Geld & Recht alle pijlers

bouwvergunning en buren

02-07-2012 15:01 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Momenteel huren wij een huis wat we evt willen gaan kopen. Voorwaarde is dat we er een stuk aan zouden kunnen bouwen. Onze wens past niet geheel binnen het bestemmingsplan, maar met een voorprocedure willen we kijken wat er mogelijk is. Mocht het helemaal niet lukken, zullen we het huis ook niet kopen. Nu kunnen de buren natuurlijk ook bezwaar aantekenen. Ik ken de achterburen helemaal nog niet (we wonen er pas en zij wonen in een andere straat, alleen achterkant kavels grenzen aan elkaar). Wanneer zal ik met hen over de plannen gaan spreken?
Heeft jullie verbouwing invloed op de waarde van hun huis? In dat geval zal ik in een vroeg stadium hun standpunt vragen.
Als ze zo'n eind weg wonen, zou ik eerst maar kijken of het uberhaupt wat gaat worden met die verbouwing, voordat je onrust zaait. Want buren zijn nou eenmaal nooit blij met een verbouwing. Wij hebben die van ons met een hoorzitting bij de gemeente te vuur en te zwaard moeten verdedigen, omdat de buren bezwaar maakten.

We hadden het overigens wel ruim op tijd aangekondigd, nog voordat we de vergunning aanvroegen, omdat we wisten dat we de vergunning op zich wel zouden krijgen. We waren dus echt verbijsterd toen ze bezwaar maakten, omdat ze dat niet eventjes mondeling hebben aangekaart bij ons. Dan hadden we het vooraf al met ze op kunnen lossen, nu moesten we het uiteindelijk van de gemeente ook onderling regelen, dus dat had een hoop tijdverlies gescheeld voor ons. Bij ons ging het overigens over een extra verdieping. Buren waren bang voor valwinden in hun schoorsteenpijp door ons hogere dak en lekkage doordat de bouwvakkers ook over hun dak moesten lopen tijdens de bouw.
..
ik weet niet of er sprake is van waardevermindering, ik denk het niet. Wij willen er aan de achterkant twee kamers op de garage bouwen. Tussen onze tuinen staan hoge planten en het zal geen zon wegnemen. De aanbouw is 7 meter van de erfgrens.

Ik heb net wel even alvast kennis gemaakt met de achterburen. hele aardige mensen in elk geval.
Voordat je de procedure in gang brengt, met ze erover praten. Je verhaal op tafel leggen en als ze eventueel zeggen dat ze het geen probleem vinden, dit ze te laten ondertekenen in een eventuele brief die je zelf kunt maken waarin staat dat ze er geen probleem van zullen maken.

Dit het liefst ook bij alle andere buren die eventueel zicht hebben op jullie nieuwe aanbouw, deze buren zijn namelijk allemaal belanghebbenden in de procedure.

Zodra de procedure begint, kun je dit gelijk bij de gemeente op tafel leggen. Doordat ze dit hebben ondertekend kunnen ze vervolgens geen bezwaar meer maken en vervalt de hoorplicht van de gemeente naar de belanghebbenden.

Dit zal ontzettend veel tijd schelen in de procedure en weten jullie sneller waar jullie aan toe zijn.
lijkt me we lastig mensen te vragen zoiets te ondertekenen, maar misschien wel een idee. We zullen ze tzt eerst wel eens een borrel aanbieden en polsen hoe ze er tegenover staan. Spannend!
Niet. Er komt in de krant een aankondiging, bij de aanvraag van de bouwvergunning en dan kunnen ze een protest indienen. Meestal lezen mensen het niet eens. Als ze protest aantekenen, is het vroeg genoeg om er over te praten. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand de verbouw plannen met de buren ging bespreken. Wie zwijgt, stemt toe.
Klopt, dat is ook niet makkelijk. Maar stel dat mensen daarna bezwaar gaan maken, begint er een hele procedure wel/niet belanghebbende etc. Dit is dus een oplossing om het sneller te laten lopen. Want ook je achterburen hebben hier rechten in.
@nike, dat zou ik niet zo snel doen, dat voelt een beetje asociaal en lijkt me geen lekkere binnenkomer in de buurt.
De gemeente toetst de bouwvergunning alleen op bestuursrechtelijke gronden en ze houden daarbij geen rekening met civielrechtelijke aspecten zoals overlast of privacy. Via de bezwaarprocedure bij de gemeente en eventueel later een beroepsprocedure bij de rechtbank is de vergunning met deze argumenten niet aan te vechten omdat de bestuursrechter alleen kijkt naar de bestuursrechtelijke regels. Wel kunnen ze naar de civiele rechter stappen en dus ook nog nadat je de bouwvergunning al hebt. Ik zou dus absoluut voordat je het huis koopt in overleg gaan met die buren. Leuk als je straks een bouwvergunning hebt maar dan nog kunnen de buren een civiele procedure starten.
Flowerbomb mijn stekels zouden juist gigantisch overeind gaan als ik zo'n brief om te tekenen onder mijn neus zou krijgen! Ik zou dat nooit tekenen en meteen erg achterdochtig worden.

Gewoon informeel aankaarten zou ik vroeg doen, op het moment dat jullie zeker weten dat dit is wat jullie willen.
Bij mij zou het ook averechts werken als ik al bij voorbaat zo'n brief moest tekenen.

Ik begrijp overigens niet zo goed waarom je als nieuwe bewoner je voorgenomen verbouwing met de buurt zou bespreken, heb ik eigenlijk ook nog nooit meegemaakt.

En daarnaast, als jij je aan de regels houdt, waarom zou de buurt dan bezwaar maken?
Natuurlijk gaan je buren niets ondertekenen, het is allemaal nog zo vaag als wat.

En een bestemmingsplan laten wijzigen voor 2 kamers bovenop een garage.. Ik wens je succes!

Ik zou het als buren fijn vinden als je de plannen kwam vertellen in plaats van dat ik het uit de krant moest vernemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@ Flowerbomb; jaja, dus jij denkt met 1 handtekening je buren het wettelijke recht van bezwaar maken te kunnen ontnemen? en dat ze daar aan gehouden zijn?
Nike haar advies ben ik helemaal mee eens..

Bouwvergunningen worden in de krant gezet , men kan dan bezwaar maken.. Zo niet jammer dan pech voor de buren..

Waarom zou je ze moeten inlichten ? nergens voor nodig toch
@zespri: omdat je, als het goed is nog heel lang naast deze buren moet wonen, en een goede verstandhouding dan wel fijn is?
Ik zou me echt zwaar gechanteerd voelen door zo'n brief van flowerbomb en dat zou bij mij de haren rechtop zetten. Ik laat me verdomme niet piepelen. Met als gevolg dat ik een ding zeker weet. Ik ga bezwaar maken. Immers ik krijg ineens een inkijk in mijn tuin een paar meter dichterbij. En ik zal me enorm gaan verdiepen in de materie, waardoor ik er in notime achter kom dat het niet in het bestemmingsplan past en op grond daarvan die hele verbouwing niet doorgaat.

Ofwel, maar niet doen die brief...
Haha Oriane dat dus inderdaad!
quote:flowerbomb1 schreef op 02 juli 2012 @ 16:28:

Voordat je de procedure in gang brengt, met ze erover praten. Je verhaal op tafel leggen en als ze eventueel zeggen dat ze het geen probleem vinden, dit ze te laten ondertekenen in een eventuele brief die je zelf kunt maken waarin staat dat ze er geen probleem van zullen maken.

Dit het liefst ook bij alle andere buren die eventueel zicht hebben op jullie nieuwe aanbouw, deze buren zijn namelijk allemaal belanghebbenden in de procedure.

Zodra de procedure begint, kun je dit gelijk bij de gemeente op tafel leggen. Doordat ze dit hebben ondertekend kunnen ze vervolgens geen bezwaar meer maken en vervalt de hoorplicht van de gemeente naar de belanghebbenden.

Dit zal ontzettend veel tijd schelen in de procedure en weten jullie sneller waar jullie aan toe zijn.Jij zou je buren dus onder druk zetten.....jaja......nou alleen daarom al zou ik bezwaar gaan aantekenen.
quote:rosie76 schreef op 02 juli 2012 @ 16:41:

lijkt me we lastig mensen te vragen zoiets te ondertekenen, maar misschien wel een idee. We zullen ze tzt eerst wel eens een borrel aanbieden en polsen hoe ze er tegenover staan. Spannend!Spannend? je bent toch niet serieus van plan om zo'n brief te maken?
Als jij mijn nieuwe achterbuur zou zijn en bij de eerste kennismaking met een brief wilt komen om te ondertekenen, dan is de toon gezet. Die handtekening krijg je niet, wel alle mogelijke bezwaarprocedures.
...
Ze zullen zich ontzettend in hun zak gescheten voelen als ze in de krant moeten vernemen dat hun achterburen dergelijke grote bouwplannen hebben. Terwijl ze onlangs nog met ze geborreld hebben, als kennismaking.

Ook zullen ze zich in hun zak gescheten voelen als ze die aankondinging hebben gemist, en jullie met bouwactiviteiten beginnen.

En in beide gevallen zijn er nog heel veel mogelijkheden om jullie dwars te zitten/de plannen enorm te vertragen/de plannen alsnog af te blazen.
Als het niet in het bestemmingsplan past, heb je twee mogelijkheden: het bestemmingsplan laten aanpassen, of een ontheffing aanvragen. Het eerste is in de praktijk ondoenlijk, zeker als het gaat om een aanbouw. Voor het tweede heeft de gemeente vaak wel richtlijnen.

Ik ken de situatie niet, maar een extra verdieping op een garage zal in de praktijk wel wat moeilijker liggen dan (bijvoorbeeld) een stukje aan de achterkant bijbouwen. Het bebouwen van garages verandert namelijk het aangezicht van een straat nogal fors: je krijgt dan een meer aaneengesloten bebouwing en wellicht was dat juist niet de opzet van jullie buurt.
Ik denk overigens dat er weinig mensen vrijwillig een brief zullen tekenen waarin ze afzien van hun recht om ergens bezwaar tegen te maken.

Je moet een goede jurist zijn (of inhuren) om zo'n brief waterdicht op te stellen, en daarnaast moet je een verdomd goede verkoper zijn om een handtekening te krijgen. Tenzij je ze ergens mee weet te chanteren ('maar buurman, wat doet u nu'?)
Ik heb absoluut niet gezegd dat je de buren die brief onder de neus moet drukken, chanteren of onder druk moet zetten.

Je kunt ze toch t verhaal uitleggen, zeggen dat ze dr maar eens over na moeten denken en de brief achterlaten.

En ja, dit ontneemt wel degelijk een deel van de rechten van de belanghebbenden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven