
Belastingaangifte overleden moeder
woensdag 27 juni 2012 om 23:27
woensdag 27 juni 2012 om 23:32
quote:allesrose schreef op 27 juni 2012 @ 23:27:
Ik moet nog belastingsaangiftes doen voor mijn overleden moeder, van 2010 en 2011. Nu heb ik eigenlijk geen gegevens meer, dom..moesten rap t huis leeghalen en nooit bij nagedacht..Geen jaaropgaves, ziektekosten etc. Wat nu te doen? Ik kan t niet vinden op internet
Ziektekosten is niet van belang, daar je standaard aftrekposten hebt.
Ik ga ervan uit dat je moeder ouder was dan 65 jaar. Dan kan je de uitkerende instanties vragen om een kopie jaaropgave middels een brief. Stuur evt. een bewijs mee dat je dit op mag / kan vragen.
Ik moet nog belastingsaangiftes doen voor mijn overleden moeder, van 2010 en 2011. Nu heb ik eigenlijk geen gegevens meer, dom..moesten rap t huis leeghalen en nooit bij nagedacht..Geen jaaropgaves, ziektekosten etc. Wat nu te doen? Ik kan t niet vinden op internet
Ziektekosten is niet van belang, daar je standaard aftrekposten hebt.
Ik ga ervan uit dat je moeder ouder was dan 65 jaar. Dan kan je de uitkerende instanties vragen om een kopie jaaropgave middels een brief. Stuur evt. een bewijs mee dat je dit op mag / kan vragen.
donderdag 28 juni 2012 om 04:04

donderdag 28 juni 2012 om 08:45
quote:yoshe schreef op 28 juni 2012 @ 08:37:
Wat hebben jullie met de administratie en de post van moeder gedaan dan? Is dat allemaal weg gegooid?Als moeders bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis woonde en de kamer binnen 10 dagen leeg moest zijn, kan ik me best voorstellen dat je in de hectiek van het verhuizen en het verdriet niet zo oplettend bent op wat bewaard moet blijven.
Wat hebben jullie met de administratie en de post van moeder gedaan dan? Is dat allemaal weg gegooid?Als moeders bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis woonde en de kamer binnen 10 dagen leeg moest zijn, kan ik me best voorstellen dat je in de hectiek van het verhuizen en het verdriet niet zo oplettend bent op wat bewaard moet blijven.

donderdag 28 juni 2012 om 09:10
quote:Kastanjez schreef op 28 juni 2012 @ 08:45:
[...]
Als moeders bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis woonde en de kamer binnen 10 dagen leeg moest zijn, kan ik me best voorstellen dat je in de hectiek van het verhuizen en het verdriet niet zo oplettend bent op wat bewaard moet blijven.Ja, zou je dat doen? Als je weet dat je ook vast nog allerlei zaken moet gaan opzeggen en afsluiten? Het lijkt me dat de administratie het eerste is wat je opzij legt om later uit te zoeken. Maar goed, dat is mijn idee.
[...]
Als moeders bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis woonde en de kamer binnen 10 dagen leeg moest zijn, kan ik me best voorstellen dat je in de hectiek van het verhuizen en het verdriet niet zo oplettend bent op wat bewaard moet blijven.Ja, zou je dat doen? Als je weet dat je ook vast nog allerlei zaken moet gaan opzeggen en afsluiten? Het lijkt me dat de administratie het eerste is wat je opzij legt om later uit te zoeken. Maar goed, dat is mijn idee.

donderdag 28 juni 2012 om 10:04
Bij mijn oma moest de kamer binnen 7 dagen leeg zijn zeiden ze, maar na 2 dagen begonnen ze al te bellen of we al wisten wanneer we de kamer leeg kwamen halen...
3e dag snel gegaan, máár wel alle papieren/mappen etc opzij gelegd, al wel veel al door 1 zoon werd gedaan.
Gewoon de belastingtelefoon bellen en het zwart op wit door hen laten zetten, al dan niet per email!!
Want soms kunnen ze daar ook onzin uitkramen namelijk is mijn ervaring (of 3 verschillende dingen beweren als de waarheid).
Vraag aan de belastingdienst uitstel van betaling
Antwoord telefoontje 1: nee mevrouw helaas kunnen we niet doen
Antwoord telefoontje 2: dat kan mevrouw maar dan moet u dat en dat formulier invullen (ik gekeken damn wat een hele lijst met info die je op moet hoesten) ik weer bellen..
Antwoord telefoontje 3: ja mevrouw dat kan zeker, om welk kenmerk gaat het, oh ik zie het ja, nee geen probleem, delen door 6 termijnen doen, dat is dus XXX bedrag per maand, akkoord? Prima, u krijgt een brief thuis.
En inderdaad binnen 5 dagen lag er keurig een brief op de mat.
*Dat ik verder nog 1000euro terug krijg uit 2010 ivm ouderschapsverlof en de vraag of ze het daarmee konden verrrekenen.. dat ging niet, want ja die 1000 euro die zien ze nergens staan en betalen ze niet uit want de ene keer zijn ze de aangifte kwijt, andere keer zou ik hem verkeerd ingevuld hebben en inmiddels verwijten ze het aan mijn vorige baas dat hij iets niet goed gedaan heeft... kan fluiten naar die centen denk ik!*
3e dag snel gegaan, máár wel alle papieren/mappen etc opzij gelegd, al wel veel al door 1 zoon werd gedaan.
Gewoon de belastingtelefoon bellen en het zwart op wit door hen laten zetten, al dan niet per email!!
Want soms kunnen ze daar ook onzin uitkramen namelijk is mijn ervaring (of 3 verschillende dingen beweren als de waarheid).
Vraag aan de belastingdienst uitstel van betaling
Antwoord telefoontje 1: nee mevrouw helaas kunnen we niet doen
Antwoord telefoontje 2: dat kan mevrouw maar dan moet u dat en dat formulier invullen (ik gekeken damn wat een hele lijst met info die je op moet hoesten) ik weer bellen..
Antwoord telefoontje 3: ja mevrouw dat kan zeker, om welk kenmerk gaat het, oh ik zie het ja, nee geen probleem, delen door 6 termijnen doen, dat is dus XXX bedrag per maand, akkoord? Prima, u krijgt een brief thuis.
En inderdaad binnen 5 dagen lag er keurig een brief op de mat.
*Dat ik verder nog 1000euro terug krijg uit 2010 ivm ouderschapsverlof en de vraag of ze het daarmee konden verrrekenen.. dat ging niet, want ja die 1000 euro die zien ze nergens staan en betalen ze niet uit want de ene keer zijn ze de aangifte kwijt, andere keer zou ik hem verkeerd ingevuld hebben en inmiddels verwijten ze het aan mijn vorige baas dat hij iets niet goed gedaan heeft... kan fluiten naar die centen denk ik!*
donderdag 28 juni 2012 om 14:02
quote:redband schreef op 28 juni 2012 @ 08:56:
Wie weet hielp iemand haar met belasting papieren invullen? Bv als ze lid was van de Ouderenbond?
Wie weet staan de gegevens ergens anders op de pc, als ze hulp kreeg met invullen?Na een heleboel foutieve adviezen in de hierbovenstaande reacties eindelijke een goede reactie! Zie bericht hieronder
Wie weet hielp iemand haar met belasting papieren invullen? Bv als ze lid was van de Ouderenbond?
Wie weet staan de gegevens ergens anders op de pc, als ze hulp kreeg met invullen?Na een heleboel foutieve adviezen in de hierbovenstaande reacties eindelijke een goede reactie! Zie bericht hieronder
donderdag 28 juni 2012 om 14:21
Moeder is alleenstaand nemen we even aan.
De Vooringevulde Aangifte biedt hier geen oplossing. Deze gegevens zijn niet meer beschikbaar in de situatie van overlijden. Verzending met DIGID is trouwens niet meer mogelijk. De veiligheidsnormen zijn sinds dit jaar aanmekelijk aangescherpt evenals het aanvragen en wijzigen bij toeslagen. Over de jaren 2010 en 2011 (of eerdere jaren) kan de aangifte slechts op papier worden ingezonden. In het jaar van overlijden is dat de F-aangifte en in het jaar / de jaren daarvoor de P-aangifte.
NB: De regelgeving bij overlijden is veranderd. Ook bij fiscaal partnerschap (1 partner nog in leven / 1 partner overleden) is digitale aangifte 2011 niet meer mogelijk. Ook de VIA-gegevens van in leven zijnde partner zijn niet meer te downloaden.
Hoe kunnen deze aangiften worden verstuurd
Allereerst is inzending op papier mogelijjk. Jaaropgaven zijn bij de SVB en pensioenverzekeraar binnen een week op te vragen, ook van voorgaande jaren.
Als dochter een ouderenbond vraagt om de aangiften te verzorgen is voor 2010 en 2011 digitale verzending nog mogelijk. Kosten lidmaatschap zijn circa ¤ 30. De ouderenbonden hebben net als de vakbonden de beschikking over een speciale versie met verzending via de elektronische handtekening (code met 5 cijfers) Niks geen gedoe met papier met kans op vergissingen.
Deze speciale versie wordt echter komend jaar niet meer ter beschikking gesteld. Hoe ouderenbonden / vakbonden dan de aangifte moeten versturen blijft nog even in het duister.
Het is natuurlijk wel mogelijk papieren aangiften door te rekenen met behulp van programma's IB2010 en Ib2011. Handig als er aftrekposten zijn zoals specifieke zorgkosten of giften.
De Vooringevulde Aangifte biedt hier geen oplossing. Deze gegevens zijn niet meer beschikbaar in de situatie van overlijden. Verzending met DIGID is trouwens niet meer mogelijk. De veiligheidsnormen zijn sinds dit jaar aanmekelijk aangescherpt evenals het aanvragen en wijzigen bij toeslagen. Over de jaren 2010 en 2011 (of eerdere jaren) kan de aangifte slechts op papier worden ingezonden. In het jaar van overlijden is dat de F-aangifte en in het jaar / de jaren daarvoor de P-aangifte.
NB: De regelgeving bij overlijden is veranderd. Ook bij fiscaal partnerschap (1 partner nog in leven / 1 partner overleden) is digitale aangifte 2011 niet meer mogelijk. Ook de VIA-gegevens van in leven zijnde partner zijn niet meer te downloaden.
Hoe kunnen deze aangiften worden verstuurd
Allereerst is inzending op papier mogelijjk. Jaaropgaven zijn bij de SVB en pensioenverzekeraar binnen een week op te vragen, ook van voorgaande jaren.
Als dochter een ouderenbond vraagt om de aangiften te verzorgen is voor 2010 en 2011 digitale verzending nog mogelijk. Kosten lidmaatschap zijn circa ¤ 30. De ouderenbonden hebben net als de vakbonden de beschikking over een speciale versie met verzending via de elektronische handtekening (code met 5 cijfers) Niks geen gedoe met papier met kans op vergissingen.
Deze speciale versie wordt echter komend jaar niet meer ter beschikking gesteld. Hoe ouderenbonden / vakbonden dan de aangifte moeten versturen blijft nog even in het duister.
Het is natuurlijk wel mogelijk papieren aangiften door te rekenen met behulp van programma's IB2010 en Ib2011. Handig als er aftrekposten zijn zoals specifieke zorgkosten of giften.
