hoog gevoelig
zaterdag 7 juli 2012 om 10:39
Mensen begrijpen mij soms niet. Ik begrijp mensen soms niet. That's life. Heeft niet zoveel met hooggevoeligheid te maken.
Hoe ik ermee omga? Simpel: doseren. Shoppen alleen op maandag, als het rustig is. Afspraken met vrienden: maximaal drie in dezelfde week. Alleen muziek draaien om er echt naar te luisteren, nooit als achtergrondmuziek. Geen radio, geen tv. Op vakantie: als ik overdag een uitstapje heb gedaan, dan niet 's avonds ook nog 's naar kroeg of concert. Mensen die energie zuigen vermijden. Mensen die energie geven opzoeken. Veel kunst kijken.
Hoe ik ermee omga? Simpel: doseren. Shoppen alleen op maandag, als het rustig is. Afspraken met vrienden: maximaal drie in dezelfde week. Alleen muziek draaien om er echt naar te luisteren, nooit als achtergrondmuziek. Geen radio, geen tv. Op vakantie: als ik overdag een uitstapje heb gedaan, dan niet 's avonds ook nog 's naar kroeg of concert. Mensen die energie zuigen vermijden. Mensen die energie geven opzoeken. Veel kunst kijken.
zaterdag 7 juli 2012 om 14:40
Cani, ik moet al de hele avond in mezelf lachen om je "verwend karakter". Dank je wel voor dit inzicht. Ik besef mij nu dat ik mij de afgelopen paar weken behoorlijk verwend heb gedragen. En dit inzicht relativeert zo enorm dat het mij een goedgemikte schop onder mijn kont geeft.
Zelfspot is het beste medicijn!
Zelfspot is het beste medicijn!
zaterdag 7 juli 2012 om 16:25
Mij is ook verteld dat ik hooggevoelig ben, maar ik vind het een beetje een onzin term, omdat zoveel mensen dit hebben. Het betekent gewoon dat je gevoel sterker is dan je ratio. Ik heb inderdaad snel last van prikkels en voel stemmingen etc goed aan. Ik kan soms zelfs lichamelijke klachten krijgen als ik me in een negatieve sfeer bevind en ik kan ook echt niet tegen drukte.
Gewoon geen dingen doen die je niet trekt. Als je bijv. uit gaat en het teveel wordt, dan ga je gewoon naar huis. Vermijd negatieve mensen en doe iets artistieks om je gevoel in kwijt te kunnen. En lekker de natuur in gaan om te 'aarden'.
Gewoon geen dingen doen die je niet trekt. Als je bijv. uit gaat en het teveel wordt, dan ga je gewoon naar huis. Vermijd negatieve mensen en doe iets artistieks om je gevoel in kwijt te kunnen. En lekker de natuur in gaan om te 'aarden'.
zondag 8 juli 2012 om 02:40
Als ik ipv de tekst die ik nu heb geplaatst alle kenmerken van hooggevoeligheid had geplaatst met de mededeling dat ik daar last van had, had hoogstwaarschijnlijk de meeste " dat klinkt als hooggevoeligheid" geroepen ipv de soms wat flauwe opmerkingen van nu. Toch grappig hoe het menselijk brein werkt:)
zondag 8 juli 2012 om 06:44
quote:triple schreef op 08 juli 2012 @ 02:40:
Als ik ipv de tekst die ik nu heb geplaatst alle kenmerken van hooggevoeligheid had geplaatst met de mededeling dat ik daar last van had, had hoogstwaarschijnlijk de meeste " dat klinkt als hooggevoeligheid" geroepen ipv de soms wat flauwe opmerkingen van nu. Toch grappig hoe het menselijk brein werkt:)Ik vind je eerlijk gezegd eerder een "nogalgauwopjeteentjesgetrapt persoon"als hooggevoelig,wat ik een echt mode etiket vind overigens.
Als ik ipv de tekst die ik nu heb geplaatst alle kenmerken van hooggevoeligheid had geplaatst met de mededeling dat ik daar last van had, had hoogstwaarschijnlijk de meeste " dat klinkt als hooggevoeligheid" geroepen ipv de soms wat flauwe opmerkingen van nu. Toch grappig hoe het menselijk brein werkt:)Ik vind je eerlijk gezegd eerder een "nogalgauwopjeteentjesgetrapt persoon"als hooggevoelig,wat ik een echt mode etiket vind overigens.
zondag 8 juli 2012 om 08:16
quote:triple schreef op 08 juli 2012 @ 02:40:
Als ik ipv de tekst die ik nu heb geplaatst alle kenmerken van hooggevoeligheid had geplaatst met de mededeling dat ik daar last van had, had hoogstwaarschijnlijk de meeste " dat klinkt als hooggevoeligheid" geroepen ipv de soms wat flauwe opmerkingen van nu. Toch grappig hoe het menselijk brein werkt:)
Wat een aanname, nee hoor, dat hadden wij niet gezegd. We hadden gezegd dat je professionele hulp had moeten gaan zoeken
Hooggevoeligheid is op dit forum, en terecht, toch een verboden woord...
Wat een aanname, nee hoor, dat hadden wij niet gezegd. We hadden gezegd dat je professionele hulp had moeten gaan zoeken
Hooggevoeligheid is op dit forum, en terecht, toch een verboden woord...
zondag 8 juli 2012 om 22:52
maandag 9 juli 2012 om 07:46
Alles is subjectief.
Ik lees in je op: 'andere mensen begrijpen mij niet' en later 'als ik het anders had opgeschreven had iedereen wel aardig gereageerd.'
Minder passief (als je valt over woord slachtoffer) zou voor mij zijn:
Ik snap mezelf niet. Hoe kan ik meer .... gewenste eigenschap..... ontwikkelen.
Ik lees in je op: 'andere mensen begrijpen mij niet' en later 'als ik het anders had opgeschreven had iedereen wel aardig gereageerd.'
Minder passief (als je valt over woord slachtoffer) zou voor mij zijn:
Ik snap mezelf niet. Hoe kan ik meer .... gewenste eigenschap..... ontwikkelen.
maandag 9 juli 2012 om 07:54
quote:Cani schreef op 07 juli 2012 @ 09:00:
Ik dacht ook jaren lang dat ik een hsp-er was.
Uiteindelijk bleek gewoon dat ik bijzonder snel geirriteerd werd als dingen niet liepen zoals ik dat wilde, ik graag mijn zin wilde hebben, ik bijzonder snek van slag raakte van de kleinste en onbenulligste tegenslag en gewoonweg veel te zelfbewust en egocentrisch was!!
Diagnose: verwend karakter.
Conclusie: work on it - geniet van het leven en focus je niet zo op jezelf...Deze vind ik leuk, diagnose verwend karakter Die houd ik er in!
Ik dacht ook jaren lang dat ik een hsp-er was.
Uiteindelijk bleek gewoon dat ik bijzonder snel geirriteerd werd als dingen niet liepen zoals ik dat wilde, ik graag mijn zin wilde hebben, ik bijzonder snek van slag raakte van de kleinste en onbenulligste tegenslag en gewoonweg veel te zelfbewust en egocentrisch was!!
Diagnose: verwend karakter.
Conclusie: work on it - geniet van het leven en focus je niet zo op jezelf...Deze vind ik leuk, diagnose verwend karakter Die houd ik er in!
maandag 9 juli 2012 om 08:19
Onder de douche bedacht ik me dit:
Stel je voor, ik kom altijd overal te laat. Vijf minuten tot een uur.
Een vriendin is daar klaar mee en vraagt me op tijd te komen.
Kan ik twee dingen doen: uitleggen waarom ik al die eerdere keren te laat was, opnieuw, om begrip te kweken. Of voor en keer ruim op tijd aanwezig zijn. Te merken dat ik het wel kan en dat vol te houden.
(want dingen kunnen wel maar hebben niet altijd de hoogste prioriteit)
Stel je voor, ik kom altijd overal te laat. Vijf minuten tot een uur.
Een vriendin is daar klaar mee en vraagt me op tijd te komen.
Kan ik twee dingen doen: uitleggen waarom ik al die eerdere keren te laat was, opnieuw, om begrip te kweken. Of voor en keer ruim op tijd aanwezig zijn. Te merken dat ik het wel kan en dat vol te houden.
(want dingen kunnen wel maar hebben niet altijd de hoogste prioriteit)