Kat heeft haar been gebroken

16-07-2012 21:34 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is gisteren van het balkon gevallen, en heeft daarbij haar longen gekneust en haar been gebroken. We hebben haar gelijk naar de nooddierenarts gebracht, en daar heeft ze de nacht doorgebracht in een couveuse met extra zuurstof en pijnmedicatie. Ik denk stiekem dat ze de beste nacht van haar leven gehad heeft, want ze kreeg morfine en leek helemaal in de hemel te zijn toen we haar zagen.

Vanochtend zijn we op consult geweest bij een "gewone" dierenchirurg die alleen amputatie als optie zag. De breuk van haar achterpoot was te moeilijk voor hem om te opereren. En op zijn advies zijn we doorgestuurd naar de orthopedisch dierenchirurg. Deze arts ziet wel de mogelijkheid om te opereren en het bot te fixeren met pinnen met een goede kans op herstel. Als haar longen goed herstellen wordt ze waarschijnlijk morgen of overmorgen geopereerd.

Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. En ik ben ook vooral benieuwd naar het postoperatieve beleid. Onze kat is nu 7 maanden, en meestal lekker speels. Na de operatie zal ze rust moeten houden. Als er iemand tips of ervaring heeft hoor ik het graag. Ik hoop ook weer een beetje van de schrik bij te komen.
Tijdelijk een bench voor als ze geopereerd is en rust moet houden?
Bench en voor als ze weer hersteld is, een afgezet balkon ( www.nettenlijn.nl)
Agossie... arm beest! Bench is een goed idee voor net na de operatie. En verder... je balkon katproof maken met een gaasrand.
Wat sneu voor de kat. Maar moet ze echt rust houden na de operatie? Ik kwam in de buurt van mijn werk een hele tijd een kat tegen met een gegipste achterpoot. Hij liep er gewoon mee rond, ik denk dat rennen en springen ook niet kon omdat het been niet kon buigen, maar dat merkte hij vanzelf.
Arm beestje, gelukkig is er wel kans op behoud van het pootje . . . . . .

Er zit wsch wel een behoorlijk kostenplaatje aan vast .

Die bench lijkt mij een goed idee, kan naar wens op een rustig plekje of bij jou staan . . . . . .

Aai voor poezenbeest

en

voor TO

voor de schrik
Onze kat is ook geopereerd hier rond de 5 maanden. Hij had een breuk in het middenrif en dat is hersteld. Hij is een paar dagen daar gebleven en toen hij zelfstandig kon plassen mochten wij hem ophalen (het zijn net mensen). Hij kwam thuis en liep direct naar boven (mocht eigenlijk nog niet), maar meneer had honger. Daarna heeft hij gewoon rustig aan gedaan. Hij had verder niets bijzonders. Even daarna is hij weer geopereerd omdat zijn staart tijdens dezelfde aanrijding ook was gebroken. Ze hoopten dat het zou herstellen, maar de staart was aan het afsterven dus toen is hij tegelijk met zijn castratie ook geamputeerd.

Het ging eigenlijk heel voorspoedig. Wel rekening houden met een fikse rekening. Er komt zo weer een nachtje bij als ze bv. niet zelfstandig kunnen plassen.
Een van mijn katten heeft begin dit jaar haar achterpoot gebroken. Uiteindelijk (want aanvankelijk werd gedacht aan poot uit de kom) is dit gezet met een pin door het bot heen. Een externe fixatie hoefde gelukkig niet: dat is een enorme belasting voor de kat. Ze heeft een paar weken in een bench gezeten. Vervolgens mocht ze met bepinde poot rondhinken. Inmiddels is die pin er al een paar maanden weer uit. De poot is niet 100% hersteld. Hij staat wat scheef en ze loopt een tikje mank. Echt last lijkt ze daar niet van te hebben. Ze loopt en rent volop. Springen gaat ietsje minder en als ze met die poot achter haar oor probeert te krabben, dan krabt ze meestal ergens in de lucht.

Toen de pin er nog in zat, gebruikte ze de poot nauwelijks. De pin stak een klein stukje uit - zodat ie makkelijk verwijdert kon worden - en kennelijk deed dat zeer. Zodra de pin eruit was, begon ze de poot direct wel te gebruiken. Maar ja, het was een wat dun pootje geworden na al die tijd. De pin heeft er een week of 10 ingezeten, dus het duurde even voordat de poot weer op sterkte was.

Als het even kan, zou ik voor operatie gaan. Want met 3 pootjes is het toch een stuk onhandiger voor een kat.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Mijn oudste was ook van het balkon afgedonderd toen we nog in A'dam woonden. Zij was nog geen jaar. Twee pennen in haar poot en 8 weken in de bench. (en er echt niet uit hoor!!! Hoe zielig ook!) Ze heeft een beetje een 'limp' maar is weer helemaal de oude geworden.
Benchtip: mijn poes werd na een tijdje die bench ontzettend zat en werd heel onrustig, lees: ging in de bench op de gebroken poot staan, terwijl dat niet mocht. Dan haalde ik haar eruit, lekker hapje en dan bij mij op schoot. Dat leek me beter voor de poot, dan het geijsbeer in de bench.
Heb je een bench?
quote:snuiteke schreef op 16 juli 2012 @ 21:56:

Heb je een bench?

Bij de dierenarts waar ik was met mijn poes kon ik er eentje huren.

Tip: niet denken "Ach joh, het is maar een halve kilometer ik loop wel even met dat ding naar huis." Deed ik wel, viel tegen...
Arme kat .

Het advies van DA's is heel wisselend of de kat rond mag lopen met het gips (en dan het liefst zonder springen en klimmen) of dat het helemaal rust moet houden zodat de breuk mooi kan helen, maar als je DA zegt dat rust geboden is dan is een bench inderdaad het beste voor hem.

Vraag dan ook gelijk even of hij echt niets mag doen, want dan mag hij bijv. ook geen speeltjes in zijn bench en dan zijn hij zich flink gaan vervelen als jonge kat zijnde.

Let vooral ook goed op of de operatiewond onder het gids (van de pinnen) niet gaat smetten (dat kun je vaak ruiken) of dat het gaat broeien (dan wordt het gips helemaal warm), want dan kan het zijn dat de poot alsnog geamputeerd moet worden als het te lang heeft geduurd en dat zou jammer zijn, maar daar zal je DA je denk ik wel meer over vertellen.
Mocht een amputatie toch nodig zijn, dan is dat gelukkig geen ramp voor je kat, want ze wennen er zo aan en rennen, springen en klimmen na een tijdje weer als geen ander. Al is een voorpoot missen wel een stuk lastiger voor ze dan een achterpoot, omdat ze zich dan niet meer vast kunnen klampen met hun nagels bij het klimmen in bijv. een boom.
quote:tonkje schreef op 16 juli 2012 @ 21:58:

[...]

Bij de dierenarts waar ik was met mijn poes kon ik er eentje huren.

Tip: niet denken "Ach joh, het is maar een halve kilometer ik loop wel even met dat ding naar huis." Deed ik wel, viel tegen...Ik heb er eentje staan die niet in gebruik is en die had TO gratis mogen hebben, hoewel ik niet weet of ze in de buurt woont..
Ik heb net met de chirurg gesproken en meer informatie over de operatie gehad. Bij de operatie wordt de fractuur van het bovenbeen met twee pinnen vastgezet. Deze pinnen blijven in pincipe zitten. Er is een kans van 3-5% dat de pinnen er toch weer uitmoeten. Dan wordt ze weer opnieuwd geopereerd. Volgens de chirurg moeten we rekening houden met een hersteltijd van 1-2 maanden, waarin ze dus echt rustig aan moet doen. Ze krijgt geen gips omdat ze haar bovenbeen heeft gebroken. Dan zouden ze haar hele heup moeten ingipsen.

Een bench hebben we nog niet, maar wordt ook door de dierenarts aangeraden. Deze gaan we vanavond of morgen kopen. Voor de mensen die ook hun kat in een bench moeten houden: heb je dan ook gewoon de kattenbak in een hoekje staan? En wat waren ongeveer de afmetingen van de bench? Ik wil haar zo comfortabel mogelijk houden.

Ik ben vooral heel erg blij dat we haar nog hebben, en dat ze een goede kans op herstel maakt. Het is een enorm dure operatie, en daarbij komen nog de kosten vooraf en achteraf. Maar ik vind dat als je een kat in huis neemt, ben je er ook verantwoordelijk voor. Als deze operatie haar een goede kans op een gelukkig leven met 4 benen geeft gaan we dat doen. Gelukkig werken mijn vriend en ik allebei en hebben we een potje voor noodgevallen.
Hier ook een jonge kat met een achterpoot breuk op 7 plaatsen. 2 dierenartsen hier durfden het niet aan. Hebben me doorgestuurd naar utrecht. Aan het wilhelminapark doen ze moeilijke operaties.

Resultaat, steiger aan de poot. Fixaties en veel schoonhouden.

8 weken in een bench. Ja zielig, maar heel noodzakelijk.

En nu loopt hij weer als een kiviet. Had er niet aan moeten denken om zijn poot toen te heben geamputeerd.

Sterkte met je katje!
Mijn kat is een paar jaar geleden ook van balkon gevallen, 3 hoog. Voorpoot gebroken, moest door orthopedisch chirurg geopereerd worden.

Het was in het weekend, dus kassa! Maar ik heb er geen seconde over nagedacht. Gelukkig had ik het geld ervoor, was wel 2000 euro lichter na alle na-controles erbij..

Hij had een pin in zijn poot, en heeft 3 maanden in een bench gezeten. Daarna goed hersteld, bleef wel een beetje mank lopen, en als hij zat, hield hij de poot een beetje omhoog. Maar het was weer goed aan elkaar gegroeid. Helaas leeft hij inmiddels niet meer..mijn lieve katje. Maar dat is een ander verhaal...heeft niets met die val te maken.

Oh enne...je zult waarschijnlijk veel opmerkingen krijgen van mensen die je voor gek verklaren dat je zoveel geld voor een kat uitgeeft. Gewoon schijt aan hebben. Mijn standaard antwoord was "als jouw kind een been breekt, laat je hem of haar toch ook geen spuitje geven?" (sorry voor de mensen met kinderen hier...)

Ik had een doosje bij de groentenboer gehaald, en daar kattebak vulling ingedaan. Die doos was laag bij de instap, want mijn kat mocht de poot absoluut niet belasten.

Verder een lekker dik dekentje op de grond en een kussen, en natuurlijk water en voer bak.

De afmeting weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar ik had een bench voor een middelgrote hond.
quote:snuiteke schreef op 16 juli 2012 @ 22:04:

[...]

Ik heb er eentje staan die niet in gebruik is en die had TO gratis mogen hebben, hoewel ik niet weet of ze in de buurt woont..Ik woon in Canada, dus ik denk dat het een beetje lastig gaat worden. Heel erg bedankt voor het aanbod! En ik ben ook erg blij om andere verhalen.adviezen te lezen.
quote:mapleleaf schreef op 16 juli 2012 @ 22:08:

Een bench hebben we nog niet, maar wordt ook door de dierenarts aangeraden. Deze gaan we vanavond of morgen kopen. Voor de mensen die ook hun kat in een bench moeten houden: heb je dan ook gewoon de kattenbak in een hoekje staan? En wat waren ongeveer de afmetingen van de bench? Ik wil haar zo comfortabel mogelijk houden.

De bench die ik had was ongeveer 1 meter bij 70 centimeter, als ik het goed onthouden heb. Aan de ene kant had ik een lekkere, dikke deken liggen. Aan de andere kant geimproviseerde kattenbak (eigenlijk een braadslee van de oven...) en 2 bakjes voor water+eten.

Vooral vaak verschonen, die kattenbak. Hij was bij mij dus open, en dat gaf nogal troep. Dus ook extra vaak het waterbakje verversen.

Een dichte bak is waarschijnlijk te groot voor in de bench + dat een kat met gebroken poot daar niet al te makkelijk op zal kunnen gaan. Ze hebben dan toch wat meer ruimte nodig en zijn wat onhandiger.

quote:Ik ben vooral heel erg blij dat we haar nog hebben, en dat ze een goede kans op herstel maakt. Het is een enorm dure operatie, en daarbij komen nog de kosten vooraf en achteraf. Maar ik vind dat als je een kat in huis neemt, ben je er ook verantwoordelijk voor. Als deze operatie haar een goede kans op een gelukkig leven met 4 benen geeft gaan we dat doen. Gelukkig werken mijn vriend en ik allebei en hebben we een potje voor noodgevallen.

Mij heeft het alles bij elkaar iets van 1200 euro gekost.

Ik merkte (vooral achteraf) dat de dierenarts wat terughoudend was in het aanbieden van behandelingen, want die waren duur... Kan mij het schelen!! Het is mijn kat en ze moet beter worden!
Je kunt vaak benches huren of lenen bij je DA, het plaatselijk asiel of bij dierenasiels. Het leent zeker de moeite dat eventjes na te vragen.

Wat betreft de kattenbak: die gaat inderdaad in de hoek van de bench, maar het opstapje is vaak in het begin te hoog voor ze aangezien ze in het begin nog onhandig zijn en daarom raad ik je aan een plastic ordnerbakje in de hoek te zetten. Die heeft een lage instap en die koop je bij de HEMA.

quote:mapleleaf schreef op 16 juli 2012 @ 22:21:

[...]

Ik woon in Canada, dus ik denk dat het een beetje lastig gaat worden. Heel erg bedankt voor het aanbod! En ik ben ook erg blij om andere verhalen.adviezen te lezen.Ja, dat word dan idd wel een beetje moeilijk
quote:fuzziez schreef op 16 juli 2012 @ 22:20:

Hier ook een jonge kat met een achterpoot breuk op 7 plaatsen. 2 dierenartsen hier durfden het niet aan. Hebben me doorgestuurd naar utrecht. Aan het wilhelminapark doen ze moeilijke operaties.

Resultaat, steiger aan de poot. Fixaties en veel schoonhouden.

8 weken in een bench. Ja zielig, maar heel noodzakelijk.

En nu loopt hij weer als een kieviet. Had er niet aan moeten denken om zijn poot toen te heben geamputeerd.

Sterkte met je katje!Jee, 7 breuken! Die van mij had er gelukkig maar 1. En een steiger was gelukkig ook niet nodig. Mijn moeder heeft zo'n geval gehad aan d'r arm en voor een mens is het al een onding, laat staan voor een kat.
Geen ervaring mee, maar wens je kat alvast beel beterschap toe, dat beessie snel hersteld. En fijn te lezen dat er zoveel mensen t beste willen voor hun beestje. Zie bij mijn vrijwilligerswerk op de dierenambulance vaak anders!
Van het zitten in de bench zonder veel beweging kunnen ze geobstipeerd raken en dan kan poepen erg pijnlijk voor ze worden en dat wil je natuurlijk niet als ze al last van haar pootje heeft.

Daarom is vezelrijkvoedsel vaak een goed idee, bijv i/d van Hills of Fibre Response van Royal Canin, maar ook Isogel kan goed helpen en lax-a-past. Vraag je DA even wat hij er van vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven