Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering vraagje

04-07-2012 13:42 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoe dat nu eigenlijk zit met je eigen risico en het vergoeden van medicijnen. Ik krijg namelijk weleens medicijnen voorgeschreven, en als ik da afhaal in de apotheek hoef ik die niet te betalen (wordt dus vergoed door de verzekering). Dan zijn er ook nog medicijnen die ik helemaal zelf moet betalen, en medicijnen waarvan ik een gedeelte moet betalen. Die worden dan maar voor een gedeelte, of niet vergoed (toch?). Maar nu vroeg ik me af hoe dat zit met anticonceptie. Ik ga weer aan de pil, en deze zit ook in mijn pakket (aanvullende verzekering) en zou dus vergoed moeten worden. Maar tot nu toe moest ik eigenlijk altijd betalen voor de pil, of in elk geval een gedeelte. Idemdito voor de nuvaring, maar de mirena kon ik dan wel weer kostenloos meekrijgen. Ik had er nooit bij nagedacht, want ik dacht dat je sowieso een gedeelte van de pil moet betalen? Dat hoor ik tenminste van iedereen. Hoe zit dat eigenlijk? Want als er staat dat het voor 100% vergoed wordt, zou het toch niet zo moeten zijn dat ik er toch een gedeelte van moet betalen? Of valt dat onder mijn eigen risico, en gaan ze de anticonceptie pas vergoeden als ik door mijn eigen risico heen ben?
Bel het kantoor waar je verzekerd bent?
Alles wat in je aanvullende verzekering zit valt niet onder het eigen risico. Het kan wel zijn dat je eerst zelf moet betalen en daarna de rekening bij de verzekering moet declareren.

Het staat allemaal op de website van je verzekering, dus ik zou daar eens gaan kijken.
quote:redband schreef op 04 juli 2012 @ 13:44:

Bel het kantoor waar je verzekerd bent?Dat gaat 'm zo gauw niet worden ben ik bang :'). Die zijn om een of andere reden nooit te bereiken. Dan moet ik 3 dagen elke dag bellen voor er een keer opgenomen wordt, en dan krijg je zo'n studentje aan de lijn die nergens vanaf weet en het even moet vragen bij zijn baas en belooft je terug te bellen met het antwoord op je vraag. Om er vervolgens nooit meer wat van te horen... Mailen wordt ook zelden op geantwoord.
ik heb laatst ook medicijnen bji de apotheek gehaald. hoefde niks te betalen, maar kreeg later een rekening van de zorgverzekeraar, want deze vielen onder het eigen risico. De apotheek houdt geen rekening met het eigen risico.

als anticonceptie volgens jouw polis 100% wordt vergoed en je moet (bij)betalen bij de apotheek, dan kun je de factuur bij je zorgverzekeraar declareren.
quote:nellaaa schreef op 04 juli 2012 @ 13:46:

Alles wat in je aanvullende verzekering zit valt niet onder het eigen risico. Het kan wel zijn dat je eerst zelf moet betalen en daarna de rekening bij de verzekering moet declareren.

Het staat allemaal op de website van je verzekering, dus ik zou daar eens gaan kijken.Niet op de site van mijn verzekering... Of ik kan het gewoon niet vinden. Ik zit echt bij een slechte zorgverzekeraar, maar goed, het kost me dan ook bijna niks elke maand
bij welke verzekeraar zit je? misschien kunnen wij wat voor je vinden?
Vaak krijg je anticonceptie maar tot een bepaald bedrag per jaar vergoed, of alleen het goedkoopste merk.

Je moet het volgens mij wel altijd zelf betalen omdat de apotheek niet meer kan bijhouden welke verzekeraar wat precies vergoedt, vervolgens stuur je dan gewoon zelf de nota door naar de verzekering.
quote:gizz schreef op 04 juli 2012 @ 13:52:

bij welke verzekeraar zit je?

Goeie vraag, dan weten we in ieder geval waar we nooit een verzekering af moeten sluiten

quote:paperchase schreef op 04 juli 2012 @ 13:47:

Die zijn om een of andere reden nooit te bereiken. Dan moet ik 3 dagen elke dag bellen voor er een keer opgenomen wordt, en dan krijg je zo'n studentje aan de lijn die nergens vanaf weet en het even moet vragen bij zijn baas en belooft je terug te bellen met het antwoord op je vraag. Om er vervolgens nooit meer wat van te horen... Mailen wordt ook zelden op geantwoord.
Ik krijg volgens mijn zorgverzekering anticonceptie boven de 21 jaar vergoed (aanvullend jong verzekerd)

Ik moest per maand 15 euro bijbetalen aan de pil (eigen bijdrage ofzo) dus dure grap (maar een kind is duurder, aldus mijn vriend)

Nu ik een spiraaltje krijg moet ik deze helemaal zelf betalen! Terwijl er op internet stond dat dat vergoed werd. Dus ik bel naar de verzekering,.. een spiraaltje wordt alleen op medische indicatie vergoed, omdat het niet medisch is bij mij wordt ie dus niet vergoed. Echt heel stom. Kan dus zo meteen even 150 euro of zoiets gaan betalen. Gelukkig wel voor 5 jaar, dus goedkoper dan pil. Maar vind het heeeeel vreemd.
quote:m-rl--s schreef op 04 juli 2012 @ 14:04:

Ik moest per maand 15 euro bijbetalen aan de pil

Eh huh? Welke pil slikte je dan wel niet?

Die mijne kost geeneens 15 euro per maand, dus dan zouden ze winst maken.
Ik slikte de yaz pil.

Ik schrok me dood kapot toen ik voor 3 maanden 45 euro moest betalen. Daarvoor was ik bij andere huisarts en was ik nog geen 21, dus toen was alles nog gratis.

Heb voor de yaz 3 andere soorten gehad zonder succes, deze waren ongetwijfeld goedkoper. Nu dus ook weg met de yaz en krijg morgen mijn spiraal ...
Weet je zeker dat je dat niet gewoon even moest declareren om het vergoed te krijgen? Zoals al gezegd, dat je bij de apotheek moet betalen betekent niet automatisch dat het niet vergoed wordt.
De apotheek is aangesloten bij de zorgverzekering, wat ik moet bijbetalen kan ik niet opnieuw declareren (aldus callcentrum medewerker) Maar ik kan het altijd proberen.. Heb nog 2 rekeningen liggen van 45 euro en straks ook nog 1 van 150 euro.

Wat ik wel gek vond dat ik de eigen bijdrage aan de mirena moet betalen, en dat de apotheek niets weet van een eigen bijdrage en zegt dat ik die spiraal gewoon moet betalen.. En vervolgens zegt verzekering (andere mevrouw) dat mirena alleen op medische indicatie wordt vergoed, dus hem helemaal zelf moet betalen. Heb wel het 'geluk' dat de ha hem (haar) inbrengt, als dat bij de gyn in het zh moest, kon ik daar dus ook nog eigen bijdrage voor betalen.. *zucht*

Ben bij vgz jong verzekerd. Misschien kan iemand me helpen? Wordt niet echt wijs van de informatie op de site en heb ze al wel 5 x gebeld hierover.
quote:m-rl--s schreef op 04 juli 2012 @ 14:21:

Ik slikte de yaz pil.

Ik schrok me dood kapot toen ik voor 3 maanden 45 euro moest betalen. Daarvoor was ik bij andere huisarts en was ik nog geen 21, dus toen was alles nog gratis.

Heb voor de yaz 3 andere soorten gehad zonder succes, deze waren ongetwijfeld goedkoper. Nu dus ook weg met de yaz en krijg morgen mijn spiraal ... Even gegooglet, hij kost inderdaad 45 euro voor 3 maanden. http://www.dokteronline.com/yaz-24-4/#

Maar dat kun je dan dus geen eigen bijdrage noemen, je betaalt hem dan gewoon helemaal zelf.

Ik hoop maar dat je die aanvullende verzekering ook ergens anders voor had.

Succes morgen!! Hopelijk bevalt het beter.
Ik zou de rekeningen gewoon insturen en kijken wat er dan gebeurt.

Mijn apotheek mag ook rechtstreeks declareren, maar voor dingen zoals de pil die vanuit mijn aanvullende verzekering tot een bepaald bedrag vergoed wordt, moet ik eerst alles zelf betalen en daarna de rekening indienen bij de verzekering.
Ik heb ook de Yaz, maar op medische indicatie, ter voorkoming van acné. Ben nu trouwens gestopt met de pil om te kijken hoe het gesteld is met de acné, maar heb nog wel een half jaar de Yaz liggen.
Oja, wat ik hiermee wou zeggen: de Yaz wordt bij mij volledig vergoed. Kwam ik vrij laat achter, maar het scheelt zoooveel geld. Het is gewoon een fijne pil en wil niet anders meer.
Pff ja ik kijk uit naar mijn spiraal.

Opzich was de yaz een fijne pil qua menstruatie, heb niet veel bloedverlies meer maar nu voel ik me steeds zo emotioneel en heb totaaaaal geen zin meer een seks. Als mn vriend bijv aan mn borsten wou voelen had ik de neiging om zn handen weg te slaan/duwen. Heb een hele lieve vriend, kon er ook goed over praten met hem (heel begripvol) maar heb nu de stap gemaakt om over te stappen naar mirena, kijken hoe dat bevalt!

Ik zal eens die rekeningen gaan indienen.. Wat een goed plan!

Nu gauw naar de apotheek om dat ding op te halen en naar de bieb om boeken in te leveren (1 maand te laat, schaaam schaam) en nog wat boodschappen halen.
Waarschijnlijk krijg je je pil niet vergoed omdat de verzekering vindt dat er genoeg goedkopere pillen zijn.

En wat betreft je spiraaltje:"

Vergoedingenoverzicht VGZ GemeentePakket

– Om de drie jaar een ruime vergoeding voor brillen

of contactlenzen (sommige opticiens geven zelfs

extra voordeel).

– Budget Beweegzorg (waaronder fysiotherapie).

– Uitgebreide vergoeding voor bevalling en kraamzorg.

– Anticonceptiemiddelen (de pil, spiraaltje) voor

vrouwen van 21 jaar en ouder (voor sommige

middelen geldt een eigen bijdrage).

Gevonden door op de site van VGZ 'spiraaltje' in te typen in het zoekscherm. Er staan nog veel meer links, dus zelf even kijken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zit bij National Academic. Geen goede verzekering als je contact met ze moet opnemen, maar het kost me geen drol als ik kijk naar andere verzekeraars (mijn verzekering is zo uitgebreid als maar kan, en kost me nog geen 110 euro per maand). Dus dan heb ik dat er wel voor over, aangezien ik over het algemeen nooit contact met ze hoef op te nemen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga straks die pil ophalen en als ik er voor moet betalen kijk ik wel of ik het kan declareren bij mijn zorgverzekeraar.
National Academic Verzekeringsmaatschappij N.V.

Postbus 362

3300 AJ Dordrecht

Spuiboulevard 200

3311 GR Dordrecht

Telefoonnummers

Algemeen: 078 - 632 75 75

Zorg nieuw: 078 - 632 75 55

Zorg wijzigingen: 078 - 632 75 20

E-mail: info@na.nl

Contactgegevens voor het intermediair

Tel: 078 - 632 75 67

E-mail: intermediair@na.nl

Algemene vragen, opmerkingen of informatie

Voor algemene vragen kunt u een e-mail sturen aan info@nationalacademic.nl.

je kunt ze dus ook mailen met je vraag.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:paperchase schreef op 04 juli 2012 @ 13:49:

[...]

Niet op de site van mijn verzekering... Of ik kan het gewoon niet vinden. Ik zit echt bij een slechte zorgverzekeraar, maar goed, het kost me dan ook bijna niks elke maand

Toen ik nog de pil slikte, had ik ook een klein beetje eigen bijdrage. Dat was echter veel minder dan 15 euro per maand, ik denk eerder aan dat bedrag voor 6 maanden (kreeg altijd meteen voor 6 maanden mee). Voor de prikpil betaal ik zo'n 15 euro (voor 3 maanden is dat).

Hierbij de link naar de voorwaarden trouwens http://www.na.nl/index.php?id=432

O, en ik betaal 115 euro per maand met aanvullende verzekering stap 2 van 5 (100 voor basis, 15 voor aanvullend). Dus je verzekering is niet perse goedkoop gezien je eigen bijdrage voor in dit geval de pil.
quote:misskerss schreef op 04 juli 2012 @ 14:44:

Oja, wat ik hiermee wou zeggen: de Yaz wordt bij mij volledig vergoed. Kwam ik vrij laat achter, maar het scheelt zoooveel geld. Het is gewoon een fijne pil en wil niet anders meer.Ik heb net als misskerss een anticonceptiepil die ook tegen acne helpt. Omdat dit op medische indicatie is (en schijnbaar omdat het hoofdbestandsdeel van die pil niet voor anticonceptie is), valt deze onder de Basisverzekering en betaal ik er eigen risico over. De apotheek declareert het ook rechtstreeks. Wel een beetje jammer, omdat de anticonceptiepil wel gedekt is in mijn aanvullend jongeren pakket. Afhankelijk wat de reden van voorschrijven is, kan het dus wel voor eigen rekening komen.
Heb je wel de aanvullende verzekering? Want op hun site www.na.nl staat heel duidelijk onder de voorwaarden dat je een aanvullende verzekering kunt afsluiten waar de pil voor vrouwen boven de 21 in zit. In de basis zit de pil dus niet en moet je dus gewoon betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven