Een watte? (Frans)

12-08-2012 17:45 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar Frankrijk verhuizen binnenkort. Via een centrale organisatie (met opzet vaag) heb ik woonruimte kunnen regelen. Althans, die woonruimte krijg ik als ik voor vrijdag een aantal documenten kan sturen en borg betaal. Op zich geen probleem, maar ze vragen ook om een "certificat médical d'aptitude à la vie en collectivité". En ik heb geen idee wat dat is. Een medisch certificaat om aan te tonen dat ik in een gemeenschap kan leven? Dat ik geen besmettelijke ziektes heb? Dat ik psychisch ok ben?

Ik heb gemaild om te vragen wat dit precies inhoudt, maar het antwoord dat ik kreeg ("een dokter moet dit opstellen") maakt het niet heel veel duidelijker. Volgens mij bestaat dit in Nederland (en het land waarin ik nu woon) niet? Dan zal de (huis?)arts toch moeten weten wat ze moet schrijven? Zijn er hier Frankrijkkenners die weten wat dit is?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ik woon in Frankrijk, maar ik weet niet precies wat het is. Ik neem aan dat je volwasen bent ?

Ik denk dat het wel op het onderzoek lijkt wat een bedrijfsarts elke 2 jaar doet :

Een algemeen lichamelijk onderzoek (gewicht, bloeddruk, ogen, oren, vragen of je vaccinaties nog up-to-date zijn) en een simpel psychisch onderzoek (of je met meerdere mensen samen kan leven)

Het beste is dus een afsraak maken met een Franse huisarts en dit certificaat te vragen. (Je kan gewoon naar elke willekeurige huisarts bellen die in het telefoonboek staat, je hoeft je niet eerst inteschrijven ofzo)
Ik weet het niet zeker, dus ik zou even afwachten of anderen ook reageren, maar volgens mij is het een medische verklaring (die moet je huisarts opstellen/afgeven) dat je gezond bent en kunt werken ofzo.
Oh ik lees dat je dit al voor a.s. vrijdag moet hebben en dat je nu nog niet in Frankrijk woont. Kan je niet aan de organisatie vragen voor wat uitstel en dat je dat certificaat geeft zodra je in Frankrijk aangekomen bent ? (Je zou nu alvast een afspraak met een huisarts in de buurt waar je gaat wonen kunnen maken)
Franse vriend zegt: je moet aantonen dat je geen besmettelijke ziektes bij je draagt die een gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid. Een arts moet een document hiervoor opstellen/ondertekenen.

Ik weet alleen niet of er een standaard formulier voor is, wat kan helpen is je arts of je aphoteker te bellen.

Zeker uitstel vragen want het kan even duren denk ik.

Je moet gewoon opnieuw bellen en vragen of er een standaard formulier voor is, welke informatie erop moet staan (inentingen? psychische staat?)

Voor een Franse arts is dit overduidelijk, maar voor een Nederlandse... dit zouden ze moeten weten. Opnieuw bellen...
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
Ja, lang en breed volwassen.

Ik zou inderdaad kunnen vragen of ik het in Frankrijk kan halen. Maar mijn Frans is niet geweldig en ik hou al niet van dokters, dus ik hoopte om dat hier nog even te kunnen doen voordat ik vertrek zodat dat in ieder geval een zorg minder is.

Jee, vaccinaties. De laatste moet alweer van heel lang geleden zijn.
quote:nederlandertje schreef op 12 augustus 2012 @ 18:11:

Franse vriend zegt: je moet aantonen dat je geen besmettelijke ziektes bij je draagt die een gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid. Een arts moet een document hiervoor opstellen/ondertekenen.

Ah, zoiets vermoedde ik al.

Ik ga er nog maar een mailtje aan wagen denk ik. Wellicht vond ze het een domme vraag omdat iedereen in Frankrijk weet wat dat is.
Bel de GGD morgen anders? Zij kunnen je misschien helpen?
Medische verklaring? Denk ik.
Ze vragen gewoon om een gezondheidsverklaring. Ik vraag me alleen af of dat wel normaal is binnen de EU, wie Nederland binnenkomt hoeft ook geen gezondheidsverklaring over te leggen.
verba volant, scripta manent.
Weet je zeker dat het om jou gaat en niet om je hond/kat/konijn/cavia?
Ik las op een ander forum trouwens dat iemand zo'n verklaring bij zijn/haar nieuwe huisarts in Frankrijk ging halen. Ik vraag me af of dat wel nodig/mogelijk is voor jou... je woont er nog niet.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
quote:MarianneDavids schreef op 12 augustus 2012 @ 18:21:

Weet je zeker dat het om jou gaat en niet om je hond/kat/konijn/cavia?Eh... ja? Tenminste, als ze om een medisch certificaat vragen maar niet specificeren om wiens medisch certificaat het gaat, neem ik aan dat het de mijne is en niet dat van mijn fictief huisdier.
quote:MarianneDavids schreef op 12 augustus 2012 @ 18:19:

Ze vragen gewoon om een gezondheidsverklaring. Ik vraag me alleen af of dat wel normaal is binnen de EU, wie Nederland binnenkomt hoeft ook geen gezondheidsverklaring over te leggen.Ik kom nu wel van buiten de EU. Maar het gaat hierbij om de woonruimte, niet om Frankrijk binnen te komen. Dat kom ik als EU-citizen wel zonder problemen lijkt me.
Het gaat trouwens om woonruimte in een complex (van die centrale organisatie).

Gaat een dokter je echt op alle besmettelijke ziektes testen? Lijkt me geen doen eigenlijk.

Ok, ik ga nogmaals proberen uit te zoeken wat erop moet en of er een bestaand formulier is. Communicatie verloopt een beetje lastig met mijn gebrekkig Frans.
Waarom ga je naar Frankrijk verhuizen als je slechts gebrekkig Frans spreekt?
Omdat ik daar een positie gevonden heb en het een heel mooie carrièrekans is voor mij. En binnen de organisatie spreken veel mensen Engels. Ik wil trouwens wel gaan uitzoeken of ik daar ergens een betaalbare cursus kan gaan volgen.

Lezen gaat meestal wel redelijk en het grootste gedeelte van de brief begrijp ik ook wel. Ik heb een vriend en een collega hier die Frans als moedertaal spreken (maar allebei niet uit Frankijk) en zelfs zij hebben geen idee wat dit precies is. Het lijkt mij dus dat dit iets gangbaars is voor Fransen, maar niet per se voor andere (Franstalige) landen.
Want in Frankrijk spreken ze alleen maar Frans en hebben ze geen expats?

Daffodil, enjoy!
quote:MarianneDavids schreef op 12 augustus 2012 @ 18:21:

Weet je zeker dat het om jou gaat en niet om je hond/kat/konijn/cavia?

En stel dat dat zo is, dan moet een dierenarts de oren, ogen, bloeddruk en ook psychische toestand van een cavia of konijn gaan beoordelen?
Dus als je HIV hebt, kom je er niet in bijvoorbeeld?
Wat ze vragen is een verklaring van je huisarts dat je gezond bent. Of eventueel welke ziekten en aandoeningen je hebt.

Dit is een standaard brief die iedere huisarts zo uit kan printen. Wel moet je even op consult komen hiervoor.
quote:Daffodil schreef op 12 augustus 2012 @ 18:12:

Ja, lang en breed volwassen.

Ik zou inderdaad kunnen vragen of ik het in Frankrijk kan halen. Maar mijn Frans is niet geweldig en ik hou al niet van dokters, dus ik hoopte om dat hier nog even te kunnen doen voordat ik vertrek zodat dat in ieder geval een zorg minder is.

Jee, vaccinaties. De laatste moet alweer van heel lang geleden zijn.

Ja, ik vroeg het, want ze vragen bv. voor baby's zo'n certificaat als ze naar de crèche gaan. (Dan gaat het vooral om inentingen). Maar dat is tegenwoordig niet meer verplicht.

Als je inentingen niet meer up-to-date zijn (DTP elke 10 jaar bv.), dan krijg je een herhaalrecept van de dokter. De keuze is dan aan jou om je weer te laten inenten of niet. Maar het gaat dan om de gewone inentingen he, die je als kind hebt gekregen. geen exotische ziektes.
Ja, als kind heb ik de goede inentingen gekregen. DKTP en de herhaling en de BMR. Maar dat was als kind. Als volwassene niet meer.

Ik bedenk me net dat niemand hier mijn volledig medisch dossier heeft. Niet echt handig.
medische verklaring heb je o.a ook nodig als je wilt gaan sporten ergens
In Frankrijk bedoel je? Je kunt niet naar de sportschool zonder medische verklaring? Als in Daffodil is gezond genoeg om te sporten?

Interessant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven