Geld & Recht alle pijlers

tweede auto, of scooter, of...?

11-07-2012 15:34 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een grotere woning omdat we een kindje verwachten.

Nu ga ik met de fiets naar mijn werk (9km), en hij met de auto (35km).

Mogelijk gaan we naar andere woonplaats waardoor we resp. 14 en 25km moeten reizen. Voor mij wordt het dan te ver om te fietsen.

We willen onszelf niet onnodig op kosten jagen.

Ervan uitgaande dat ons kind dicht bij onze toekomstige woning naar het kdv gaat, hebben we daarvoor niet per se een auto (dus ook geen tweede auto) nodig.

Hoeveel voordeliger zou het zijn om bijv een scooter aan te schaffen ipv een tweede (klein, goedkoop) auto?

Er is voor beiden geen geschikte busverbinding mogelijk van huis-werk.

Het voelt een beetje te luxe om 'zomaar' voor een tweede auto te kiezen alleen omdat ik dan ook iets verder van mijn werk woon.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ook met het oog op slecht weer, etc.

Alvast bedankt!

Spruit
electrische fiets en regenpak. Dan hou je de beweging maar gaat t net iets makkelijker om die 14 km af te leggen.
Regenbak kan ook op scooter of fiets.

Toch ben ik lui dus zou ik een tweede auto aanschaffen, een kleintje.
Ik zou een tweede auto aanschaffen, zoveel kost dat nou ook weer niet extra.
Voor die afstand zou ik ook een autootje nemen. Scooters zijn wat mij betreft alleen leuk voor in de stad, of voor mensen zonder rijbewijs. Met een auto blijf je droog, kun je boodschappen meenemen en het kind ook nog vervoeren, zal ongetwijfeld een keer nodig zijn.
Ik zou zeker weten een 2e auto aanschaffen!

Zelf hebben wij ook 2 auto's. Mijn man rijd vaker en grotere afstanden dus die heeft een grotere wat luxere auto, maar met mijn onregelmatige diensten en maar 20uren per week doe ik het met een simpele 2e hands Daihatsu Cuore (google maar eens, klein autotje)

Ik heb hem particulier 2e hands gekocht voor nog geen 1000 euro en ik rijd 1 op 20.

Nou moet ik wel zeggen dat ik een heule handige technische man getrouwd heb, en wat dus nooit garage/reparatiekosten hebben met uitzondering van de apk keuring.
Maar koop dan een tweedehands iets grotere. Vrouwen kopen altijd van miniscule koekblikjes. Kun je die maxicosy ook een beetje kwijt En je boodschappen En je hebt een kreukelzone.

Echt 2e hands is er veel te koop, voor lage prijzen. Denk ook eens aan lpg, houdt je kosten per km laag.
Ik zou voor 'n goedkoop 2e hands autootje gaan. Op 'n scooter moet je ook door klote weer en in de winter kan 't glad zijn en dat is extra gevaarlijk op 'n tweewieler.
@Ninthe: dat is dus ook mijn afweging: als we het kunnen betalen dan kiezen we voor een kleine tweede auto. Maar omdat het maar voor 3 dagen per week zal zijn, wil ik er geen enorme kostenpost van maken.

Ik heb alleen ooit een oldtimertje (huur) gereden, dus ik heb zelf totaal geen ervaring met de gemiddelde kosten voor een klein autootje. Wat moet ik verwachten? 50, 100, per maand aan belasting&verzekering? Ik heb geen flauw idee.

Mijn vriend rijdt nu een duurdere auto, maar die wil hij verkopen en dan een iets goedkopere (maar nog steeds groot en degelijk genoeg voor lange afstanden en vakanties etc) aanschaffen. Deze zal dan dus ook maandelijks wat meer kosten.
Wij hebben een zoontje van 10 maanden en twee auto's (beide lease via werkgever), heerlijk.

We fietsen ook wel met hem hoor, maar ik ben blij dat ik op een stormachtige koude februaridag hem lekker met de auto naar het kdv kan brengen.
quote:Spruit schreef op 11 juli 2012 @ 15:49:

@Ninthe: dat is dus ook mijn afweging: als we het kunnen betalen dan kiezen we voor een kleine tweede auto. Maar omdat het maar voor 3 dagen per week zal zijn, wil ik er geen enorme kostenpost van maken.

Ik heb alleen ooit een oldtimertje (huur) gereden, dus ik heb zelf totaal geen ervaring met de gemiddelde kosten voor een klein autootje. Wat moet ik verwachten? 50, 100, per maand aan belasting&verzekering? Ik heb geen flauw idee.

Mijn vriend rijdt nu een duurdere auto, maar die wil hij verkopen en dan een iets goedkopere (maar nog steeds groot en degelijk genoeg voor lange afstanden en vakanties etc) aanschaffen. Deze zal dan dus ook maandelijks wat meer kosten.Kijk , dat vind ik nou grappig Half Nederland werkt om een auto te kunnen kopen zodat ze naar hun werk kunnen gaan met de auto , omdat ze moeten werken voor de auto
@Shogubo; denk dat ik het niet helemaal begrijp, wat is daar zo grappig aan? Wij willen niet aan ons plafond gaan zitten wat betreft vaste lasten, zodat wij kunnen werken om te leven en niet alleen nog maar leven om te werken. Vandaar mijn afweging.
Mijn auto valt in de lichtste categorie omdat het maar een klein dingetje is. Ik heb hem WA verzekerd bij DItzo (auto komt uit 2007) Volgens mij ben ik per maand 60 euro kwijt aan belasting en verzekering. Dan nog anwb, maar dat is per jaar 75 euro geloof ik. Zal al met al neerkomen op ongeveer 66euro per maand.

Natuurlijk dan nog elke maand wat opzij zitten voor eventuele reparaties (mijn ervaring is wel dat de als er iets kapot is dat moet worden vervangen, de onderdelen niet duur zijn!)

En Benzine, maar dat is maar net afhankelijk van hoeveel je rijd.
Als je gaat fietsen scheelt t ook weer geld voor de sportschool.

Als iedereen alles onder de 15 km nu eens zou fietsen. Scheelt een hoop files.
koop een 2e hands, maar relatief nieuw model, elektrische fiets.

snelheden tot 25 km/h en een actieradius die jouw afstanden ruim dekken.
Moet er wel even bij vertellen dat als er iets gerepareerd moet worden en je dit zelf niet kan, dus dat je je auto naar de garage moet brengen, je vooral het uurloon gaat voelen in je portemonnee, maar daar ben je vast bekent mee :(
Ook al werk je maar 3 dagen, je wilt op je vrije dagen toch ook wel mobiel zijn? Boodschappen kunnen halen? Met 'n vriendin afspreken en ergens naartoe? Je kunt toch niet afhankelijk zijn van wanneer je de auto van je man kunt lenen?
quote:shogubo schreef op 11 juli 2012 @ 15:54:

[...]

Kijk , dat vind ik nou grappig Half Nederland werkt om een auto te kunnen kopen zodat ze naar hun werk kunnen gaan met de auto , omdat ze moeten werken voor de auto
quote:elninjoo schreef op 11 juli 2012 @ 16:00:

Ook al werk je maar 3 dagen, je wilt op je vrije dagen toch ook wel mobiel zijn? Boodschappen kunnen halen? Met 'n vriendin afspreken en ergens naartoe? Je kunt toch niet afhankelijk zijn van wanneer je de auto van je man kunt lenen?Dat heeft ze nu toch ook niet? En ze geeft aan dat ze het eigenlijk ook niet echt nodig vindt.
Ik zou absoluut de scooter aanschaffen voor 14km. Werkt perfect met een regenpak en scherm. Maar eigenlijk zou ik het nog steeds gewoon fietsen. Waarom is het nu te ver?

Ik zou het _persoonlijk_ (ik snap/zie dat vele anderen daar anders over denken;)) bizar vinden om een auto aan te schaffen voor die 14km enkele reis voor 3 dagen in de week. Dan zou ik zelfs nog eerder die niet zo handige busverbinding nemen of met de fiets rijden naar een stuk waar de verbinding beter is ofzo.
Het zal aan mij liggen maar ik vind scooters een beetje voor paupers of hele luie mensen (op jeugd na dan).

Veel van de scooteraars zijn ook bekend met obesitas.
14 km is voor een beetje geoefend fietser op een fatsoenlijke fiets een half uur en een paar minuten?

En je lijkt al geoefend want je fietst nu 3x per week 9 km.
quote:vogelaars schreef op 11 juli 2012 @ 16:05:

Het zal aan mij liggen maar ik vind scooters een beetje voor paupers of hele luie mensen (op jeugd na dan).

Veel van de scooteraars zijn ook bekend met obesitas.Ik denk dat dat inderdaad een beetje aan jou ligt dan wel aan jouw omgeving. Hier heeft de halve stad een scooter. En een auto is ook niet echt beter voor/tegen obesitas. Heb je alleen droge obesitas, maar wel veel duurdere.
Ik ben per maand 33 euro kwijt aan verzekering én wegenbelasting voor mijn Twingo. Moet er wel bij vermelden dat de auto op m'n vaders naam staat, anders was ik qua verzekering zeker het dubbele kwijt. Ik geloof dat het ook verschilt in welke provincie je woont. In het noorden, waar wij wonen, zal het ongetwijfeld goedkoper zijn dan in de randstad.

Ik rijd een twingo uit 94 en ben daar erg blij mee. Groot genoeg voor boodschappen en rijdt 1 op 17. Niet zo'n koekblik die bij een klein beetje wind van de weg wordt geblazen. Ben aan onderhoud en APK per jaar ongeveer 100 euro kwijt want mijn vader en oom kunnen dat bijna allemaal zelf. Benzine is natuurlijk naar hoeveel je rijdt. Al met al kost mijn auto per maand ongeveer 100 euro, maar dat ligt eraan hoeveel ik erin rijd.

Is een wegenbelasting vrije auto niets voor jou?? (weet niet of die er ook goedkoop zijn hoor)
Scooter of fiets is beide even gevaarlijk als het glad is. Je hebt maar 2 wielen en kan onder 'n auto vallen.

En als het regent kom je helemaal verregend op je werk aan. Of klef van zo'n smerig regenpak.

Vind fietsen iets voor kinderen die nog geen rijbewijs hebben, snap echt niet dat volwassenen dat nog vrijwillig doen, en al helemaal niet als woon/werkverkeer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven