Zorgen
vrijdag 6 juli 2012 om 03:49
Net als zo veel mensen, heb ik een koophuis. Dat huis is klein. Te klein. Ik wil het verkopen, om samen te gaan wonen in een groter huis. Ik heb uit laten zoeken wat mijn mogelijkheden zijn en daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Het komt er op neer dat mijn restschuld geschat wordt op 20.000 tot 40.000 euro.
Drama, natuurlijk. Ik heb dit namelijk niet in mijn sokkenla. Ik heb niet eens een gedeelte.
Net kom ik er achter, dat ik lekkage heb. Geld investeren in mijn huis, vind ik zonde. Met een lekkage blijven zitten, is geen optie. Ik maak me zorgen.
Mijn vriend heeft geen eigen woonruimte en zit bij familie. We hebben de mazzel dat we slechts 1 huis te verkopen hebben. Maar dus wel met schuld en ik weet echt niet wat ik moet doen. Dus ik doe maar gewoon niks. Beetje voor me uit staren en hyperventileren. Ik kan mijn schuld omzetten in een lening, maar dan betaal ik me scheel aan rente. Ik weet echt niet wat wijsheid is.
Natuurlijk ben ik niet de enige met dit probleem. Hoe doen anderen dit? Hoe kom ik in slaap en hoe zorg ik dat ik weer kan ademen?
Drama, natuurlijk. Ik heb dit namelijk niet in mijn sokkenla. Ik heb niet eens een gedeelte.
Net kom ik er achter, dat ik lekkage heb. Geld investeren in mijn huis, vind ik zonde. Met een lekkage blijven zitten, is geen optie. Ik maak me zorgen.
Mijn vriend heeft geen eigen woonruimte en zit bij familie. We hebben de mazzel dat we slechts 1 huis te verkopen hebben. Maar dus wel met schuld en ik weet echt niet wat ik moet doen. Dus ik doe maar gewoon niks. Beetje voor me uit staren en hyperventileren. Ik kan mijn schuld omzetten in een lening, maar dan betaal ik me scheel aan rente. Ik weet echt niet wat wijsheid is.
Natuurlijk ben ik niet de enige met dit probleem. Hoe doen anderen dit? Hoe kom ik in slaap en hoe zorg ik dat ik weer kan ademen?
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
vrijdag 6 juli 2012 om 04:04
Tja, die restschuld is momenteel een feit, gezien de huidige huizenmarkt.
Als je echt heel graag een ander huis wilt kopen, zul je moeten dealen met die schuld. Ik denk meteen aan meefinancieren in de hypotheek van het volgende huis - is dat een optie? Je kan toch gewoon je huidige hypotheek meenemen naar de volgende woning?
Is die lekkage het gevolg van het noodweer van vannacht? Tegen sommige regenbuien is geen enkel dak opgewassen - dat heeft niets met repareren te maken.
Als je echt heel graag een ander huis wilt kopen, zul je moeten dealen met die schuld. Ik denk meteen aan meefinancieren in de hypotheek van het volgende huis - is dat een optie? Je kan toch gewoon je huidige hypotheek meenemen naar de volgende woning?
Is die lekkage het gevolg van het noodweer van vannacht? Tegen sommige regenbuien is geen enkel dak opgewassen - dat heeft niets met repareren te maken.
vrijdag 6 juli 2012 om 04:05
lekkage laten repareren natuurlijk.
Een huis met lekkage verkoop je helemaal nooit, en ook al blijf je zitten waarom dan met een lekkage zitten?
Als je een ' eigen huis' hebt dan heb je nu eenmaal regelmatig reparaties en onderhoud.
Verder...waarom kan je vriend niet , als je wil samenwonen, voorlopig bij jou intrekken? Een huis voor 1 persoon is toch vaak ook wel groot genoeg voor 2? Ik heb eerste jaren samen met mijn man in een klein appartementje ( 1 woonkamer, 1 slaapkamer ) gewoond. Ging prima.
Kan je na een tijdje , als het goed gaat, met 2 salarissen wel wat groters kopen en je restschuld , als die er nog is, mee financieren.
Beter nog, als je 2 salarissen hebt...gaan sparen en die restschuld zo klein mogelijk maken.
Een huis met lekkage verkoop je helemaal nooit, en ook al blijf je zitten waarom dan met een lekkage zitten?
Als je een ' eigen huis' hebt dan heb je nu eenmaal regelmatig reparaties en onderhoud.
Verder...waarom kan je vriend niet , als je wil samenwonen, voorlopig bij jou intrekken? Een huis voor 1 persoon is toch vaak ook wel groot genoeg voor 2? Ik heb eerste jaren samen met mijn man in een klein appartementje ( 1 woonkamer, 1 slaapkamer ) gewoond. Ging prima.
Kan je na een tijdje , als het goed gaat, met 2 salarissen wel wat groters kopen en je restschuld , als die er nog is, mee financieren.
Beter nog, als je 2 salarissen hebt...gaan sparen en die restschuld zo klein mogelijk maken.
vrijdag 6 juli 2012 om 04:13
Huidige hypotheek meenemen naar ander huis, kan niet. Heb ik de bank gevraagd. Ja, dat dak moet gemaakt worden. Dit is niet de eerste keer dat het lekt. Vorige keer was het ook met noodweer, maar er is dus wel iets mis.
Vriend heeft een kind. Ik heb 1 slaapkamer. Het is echt heel klein. We kijken nu of het mogelijk dat hij een huis koopt, van zijn salaris en dat ik er dan bijkom en me bezig hou met aflossen van de schulden.
Maar in dat geval heb ik dus echt veel schuld, want dan kan ik het niet deels meefinancieren, in een andere hypotheek.
Vriend heeft een kind. Ik heb 1 slaapkamer. Het is echt heel klein. We kijken nu of het mogelijk dat hij een huis koopt, van zijn salaris en dat ik er dan bijkom en me bezig hou met aflossen van de schulden.
Maar in dat geval heb ik dus echt veel schuld, want dan kan ik het niet deels meefinancieren, in een andere hypotheek.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
vrijdag 6 juli 2012 om 06:31
Hoe vaak is zijn kind bij jullie dan? En hoe groot is je huis? Is het misschien verstandig als verhuizen er niet in zit om in de huiskamer een bedbank neer te zetten zodat als dat kind er is hij in jullie slaapkamer kan.
Soms is het een beetje meten en wegen. Beter dan met een restschuld te zitten in deze economische tijden lijkt mij.
Soms is het een beetje meten en wegen. Beter dan met een restschuld te zitten in deze economische tijden lijkt mij.
vrijdag 6 juli 2012 om 06:33
vrijdag 6 juli 2012 om 08:06
Gewoon blijven zitten. Een klein huis kun je ook heel efficient inrichten. De alternatieven die je nu hebt zijn een restschuld, of een vriend die bij familie inwoont. Sorry hoor, maar hij woont neem ik aan toch liever klein maar zelfstandig dan almaar logeren bij anderen?
Hoe klein is het huis dan eigenlijk?
Hoe klein is het huis dan eigenlijk?
vrijdag 6 juli 2012 om 08:21
vrijdag 6 juli 2012 om 08:29
Met een kleine woning (de door iemand anders genoemde 75 vierkante meter voor 2 personen vind ik echt NIET klein trouwens) kun je veel meer dan je denkt.
Ik heb met 2 personen en een baby op 40 vierkante meter gewoond.
Creativiteit, handige opbergtrucjes en een goede relatie brengen je ver.
Kijk eens bij Ikea, daar hebben ze veel opstellingen voor klein wonen.
Als je met zijn tweeen een paar jaar samenwoont in jouw huis en flink spaart (bijvoorbeeld een salaris helemaal sparen) dan kun je daarna een hoop restschuld afbetalen en begin je samen met een redelijk schone lei.
En je hebt het je hele verdere leven samen nog over die romantische jaren in dat kleine knusje huisje waar je ooit samen bent begonnen.
Bekijk het positief!
Nu verkopen zou ik echt niet niet niet doen.
Ik heb met 2 personen en een baby op 40 vierkante meter gewoond.
Creativiteit, handige opbergtrucjes en een goede relatie brengen je ver.
Kijk eens bij Ikea, daar hebben ze veel opstellingen voor klein wonen.
Als je met zijn tweeen een paar jaar samenwoont in jouw huis en flink spaart (bijvoorbeeld een salaris helemaal sparen) dan kun je daarna een hoop restschuld afbetalen en begin je samen met een redelijk schone lei.
En je hebt het je hele verdere leven samen nog over die romantische jaren in dat kleine knusje huisje waar je ooit samen bent begonnen.
Bekijk het positief!
Nu verkopen zou ik echt niet niet niet doen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
vrijdag 6 juli 2012 om 08:40
vrijdag 6 juli 2012 om 08:44
Dat risico zou ik idd niet willen lopen. Laat hem maar 'n eigen huis kopen of huren en dan gewoon gaan latten. Kun je na 'n x-aantal jaar altijd nog zien of de woningmarkt is aangetrokken en je zonder schuld kunt verkopen.
En vergeet bij 'n volgende koop geen hypotheekgarantie te nemen. Heb er onlangs toevallig 'n voorbeeld van gezien, waarbij de bank ruim 30.000 euro restschuld heeft kwijtgescholden bij mensen die verkochten en wel hypotheekgarantie hadden.
En vergeet bij 'n volgende koop geen hypotheekgarantie te nemen. Heb er onlangs toevallig 'n voorbeeld van gezien, waarbij de bank ruim 30.000 euro restschuld heeft kwijtgescholden bij mensen die verkochten en wel hypotheekgarantie hadden.
vrijdag 6 juli 2012 om 08:52
Ik zou ook niet verkopen. Want, en dat zeg ik uit ervaring, samenwonen met een man die al kinderen heeft is niet altijd leuk, gezellig en ideaal.
Ik zou dus eerst gaan samen wonen in jouw huis. Als je het redt samen op die paar vierkante meter, dan weet je dat het wel goed zit.
Ik zou mijn zekerheid niet zomaar opgeven...
Maar dat is mijn mening en ervaring...
Ik zou dus eerst gaan samen wonen in jouw huis. Als je het redt samen op die paar vierkante meter, dan weet je dat het wel goed zit.
Ik zou mijn zekerheid niet zomaar opgeven...
Maar dat is mijn mening en ervaring...
vrijdag 6 juli 2012 om 08:54