Geld & Recht alle pijlers

Wia en Revalidatie

23-06-2012 09:54 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben binnenkort 2 jaar ziek en ben inmiddels al bij een verzekeringsarts geweest! Zij zei dat ze het niet mocht zeggen maar dat ik waarschijnlijk wel in aanmerking kom voor de WIA. Rond de tijd dat de WIA in zou moeten gaan moet ik waarschijnlijk revalideren!

Nu is mijn vraag als ze vinden dat je gedeeltelijk kan werken en gedeeltelijk WIA krijgt. Hoe gaat dat dan als je moet revalideren (dan mag je niets anders doen dan revalideren, dus niet werken), Krijg je dan wel gewoon het hele bedrag of krijg je dan alleen dat stukje WIA?

Alvast bedankt

Fabienne
Het is behoorlijk voorbarig van die arts nog voor een keuring te zeggen dat je waarschijnlijk on aanmerking komt voor een Wia uitkering.

Als je gaat revalideren zien ze wellicht voor de toekomst wel mogelijkheden en dan krijg je eerst een overgangsperiode met een Wga uitkering.

Zowel de Wga als de Wia zijn afhankelijk van het afkeuringspercentage. Als je wordt afgekeurd voor 80-100%, dan krijg je 70% van je laatstverdiende dagloon.

Als je voor een lager % wordt afgekeurd, dan krijg je een lagere uitkering en word je inderdaad geacht zelf bij te verdienen. Stel jij bent 40% arbeidsongeschikt, dan krijg je geen volledige uitkering.

Je hoeft misschien in eerste instantie niet te werken, voor zover ik weet. Dat kan later wel het geval zijn.

Dit soort uitkeringen zijn een lastige materie en erg persoonsgebonden.
quote:Ikbenanoniem schreef op 23 juni 2012 @ 12:20:

Het is behoorlijk voorbarig van die arts nog voor een keuring te zeggen dat je waarschijnlijk on aanmerking komt voor een Wia uitkering.

s je gaat revalideren zien ze wellicht voor de toekomst wel mogelijkheden en dan krijg je eerst een overgangsperiode met een Wga uitkering.

Zowel de Wga als de Wia zijn afhankelijk van het afkeuringspercentage. Als je wordt afgekeurd voor 80-100%, dan krijg je 70% van je laatstverdiende dagloon.

Als je voor een lager % wordt afgekeurd, dan krijg je een lagere uitkering.

Je hoeft in eerste instantie niet te werken, voor zover ik weet. Dat kan later wel het geval zijn.

Zij ging mij keuren voor de WIA, moet alleen nog naar een arbeidsdeskundige .. maar ze zei dat ze dat ook niet hoort te zeggen! Ook zei ze dat ik in 2013 pas terug hoef te komen! Dat doen ze niet als je in de ww komt (hoop ik )

Nou dan hoop dat ik tijdelijk in de wga ga ! ben bang dat ze me zonder geld laten zitten omdat ik niet mag werken als ik revalideer

dank je wel !
De hoogte van de WIA-WGA uitkering is de eerste twee maanden 75% van je laatstverdiende loon. Daarna wordt het 70% van je laatst verdiende loon.

Het percentage wat je arbeidsongeschikt wordt bevonden, heeft geen invloed op je WIA-WGA uitkering. Het percentage wordt pas belangrijk bij de overgang naar een vervolguitkering.

Eerst krijg je een LGU (loongerelateerde uitkering) Deze duurt als je aan de jaren-eis voldoet, 3 maanden +voor elk jaar dat je hebt gewerkt, 1 maand.

Een eenmaal toegekende WIA loopt tot einde LGU. In de tussentijd kan deze niet beëindigd worden. Eventuele inkomsten worden in mindering gebracht op de uitkering.
Caatje dank je wel.. hele geruststelling.. dan komt het wel goed !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven