Vintage & modegeschiedenis
zondag 8 januari 2012 om 19:54
Bij deze een topic voor vintage liefhebbers. Om te praten over leuke winkels, aankopen en websites... maar ook het delen van leuke inspiratie foto's etc. etc..
Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"
Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
Om Wikipedia te quoten, met de hier door mij bedoelde defenitie van 'vintage:' "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"
Voor mij staat de term vintage dus voor de liefde van mode uit de geschiedenis, tot de jaren '80, al dan niet gedragen/tweedehands. Ik werk al jaren in de vintage branche en heb een doorgewinterde liefde voor modegeschiedenis, en hoop op deze manier mede-enthousiasten te ontmoeten!
zaterdag 23 juni 2012 om 22:26
Vandaag in een winkel op de Westerkade in Utrecht geweest. Jaren was hij dicht en nu weer open. Ik had al vaak naar binnen staan gluren, want achter de beslagen ramen zag ik veel antieke kleding.
En inderdaad....de winkel hangt vol met prachtige, adembenemende kleding uit de jaren 10-20-30-40 van de vorige eeuw. Zó mooi. Maar door schimmel, vocht en vuil helaas vaak in zeer slechte staat. Om te huilen, zo zonde. Het zou niet moeten mogen.
Als je er tegen kan, ga eens kijken. Het is zeker de moeite waard. Haast een museum. En de dame krijgt nog steeds nieuwe aanvoer van een geheime antiek-kleding-contact (ze deed heel geheimzinnig), dus sommige stukken zien er beter uit en zijn draagbaar, want nog niet weggerot.
Wel aan de prijs, maar 125 euro voor een bijzondere jaren '20 jurk in goede staat is wel redelijk. Er was ook een prachtige witte bontcape voor 65 (afdingen mag), maar ik heb uiteindelijk niets gekocht.
Wat een rommel was het daar, alles door en over elkaar heen in een muffe, schimmelige ruimte. Om boos van te worden. Als ik heel rijk was zou ik alles opkopen en redden wat er te redden valt. Je zou er een museum mee kunnen vullen. Geborduurde opera-jassen, jaren '30 zomerjurken, jaren '20 feestjurkjes, oude mantelpakjes, hoedjes, handschoenen.....zucht.
En inderdaad....de winkel hangt vol met prachtige, adembenemende kleding uit de jaren 10-20-30-40 van de vorige eeuw. Zó mooi. Maar door schimmel, vocht en vuil helaas vaak in zeer slechte staat. Om te huilen, zo zonde. Het zou niet moeten mogen.
Als je er tegen kan, ga eens kijken. Het is zeker de moeite waard. Haast een museum. En de dame krijgt nog steeds nieuwe aanvoer van een geheime antiek-kleding-contact (ze deed heel geheimzinnig), dus sommige stukken zien er beter uit en zijn draagbaar, want nog niet weggerot.
Wel aan de prijs, maar 125 euro voor een bijzondere jaren '20 jurk in goede staat is wel redelijk. Er was ook een prachtige witte bontcape voor 65 (afdingen mag), maar ik heb uiteindelijk niets gekocht.
Wat een rommel was het daar, alles door en over elkaar heen in een muffe, schimmelige ruimte. Om boos van te worden. Als ik heel rijk was zou ik alles opkopen en redden wat er te redden valt. Je zou er een museum mee kunnen vullen. Geborduurde opera-jassen, jaren '30 zomerjurken, jaren '20 feestjurkjes, oude mantelpakjes, hoedjes, handschoenen.....zucht.
Life is too short not to be chique!
zaterdag 23 juni 2012 om 22:33
wauw die winkel klinkt geweldig, maar tegelijkertijd ook echt heel erg. dat die kleding zo ver heen is.
bondcape klinkt leuk. heb toen bij giensch nog een wit bondjasje gepast. krijg het toch niet meer uit mijn hoofd. merk dat ik ze steeds pas als ik er één tegen kom. maar nog geen perfecte gevonden.
vandaag even buj secondhand and chaz. mevrouw was weer eens open. maar al het moois dat ik zag hangen, al eens gepast, dus weinig boeiends.
bondcape klinkt leuk. heb toen bij giensch nog een wit bondjasje gepast. krijg het toch niet meer uit mijn hoofd. merk dat ik ze steeds pas als ik er één tegen kom. maar nog geen perfecte gevonden.
vandaag even buj secondhand and chaz. mevrouw was weer eens open. maar al het moois dat ik zag hangen, al eens gepast, dus weinig boeiends.
zaterdag 23 juni 2012 om 22:56
Geen idee of ze openingstijden heeft. De winkel heeft volgens mij ook geen naam, kassa of prijskaartjes. Echt heel bizar. Soort hoarder-dame lijkt het wel. Ze heeft er heus wel wat verstand van en lijkt ook van die prachtige antieke kleding te houden. Maar ik denk dat ze niet helemaal in orde is en wat in de war. Anders gooi je spullen niet op een hoop of laat je vocht en motten hun gang gaan. Je kan gewoon niet op die manier antieke kleding verkopen of überhaupt een winkel openen. Ga maar eens kijken, je weet niet wat je ziet!
Ik heb geprobeerd af te dingen, maar meer dan 5 euro gaat ze niet naar beneden. Ze kan dingen misschien ook niet goed loslaten. Mijn echtgenoot hield het er trouwens niet uit vanwege de vieze lucht. Hij moest buiten even op adem komen.
Ik heb geprobeerd af te dingen, maar meer dan 5 euro gaat ze niet naar beneden. Ze kan dingen misschien ook niet goed loslaten. Mijn echtgenoot hield het er trouwens niet uit vanwege de vieze lucht. Hij moest buiten even op adem komen.
Life is too short not to be chique!
zondag 24 juni 2012 om 11:12
zondag 24 juni 2012 om 18:32
Deze regenachtige dag even het gehele topic doorgelezen en zag hier af en toe de haarspelden met zo'n netje onder. Ik moet zeggen dat ik ze gedragen heb: met dressuur concours (paardrijden). Dat was een gedeelte van de officiele aankleding. Dus wil je ze nieuw kopen, dan is het een idee om de Ruitersport winkels op te zoeken.
Op de foto's zijn dat natuurlijk amazones, maar als je het haar in de retro stijl doet, kan het mooi zijn.
Kan een nuttige bijdrage zijn, maar ook een geheel nutteloze.
Moest er gewoon even aan denken.
Op de foto's zijn dat natuurlijk amazones, maar als je het haar in de retro stijl doet, kan het mooi zijn.
Kan een nuttige bijdrage zijn, maar ook een geheel nutteloze.
Moest er gewoon even aan denken.
zondag 24 juni 2012 om 19:34
Ik zal het zelf niet (meer) dragen, ik ben toch meer een liefhebber van de jaren 60' en jaren 70', ook nog wel de 80's. Ik denk omdat ik kraaltjes en kant en alle andere aanzetten wel heel mooi vind, maar bij mijzelf gewoon too much. Tevens kan ik wit, zwart, grijs en pastel moeilijk hebben, dan lijk ik alsof ik niet lekker ben. En de 60's en 70's hadden toch wel veel kleur. En ach, de muziek uit die periode is zo ontzettend gaaf, denk dat ik het daarom ook leuk vind.
60's:
Grappig dat dit voornamelijk door Twiggy gedragen werd, ik ben zeg maar het tegenovergestelde van Twiggy (peerfiguur) en die jurkjes staan mij wel leuk, heb ze graag aan. Zal eens kijken of ik binnenkort een foto kan maken.
70's
60's:
Grappig dat dit voornamelijk door Twiggy gedragen werd, ik ben zeg maar het tegenovergestelde van Twiggy (peerfiguur) en die jurkjes staan mij wel leuk, heb ze graag aan. Zal eens kijken of ik binnenkort een foto kan maken.
70's
zondag 24 juni 2012 om 21:24
Leuk Fleetwood! Ik hou wel van de sixties, maar de jaren vijftig toch het meest. En de jaren '40, maar daar heb ik helaas geen jurk van kunnen vinden... Ik ben jaloers op het groene jurkje en de roze blousejurk van FD Zo mooi!
Ik wil zoiets. Mint of roze of groen
prachtige jaren 40 trouwjurk
Of deze, zo mooi (wel reproductie)
Ik wil zoiets. Mint of roze of groen
prachtige jaren 40 trouwjurk
Of deze, zo mooi (wel reproductie)