Geld & Recht alle pijlers

Dieetist wel of niet vergoed? Promovendum

19-06-2012 14:55 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er niet uit met behulp van de polisvoorwaarden. Ik krijg zojuist een factuur voor het feit dat ik een keer naar de diëtist geweest ben voor wat voedingsadvies ivm mijn lactose intolerantie. 90 euro! Ik ben verzekerd via Promovendum, student + aanvullende verzekering. Nou ga ik de factuur sowieso insturen, maar ik vraag me af of ik dit vergoed krijg? Trouwens erg belachelijk, ze heeft niks nieuws verteld en ze durven 90 minuten te rekenen voor een gesprek van amper een uur.

Een Promovendummer aanwezig die dit weet?
Gevalletje eigen risico vermoed ik.
Oh dat vergat ik, daar zit ik al aan.
Het hoort gewoon in de polisvoorwaarden te staan. Wat is er onduidelijk aan wat jij gevonden hebt?
het staat nergens duidelijk omschreven als het in het aanvullend pakket zou vallen.
Even bellen met ze. Ik kon ook niks vinden in de aanvullende voorwaarden over vergoeding van lactatiekundige bijvoorbeeld. Even gebeld en werd niet vergoed.
Bedankt voor alle hulp tot zover.
Het wordt sowieso uit het basispakket niet meer vergoed voor jouw 'aandoening'. Op dit moment enkel nog maar voor bepaalde ziektes zoals diabetes, hvz en risicofactoren. Volgend jaar wordt de diëtist waarschijnlijk wel weer geheel vergoed vanuit het basispakket! Het aanvullende pakket van promovendum ken ik niet, maar dat zou natuurlijk in de polis moeten staan. Als het er niet in staat, gok ik van niet.

Jammer trouwens dat je een geen nieuwe informatie gekregen hebt. Vind het nooit fijn te horen als een consult bij een diëtist niks oplevert. (ik ben zelf bijna afgestudeerd) Die 90 minuten komen waarschijnlijk van de administratie e.d. die rond het gesprek zitten, deze worden altijd doorberekend.
Als het niet genoemd wordt dan wordt het niet vergoed. Heel duidelijk Maar ik zou voor de zekerheid wel even bellen, misschien dat je ergens over heen leest.
Net gebeld, als het goed is wordt het inderdaad niet vergoed. Dogunia, ik vermoedde al dat dat de reden was dat er 90 minuten op staan. Tja, wij weten hier al best veel van voeding, ze vond me een makkelijke klant
over lactose intolerantie kan ik je advies geven,

heb het zelf namelijk. was indertijd ook bij een dietiste dus kan pcies zeggen wat zij gezegd heeft.

zoals je waarschijnlijk weet zit lactose vooral in zuivelproducten.

echter helemaal weglaten is niet handig, bij te weinig calcium e.d. krijg je op lange termijn tekorten (zei zij)

ik vervang het door soyamelk (die van alpro, die natural fresh in de koeling is veel lekkerder dan die ouderwetse)

zure melkproducten kunnen wel, door dat zure zit daar veel minder lactose in.

verder vooral oppassen met alles waar room in zit, daar krijg ik in ieder geval erg veel last van.

bij de apotheek zijn trouwens kerutabs verkrijgbaar, dat zijn tabletjes met lactase, dan kan je wel een lactose houdende maaltijd nemen zonder dat je last krijgt.

verder ff googlen, er staat op internet ook veel info over.

je kan bij het voedingscentrum trouwens een foldertje bestellen waar erg veel info staat.
Missphoebe, ik vind die Alpro zo duur! Heb vanmorgen ongezoette sojamelk geprobeerd maar dat vond ik enorm vies. Denk erover om de druppels van Disolact te kopen.

Die tabletten vind ik een uitkomst. Kwark reageerde ik niet goed op helaas, soms is het gewoon een kwestie van uitproberen.
De druppels en capsules van disolut moet je hebben inderdaad. Werken een stuk beter dan kerutabs. Ik hoefde geen supplementen of vervangers te gebruiken trouwens, maar ik eet wel gewoon (harde) kaas. Bij de natuurvoedingswinkel en bepaalde supermarkten kun je lactose-vrije melk en slagroom e.d. gebruiken. Sojamelk vind ik ook niet te drinken zo vies.

Diëtist wordt inderdaad niet vergoed, niet vanuit het basispakket en ook niet vanuit de meeste aanvullende pakketten.
Oh en qua zure melkproducten: griekse yoghurt (van die uitgelekte dikke yoghurt) gaat hier wel goed. Hoe dikker de yoghurt, hoe minder buikpijn.
Goeie tip qwerttu, bedankt.
quote:Soppie300 schreef op 19 juni 2012 @ 15:33:

Missphoebe, ik vind die Alpro zo duur! Heb vanmorgen ongezoette sojamelk geprobeerd maar dat vond ik enorm vies. Denk erover om de druppels van Disolact te kopen.

Die tabletten vind ik een uitkomst. Kwark reageerde ik niet goed op helaas, soms is het gewoon een kwestie van uitproberen.

hihihi ja erg goedkoop is het niet, maar veel lekkerder dan die goedkope rommel.

ik vind overigens de natural fresh soyamelk niet zo erg duur (bij de AH issie vrij goedkoop...)

en die yoghurt is idd. niet erg goedkoop, maar, gewone yoghurt is een zuur melkproduct. daar zit veel minder lactose in. ik kan daar in ieder geval tegen. echter ik eet het niet zo vaak want vind soyayoghurt veel lekkerder.
Lees over lactose vrij melk en wellicht weet je het al maar die zag ik laatst ook bij de Lidl... Bij de jumbo hebben ze ook ijs op soja basis (dacht ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven