Onterechte incassokosten?

zaterdag 9 juni 2012 om 13:20

November vorig jaar hebben wij ons huurcontract bij de woningbouwvereniging opgezegd. We hebben geen eindafrekening ontvangen op dat moment en in december werd een bedrag van onze rekening afgeschreven, vervolgens weer bijgeschreven en daarna werd een ander bedrag afgeschreven, wat wij gestorneerd hebben. We hebben daarbij direct contact opgenomen met de woningbouw, om te vragen om een duidelijk overzicht van het te betalen bedrag en hoe dat is opgebouwd. Dat kregen we maar niet. We kregen steeds een andere uitleg en een ander bedrag. Uiteindelijk hebben we een klacht ingediend, waarna, eind april dit jaar, we wel een duidelijk overzicht kregen. We hebben toen gelijk gezegd dat we graag een betalingregeling wilden treffen. Het bleek echter dat zij de zaak al over hadden gedragen naar een deurwaarder! Met de bijkomende kosten. Nu hebben wij de openstaande schuld betaald, minus de incassokosten, die ons inziens onterecht zijn, daar wij vanaf het begin al hebben aangegeven wel te willen betalen, maar pas als het hoe en wat rondom de kosten duidelijk was.
Hier is de woningbouw het niet mee eens en zegt dat wij ook die kosten hoe dan ook moeten betalen. Klopt dit?
                    Hier is de woningbouw het niet mee eens en zegt dat wij ook die kosten hoe dan ook moeten betalen. Klopt dit?
                                    No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

zaterdag 9 juni 2012 om 13:29

zaterdag 9 juni 2012 om 13:38

Het ligt er aan aan wie je het bedrag hebt overgemaakt. Als je het bedrag hebt gestort aan het incassobureau, dan kan je hen bellen en zeggen hoe je er over denkt, zij kunnen daar al dan niet in mee gaan. Het is ook van groot belang om na te kijken of de incassokosten wel kloppen, daar zijn wettelijk vastgestelde bedragen voor, menig incassobureau wil daarbij nog weleens over de schreef gaan.
Heb je het bedrag overgemaakt aan de verhuurder dan is er meestal niets aan de hand en trekt het incassobureau zich terug.
Het juridisch loket is inderdaad een goeie.
                    Heb je het bedrag overgemaakt aan de verhuurder dan is er meestal niets aan de hand en trekt het incassobureau zich terug.
Het juridisch loket is inderdaad een goeie.

zaterdag 9 juni 2012 om 14:06

Dat ligt eraan of de woningbouwvereniging akkoord is gegaan met jullie mededeling van pas betalen als het is uitgezocht. (en heb je dat zwart op wit)
Jullie kunnen dat well gezegd hebben maar als je van hen geen akkoord daarvoor gehad hebt ben ik bang dat je aan het kortste eind trekt.
en een incassobureau gaat never nooit die kosten laten zitten.
                    Jullie kunnen dat well gezegd hebben maar als je van hen geen akkoord daarvoor gehad hebt ben ik bang dat je aan het kortste eind trekt.
en een incassobureau gaat never nooit die kosten laten zitten.

zaterdag 9 juni 2012 om 14:09

quote:Cateautje schreef op 09 juni 2012 @ 13:38:
.
Mijn ervaring (vauit het bedrijf waar ik voor werk en die ook vaak incassobureaus in de hand nemen) is toch echt anders.
Incassobureaus zijn net haaien hoor,die zeggen niet : oh oké foutje laat maar zitten.
Zij hebben van die woningstichting een opdracht gehad en daar hebben zij werk voor verricht.
En hun werk moet betaald worden.
die incassokosten is waar zij van leven.
.
Mijn ervaring (vauit het bedrijf waar ik voor werk en die ook vaak incassobureaus in de hand nemen) is toch echt anders.
Incassobureaus zijn net haaien hoor,die zeggen niet : oh oké foutje laat maar zitten.
Zij hebben van die woningstichting een opdracht gehad en daar hebben zij werk voor verricht.
En hun werk moet betaald worden.
die incassokosten is waar zij van leven.

zaterdag 9 juni 2012 om 14:11

Normaal gepsroken stuurt een bedrijf eerst een factuur, dan een betalingsherinnering, dan een eerste aanmaning en tweede aanmaning, en dan wordt er pas een deurwaarder ingeschakeld. Als jij aan kunt tonen dat je nooit een eindafrekening op papier hebt gehad, dan lijkt me dat je best heel safe zit. 
Ik zou even wat op papier zetten, en dit naar de wbv en de deurwaarder mailen, en er maandag achteraan bellen.
                    Ik zou even wat op papier zetten, en dit naar de wbv en de deurwaarder mailen, en er maandag achteraan bellen.

zaterdag 9 juni 2012 om 14:16

Maar hoe toon je dat aan Katherina?
Dat is het woord van TO tegen de WS.
Woningstichting hoeft alleen maar te zeggen dat ze ze wel verstuurd hebben.
Post is niet superbetrouwbaar maar dat is niet de zorg van de woningstichting.
Feit is dat ze een bedrag gestorneerd hebben in december wat ze verschuldigd waren/zijn en vanaf toen dus een openstaande "schuld" hadden bij de WS.
na 4 maanden komt er dan idd een incassobureau om de hoek kijken,geen rare termijn.
Het is achteraf gepraat en daar schiet ze nu niets mee op maar handiger was geweest niet te storneren en wel een specificatie op te vragen.
Als bleek dat dat eindbedrag niet klopte had ze toen ook nog kunnen storneren (termijn is 56 dagen) en het juiste bedrag gelijk overmaken.
                    Dat is het woord van TO tegen de WS.
Woningstichting hoeft alleen maar te zeggen dat ze ze wel verstuurd hebben.
Post is niet superbetrouwbaar maar dat is niet de zorg van de woningstichting.
Feit is dat ze een bedrag gestorneerd hebben in december wat ze verschuldigd waren/zijn en vanaf toen dus een openstaande "schuld" hadden bij de WS.
na 4 maanden komt er dan idd een incassobureau om de hoek kijken,geen rare termijn.
Het is achteraf gepraat en daar schiet ze nu niets mee op maar handiger was geweest niet te storneren en wel een specificatie op te vragen.
Als bleek dat dat eindbedrag niet klopte had ze toen ook nog kunnen storneren (termijn is 56 dagen) en het juiste bedrag gelijk overmaken.

zaterdag 9 juni 2012 om 14:17

Het gaat om huur en nog wat extra kosten, uiteindelijk hebben duidelijkheid gekregen. In eerste instantie kregen we verkeerde data enz door. Ook werd het bedrag van een heel ander adres afgeschreven, omdat wij geen contract meer hadden, werd ons gevraagd om een overzicht van betalingen, zodat zij konden zien waar het mis was gegaan... Kijk in je eigen administratie zou ik zeggen...
Ik weet niet of het incassobureau boodschap heeft aan het hele gebeuren, de woningbouw moet de incasso intrekken.
                    Ik weet niet of het incassobureau boodschap heeft aan het hele gebeuren, de woningbouw moet de incasso intrekken.
                                    No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

zaterdag 9 juni 2012 om 15:14

Nee zeker niet, ik heb ze tig keer gebeld en gemaild, heb zeker 50 mails bewaard... Ik ben er heel actief steeds achteraan gegaan. Ik had betaald als ik had geweten hoeveel en waarvoor.

zaterdag 9 juni 2012 om 15:22

Ik lees het volgende op jurofoon.nl, ik weet alleen niet hoe betrouwbaar deze website is.
"Andere onredelijke incassokosten
Er zijn situaties waarin direct duidelijk is dat de poging om te incasseren, waardoor incassokosten gemaakt worden, op zich al niet redelijk is. Een aantal voorbeelden uit de praktijk:
* Het is direct al duidelijk dat de schuldenaar niet wil betalen, bv. omdat hij het oneens is met de vordering. Het sturen van aanmaningen is dan zinloos, omdat de schuldeiser direct tot dagvaarding had kunnen overgaan."
                    "Andere onredelijke incassokosten
Er zijn situaties waarin direct duidelijk is dat de poging om te incasseren, waardoor incassokosten gemaakt worden, op zich al niet redelijk is. Een aantal voorbeelden uit de praktijk:
* Het is direct al duidelijk dat de schuldenaar niet wil betalen, bv. omdat hij het oneens is met de vordering. Het sturen van aanmaningen is dan zinloos, omdat de schuldeiser direct tot dagvaarding had kunnen overgaan."

zaterdag 9 juni 2012 om 18:14

Boterblommetje, volgens mij mag je alleen claimen dat je iets schriftelijk gemeld hebt als het aangetekend is verstuurd. Anders is er geen bewijs dat je de ander op de hoogte hebt gebracht en dan heeft de ander het recht om te zeggen dat die post nooit is aangekomen. De bewijslast ligt dus bij de zender.
Andersom zou ook wel gek zijn. Je kunt nooit aantonen dat je iets niet hebt gekregen.
                    Andersom zou ook wel gek zijn. Je kunt nooit aantonen dat je iets niet hebt gekregen.

zaterdag 9 juni 2012 om 18:41

quote:pyridine schreef op 09 juni 2012 @ 18:14:
Boterblommetje, volgens mij mag je alleen claimen dat je iets schriftelijk gemeld hebt als het aangetekend is verstuurd. Anders is er geen bewijs dat je de ander op de hoogte hebt gebracht en dan heeft de ander het recht om te zeggen dat die post nooit is aangekomen. De bewijslast ligt dus bij de zender.
Nee hoor,hoeft niks niet aangetekend.
Dat zou helemaal te zot zijn,iedere herinnering aangetekend á 6 eoro ofzo...daahaag,wie betaald dat?
Het zal hoogstwaarschijnlijk in hun klantsysteem terug te vinden moeten zijn.
Waar ik werk kunnen we alle verstuurde brieven precies op datum naar boven halen.
Het komt wel een voor dat mensen zeggen herinneringen nooooooit ontvangen te hebben maar ja sorry eigen verantwoordelijkheid en als je in al die tijd niet hebt gereageerd moet je niet janken als er dan een incassobrief komt (helemaal omdat het hier gaat om maandelijks wederkerende betalingen,je weet heus wel of die betaald zijn ja of nee)
Maar ik bedoel dus hiermee niet dat TO zo is als ik omschrijf.
Maar wel dat de WS misschien wel hun administratie een bietje aan kunnen passen achteraf .. en dat ze dan alsnog vette pech heeft.
Nee hoor,hoeft niks niet aangetekend.
Dat zou helemaal te zot zijn,iedere herinnering aangetekend á 6 eoro ofzo...daahaag,wie betaald dat?
Het zal hoogstwaarschijnlijk in hun klantsysteem terug te vinden moeten zijn.
Waar ik werk kunnen we alle verstuurde brieven precies op datum naar boven halen.
Het komt wel een voor dat mensen zeggen herinneringen nooooooit ontvangen te hebben maar ja sorry eigen verantwoordelijkheid en als je in al die tijd niet hebt gereageerd moet je niet janken als er dan een incassobrief komt (helemaal omdat het hier gaat om maandelijks wederkerende betalingen,je weet heus wel of die betaald zijn ja of nee)
Maar ik bedoel dus hiermee niet dat TO zo is als ik omschrijf.
Maar wel dat de WS misschien wel hun administratie een bietje aan kunnen passen achteraf .. en dat ze dan alsnog vette pech heeft.

zaterdag 9 juni 2012 om 22:38

Bij maandelijks terugkerende dingen is het wel logisch dat mensen die kunnen verwachten, maar bij een afrekening...
Van incassobureau.nl:
Bewijs dat uw facturen verstuurd zijn!
Veel debiteuren komen in een procedure met het verweer dat zij helemaal geen factuur hebben ontvangen. Om die reden vinden zij dat er niet betaald hoeft te worden en dat de rente en incassokosten ook niet verschuldigd zijn. Hoe zit dit juridisch?
Als het verweer gevoerd wordt dat de door u verzonden facturen helemaal niet ontvangen zijn, dan moet u in beginsel bewijzen dat dit wel het geval is. Wie eist, bewijst, luidt immers het bekende spreekwoord. Probleem is dat het vaak lastiger is dan u aanvankelijk denkt om dit te bewijzen. U moet immers niet alleen bewijzen dat de factuur door u verzonden is (dat lukt meestal nog wel), maar ook dat uw debiteur uw factuur heeft ontvangen. Dit laatste is vaak onmogelijk aangezien u uw debiteur niet laat tekenen voor ontvangst van de facturen.
                    Van incassobureau.nl:
Bewijs dat uw facturen verstuurd zijn!
Veel debiteuren komen in een procedure met het verweer dat zij helemaal geen factuur hebben ontvangen. Om die reden vinden zij dat er niet betaald hoeft te worden en dat de rente en incassokosten ook niet verschuldigd zijn. Hoe zit dit juridisch?
Als het verweer gevoerd wordt dat de door u verzonden facturen helemaal niet ontvangen zijn, dan moet u in beginsel bewijzen dat dit wel het geval is. Wie eist, bewijst, luidt immers het bekende spreekwoord. Probleem is dat het vaak lastiger is dan u aanvankelijk denkt om dit te bewijzen. U moet immers niet alleen bewijzen dat de factuur door u verzonden is (dat lukt meestal nog wel), maar ook dat uw debiteur uw factuur heeft ontvangen. Dit laatste is vaak onmogelijk aangezien u uw debiteur niet laat tekenen voor ontvangst van de facturen.

zaterdag 9 juni 2012 om 23:21

quote:VickyP schreef op 09 juni 2012 @ 15:14:
Nee zeker niet, ik heb ze tig keer gebeld en gemaild, heb zeker 50 mails bewaard... Ik ben er heel actief steeds achteraan gegaan. Ik had betaald als ik had geweten hoeveel en waarvoor.
Dat kan zijn, maar mijns inziens had je het bedrag moeten betalen, dat jij dacht dat klopte.
In de topic start zeg je dat je een bedrag hebt achtergehouden totdat de andere partij een gespecificeerde rekening stuurde.
Wat is precies het bedrag dat je achterhield? Je kunt niet zomaar duizend euro achterhouden alleen om een gespecificeerde rekening.
Dat kan zijn, maar mijns inziens had je het bedrag moeten betalen, dat jij dacht dat klopte.
In de topic start zeg je dat je een bedrag hebt achtergehouden totdat de andere partij een gespecificeerde rekening stuurde.
Wat is precies het bedrag dat je achterhield? Je kunt niet zomaar duizend euro achterhouden alleen om een gespecificeerde rekening.

zondag 10 juni 2012 om 10:21

Het ging uiteindelijk om zo'n 500 euro. Dat was een deel van een maand huur en wat kosten om een zolder die niet helemaal leeg was en wat gaatjes van schroeven. Ik had echt geen idee welk bedrag het uiteindelijk zou worden, anders had ik dat wel betaald. De woning was niet in slechte staat, sterker nog, het was in betere staat dan we het kregen.
Ik begrijp niet waarom het voor hen zo moeilijk was daar een overzicht van te geven.
Nogmaals, we hebben veel moeite gedaan duidelijkheid te krijgen. Als zij ons dat hadden verschaft, dan hadden we direct betaald. Dat hebben we ook steeds gezegd. We hebben hen ook regelmatig achter de broek gezeten als het weer lang duurde voor we een reactie kregen.
                    Ik begrijp niet waarom het voor hen zo moeilijk was daar een overzicht van te geven.
Nogmaals, we hebben veel moeite gedaan duidelijkheid te krijgen. Als zij ons dat hadden verschaft, dan hadden we direct betaald. Dat hebben we ook steeds gezegd. We hebben hen ook regelmatig achter de broek gezeten als het weer lang duurde voor we een reactie kregen.

zondag 10 juni 2012 om 17:37

Nee, niet achter gehouden. We hebben altijd via automatische incasso betaald. Op de website van de woningbouw staat dat uiterlijk de eerste van de maand de huur voor de komende maand zou worden afgeschreven. Daar dat bedrag later werd afgeschreven, zou dat dus voor de maand daarop zijn. De maand dat wij al verhuisd waren. Volgens de medewerkers van de huurincasso was dat weer anders, bleek na vele malen langs elkaar heenpraten.
Heb ik het verkeerd of denk je dat ik een soort wanbetaler ben?
                    Heb ik het verkeerd of denk je dat ik een soort wanbetaler ben?