Nog een compact camera vraag
donderdag 2 augustus 2012 om 08:42
Hier weer een camera vraag. Zag dat hier mensen toch best wat verstand hiervan hebben. Ik zoek een nieuwe camera, en een goede. Nu twijfel ik tussen de
Canon sx260 hs of de Panasonic Lumix Tz30.
Ik heb geen aparte videocamera, komt er ook niet, dus de filmpjes moeten ook redelijk goed zijn zeg maar.
Heb ook nagedacht over spiegelreflex. Maar toch te groot en ga ik vast minder gebruiken omdat je die niet zo makkelijk in de tas doet zeg maar..
Wie heeft er een tip?
Canon sx260 hs of de Panasonic Lumix Tz30.
Ik heb geen aparte videocamera, komt er ook niet, dus de filmpjes moeten ook redelijk goed zijn zeg maar.
Heb ook nagedacht over spiegelreflex. Maar toch te groot en ga ik vast minder gebruiken omdat je die niet zo makkelijk in de tas doet zeg maar..
Wie heeft er een tip?
donderdag 2 augustus 2012 om 09:11
Vorig jaar zomer stond er in de NRC een artikel over compact camera's met merknaam en al (beetje vreemd want het leek de consumentenbond wel, maar goed)... De Panasonic DMC-FS 16 werd als beste beschouwd vanwege de mooie foto's... die heb ik toen gekocht.. op Schiphol alwaar ze het vliegensvlug installeerde want ze weten daar dat je een vliegtuig moet halen.. top. Geen filmpjes gemaakt dus ik kan er niet over oordelen maar de foto's zijn mooi idd..
donderdag 2 augustus 2012 om 10:05
Absoluut de Canon, ik heb hem ook. Hij wordt beter getest dan de Panasonic, zeker op punten waar het écht om gaat, de beeldkwaliteit. De 260HS is echt een geweldige all round compact travel zoom, je zult er geen spijt van krijgen dat weet ik zeker. Zie ook dpreview.com, dat is één van de beste websites mbt camera's en fotografie. Veel plezier met je aankoop!
donderdag 2 augustus 2012 om 10:12
donderdag 2 augustus 2012 om 10:45
Ik heb diverse Panasonic Lumixen gehad maar ik ben er -ondanks de goede recensies- toch niet helemaal tevreden over. Over de fotokwaliteit dan, het gebruiksgemak is top. Heb laatst het nieuwste model gekocht (TZ30) - en weer teruggebracht.
Ik ga nu weer een Canon proberen.
Maar het blijft een beetje tobben, de camerafabrikanten proppen gewoon teveel pixels op een te kleine sensor.
De Nikon Coolpix zou trouwens (nog) minder zijn dan de Panasonic en de Canon, daar kijk ik niet eens naar.
Ik ga nu weer een Canon proberen.
Maar het blijft een beetje tobben, de camerafabrikanten proppen gewoon teveel pixels op een te kleine sensor.
De Nikon Coolpix zou trouwens (nog) minder zijn dan de Panasonic en de Canon, daar kijk ik niet eens naar.
.
donderdag 2 augustus 2012 om 10:48
donderdag 2 augustus 2012 om 10:52
Panasonic! Ik heb twee jaar geleden de Panasonic Lumix DMC-TZ10 gekocht en het is een heel fijne camera. Ik gebruik 'm nu minder omdat ik nu een digitale spiegelreflex heb (van Nikon), maar als ik nu een compactcamera zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk ook voor de Panasonic TZ30 gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 2 augustus 2012 om 11:22
Bedankt voor jullie reacties. Had al wat testen gelezen maar dan gaan ze over oudere camera's. En bij de nieuwere zegt de 1 panasonic, de andere canon. Waarom is de Panasonic dan duurder?
@Hkgirl Bedankt voor de tip van die site. Ga ik even kijken.
@Impala waarom ben je dan niet tevreden over de Panasonic tz30 en breng je hem terug?
Ik heb altijd de tz10 gehad tot volle tevredenheid. Maarja nu dus nieuwe keuze maken.
Ik had inderdaad ook gelezen dat de Nikkon nog weer minder was dan Panasonic en Canon.
@Impala waarom ben je dan niet tevreden over de Panasonic tz30 en breng je hem terug?
Ik heb altijd de tz10 gehad tot volle tevredenheid. Maarja nu dus nieuwe keuze maken.
Ik had inderdaad ook gelezen dat de Nikkon nog weer minder was dan Panasonic en Canon.
donderdag 2 augustus 2012 om 13:26
donderdag 2 augustus 2012 om 13:36
quote:Baileyyy schreef op 02 augustus 2012 @ 11:22:
Bedankt voor jullie reacties. Had al wat testen gelezen maar dan gaan ze over oudere camera's. En bij de nieuwere zegt de 1 panasonic, de andere canon. Waarom is de Panasonic dan duurder?
Het was ter vervanging van mijn Panasonic Lumix DMC-FX35.
De tz30 heeft veel meer zoom en ik hoopte dat de beeldkwaliteit overall ook beter zou zijn. Maar dat was niet zo. Hij was wel een stuk groter en zwaarder en voelde goedkoper aan.
Ik vind de fotos van Panasonic niet erg ´crispy´ en bij veel licht (zonvakantie) zijn ze ook al snel overbelicht.
Overigens kijk ik alleen naar cameras die ook groothoek hebben.
De scherpte van de ingezoomde fotos van de TZ30 viel me trouwens niet tegen. De zoom en de stabilisator doen het goed, maar ik wil niet met zo´n relatief grote camera rondlopen als dat zich niet uitbetaalt in beeldkwaliteit.
Een spiegelreflex is me sowieso te groot en ik wil ook geen systeemcamera omdat ik geen lenzen wil wisselen (moet je dat weer meesjouwen).
Het was ter vervanging van mijn Panasonic Lumix DMC-FX35.
De tz30 heeft veel meer zoom en ik hoopte dat de beeldkwaliteit overall ook beter zou zijn. Maar dat was niet zo. Hij was wel een stuk groter en zwaarder en voelde goedkoper aan.
Ik vind de fotos van Panasonic niet erg ´crispy´ en bij veel licht (zonvakantie) zijn ze ook al snel overbelicht.
Overigens kijk ik alleen naar cameras die ook groothoek hebben.
De scherpte van de ingezoomde fotos van de TZ30 viel me trouwens niet tegen. De zoom en de stabilisator doen het goed, maar ik wil niet met zo´n relatief grote camera rondlopen als dat zich niet uitbetaalt in beeldkwaliteit.
Een spiegelreflex is me sowieso te groot en ik wil ook geen systeemcamera omdat ik geen lenzen wil wisselen (moet je dat weer meesjouwen).
.
donderdag 2 augustus 2012 om 15:49
vrijdag 3 augustus 2012 om 12:36
quote:Baileyyy schreef op 02 augustus 2012 @ 08:42:
Wie heeft er een tip?
Ben ook naar een andere camera aan t kijken, en spiegelreflex dingen vielen meteen af: te groot, te duur, en veel te weinig optische zoom. En dan dat gezeik met lenzen die er af kunnen etc etc, laat maar
Idem voor systeemcamera's.
Wordt dus weer een compact, maar dan met 25 a 35 keer optische zoom, en minimaal 14 megapixel.
Wie heeft er een tip?
Ben ook naar een andere camera aan t kijken, en spiegelreflex dingen vielen meteen af: te groot, te duur, en veel te weinig optische zoom. En dan dat gezeik met lenzen die er af kunnen etc etc, laat maar
Idem voor systeemcamera's.
Wordt dus weer een compact, maar dan met 25 a 35 keer optische zoom, en minimaal 14 megapixel.
vrijdag 3 augustus 2012 om 12:38
quote:Ivetje schreef op 02 augustus 2012 @ 10:48:
Hier de lumix sinds kort. Ben naar een fotozaak gegaan en die gaven aan dat dit momenteel de beste compact camera was. Dat zei me genoeg, en ben er ook heel tevreden over. Filmpjes maken doe ik er niet mee. Heb een videocamera, maar meestal maak ik filmpjes met mijn iphone
Of zou er de hoogste winstmarge op zitten? Of zouden ze een bonus krijgen als ze er een X aantal per maand van kunnen verkopen?
(Heb nu mijn 2de lumix, maar wil eens wat anders proberen)
Hier de lumix sinds kort. Ben naar een fotozaak gegaan en die gaven aan dat dit momenteel de beste compact camera was. Dat zei me genoeg, en ben er ook heel tevreden over. Filmpjes maken doe ik er niet mee. Heb een videocamera, maar meestal maak ik filmpjes met mijn iphone
Of zou er de hoogste winstmarge op zitten? Of zouden ze een bonus krijgen als ze er een X aantal per maand van kunnen verkopen?
(Heb nu mijn 2de lumix, maar wil eens wat anders proberen)