Geld & Recht alle pijlers

Hoe bespaar ik energie?

13-06-2012 00:25 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb net mijn eerste energie-jaarafrekening (Essent) ontvangen. Ik betaal al een voorschot van 119 euro en moet nog een fors bedrag (paar honderd euro) biibetalen. Het voorschot wordt nu naar boven bijgesteld. Toch vind ik het bedrag nog fors (150 euro) voor een 1-persoons appartement. Wie heeft er tips voor me om energie te besparen?

Situatie: 1 persoons appartement uit begin jaren 70 (was bedrijfskantine van de huisbaas), oppervlakte is ongeveer 90 m2.

Heb sinds kort kunststof kozijnen met dubbel glas. Er is een VR-ketel (gehuurd) met een aparte boiler van 80 liter. Heb aparte meters voor piek- en dalstrooom. In de hele woning ligt kliklaminaat op de vloer.
Oké Da's goed. Heb je de beginstand ook gecontroleerd?

Ik vraag dit omdat wij een keer een idioot hoge waterrekening kregen toen we net in ons flatje woonde. Dat bleek op basis van een schatting.

Je kan eens een tijdje je meterstanden bijhouden. Dan kan je zien of je minder gaat verbruiken.
quote:rionyriony schreef op 13 juni 2012 @ 10:09:

Ik moet zeggen dat ik energiebesparing een enorm dilemma vind. Hoe ver ga je? De prijs is echt dat je je spontaniteit kwijtraakt. Je kan geen ijskast meer opendoen zonder te denken: dat kost me weer flink veel stroom. De vraag is of dat het waard is.

Nou wat een onzin. Ik doe heus normaal de ijskast open. Het zijn met name wat gewoontes die je jezelf aan moet leren, zoals het licht achter je uitdoen als je ergens niet bent, en een uurtje voor je naar bed gaat er aan denken de cv laag te zetten. Maar dan blijft het nog warm zat hoor.

Spontaniteit kwijt? Valt nogal mee hoor.
Zeg maar Spijker.
Wij verwarmen in de winter alleen de ruimtes waar we ook echt zijn. Slaapkamer, badkamer etc dus niet. Ok tis eventjes koud met omkleden maar dat duurt maar heel even. Scheelt zowat de helft van de stookkosten.

En deuren dan wel goed dichthouden!
Staan de beginstanden op de jaarafrekening ? Dan kan ik die wel controleren. Ik moet 621 euro bijbetalen, gelukkig mocht dat in termijnen.

@pyridine: als ik s winters op de slaapkamer de verwarming niet opendraai, wordt mijn vloer daar echt ijskoud. Nadeel van een slecht isolerende vloer :(.
Slaap je op de vloer dan? Sokken en een paar sloffen doen wonderen...
Hier hebben we onzebioler vervangen door een cv installatie. Wij hadden een 120 liter boiler en dezecwerd de hele dag op temperatuur gehouden.

Om kosten te besparen hebben we de temperatuur iets naar beneden gedraaid en al we op vakantie gingen dan zette we de boiler uit.

Maakt heel veel verschillen.

En idd de lampem vervangen door spaar of led lampen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven