Geld & Recht alle pijlers

Loonvordering

13-06-2012 20:12 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs ben ik gestopt met het werken voor een thuiszorgorganisatie. Dit deed ik tijdelijk i.v.m. een stillere periode op mijn andere werk. Het was op basis van een 0-uren contract wat inhield dat het salaris altijd achteraf betaald wordt. Tijdens mijn 7e week zou ik salaris krijgen over de eerste 3 gewerkte weken. Dat kwam niet en daar ben ik achteraan gegaan. Veel bellen en mailen en het resultaat was een voorschot van 310 euro.

Daar was ik best boos over en ik bleef dus bellen/mailen. Vorige week ben ik door iemand van het hoofdbureau gebeld dat ik vandaag 127 uur uitbetaald zou krijgen. Helaas was het schamele bedrag van 437 euro betaald. Eronder staat: afrekening. Ik heb al, van de vorige sizzle, de rechtsbijstand ingelicht en morgen ga ik dat weer doen. Eerst zal ik die meneer bellen die mij vorige week gebeld heeft. Maar eigenlijk is mijn geduld op. In totaal heb ik 154 uur gewerkt voor hen en tot nu toe 787 euro betaald gekregen. Zonder een salarisstrook ooit te ontvangen hebben. Is het terecht dat ik deze gang van zaken absurd vind en dat ik 'de zaak' uit handen geef of zouden jullie nog steeds in gesprek blijven gaan met zulke lui?
Wat is een sizzle?
conflict Paloma

@TO lijkt me niet de normale gang van zaken. Goed dat je rechtsbijstand hebt ingeschakeld.
Zet het eerst nog even goed op een rijtje.

Hoeveel weken lopen ze nu precies achter voor welk bedrag?

Werk je er nu nog?

Heb je het idee dat ze in betalingsnood zitten of denk je dat het slordigheid is?

Je optelling klopt in elk geval niet: 310+437=747.

Dus in elk geval even rustig ademhalen voor je je rechtsbijstand inschakelt. En het is nooit te vroeg om hen advies te vragen.
Bedankt voor de reacties. En het idd. gedoe Paloma. Sorry als ik onduidelijk ben geweest.

Ik ben gestopt op 3 juni 2012. Toen had ik 154 uren gewerkt en 310 euro als voorschot ontvangen. Die 310 euro kreeg ik op 24 mei en toen werkte ik er 7 weken. Dat was 60% van het salaris waar ik recht op had. Ik nam daar geen genoegen mee en bleef bellen/mailen. Er werd niets ondernomen door de organisatie en ik nam dus ontslag. Dat was een stomme rekenfout van mij. Samenvattend: 11 weken gewerkt. 747 euro tot nu betaald gekregen, geen salarisstroken, ik denk dat de toegezegde 127 uur , nog, niet zijn betaald. Of zij in betalingsnood zitten weet ik niet wel wel weet ik dat zijn 'bekend' staan om hun loonachterstanden.
Goed dat je rechtsbijstand inschakelt. Hoe sneller je er achteraan gaat hoe beter lijkt mij.
Houd je er wel rekening mee dat je over dit salaris extra belasting hebt betaald waardoor het minder kan zijn dan je misschien had verwacht? Ik weet niet wat het afgesproken salaris is, maar misschien klopt dit wel gewoon?
als je op 24 mei 7 weken gewerkt hebt, hoe kan het dan dan je op 3 juni 11 weken gewerkt hebt?
Voordat je de rechtsbijstand erop zet zou ik even je gegevens en de feiten goed op een rijtje zetten. Je verhaal klopt nu niet namelijk.
Ik heb er 8 weken en een paar dagen gewerkt. Geen 11 dus. Zullen de zenuwen wel zijn. In die 8 weken heb 154 uur gewerkt. Dat kan ik nakijken. Morgen loop ik alles nog even na en bel ik op voor de salarisstroken i
747 / 154 = 4,85 per uur netto. Kan dat niet kloppen, weet niet wat je bruto verdient bij de thuiszorg. Als alphahulp (oid) verdien je niet zoveel toch?
Ik was wijkverpleegkundige. En het salaris is geen vetpot, 14,89 per uur bruto, maar ik heb t idee dat het niet klopt. Maar ik ga er morgen even rustig voor zitten, bellen en dan laat ik het weten. Geloof dat wij nu andere zorgen hebben. 2-0 al jeetje.
Hou er wel rekening mee dat er geen sprake is van loonheffingskorting omdat je dat maar bij 1 baan mag laten gelden. Je salaris zal dus in zijn geheel tegen 41,95% belast worden waarschijnlijk.
Dit lijkt mij inderdaad ook een redelijk bedrag voor dat aantal uren wat je hebt gewerkt. Zeker als het een tweede baantje is waar je dus geen loonheffings korting over krijgt. Wat is jouw leeftijd en Wat is je uurloon dan als ik vragen mag?
quote:Francisca_ schreef op 13 juni 2012 @ 20:27:

conflict PalomaEen sizzle betekent conflict? Het klinkt als een woord dat Snoopdoggiedog zou gebruiken (zo heette hij in mijn tijd ). Afijn, rechtsbijstand is inderdaad een goed idee.
Volgens mij moet het shizzle zijn (Waiting on the Pizzle, the Dizzle and the Shizzle, Snoop Dog).
Nogmaals bedankt. Morgen kijk ik goed naar en wellicht zit het hem in die loonheffinfskorting die ik inderdaad niet heb laten toepassen i.v.m. de andere werkgever. Als dat zo is dan bel ik de belastingdienst ook maar. Ik wil geen gelazer. En ik ben een 40er trouwens. Paloma, voortaan gebruik ik deze taal niet meer.
Je zou kunnen beginnen met zelf uitrekenen waar je recht op hebt.

Je hebt 154 uur gewerkt a 14,89 bruto, dat is 2.293 bruto in totaal.

Hoeveel dat precies netto is, hangt o.a. af van de CAO waar je onder valt en welke inhoudingen (bijv. pensioenpremies) er gedaan worden.

Wanneer je een berekening maakt, dan moet je er in elk geval rekening mee houden dat je geen loonheffingskorting toe moet passen omdat het om een 2e baan gaat.

Als je de bruto-netto calculator er op los laat (zonder specifiek rekening te houden met jouw CAO, dus het kan afwijken) dan kom je uit op een bedrag van 1.404 netto.
Als je meer belasting hebt betaald omdat die loonheffingskorting niet gold, kun je na het eind van het jaar waarschijnlijk nog geld terug krijgen van de belastingdienst. Er zal dan blijken dat je in werkelijkheid over dit jaar veel minder hebt verdiend dan wat je normaal gesproken moet verdienen om het volle pond aan belasting te moeten betalen. Hier moet je dan wel zelf achter aangaan. Informeer hierover eens bij de belastingdienst.

Succes.
quote:Isabelle41 schreef op 13 juni 2012 @ 21:31:

Ik was wijkverpleegkundige. En het salaris is geen vetpot, 14,89 per uur bruto, maar ik heb t idee dat het niet klopt. Maar ik ga er morgen even rustig voor zitten, bellen en dan laat ik het weten. Geloof dat wij nu andere zorgen hebben. 2-0 al jeetje.14,89 geen vetpot????!!! Wow... vreemde beleving...
quote:Cici25 schreef op 14 juni 2012 @ 21:10:

[...]

14,89 geen vetpot????!!! Wow... vreemde beleving...Als je verpleegkundige bent is het geen super hoog salaris hoor. Je moet het ook in functieperspectief zien.
Is E 2580,= bruto voor fulltime, is toch een mooi salaris?
Er klopt niets van het salarisstrookje. Hier word ik over teruggebeld. De rechtsbijstandsverzekering gaf als advies om daar op te wachten. Ik hoop dat het volgende week opgelost wordt. En wat Kevin8 schreef hoorde ik ook van de mevrouw van de belastingtelefoon. Afwachten nog maar even.
Wat Kevin8 geschreven heeft klopt inderdaad. Het zal vast de moeite lonen om na dit jaar een berekening te maken en aangifte te doen, want de kans is vrij groot dat je wat terug gaat krijgen.

In elk geval veel succes ermee, hopelijk wordt het snel opgelost!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven