Geld & Recht alle pijlers

BTW verhoging

21-08-2012 10:39 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk parttime in een winkel. Afgelopen week werden de prijzen aangepast door de BTW verhoging. Het viel me op dat de prijzen niet met de 2% verhoogd werden maar met 10 - 15%.

artikelen van 30 euro werden nu ineens 35 euro.

Ik weet zeker dat het bedrijf waar ik werk niet de enige is die de BTW verhoging gebruikt om de prijzen flink te verhogen.

Wat vinden jullie hiervan?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
dat gebeurd wel vaker inderdaad. Maar deze verhoging is wel fors. Maar ook de BTW verhoging is wel snel, die gaat toch pas in oktober in?
Bij meerdere winkels hebben ze de prijzen al verhoogd en ook flink. Schandalig!
Als ze te veel verhogen prijzen ze zich vanzelf uit de markt.
Als je in een winkel werkt dan mag ik toch hopen dat je weet dat een BTW verhoging van 19 naar 21% niet een prijsverhoging van 2% is....

En verder, tja, prijzenverhogen doen winkels wel vaker. Inflatie, vraag, aanbod, enzo, het hoort er allemaal gewoon bij.
stom. Maar wat sugarmiss zegt, ze prijzen zichzelf daarmee uit de markt. Het is nog steeds crisis en de consument houdt de hand op de knip
goh verrassend (not). Gebeurd toch constant???

Nu kost iets 29,99, omdat dat er psychologisch goed uitziet. Als er 2% op gaat, zou het artikel 60 cent meer gaan kosten. Dat ziet er niet uit 'dus' wordt het maar meteen 34,99.
Rekenen kunnen de meeste mensen niet nee, het is niet 2% over het netto bedrag wat erbij komt. Het is 2% over het bruto bedrag zonder de huidige 19%. Op een bedrag van ¤30 komt er net ¤0,50 bij.
gember999

Leg even uit aan dom winkelmeisje

als iets 84 euro excl kost was dat ca 100 euro incl.

met 21 % BTW wordt dat ca. 102 euro

Ik heb idd niet met een rekenmachine door de winkel gelopen en de bekende formules toegepast, maar globaal gekeken.

Datzelfde artikel kost nu dus 114,99.

Dat was mijn punt.
Zoals het brood wat duurder gaat worden, gaat de huur van de winkelier ook om hoog, personeelskosten stijgen, en ze rekenen alles door aan de klant.

Je half broodje wordt dan spontaan een flink stuk duurder.Onder de noemer stijgende graanprijzen, verhogen we maar alles.
Maar zo werkt dat toch altijd. En als het niet komt door de BTW verhoging, dan komt het door de droogte in Amerika, de overstromingen in Japan, onlusten in Verwegistan, nieuwe wetgeving enz. enz. Er is altijd wel een reden dier wordt aangegrepen om de prijzen flink te verhogen.
Werden álle prijzen aangepast?

Want een winkel kan er natuurlijk ook voor kiezen om niet alle artikelen op te prijzen, maar een kleine selectie te kiezen en die wat meer op te prijzen. Zodat uiteindelijk de verhoging gecompenseerd word.

Sterker nog, ik denk dat de meeste winkels dat zo doen.
We krijgen elke week een deel nieuwe prijskaartjes, zodat over een week of 6 alles is aangepast. En tot nu toe waren alle prijzen minstens met 10% verhoogd. en als alle winkels hetzelfde doen prijst niemand zich uit de markt toch?
En wat nou he... als het gewoon nodig is, die verhoging om je kop boven water te houden?

Ik word als winkeleigenaresse nogal een beticht van zakkenvullerij. Terwijl ik al langer dan een jaar in heel zwaar weer zit, waardoor ik met mijn 70 uur in de week werken niet eens boven het minimum uitkom. ( En nee, ik ben niet zielig, ik doe het ervoor en ik hou van mijn werk en mijn winkel )

Mijn huur stijgt, mijn personeelskosten stijgen, de brandstof is niet meer te betalen..... Inkoop is verhoogd.

Waarom zou ik dat dan niet doorberekenen? Die klappen zelf opvangen lukt echt niet hoor.

Rijk word ik er niet van een prijsverhoging, maar het zorgt er wel voor dat ik deze crisis overleef en dan hopelijk als de boel weer aantrekt, weer een normale arbeidsvergoeding ontvang.
O, nu al 21% BTW aan de klant doorberekenen en maar 19% afdragen. Dat mag dus niet, be nheel benieuwd of de BTW ook in de kassa is aangepast en op de prijsvermelding, want het MAG NIET!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 21 augustus 2012 @ 11:26:

O, nu al 21% BTW aan de klant doorberekenen en maar 19% afdragen. Dat mag dus niet, be nheel benieuwd of de BTW ook in de kassa is aangepast en op de prijsvermelding, want het MAG NIET!

Nee, natuurlijk wordt dat nu nog niet op deze wijze doorberekend aan de klant. Over 6 weken is het ongveer 1 oktober wordt de BTW 21%, dan wordt het wel als 21% zichtbaar bij de kassa.

De winkeliers doen echt niets verkeerd, maar zorgen ervoor dat alles op tijd is aangepast. Natuurlijk mogen de winkeliers hun prijzen verhogen op het moment dat zij dat willen en naar een prijs die zij willen. En uiteraard rekenen ze nu nog 19%. In de prijsvermelding staat alleen bij groothandels de ex BTW prijsvermeld, anders staat er zelden een BTW bedrag genoemd.
Ik weet niet hoor, maar TO schrijft in haar OP dat afgelopen week de prijzen werden aangepast door de BTW verhoging......
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dahlia74

Ja, precies zo zal het in de meeste gevallen gaan.
Fame

Zoals Dahlia zegt dus. Aan het personeel werd verteld dat het om de BTW verhoging al vast ging, maar op kassabon staat nog gewoon 19%
quote:nienke2010 schreef op 21 augustus 2012 @ 10:56:

Rekenen kunnen de meeste mensen niet nee, het is niet 2% over het netto bedrag wat erbij komt. Het is 2% over het bruto bedrag zonder de huidige 19%. Op een bedrag van ¤30 komt er net ¤0,50 bij.Jij weet het lekker duidelijk uit te leggen
Als een winkelier zijn prijzen verhoogt, kan daar best een goede reden voor zijn.

Prijzen (behoorlijk) verhogen onder het mom van de btw wijziging, vind ik echter een verdrietige dekmantel.
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven