Dan lijkt me die 2000 van jou heel raar.
Wat gek dat het afwijkt.

Ik zou ook bellen naar de reden. Ze hebben dus kennelijk iets aangepast aan jouw aangifte.
Als je zelf een "kennelijke fout" hebt gemaakt, dan kan de belastingdienst die voor jou aanpassen. Misschien is dat hier het geval?
Ik zou vooralsnog niet bellen maar het laten na rekenen door iemand. Daarna kan je altijd nog bellen. Vind het verschil wel erg groot.
quote:scheelschaapje schreef op 07 juni 2012 @ 18:13:

Definitief is volgens mij niet definitief hoor, ik dacht dat je je administratie 7 jaar moet bewaren, of is dat weer voor ZZPers?Als ik me goed herinner heeft er een paar jaar geleden een rechter besloten dat definitief ook echt definitief is. Heeft in de krant gestaan. Maar vraag mij nou niet meer wanneer dat was en in welke krant .
quote:scheelschaapje schreef op 07 juni 2012 @ 18:13:

Definitief is volgens mij niet definitief hoor, ik dacht dat je je administratie 7 jaar moet bewaren, of is dat weer voor ZZPers?= 5 jaar
Pffff, ik denk dat ik ga bellen. Ik had vorig jaar een fout gemaakt bij de aanvraag van de ouderschapsverlof. Misschien hebben ze dat niet meegenomen nu
Ik zou bellen en vermoed dat jij zelf een fout hebt gemaakt.

En dat hoop ik ook, dat zou een fijne meevaller zijn, toch?
Dus als ik het goed begrijp heb je voor 2011 de aangifte ingevuld, waaruit bleek dat je 2000 euro moet bijbetalen. Vervolgens krijg je een voorlopige aanslag van de fiscus over 2011 dat je 158 euro terugkrijgt. Beide gaan over 2011 dus.

Dat klinkt wel apart. Volgens mij komt er bij een voorlopige aanslag nog geen inspecteur aan te pas, maar wordt een controle gedaan door het systeem. Deze controle zoekt naar opvallendheden, bijvoorbeeld heel hoge studiekosten. Ook combinaties van dingen wordt naar gekeken. Als die iets raars ziet gooit die de aangifte eruit en komt deze bij een inspecteur terecht voor verdere controle.

Ik zou even de Belastingdienst bellen en vragen hoe het zit. Je kan eventueel ook een afspraak maken op het Belastingkantoor. Over het algemeen zijn ze erg behulpzaam hoor, bij de fiscus!
Mefs, zitten je kippen nu ook al op het forum?? (Broedkippetje)
Enkel de naam noteren is niet voldoende. Stuur na je gesprek een mail of fax naar de BD waarin je de gegeven informatie + naam van telefonist bevestigd.

Mocht de informatie niet kloppen, hebben ze de kans om te reageren. Bij geen reactie, sta jij in je gelijk en kun je dit bewijzen.
quote:MEFS schreef op 07 juni 2012 @ 18:12:

[...]

Ik had in 2011 ouderschapsverlof en ik had daarom een voorlopige terugaaf (of hoe dat dan ook heet), maar ik had het volgens mij verkeerd berekend, omdat ik de inkomsten van 2009 en niet van 2010 had moeten meenemen. Ik had dus te veel ontvangen.

Dan nog is 2000 wel erg veel verschil; vooral omdat je in vorige jaar een dergelijk bedrag terugkreeg.

2000 is al 167 euro per maand.

De ouderschapsverlofkorting is 4 euro nog wat (4,18 of zo) per uur.

Dan zou je in 2011 al minstens 480 uur ouderschapsverlof moeten hebben opgenomen en dat bedrag nu te moeten terugbetalen. Kan het zoveel zijn?

Het recht op ouderschapsverlofkorting wordt trouwens bepaald door

- het aantal opgenomen uren

- en uiteindelijk kan de korting maximaal het verschil zijn tussen het totale salaris in 2011 en het totale salaris in 2010; Klopt het dat daar dan, ondanks het ouderschapsverlof, zo weinig verschil tussen zit dat je de korting onterecht zou hebben kunnen ontvangen?
quote:Broedkippetje schreef op 07 juni 2012 @ 18:31:

[...]

Dan nog is 2000 wel erg veel verschil; vooral omdat je in vorige jaar een dergelijk bedrag terugkreeg.

2000 is al 167 euro per maand.

De ouderschapsverlofkorting is 4 euro nog wat (4,18 of zo) per uur.

Dan zou je in 2011 al minstens 480 uur ouderschapsverlof moeten hebben opgenomen en dat bedrag nu te moeten terugbetalen. Kan het zoveel zijn?

Het recht op ouderschapsverlofkorting wordt trouwens bepaald door

- het aantal opgenomen uren

- en uiteindelijk kan de korting maximaal het verschil zijn tussen het totale salaris in 2011 en het totale salaris in 2010; Klopt het dat daar dan, ondanks het ouderschapsverlof, zo weinig verschil tussen zit dat je de korting onterecht zou hebben kunnen ontvangen?ja?????? ik dacht alleen het verschil in inkomens. Nu begrijp ik het! ik heb mijn aangifte fout gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven