Geld & Recht alle pijlers

Trouwen met buitenlander?

08-08-2012 23:12 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben in een bijzondere situatie terecht gekomen en ik zou wel wat advies en info kunnen gebruiken. Ik weet niet of dit hier hoort of bij het onderwerp Relaties, maar het zit zo:

Ik heb voor mijn studie een tijdje in het buitenland gewoond. Daar heb ik mijn vriend ontmoet, een jongen van Dominicaanse afkomst. Het probleem is dat hij momenteel op de Nederlandse Antillen woont en ik hier in Nederland. Hij heeft daar een goede vaste baan en ik ben hier nog bezig met mijn studie, en dit kan nog wel twee jaar duren. We willen heel graag samen zijn maar we weten niet zo goed welke opties we hebben.

Ik kan natuurlijk na mijn studie daar gaan wonen, maar dat duurt nog heel lang. Hij vindt het geen probleem om alles achter te laten en hier opnieuw met mij te beginnen maar het probleem is dat hij met zijn Dominicaanse paspoort heel moeilijk Europa binnenkomt. Stel dat het wel zou lukken hebben we niet de garantie dat hij hier in Nederland wel aan het werk zou kunnen. Hij spreekt ten eerste geen Nederlands en ten tweede wil ik het beste voor hem, ik wil hem vooruit zien gaan. De kans is groot dat hij hier in Nederland geen gelijke, laat staan betere baan krijgt. Hij is dan ook zijn Antilliaanse verblijfsvergunning kwijt en als alles fout loopt zou hij terug moeten naar zijn land van herkomst, de Dominicaanse Republiek. Dit wil hij absoluut niet want dat zou betekenen achteruitgaan (armoede, werkloosheid, weinig toekomst..).

Een andere optie is trouwen... ik weet alleen niet of dat mogelijk is in Nederland als hij niet van tevoren hier woont. Weet iemand van jullie hier meer over? En hoelang zou het duren voordat hij in dit geval een Europees paspoort zou krijgen? Hoe zit het met verblijfsvergunningen voor Dominicanen in Nederland? En banen voor buitenlanders? Hij heeft geen strafblad of iets dergelijks, heeft universiteit afgerond met hoge cijfers en een goede baan.

Hij woont trouwens nog niet lang genoeg op de Antillen om in aanmerking te komen voor een Nederlands paspoort. Hier moet hij nog vier jaar op wachten.

Het enige wat ik wil met dit topic is een beetje informatie krijgen over de mogelijkheden.

Alvast bedankt!
quote:mividaloca schreef op 08 augustus 2012 @ 23:12:

Hallo,

Ik ben in een bijzondere situatie terecht gekomen en ik zou wel wat advies en info kunnen gebruiken. Ik weet niet of dit hier hoort of bij het onderwerp Relaties, maar het zit zo:

Ik heb voor mijn studie een tijdje in het buitenland gewoond. Daar heb ik mijn vriend ontmoet, een jongen van Dominicaanse afkomst. Het probleem is dat hij momenteel op de Nederlandse Antillen woont en ik hier in Nederland. Hij heeft daar een goede vaste baan en ik ben hier nog bezig met mijn studie, en dit kan nog wel twee jaar duren. We willen heel graag samen zijn maar we weten niet zo goed welke opties we hebben.

Ik kan natuurlijk na mijn studie daar gaan wonen, maar dat duurt nog heel lang. Hij vindt het geen probleem om alles achter te laten en hier opnieuw met mij te beginnen maar het probleem is dat hij met zijn Dominicaanse paspoort heel moeilijk Europa binnenkomt. Stel dat het wel zou lukken hebben we niet de garantie dat hij hier in Nederland wel aan het werk zou kunnen. Hij spreekt ten eerste geen Nederlands en ten tweede wil ik het beste voor hem, ik wil hem vooruit zien gaan. De kans is groot dat hij hier in Nederland geen gelijke, laat staan betere baan krijgt. Hij is dan ook zijn Antilliaanse verblijfsvergunning kwijt en als alles fout loopt zou hij terug moeten naar zijn land van herkomst, de Dominicaanse Republiek. Dit wil hij absoluut niet want dat zou betekenen achteruitgaan (armoede, werkloosheid, weinig toekomst..).

Een andere optie is trouwen... ik weet alleen niet of dat mogelijk is in Nederland als hij niet van tevoren hier woont. Weet iemand van jullie hier meer over? En hoelang zou het duren voordat hij in dit geval een Europees paspoort zou krijgen? Hoe zit het met verblijfsvergunningen voor Dominicanen in Nederland? En banen voor buitenlanders? Hij heeft geen strafblad of iets dergelijks, heeft universiteit afgerond met hoge cijfers en een goede baan.

Hij woont trouwens nog niet lang genoeg op de Antillen om in aanmerking te komen voor een Nederlands paspoort. Hier moet hij nog vier jaar op wachten.

Het enige wat ik wil met dit topic is een beetje informatie krijgen over de mogelijkheden.

Alvast bedankt!Ik zie helemaal geen problemen. Je hebt nog 2 jaar de tijd om erachter te komen of jullie het echt zijn voor elkaar, en dan zou ik na je studie lekker die kant op gaan! Altijd lekker weer, goeie cocktails, zalig! En vanwege de redenen die in het vet staan.
Hoe lang ken je hem, hoe goed ken je hem? Heb je met hem samengewoond?
Heb je al uitgezocht of het mogelijk is om jouw studie schriftelijk af te ronden? In dat geval zou je bij hem kunnen gaan wonen, terwijl je evengoed je studie af maakt. Is wel duurder (want je bent geen inwoner van NL meer), maar vast goedkoper dan wanneer hij zijn goede baan opgeeft!
Bedankt voor je reactie. Dat terzijde, ik ben op zoek naar mogelijkheden zodat we eerder samen kunnen zijn. Het voelt als een hindernis/beperking dat we niet de vrijheid hebben om bij elkaar te zijn als we dat willen en vooral om zijn nationaliteit.

Ik noemde in mijn OP een aantal mogelijke nadelen als hij naar Nederland zou komen maar hij kan altijd nog de Nederlandse taal leren.
Ja, we hebben een tijdje samengewoond en ik ken hem al een langere tijd, dat is het probleem niet.
Waaromkrijg ik nu gelijk het idee dat die jongen gewoon iemand nodig heeft om daar weg te komen?

Hij wil daar best wel weg, en dan niet meer terug.

hij moet zonder jou nog 4 jaar op een paspoort wachten.

Hij is je vriend, wil komen, maar is nog niet begonnen nederlands te leren.

Oja die optie "dan trouwen we maar even" serieus over gedacht dat dat de bedoeling is dat dat redelijk levenslang is?

Niet een projectje wat je er even bijdoet omdat hij zo lief is nu en je hem wilt helpen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je een partner uit het buitenland haalt moet je ook aan een bepaalde inkomenseis voldoen (dacht120% van minimum loon) verdien jij dat als student?

Ik zou eens beginnen met googlen.
Nee, het is helaas niet mogelijk om mijn studie op die manier af te ronden. Ik moet het in Nederland afmaken.
Trouwen heeft geen invloed op het krijgen van een verblijfsvergunning. Na je studie heb je nog genoeg tijd om bijvoorbeeld daar voor langere tijd heen te gaan om elkaar eerst goed te leren kennen.
@ nlies: ik snap dat het zo overkomt, maar dat is totaal niet de situatie. Hij heeft een goed leven daar en wil het liefst daar blijven. Maar het idee dat we nog zo lang zonder elkaar moeten en ik weet nog niet zeker of ik de rest van mijn leven daar wil blijven wonen na mijn studie, hebben we hier over nagedacht.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

In de randstad zit het vol 'leuke' buitenlandse mannen..

Op vakantie niet meteen vol met je gevoel erin stappen. Vakantieliefde lijkt mij anders als huis tuin en keuken liefde
quote:mividaloca schreef op 08 augustus 2012 @ 23:22:

Bedankt voor je reactie. Dat terzijde, ik ben op zoek naar mogelijkheden zodat we eerder samen kunnen zijn. Het voelt als een hindernis/beperking dat we niet de vrijheid hebben om bij elkaar te zijn als we dat willen en vooral om zijn nationaliteit.

Ik noemde in mijn OP een aantal mogelijke nadelen als hij naar Nederland zou komen maar hij kan altijd nog de Nederlandse taal leren.

Altijd nog?

Lijkt me eerste vereiste als je wilt emigreren.

Kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, en n andere taal spreken is nooit weg, ook al gaat die verhuizing niet door
Ik wil niet ingaan op zaken over onze relatie, daar is niks mis mee.

Ik volg een studie maar heb ook een vaste baan. Ik heb niks gehoord over die eisen, ik zal het even googlen. Voor zover ik weet heeft trouwen wel invloed op iemands papieren..

We hebben er ook over nagedacht om in Spanje te gaan wonen, dan valt de taalbarriere af..
Dag mividolaco,

ik raad je aan om het forum van de site buitenlandsepartner te proberen, daar weten mensen precies hoe alle procedures in elkaar zitten ( via NL, of een ander Europees land, als student is dit verreweg de makkelijkste optie) en kunnen ze ook advies geven met betrekking tot jouw specifieke situatie.

Verder, tja, wat betreft zijn toekomst hier; het ligt aan zoveel factoren. Inzet alleen is niet genoeg, ook dan liggen de banen, zelfs de kutbaantjes, niet voor het oprapen. Maar misschien is hij wel heel goed in wat ie doet en kan ie in die branche werk vinden hier?
Trouwen heeft totaal geen invloed op iemands papieren. Dit gaat echter veranderen; het gaat een harde eis worden om getrouwd te zijn om uberhaubt aan de MVV procedure te beginnen.
Ik begrijp het niet helemaal. Het klinkt een beetje tegenstrijdig.

Je wilt trouwen maar je geeft ook aan dat je hem vooruit wilt zien gaan terwijl hij wslk daar een betere toekomst heeft, jullie samen evt. ook - na het afronden van je studie.

Waarom niet wachten??
En in Spanje is er veel minder werkloosheid dan hier natuurlijk
Hij moet verplicht een inburgeringscursus in het land van herkomst volgen voordat hij uberhaupt een verblijfsvergunning voor NL mag aanvragen en daarna is hij verplicht om in te burgeren in NL.

ik wil je niet ontmoedigen, maar het is echt niet gemakkelijk, als hij daar een goede baan heeft is het misschien een optie voor jou om daarnaartoe te gaan?
Wil jij dat hij hierheen komt?

Of wil hij dat graag?
Om een verblijfsvergunning te krijgen moet je partner een inburgeringscursus volgen. Deze start al in land van herkomst. Het eerste deel van het examen word afgenomen nog voordat hij naar Nederland mag komen. Hiervoor moet hij dus wel Nederlands kunnen spreken-lezen.
Bedankt voor de tip van de buitenlandse partners website. Zal daar verdere informatie zoeken.
Zet gewoon dit verhaal daar neer, heb je binnen no-time een stappenplan.

edit; of mag je mensen niet doorverwijzen? Heb daar geen idee van. Zo niet, excuses!
quote:mividaloca schreef op 08 augustus 2012 @ 23:30:

Ik wil niet ingaan op zaken over onze relatie, daar is niks mis mee.

Ik volg een studie maar heb ook een vaste baan. Ik heb niks gehoord over die eisen, ik zal het even googlen. Voor zover ik weet heeft trouwen wel invloed op iemands papieren..

We hebben er ook over nagedacht om in Spanje te gaan wonen, dan valt de taalbarriere af..Stap 1: begin met je inlezen over de eisen om je partner naar Nederland te halen. Dit is minder makkelijk dan waar je nu van uit gaat, en niet alleen door zijn afkomst.
Zoals hier al meerdere malen gezegd, trouwen heeft totaal geen invloed op je mogelijkheden voor een verblijfsvergunning.Als je gewoon even gekeken had op de website van de IND dan had je dit ook al kunnen weten.

Verder zijn de regels verschillend voor een verblijfsvergunning om in Nederland te wonen (Nederlandse regels), of een verblijfsvergunning om in een ander EU land te wonen (EU regels). Die laatste zijn vele malen soepeler.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven