erfelijk

05-07-2012 17:42 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Heb je je al verdiept in embryoselectie?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou dat persoonlijk liggen aan de ernst en de behandelbaarheid van de ziekte, en de mate van kans van overerving (50%?, meer of minder?)

Valt er goed en kwalitatief mee te leven?

Betekent het een echt medisch leven of is het onder controle te houden?
Alle reacties Link kopieren
Het zou voor mij afhangen wat deze ziekte doet met je.

Indien er 'goed' mee te leven valt zou ik er op de natuurlijke (zonder MMM) manier voor gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde vragen hier als Plukjepulk.

Wat is de impact van deze ziekte op het kind?

Ga je een vruchtwaterpunctie doen om te zien of je kind het heeft, en dan zo ja abortus?
Alle reacties Link kopieren
Zowel man als ik zijn drager van Hemochromatose, we hebben 3 kinderen gekregen nadat we het wisten.



Zo'n ramp is deze ziekte toch ook niet, valt prima mee te leven zolang je er maar op tijd van op de hoogte bent.

En anders is het regelmatig een aderlating en dan is het ook gepiept.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Jongens, het gaat om ijzelstapeling.

Er wordt niet op gecontroleerd met een vruchtwaterpunctie of embryoselectie toegepast bij deze ziekte.



Hoe kom je er trouwens bij dat je het misschien hebt? Ga eens gauw naar de dokter dan.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemochromatose
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk klinkt als niet zeker. En als je het denkt te hebben he, is het leven een beetje te houden? Je moet je niet zo druk maken om dingen die niet zjin.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens allang blij dat je hier niet op kunt selecteren.

Zolang je er op tijd bij bent/weet dat je het hebt is er echt niks aan de hand.



Het leven hoeft niet helemaal maakbaar te zijn
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 05 juli 2012 @ 18:10:

Waarschijnlijk klinkt als niet zeker. En als je het denkt te hebben he, is het leven een beetje te houden? Je moet je niet zo druk maken om dingen die niet zjin.





Het is wel van belang dat je kinderen weten dat ze het kunnen hebben.

Bij ons is het eruit gekomen omdat mijn schoonbroer klachten had en er dit uit kwam.

Anders hadden man en ik het beide niet geweten.

Mijn broer is overigens ook drager, hij heeft de oproep gekregen om zijn dna te laten checken toen ik drager bleek te zijn.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
En laat je eerst voorlichten door je behandelaar.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 05 juli 2012 @ 18:17:

[...]





Het is wel van belang dat je kinderen weten dat ze het kunnen hebben.

Bij ons is het eruit gekomen omdat mijn schoonbroer klachten had en er dit uit kwam.

Anders hadden man en ik het beide niet geweten.





Mijn broer is overigens ook drager, hij heeft de oproep gekregen om zijn dna te laten checken toen ik drager bleek te zijn.(loepje) Ik onderschat niets hoor!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ze is inderdaad aan het panieken zonder daadwerkelijke info.

Anders had ze ook de info gehad die ik heb.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 05 juli 2012 @ 18:17:

En laat je eerst voorlichten door je behandelaar.Beste advies!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Is je man/vriend ook drager?

Hoe dan ook klinkt het mij niet ernstig genoeg in de oren om dan maar helemaal niet voor kinderen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een lerares gehad die drager was van de ziekte van Huntington. Die heeft, gezien de ernst van deze ziekte, afgezien van kinderen. Vond het heel erg voor haar.



Voor mij is het geen issue, want ik wil helemaal geen kinderen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Maar huntington is een afschuwelijke ziekte, echt.

Dat gun je niemand, staat in geen verhouding tot deze aandoening.
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 05 juli 2012 @ 18:58:

Maar huntington is een afschuwelijke ziekte, echt.

Dat gun je niemand, staat in geen verhouding tot deze aandoening.



Yup, haar vader én haar broer waren al overleden, en dat gaat bij deze ziekte niet zachtzinnig, zeg maar. Dat maakt het verdriet dat ze had natuurlijk niet minder. De beste keus hoeft niet altijd een léuke keus te zijn....

Ik ken de aandoening van TO niet, maar ik kan me voorstellen dat je bij élke erfelijke ziekte wel even nadenkt of je zoiets een potentieel kind aan wil doen. Wat voor de een iets is waar je 'makkelijk' mee kan leven, kan voor de ander natuurlijk iets zijn dat de levenskwaliteit té veel aantast.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Da's waar Hasse.

Maar aan de andere kant: iedereen heeft wel wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 05 juli 2012 @ 19:05:

Da's waar Hasse.

Maar aan de andere kant: iedereen heeft wel wat.Tja, in mijn familie komt diabetes voor. Mijn oma en mijn vader konden/kunnen er prima mee leven, weinig bijwerkingen en pas héél laat in het leven moeten spuiten. Daarvoor konden ze het met pillen af. Voor hún was het dus geen probleem. De kans dat ik of mijn zusjes, mijn neefjes en nichtjes en de rest van de familie een veel ernstiger vorm hadden gekregen (goddank niet overigens), was natuurlijk wél aanwezig. Tja...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Hier al twee keer mijn verhaal getikt en weg gehaald... Niet quoten aub.



Toch te persoonlijk.. En dit topic gaat volgens mij heel ergens anders over...



Weet alleen niet hoe het wel kan...



Praat met mensen om je heen, praat met specialisten, luister maar de ergste scenario's en bedenk of je daar mee kan leven. Een kans hoe klein ook is een kans... Maar zie deze kans ook in een juist

Perspectief!
Alle reacties Link kopieren
@Ienepiennetje: dikke knuffel! Dat klinkt heel moeilijk! Ik wil je veel sterkte wensen...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Lieve Lienepienetje, zo te lezen is het een ernstige situatie. Heel veel sterkte



Gelukkig is het in het geval van TO een heel beheersbare ziekte, als je er al überhaupt last van gaat krijgen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven