Geld & Recht alle pijlers

Hoe bespaar ik energie?

13-06-2012 00:25 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb net mijn eerste energie-jaarafrekening (Essent) ontvangen. Ik betaal al een voorschot van 119 euro en moet nog een fors bedrag (paar honderd euro) biibetalen. Het voorschot wordt nu naar boven bijgesteld. Toch vind ik het bedrag nog fors (150 euro) voor een 1-persoons appartement. Wie heeft er tips voor me om energie te besparen?

Situatie: 1 persoons appartement uit begin jaren 70 (was bedrijfskantine van de huisbaas), oppervlakte is ongeveer 90 m2.

Heb sinds kort kunststof kozijnen met dubbel glas. Er is een VR-ketel (gehuurd) met een aparte boiler van 80 liter. Heb aparte meters voor piek- en dalstrooom. In de hele woning ligt kliklaminaat op de vloer.
Hoe vaak heb je elektrische apparatuur aanstaan ? Halogeenlampen vreten enorm veel stroom, de elektrische oven en het warmhoudplaatje van je koffiezetapparaat ook.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Kijk eens kritisch naar waar je allemaal energie aan verbruikt. Douche je vaak en lang? Dan zou je een eierwekker kunnen zetten, bijvoorbeeld op 5 minuten, als die afgaat dan draai je de douchekraan uit.

Was je veel? Kijk eens of dat echt nodig is. Vaak kan je kleding best wat langer dragen als je het 's avonds buitenhangt om te luchten, bijvoorbeeld.

Heb je een wasdroger? Nergens voor nodig, koop een wasrek en het geld rinkelt bij wijze van spreken je huis binnen. Want een droger gebruikt echt onnodig veel stroom.

Hoe warm stook je het in huis? Zou de thermostaat ook een graadje lager kunnen, als je een warmere trui aantrekt? Denk je eraan om de verwarming ongeveer een uur voor je naar bed gaat al lager te zetten?

Zo kun je al je apparaten en gewoontes eens kritisch onder de loep nemen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Met de droger kan ik het niet helemaal eens zijn.

Een wasrek in je huis geeft meer vocht. Vochtige lucht is moeilijker warm te stoken dan droge lucht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Sinds kort dubbel glas, dus je energierekening is nog grotendeels gebaseerd op enkel glas?
Bovendien zorgt de warmte van de droger er in de winter ook voor dat je minder hoeft te stoken.
quote:snoesje666 schreef op 13 juni 2012 @ 00:37:

Met de droger kan ik het niet helemaal eens zijn.

Een wasrek in je huis geeft meer vocht. Vochtige lucht is moeilijker warm te stoken dan droge lucht.

Of dat echt tegen elkaar opweegt weet ik niet. Maar in elk geval bij droog weer kan het wasrek naar buiten. Zeker als er wat wind staat, is was buiten zó droog.

En ik vraag me af of het probleem van de vochtige lucht in huis niet is op te lossen door het huis verstandig te luchten.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik denk dat je volgend jaar een lekkere mee valler gaat krijgen.

Ondertussen de tips van Dana uitproberen. (essent heeft toch ook een online slimme meter check ?? Tenminste Oxxio heeft dat wel kan je zien per dag , per uur wt je verbruikt.. Heel handig om te zien hoe het omhoog schiet bepaalde momenten van de dag )

Droger is bij mij op de flat 10x fijner dan de was uithangen , ik heb nog enkel glas , maar zoals Snoesje al schrijft heeeeel lastig warm te stoken wanneer je huis vochtig is.

HIer gaat de verwarming al uit/lager 2uur voor ik naar bed ga meestal rond 20.30 wanneer ik moet werken de volgende dag. (weekenden later )Zet evt andere thermostaat erop dat bv alleen smorgens de verwarming aanspringt een uur voor je opstaat en na een uur weer uit gaat. Zo ook instellen voor bv de avond. Dat ie na 21uur bv uit gaat.

Maar hier enkelglas , slecht geisoleerde flat , 2 hoog. Oude CV ketel. En ik betaal 120 euro per maand aan gas. En krijg elk jaar rond de 350 euro terug van Oxxio.

(60 euro stroom ivm airco die we hebben dus 180 euro totaal)

Is die 120-150 euro die je betaald alleen gas of zit Stroom er ooki bij in ?
Moet er wel even bijschrijven dat we de verwarming al wekenlang niet meer aanhebben.Vorig weekend even op 18graden gezet omdat t buiten zo verrekte koud en guur was en in huis dus ook kil begon te worden.

Bij mooi weer gaat de was vanzelfsprekend naar buiten om te drogen. (droger is alleen voor de winter & slecht weer)

Ik was (en droger ) alleen s nachts en/of in het weekend. Nooit overdag.
Ons verbruik is te onderscheiden in:

Electra 30%

Koud water 20%

Warm water (stadsverwarming) 50%

Het meeste geld gaat dus naar het warmwaterverbruik: verwarming en douchen/bad. Dus niet in apparaten die het water warm maken, dat is ook duur, maar wij betalen toch een stuk meer aan warmwaterverbruik zelf.

Toen mijn man nog alleen woonde in een appartement (10 m glas op het zuiden en omgeven door bejaarden) is de energiemaatschappij 2 keer langs geweest om te controleren of de meter uberhaupt wel werkte. Toen ik bij 'm introk was dat over

Besparingstips:

-Isolatie van je huis

-Sporten en douchen bij de sportschool, zwembad, op je werk?

-Kort douchen

-Wasmachine en droger economisch gebruiken (wanneer je merkt dat de verwarming vaker aanslaat, gebruik dan de droger, de verwarming is duurder).

-Apparaten die warm worden vragen vaak veel stroom, beperk dat gebruik dus.
Het grootste deel van die kosten zit em over het algemeen in de stookkosten: ik betaal ongeveer 100 euro voorschot voor gas, en 50 voor stroom, ook 1 persoon in appartement van dergelijke grootte, wel jaren 30 met enkel glas; ik krijg echter wel aan het einde van het jaar weer een bedrag terug.

Wil je dus echt goed besparen dan moet je de verwarming langer uitlaten en wanneer je deze aanzet, lager zetten. Ik heb een deel van het jaar daarom standaard dekens bij mijn bank liggen en ben groot fan van grote koppen warme thee.

Qua stroom valt er uiteraard ook altijd wel wat te besparen: leve goeie led-lampen, ze kosten misschien wat meer, maar zijn zo heerlijk zuinig.
Bij ons liggen het gehele jaar door dekens op de bank. In de winter om lekker onder te kruipen en in de zomer om op het gras neer te leggen om lekker buiten te picknick-eten.

Grote koppen warme thee zijn natuurlijk altijd goed.

Bij Blokker kun je voor een habbekrats geweldige plaids kopen.

En zet apparaten gewoon uit, niet op stand by.
Wat ook helpt is zo'n metertje om het verbruik van individuele apparaten in je huis te meten. Je zult je verbazen hoeveel stroom deze soms verbruiken, zelfs als ze 'uit' staan. Bijvoorbeeld computers, printers, lampen, opladers. Haal die dus uit het stopcontact als je ze niet gebruikt.

Waterkokers verbruiken veel; kook alleen zoveel water als je nodig hebt en niet telkens een hele kan.

Oude diepvriezers verbruiken ook enorm veel.

Gebruik overal spaarlampen.

Gebruik de wasmachine en de droogtrommel

zoveel mogelijk alleen in de 'daluren'.

Isoleer de warmteleidingen in je huis.

En houd je verbruik wekelijk of maandelijks bij in een excelsheet.
Je hebt van die stekkerdozen met aan/uitknop, een stuk handiger dan iedere keer de stekker in en uit het stopcontact frotten.

We hebben wel zo'n meter, maar gebruiken hem eigenlijk niet. We zetten gewoon alles echt uít. Wat heeft het voor zin om te weten hoeveel er gebruikt wordt? Wég met het sluipverbruik!

Geen droger in huis, we hebben wel een mooie droogmolen. Je hebt ook droogrekken die je aan balkons kunt hangen.

Ik hou zelf iedere dág de meterstanden bij, en het is leuk de rekening omlaag te zien gaan. (Rekening heb ik overgenomen van het origineel, huidige prijzen opgevraagd bij de leverancier.)
Oude apparaten verbruiken meer dan nieuwe, dus heb je bijvoorbeeld een heel oude koelkast denk er dan eens over om die te vervangen. Zorgen dat je koelkast en vriezer schoon zijn (dus vrij van ijs) scheelt ook in verbruik.

Andere makkelijke aanpassingen: spaarlampen in plaats van gloeilampen, dingen niet op standby zetten maar uit, geen laders (van telefoons, laptops, enz) in het stopcontact laten zitten.

Verander je verbruik: licht uit waar je niet bent, kachel een graadje lager en uit zetten een uur voor je naar bed bent/weg gaat, douche korter.

En dan grotere aanpassingen; isoleren.
Zeg maar Spijker.
Is je afrekening bepaald aan de hand van getallen die jij opgegeven heb of aan de hand van een schatting?

m.a.w. Kloppen de getallen bij essent?
Ik had ook zoiets. Elk jaar moest ik meer betalen en tenslotte werd dat 130 euro per maand. Ik heb eerst elke dag gedurende enige weken op een vast tijdstip de meterstanden genoteerd. Opvallend is dan hoe duur een boiler in het gebruik is. Dat is een peperdure luxe.

Daarna ben ik aan de hand van de metingen met een energiemeter nagegaan wat alle apparaten en lampen zoal aan stroom gebruiken. Opvallend was dat een lamp die de hele dag brandt meer dan 7 euro per maand aan stroom kost. Maar ook de tv-tuner en modem/router als ze continu aanstaan kosten maandelijks zoiets als zes euro samen (beiden 15 w).
it's a big club and you ain't in it
Waarom zou je aanrechtverlichting de hele dag aanzetten?
Zeg maar Spijker.
.
Ik moet zeggen dat ik energiebesparing een enorm dilemma vind. Hoe ver ga je? De prijs is echt dat je je spontaniteit kwijtraakt. Je kan geen ijskast meer opendoen zonder te denken: dat kost me weer flink veel stroom. De vraag is of dat het waard is.
Ik haal mijn besparingen uit álles. Zowel gas, water, licht als nutteloze aankopen. Dan kan ik die besparingen weer steken in dingen die ik wél nuttig vind, zoals het aflossen van de hypotheek, iets wat ik zelf beschouw als pensioenopbouw...
Een droger heb ik niet, goed luchten doe ik sowieso 2 keer per dag, heb een huisstofmijtallergie. Op dit moment ben ik werkzoekend en dus vaak hele dagen thuis. Ik gebruik nog het vriezergedeelte van een oude koelkast in de berging, omdat de koelkast in de keuken geen vriesvak heeft. Die kan ik wel leegmaken. Apparaten helemaal uit i.p.v. standby is ook een goede.
Opladers (telefoon, tandenborstel, etc) niet in het stopcontact laten zitten als je niet meer oplaadt scheelt ook.
Heb je het budget om te investeren in een nieuwe vriezer? Oude koelkasten zijn vaak erg onzuinig.

Hoevaak heb je bijvoorbeeld en de computer en de TV aan staan? Uitzetten als je er niet mee bezig bent.
@Maja: de jaarafrekening is bepaald met de meterstanden die ik op 3 juni heb doorgegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven