Foutje? Wat zou je doen?

donderdag 7 juni 2012 om 18:03
Dit jaar heb ik voor het eerst zelf de belastingaangifte gedaan. Ik zou ruim twee duizend euro moeten betalen. Ik heb vandaag echter een voorlopige aanslag voor 2011, waarin staat dat ik 158 euro moet krijgen. Ik ben bang dat dit weer een foutje van de BD is. Wat zouden jullie doen? Niets zeggen of afwachten of iemand betalen om mijn aangifte na te kijken?

donderdag 7 juni 2012 om 18:58
Misschien moet je, voordat je klakkeloos de BD beschuldigt van die vele fouten, eerst eens de aanslagen naast elkaar leggen: je berekening in je aangifte, en de achterkant van de aanslag zoals je deze hebt ontvangen.
Even systematisch de getallen van boven naar onder doorlopen, en je vindt vanzelf waar het verschil zit.
Als dat zit in de berekende ouderschapsverlofkorting, dan weet je genoeg.
Op een voorlopige aanslag worden al jouw gebruikte gegevens overgenomen. Een paar dingen worden automatisch gecorrigeerd, zoals bepaalde heffingskortingen. Grote kans dat de BD je ouderschapsverlofkroting hebben gezet op het bedrag wat volgens hen juist is.
Even systematisch de getallen van boven naar onder doorlopen, en je vindt vanzelf waar het verschil zit.
Als dat zit in de berekende ouderschapsverlofkorting, dan weet je genoeg.
Op een voorlopige aanslag worden al jouw gebruikte gegevens overgenomen. Een paar dingen worden automatisch gecorrigeerd, zoals bepaalde heffingskortingen. Grote kans dat de BD je ouderschapsverlofkroting hebben gezet op het bedrag wat volgens hen juist is.
donderdag 7 juni 2012 om 19:27
quote:MEFS schreef op 07 juni 2012 @ 18:36:
[...]
ja?????? ik dacht alleen het verschil in inkomens. Nu begrijp ik het! ik heb mijn aangifte fout gedaan.
In principe is het je aantal opgenomen uren maal die 4 euro nog wat.
MAAR: het mag dus maximaal het verschil tussen die inkomens zijn.
Als je totaal salaris in 2010 30.000 euro was, en in 2011 29.500, kan je dus maximaal 500 euro terug krijgen, ook al heb je bij wijze van spreke 500 uur ouderschapsverlof opgenomen.
Leg inderdaad even je aangifte naast de berekening op de achterkant van de brief van de belastingdienst. Waar zit dan het verschil?
[...]
ja?????? ik dacht alleen het verschil in inkomens. Nu begrijp ik het! ik heb mijn aangifte fout gedaan.
In principe is het je aantal opgenomen uren maal die 4 euro nog wat.
MAAR: het mag dus maximaal het verschil tussen die inkomens zijn.
Als je totaal salaris in 2010 30.000 euro was, en in 2011 29.500, kan je dus maximaal 500 euro terug krijgen, ook al heb je bij wijze van spreke 500 uur ouderschapsverlof opgenomen.
Leg inderdaad even je aangifte naast de berekening op de achterkant van de brief van de belastingdienst. Waar zit dan het verschil?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

donderdag 7 juni 2012 om 19:32
Mefs, je kunt het ook aan een boekhouder overlaten, hem er even naar laten kijken. (of haar) Dan ben je 70 tot 100 Euro kwijt (zal eraan liggen wie, wat, waar, hoe) en dan heb je zekerheid.
Ik heb zelf ook ooit een poging gedaan met één groot drama erna. Dat doe ik nooit meer, dan maar ieder jaar een boekhouder!
Succes!
Ik heb zelf ook ooit een poging gedaan met één groot drama erna. Dat doe ik nooit meer, dan maar ieder jaar een boekhouder!
Succes!
donderdag 7 juni 2012 om 19:36
quote:molly74 schreef op 07 juni 2012 @ 19:32:
Mefs, je kunt het ook aan een boekhouder overlaten, hem er even naar laten kijken. (of haar) Dan ben je 70 tot 100 Euro kwijt (zal eraan liggen wie, wat, waar, hoe) en dan heb je zekerheid.
Succes! Misschien moet ze gewoon een belastingadviseur nemen. Alhoewel, iemand die 70 tot 100 euro al je boeken bij (zich) houdt...das ook niet gek...
Succes! Misschien moet ze gewoon een belastingadviseur nemen. Alhoewel, iemand die 70 tot 100 euro al je boeken bij (zich) houdt...das ook niet gek...

donderdag 7 juni 2012 om 19:47
De boekhouder/belastingadviseur/accountant en weet ik veel hoe die man hier nog meer betiteld is, kost 100 Euro per jaar geloof ik, en dan doe hij het hele jaar allerlei zaken. Dus de aangifte plus extra vragen tussendoor. Ik krijg trouwens korting, hij kijkt ook naar inkomen. Dus er zitten ook 'goeie' tussen.
donderdag 7 juni 2012 om 20:26