Geld & Recht alle pijlers

Geboorte dochter in buitenland: aanvraag BSN in NL

09-07-2012 23:05 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is in Duitsland geboren maar doordat wij NL zijn is zij dit ook. Wij werken ook in NL en zijn daar ook bealstingplichtig dus kunnen dus ook kinderbijslag en toeslag kinderopvang e.d. aanvragen in NL.

Nu geeft de belastingdienst aan dat voor de aanvraag van een BSN of wel sofi nummer er een kopie paspoort meegestuurd moet worden terwijl het consulaat in Dusseldorf voor de aanvraag van een paspoort aangeeft dat ze het BSN nummer nodig hebben.

Huhh.. snap er even niks meer van.

Zitten hier slimmerikken die het mij uit kunnen leggen?

Ga morgen ook nog maar weer even bellen met beide partijen, maar hoop hier wellicht al wat wijzer te worden.
Mijn kinderen zijn ook in Duitsland geboren en kregen een BSN-nummer toen zij hun paspoort kregen.
Dus bij de aanvraag van een paspoort via het consulaat kregen ze een BSN nummer?

De belastingdienst gaf mij vanmiddag aan dat alleen zij een BSN nummer mogen verstrekken. Wat wellicht logisch is maar ook weer vreemd aangezien je voor de aanvraag van een BSN nummer een kopie van het paspoort van het kind mee moet sturen en op een paspoort staat je BSN nummer toch altijd?

Op het aanvraagformulier van het paspoort wat ik hier heb liggen staat ook dat ik haar BSN nummer in moet vullen. Tja, dat heb ik dus nog niet.

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie het even duizelen....
Moment, ik zal de paspoorten er nog even bij halen.
Ah, nee er staat geen BSN nummer in.Sorry, ik had het fout. Ik was in de war met het Duitse persoonsnummer. Dat kregen ze wel.

Misschien moet je dat vakje gewoon leeg laten?? Iets wat je niet hebt, kun je ook niet invullen toch?
man is hier naar de belastungdienst in geloofvikbapeldoorn geweest en heeft daar een bsn voor dochter aangevraagd
Ilubi, klopt een duits persoonsnummer heeft ze wel gehad.

Ga morgen nog maar eens bellen....

Germanwings, heeft hij rechtstreeks bij het belastingkantoor het BSN nummer op kunnen halen? zonder dat hij het paspoort van jullie kind hoefde te laten zien? Hoelang is dat geleden?
Wij wonen in de VS en onze zoon is hier geboren. Hij heeft zowel een Nederlands als een Amerikaans paspoort, maar vooralsnog geen BSN nummer. We zijn in de winter in Nederland geweest en hebben hem toen laten bijschrijven in de registers in Den Haag. Dat zou hem, volgens mij, een BSN nummer op moeten leveren. Overigens hebben we tot op heden nog niks over de bijschrijving gehoord.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
is nu 2,5 jaar geleden

en dochter had toen nog geen paspoor, geboorteakte was voldoende

hij moest er wel persoonlijk voor langs komen.
Hier geen ervaringen met kinderen en BSN.

Wel ervaring met wonen in Duitsland, en toen wij enkele jaren geleden i Duitsland woonden verliep onze administratie via de belastingdienst vestiging Heerlen, daar zit de registratie van NL'ers in het buitenland. Misschien kan je daar eens naartoe bellen...

Sterkte ermee!
Kinderen die in NL geboren worden krijgen toch ook eerst een BSN-nummer en daarna pas een paspoort. Is bij mijn neefje ook zo. Die heeft al wel een BSN maar nog geen paspoort.

O en een tip voor wanneer je naar NL terug zou gaan: vergeet niet om meerdere Geburtsurkunden aan te vragen. Is nl. lastig als je later daarvoor terug moet naar Duitsland. Ik heb ook in Dld geboren en ik heb een hele stapel oorkondes (dank je pap en mam). Moet wel zeggen dat ik tot nu toe voldoende had aan een uitreksel van het geboorteregister, maar als je wil trouwen - geloof ik- is dat niet voldoende.

Maar misschien had je daar al aan gedacht...
Als je gaat trouwen moet je een 'vers' uittreksel hebben. Mag maar een max. periode oud zijn dus...
Zo ver als ik weet geldt dit alleen voor het bevolkingsregister om dat dit kan veranderen (als je bijv. verhuisd). Mij is pas nl. nog verteld dat ik per se een uittreksel geboorteregister nodig heb mocht ik (ooit) gaan trouwen. (Dit is blijkbaar alleen als je in het buitenland bent geboren; voor anderen volstaat een uittreksel bevolkingsregister.) En mijn -gewaarmerkte- Geburtsurkunde kan ik daar wel gewoon voor gebruiken (ook als is deze al oud).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven