Geld & Recht alle pijlers

Vraag over werken in de zorg / CAO

15-08-2012 17:12 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het op deze pijler thuishoort of bij Studie&Werk.

Ik werk in de zorg, en in heb afgelopen maand 14 dagen achter elkaar gewerkt. Volgens de CAO mag dat niet, na 11 dagen werken heb je recht op 3 dagen vrij (na de 14 dagen werk had ik 2 dagen vrij).

Nu komt mijn vakantie eraan en wil mijn teamleider dat ik het laatste weekend van de vakantie kom werken. Dit omdat het druk is en in de CAO staat ook dat de werkgever het recht heeft om een werknemer te vragen het eerste of laatste weekend van de vakantie te werken.

Waar ik mee zit: ik ben echt toe aan het opladen van mijn batterij en had me erop ingesteld dat ik 3 volle weken vakantie zou hebben (die dit weekend begint) en wil eigenlijk aangeven dat ik toen teveel gewerkt heb en als compensatie daarvoor geen weekend vanmijn vakantie wil werken.

Mijn teamleider is nu echter al op vakantie (hoorde ik op mijn voicemail) waardoor ik dat met een collega moet bespreken.

Zouden jullie hier iets mee doen, of niet om gezeur te voorkomen?
Staat dat serieus in je CAO? Wist ik niet. Ik meende juist dat je recht hebt op drie aaneengesloten weken vakantie per jaar.

Ik lees dat ze het je vraagt. Vragen is geen eisen. Ik zou dus nee zeggen in jouw geval, zodat je echt even kan opladen.
hoe sta je ingeroosterd?
jArtikel 6.1.8 Opnemen van (vakantie)verlof

1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen (vakantie)verlof op te nemen.

2. Het (vakantie)verlof wordt, tenzij de belangen van de afdeling of dienst waar de betrokken werknemer aangesteld is zich

hiertegen verzetten, overeenkomstig de wensen van de werknemer – desgewenst ononderbroken - verleend. De

werknemer kan ten aangesteld is zich

hiertegen verzetten, overeenkomstig de wensen van de werknemer – desgewenst ononderbroken - verleend. De

werknemer kan tenminste aanspraak maken op een (vakantie)verlof van drie weken aaneengesloten met inbegrip van de

weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend.
ik zou het niet doen, drie weken vakantie is drie weken vakantie. Ik heb hetzelfde gezeur gehad. Maar zou je teamleider/collega zelf ook eerder terug komen van vakantie? Je hebt het verlof toegezegd gekregen neem ik aan?
Precies. Eens met Jet.
Ik heb het verlof toegezegd gekregen, en ik wil best extra werken maar nu even niet. Ik heb een contract van 24 uur, werk al sinds ik daar begonnen ben ongeveer 30 uur en heb in julie 3 weken 47 uur gewerkt (daarin viel ook de rij van 14 dagen)

Jet91:

CAO VVT:

"6. Bij de vaststelling van de werktijden dient een onafgebroken rusttijd in acht te worden genomen van ten minste 36 uur

per elke aaneengesloten periode van 7 x 24 uur, of een onafgebroken rusttijd van ten minste 60 uur aaneengesloten in

elke aaneengesloten periode van 9 x 24 uur. Bij de tweede variant geldt de mogelijkheid van bekorting tot 32 uur in

elke periode van 5 achtereenvolgende weken. Voor kraamverzorgenden kan als afwijkende rusttijd worden gehanteerd:

in een aaneengesloten tijdruimte van 11 maal 24 uur een onafgebroken rusttijd van ten minste 72 uur. Aan

kraamverzorgenden mag tijdens de voorgeschreven periodes van onafgebroken rust geen wachtdienst worden

opgedragen."

Ik zie in de CAO van 2012 inderdaad staan dat de werknemer recht heeft op 3 aaneengesloten weken + weekenden, daar ga ik gebruik van maken!
Loyaliteit is prima, maar niet als het ten kosten gaat van jezelf. Dus nee, niet doen. Niet als ze het niet eist.

En als je het moeilijk vindt om te verklaren waarom niet, kun je natuurlijk ook simpelweg zeggen dat je al plannen hebt, aangezien ze je al toestemming had gegeven voor het verlof.
Ik voel me toch een beetje lullig omdat er collega's zijn die dus wél her weekend voor of na hun vakantie gewerkt hebben. In de vorige cao stond dat je het weekend voor of na je weekend ingezet kon worden als dit wegens vakantiedrukte nodig was.

En ik heb inderdaad al plannen dat weekend...
Aangeven dat je conform CAO recht hebt op 3 aaneengesloten weken incl het weekend ervoor en het weekend erna. En dat je op dat recht een beroep doet, omdat jij ook echt aan vakantie toe bent.

De kwestie van die teveel dagen werken wat eerder plaats vond, moet je er buiten laten. Als jij dat een probleem vond, dan had je er toen direct werk van moeten maken. Je leidinggevende had dan de fout nog kunnen herstellen. Achteraf pas klagen en het dan ook nog gebruiken als pressiemiddel is niet chic.
Ik schat in dat jouw manager zomaar wèl drie weken achter elkaar vakantie heeft , inclusief de weekenden.

Als ik jou was mocht die fijne manager het eerste weekend van zìjn eigen vakantie lekker besteden aan het regelen van een goede vervanging voor medewerkers met verlof!

Dit slaat namelijk echt nergens op. Werk zelf in de zorg als manager en dit doe je gewoon niet. Héél misschien één keer als een collega opeens is overleden of zoiets zeer ernstigs. Maar niet bij meerdere mensen de hele zomer lang. Het mag ook gewoon niet. En dat is niet voor niks. Anders gewoon even langs lopen bij de ondernemingsraad.

Want dit is slecht management.

In mijn eigen organisatie hebben we het wel eens opgelost door in noodgevallen mensen uit kantoorfuncties, in de ochtend afdelingen te laten ondersteunen. Managers (ja óók lokatiemanagers! die zijn over het algemeen gediplomeerd) mochten 's ochtend gewoon een paar uur lekker meehelpen op de afdelingen.

Dat was ook wel eens goed om voeling met de werkvloer te houden.
nummerzoveel, dat ik 14 dagen moest werken heb ik al eerder aangegeven, nog voor ik daaraan begon. De teamleider gaf aan dat er iemand mijn weekend over zou nemen (ik moest namelijk maandag t/m vrijdag werken omdat ik 3 weken de enige planner was) maar dat heeft ze niet gedaan (of kunnen doen, weet ik niet). Heb dat naderhand nogmaals aangegeven en de reactie was toen: Dan plan je je maar een ochtend uit als dat kan.

jo12345,

De teamleider gaat ruim 3 weken met vakantie, want vandaag was haar laatste dag.

Slecht managemant is het op meerdere punten, maar als ik haar daarop aanspreek ben ik het zwarte schaap. Je tip over de ondernemingsraad neem ik ter harte, dank je!
Het is je recht Noopes, en gezien je recente inzet op je werk zou ik de vakantie onaangetast laten. Het gemak van het op vakantie gaan van de teamleider terwijl de roosters niet geregeld zijn snap ik uberhaupt niet, en dan ook nog via een voicemail iemand benaderen....tjongejonge.
geef aan dat je dingen gepland heb staan en dat je nite kan.

Verder kan je idd het weekend voor je vakantie of daarna idd ingepland worden, mits je 3 weken vakantie heb dan heb je recht op alle weekenden. (gehadicapten cao)
O maar dit is bij ons heel gewoon. De vakantie gaat in op maandag, het weekend ervoor moet je komen opdraven of je nou wil of niet. In de cao staat idd 3 weken aaneengesloten inclusief de weekenden ervoor en erna, maar je hebt niks in te brengen.
quote:noopes schreef op 15 augustus 2012 @ 17:42:

Ik zie in de CAO van 2012 inderdaad staan dat de werknemer recht heeft op 3 aaneengesloten weken + weekenden, daar ga ik gebruik van maken!

Het kan zijn dat een weekend voor of na de 3 weken vakantie werken met een speicale reden.

Hier hebben we ook 3 weken vakantie met 3 weekenden. je werkt dus voor of na je vakantie een weekend.

Gaan wij de cao strikt volgen, dan betekend het dat niet iedereen meer zijn aangevraagde vakantie kan krijgen, maar we gaan werken met 2e, 3e en 4e leuzes verspreid over de zomermaanden

Ik zou eerst een vragen wat de reden is, bij ons is de reden dus om zoveel mogelijk medewekerkers hun eerste keus vakantie aanvraag te geven

Overigens 14 dagen werken dat mag in geen enkele cao. 8 dagen is de max, met een uitschieter naar 10 dagen maar dan wel met toestemming van de werknemer.

Wij schrijven dat ook altijd op, bij opns werkt iemand alleen 10 dagen op eigen verzoek.

De boetes zijn enorm hoor
quote:lammy schreef op 19 augustus 2012 @ 21:21:

O maar dit is bij ons heel gewoon. De vakantie gaat in op maandag, het weekend ervoor moet je komen opdraven of je nou wil of niet. In de cao staat idd 3 weken aaneengesloten inclusief de weekenden ervoor en erna, maar je hebt niks in te brengen.Bij ons hoeft een vakantie helemaal niet in te gaan op maandag, is mogelijk om die op elke dag in te laten gaan
Ik zou me houden aan de CAO tekst en als men zich daar standaard niet aan houdt, dan is het wellicht tijd om als collega's de OR gezamenlijk eens in te schakelen. Ik weet dat vakantieperiodes lastig zijn en in sommige delen van NL men überhaupt al moeite heeft met genoeg gekwalificeerd personeel te vinden, maar dat is nog geen reden om bestaande medewerkers hun rechten te ontnemen.

(Ik werk in de ouderenzorg, niet aan het bed).
Ik was om te beginnen al nooit die 14 dagen achter elkaar gaan werken. Helaas werken er in de zorg voornamelijk vrouwen en die zijn veel te soft als het op arbeidsvoorwaarden aankomt.
quote:lammy schreef op 19 augustus 2012 @ 21:21:

O maar dit is bij ons heel gewoon. De vakantie gaat in op maandag, het weekend ervoor moet je komen opdraven of je nou wil of niet. In de cao staat idd 3 weken aaneengesloten inclusief de weekenden ervoor en erna, maar je hebt niks in te brengen.Maar moet je dan het laatste weekend komen werken? Zo niet dan heb je toch gewoon drie volle weken vrij, van maandag t/m zondag?
Ik heb aangegeven dat ik al plannen had, werd gelukkig niet zo moeilijk over gedaan.

De meeste collega's werken in het weekend een vaste route wat in de vakantietijd betekent dat als collega A op vakantie is, collega B 3 weekenden achter elkaar moet werken. En dan is het zeer zeker collegiaal om 1 weekend van he vakantie te werken, anders moet je collega 4 weekenden werken.

Over die 14 dagen: ik was die 3 weken de enige die met het plansysteem kon werken én 14 dagen de enige die bekwaam was om een bepaalde handeling bij een cliënt uit te voeren.

Nadeel van op je strepen staan is dat je dan bij je teamleider op 'de zwarte lijst' komt te staan en je collega's nemen het ook niet altijd in dank af... En als hbo-v liggen de banen ook niet echt voor het oprapen (Limburg)
Wel fijn dat er op jouw reactie op de vakantieplanning relaxt gereageerd werd, geniet ervan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven