erfelijk
donderdag 5 juli 2012 om 20:53
Ik krijg over drie maanden te horen of ik drager ben van een afwijkend gen. Als dat zo is heb ik 90% kans om kanker te krijgen voor mijn 50ste levensjaar. Tja, wat doe je dan? Ik kan het ook doorgeven aan eventuele kinderen. Jongens en meisjes. Veel informatie inwinnen en dan je keuze maken lijkt het beste advies. Maar man wat is dat moeilijk!
Sterkte TO!
Sterkte TO!
donderdag 5 juli 2012 om 20:59
quote:lienepiennetje schreef op 05 juli 2012 @ 20:41:
Ook bij een beheersbare ziekte kan ik me voorstellen dat er momenten zijn waar het schuldgevoel de kop opsteekt. Bijvoorbeeld als ze een dochter mag krijgen, die straks ook het kinder-krijg-dilemma heeft. Of wanneer haar kind een paar keer jaar ter controle bloed moet laten prikken.
Het hoeft niet, maar het is wel iets wat je in je keuze mee moet nemen.
Off topic:
Ziekte op dit moment hier ook beheersbaar met streng dieet, strenge voedingstijden, medicijnen en strenge voorwaarden. Hotline met ziekenhuis, zeg maar. Dochter doet het op dit moment gelukkig redelijk.
Een zoon heeft die keuze/ dat dilemma ook
Bij deze ziekte is het pas na je 20e dat ze je testen op het gen. Dus kindjes prikken is bij deze ook niet van toepassing gelukkig.
Heftig waar jullie door heen gaan zeg.
Ook bij een beheersbare ziekte kan ik me voorstellen dat er momenten zijn waar het schuldgevoel de kop opsteekt. Bijvoorbeeld als ze een dochter mag krijgen, die straks ook het kinder-krijg-dilemma heeft. Of wanneer haar kind een paar keer jaar ter controle bloed moet laten prikken.
Het hoeft niet, maar het is wel iets wat je in je keuze mee moet nemen.
Off topic:
Ziekte op dit moment hier ook beheersbaar met streng dieet, strenge voedingstijden, medicijnen en strenge voorwaarden. Hotline met ziekenhuis, zeg maar. Dochter doet het op dit moment gelukkig redelijk.
Een zoon heeft die keuze/ dat dilemma ook
Bij deze ziekte is het pas na je 20e dat ze je testen op het gen. Dus kindjes prikken is bij deze ook niet van toepassing gelukkig.
Heftig waar jullie door heen gaan zeg.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
donderdag 5 juli 2012 om 21:12
quote:Hasse88 schreef op 05 juli 2012 @ 19:13:
[...]
Tja, in mijn familie komt diabetes voor. Mijn oma en mijn vader konden/kunnen er prima mee leven, weinig bijwerkingen en pas héél laat in het leven moeten spuiten. Daarvoor konden ze het met pillen af. Voor hún was het dus geen probleem. De kans dat ik of mijn zusjes, mijn neefjes en nichtjes en de rest van de familie een veel ernstiger vorm hadden gekregen (goddank niet overigens), was natuurlijk wél aanwezig. Tja...
De erfelijke variant van diabetes verloopt normaal gesproken mild, precies zoals bij jouw oma en vader het geval is.
Verder: eens met Fame. Pak je angsten aan, Aafke. Waarschijnlijk, misschien en eventueel betekent: niet zeker. En als het wel zeker is, dan klinkt het als een aandoening die je natuurlijk liever niet had gehad, maar waar prima mee te leven valt.
[...]
Tja, in mijn familie komt diabetes voor. Mijn oma en mijn vader konden/kunnen er prima mee leven, weinig bijwerkingen en pas héél laat in het leven moeten spuiten. Daarvoor konden ze het met pillen af. Voor hún was het dus geen probleem. De kans dat ik of mijn zusjes, mijn neefjes en nichtjes en de rest van de familie een veel ernstiger vorm hadden gekregen (goddank niet overigens), was natuurlijk wél aanwezig. Tja...
De erfelijke variant van diabetes verloopt normaal gesproken mild, precies zoals bij jouw oma en vader het geval is.
Verder: eens met Fame. Pak je angsten aan, Aafke. Waarschijnlijk, misschien en eventueel betekent: niet zeker. En als het wel zeker is, dan klinkt het als een aandoening die je natuurlijk liever niet had gehad, maar waar prima mee te leven valt.
donderdag 5 juli 2012 om 21:41
quote:aafke2009 schreef op 05 juli 2012 @ 21:38:
in juli moet ik weer naar de internist waar ik onder controle ben. Zal het hem vragen.
Wil er goed over na denken, want ja iedereen wil toch een gezond kind op de wereld zetten. En dat schuldgevoel zal er zeker komen mezelf kennende. Het is niet een erge ramp om het te hebben, maar ik wil natuurlijk het liefste een gezond kind!
Niet alles in het leven is maakbaar.
Ik heb je trouwens geloept, ik vind je sowieso erg angstig overkomen. Heb jij hulp?
in juli moet ik weer naar de internist waar ik onder controle ben. Zal het hem vragen.
Wil er goed over na denken, want ja iedereen wil toch een gezond kind op de wereld zetten. En dat schuldgevoel zal er zeker komen mezelf kennende. Het is niet een erge ramp om het te hebben, maar ik wil natuurlijk het liefste een gezond kind!
Niet alles in het leven is maakbaar.
Ik heb je trouwens geloept, ik vind je sowieso erg angstig overkomen. Heb jij hulp?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
donderdag 5 juli 2012 om 22:00
quote:saaaaar81 schreef op 05 juli 2012 @ 21:41:
[...]
Niet alles in het leven is maakbaar.
Ik heb je trouwens geloept, ik vind je sowieso erg angstig overkomen. Heb jij hulp?Idd, kijk naar de reacties op je andere topics. Heb je al hulp gezocht voor je 'angst problemen'. Ik zie dat je reacties weggehaald hebt, dat maakt het natuurlijk niet minder...
[...]
Niet alles in het leven is maakbaar.
Ik heb je trouwens geloept, ik vind je sowieso erg angstig overkomen. Heb jij hulp?Idd, kijk naar de reacties op je andere topics. Heb je al hulp gezocht voor je 'angst problemen'. Ik zie dat je reacties weggehaald hebt, dat maakt het natuurlijk niet minder...
donderdag 5 juli 2012 om 22:30
quote:aafke2009 schreef op 05 juli 2012 @ 21:38:
Wil er goed over na denken, want ja iedereen wil toch een gezond kind op de wereld zetten.
Niet alles in het leven is maakbaar. En iedereen heeft wel iets wat 'ie door kan geven en zo niet, dan kun je toch nog een ziek kind krijgen. Het is goed dat je er over nadenkt, maar als je je leven laat leiden door angsten, dan kun je beter nergens aan beginnen.
Dus nogmaals: ik zou je angsten aanpakken, dat lijkt me veel heilzamer.
Wil er goed over na denken, want ja iedereen wil toch een gezond kind op de wereld zetten.
Niet alles in het leven is maakbaar. En iedereen heeft wel iets wat 'ie door kan geven en zo niet, dan kun je toch nog een ziek kind krijgen. Het is goed dat je er over nadenkt, maar als je je leven laat leiden door angsten, dan kun je beter nergens aan beginnen.
Dus nogmaals: ik zou je angsten aanpakken, dat lijkt me veel heilzamer.
zaterdag 7 juli 2012 om 13:53
quote:aafke2009 schreef op 05 juli 2012 @ 17:42:
als je weet dat je erfelijk belast bent met een ziekte, kies je dan wel of niet voor kinderen. Ik heb ben heterozygoot voor hemochromatose, en zou dolgraag een 2e kindje willen. Bij de 1e wisten we het niet. (hetrozygoot betekend niet dat je de ziekte hebt maar drager bent, ik heb waarschijnlijk wel de ziekte. een heel klein percentage die hetrozygoot is ontwikkeld de ziekte we).
Ik denk dat je dit niet zo kunt stellen
Het hangt van zoveel factoren.
Een bezoek aan een klinisch geneticus kan helpen om voor situatie het helder te krijgen zodat jullie op basis van die info een goede keuze kunnen maken
als je weet dat je erfelijk belast bent met een ziekte, kies je dan wel of niet voor kinderen. Ik heb ben heterozygoot voor hemochromatose, en zou dolgraag een 2e kindje willen. Bij de 1e wisten we het niet. (hetrozygoot betekend niet dat je de ziekte hebt maar drager bent, ik heb waarschijnlijk wel de ziekte. een heel klein percentage die hetrozygoot is ontwikkeld de ziekte we).
Ik denk dat je dit niet zo kunt stellen
Het hangt van zoveel factoren.
Een bezoek aan een klinisch geneticus kan helpen om voor situatie het helder te krijgen zodat jullie op basis van die info een goede keuze kunnen maken
Je bent zelf een theepot