koophuis overschrijven op 1 naam of afblazen?
zondag 19 augustus 2012 om 10:24
2 maand geleden hebben mijn vriend en ik een compromis ondertekend bij een immokantoor om een huis te kopen ... Nu echter is enorm veel gebeurd in een korte tijd en gaan we uit elkaar.. De akte is echter nog niet getekend bij de notaris.
Nu vroegen wij ons af of het beter was om het huis op 1 naam over te schrijven of gewoon van de aankoop af te zien hoewel er dan in de compromis vermeld stond dat de koper het gehele bedrag van het huis mag eisen (dus verkoop toch laten doorgaan) in geval van afzien van verkoop ..
Mijn vriend zou er graag in wonen dus dachten wij dan eerder aan het huis op 1 naam overschrijven ... zou iemand een idee hebben van de kosten en of dit wel zo een goede keuze is ?
alvast bedankt
Nu vroegen wij ons af of het beter was om het huis op 1 naam over te schrijven of gewoon van de aankoop af te zien hoewel er dan in de compromis vermeld stond dat de koper het gehele bedrag van het huis mag eisen (dus verkoop toch laten doorgaan) in geval van afzien van verkoop ..
Mijn vriend zou er graag in wonen dus dachten wij dan eerder aan het huis op 1 naam overschrijven ... zou iemand een idee hebben van de kosten en of dit wel zo een goede keuze is ?
alvast bedankt
zondag 19 augustus 2012 om 10:30
zondag 19 augustus 2012 om 10:38
TO, zo te 'horen' ben je Vlaams. Is de woning ook in Belgie, en de hypotheek bij een Belgische bank? Dan weet ik niet of je echt goed uit kan gaan van reacties hier op het forum. Bij huren zijn de regels tussen NL en BE in elk geval heel verschillend, dus ik weet niet of je veel hebt aan de overwegend Nederlandse reacties hier. Zelfde gaat op voor de kosten van overschrijven.
zondag 19 augustus 2012 om 10:47
Ik zou niet weten hoe de regels allemaal zijn en of het kan. Het lijkt me echter wanneer hij de hypotheek alleen kan betalen dat dat het beste is. Anders hebben jullie en geen huis en een gigantische schuld gezien er al getekend is. Dan moet je toch het hele bedrag of een gedeelte van de aankoopsom betalen. Dat is niet mis!
Daarnaast sterkte gewenst, wat rot voor jullie dat jullie uit elkaar gaan terwijl jullie eigenlijk zo'n grote stap nemen samen.
Succes net het regelen van alles en sterkte.
Daarnaast sterkte gewenst, wat rot voor jullie dat jullie uit elkaar gaan terwijl jullie eigenlijk zo'n grote stap nemen samen.
Succes net het regelen van alles en sterkte.
zondag 19 augustus 2012 om 11:29
Vaak is er in een koop overeenkomst een clausule waarin staat dat de koop doorgaat MITS je de hypotheek rond krijgt, en de overeenkomst komt te vervallen wanneer je de lening niet rond krijgt.
Wanneer jullie uit elkaar gaan, kun je theoretisch dus (waarschijnlijk) de hypotheek niet rond krijgen, en kun je de koop dus ontbinden.
Wanneer jullie uit elkaar gaan, kun je theoretisch dus (waarschijnlijk) de hypotheek niet rond krijgen, en kun je de koop dus ontbinden.

zondag 19 augustus 2012 om 19:58
quote:little_pickle schreef op 19 augustus 2012 @ 11:29:
Vaak is er in een koop overeenkomst een clausule waarin staat dat de koop doorgaat MITS je de hypotheek rond krijgt, en de overeenkomst komt te vervallen wanneer je de lening niet rond krijgt.
Je kan dan toch nog steeds prima met z'n twee de hypotheek rondkrijgen? Dat je relatie niet meer zo leuk is kan de tegenpartij niets schelen denk ik hoor.
Ik zou gaan praten en kijken of hij de hypotheek alleen op zijn naam kan krijgen. Of anders zou ik de verkopers vragen of ze er van af willen zien. Misschien tegen betaling van 10% van de verkoopprijs misschien.
Je kan dan toch nog steeds prima met z'n twee de hypotheek rondkrijgen? Dat je relatie niet meer zo leuk is kan de tegenpartij niets schelen denk ik hoor.
Ik zou gaan praten en kijken of hij de hypotheek alleen op zijn naam kan krijgen. Of anders zou ik de verkopers vragen of ze er van af willen zien. Misschien tegen betaling van 10% van de verkoopprijs misschien.
Zeg maar Spijker.