Schoonfamilie

22-08-2012 10:08 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen! mijn eerste topic op viva, ik lees al een tijdje mee maar heb nu iets waar ik julie adviezen wel kan gebruiken!

Mijn schoonfamilie.. Mijn vriend en ik zijn nu meer dan 2 jaar samen en ik irriteerd me dood aan zijn familie. Als ik er ben doen ze echt poeslief, maar ik weet dat zodra ik weg ben er over me gepraat word. Daarnaast werkt schoonmoeder ergens en ik weet dat mijn priveleven uitgebreid aan collegas wordt medegedeeld.Mijn vriend hangt nogal aan zijn familie en dat maakt het probeem niet makkelijker.. in zijn ogen kan zijn familie niets verkeerds doen. Nu kan ik me over bovenstaande dingen me redelijk over heen zetten, maar 2 weken geleden is de bom gebarsten ( in mezelf). Ik ben sinds een maandje aan het dieten ( lees: gezonder eten, niet snoepen, meer bewegen). En schoonfam maakt daar constant belachelijke opmerkingen over. Heel vervelend! Nu was ik bij mn vriend zijn oma op visite en ineens schreeuwt ze keihard ( 2x..) ''ik heb nog wat voor je.. een armbandje,, want tsja jij bent de enige met dikke armen, dat hebben wij niet!'' Nou ben ik echt niet dik en heb ook echt niet dikkere armen dan hun dus vond het maar erg raar! ( ik let op wat ik eet omdat ik strakker in mn vel wil zitten, puur voor mezelf dus). Met grootse irritatie ben ik weggegaan. Een week later kwam oma eten bij de rest van de (schoon)familie. Ze hadden eten besteld en ik at iets anders. Oma ging weer los... ''jaa dooreten jongens want normaal eten MiseryMiss voor 2 dus we hebben over'' Ook dit werd 2x herhaald. De rest van de familie lachte het wat weg, maar ik was woest!!! Kijk als het er nou met een glimlach uit komt en een knipoog dan kan ik er ook nog wel lichtelijk om lachen, maar ze meende het bloedje serieus..! Ze probeert me dus bewust te kwetsen en dat is gelukt, erg naar als je dan publiekelijk voor schut word gezet. ( zo heb ik het ervaren).

Mn vriend zegt dat het grapjes zijn, maar ik voel dat niet zo, je ziet duidelijk aan iemand of er een grapje wordt gemaakt of niet en dat is duidelijk niet het geval! ik heb zo geen zin om die familie nog te zien, maar ja weinig keus. Nu stelde mn schoonouders ook nog voor samen op vakantie te gaan.. nou alsjebieft zeg.. maarja hoe kom ik hier nou weer onderuit zonder ruzie..?Help!
Daar kom je niet onderuit zonder gezeik. Maar persoonlijk zou het mij het gezeik wel waard zijn. No way dat ik met dergelijke mensen op vakantie zou gaan. En een kerel die dit soort kwetsende opmerkingen slechts een grapje noemt hoef ik ook niet.
Ik ken dat soort 'grapjes' ook, maar dan van mijn eigen familie vroeger ipv schoonfamilie. Die zijn inderdaad niet leuk, en nog minder als niemand er begrip voor heeft. Ik zou gewoon vlakaf zeggen dat je de vakantie wilt afblazen met tekst en uitleg erbij. Maar dat ben ik. Zij houden geen rekening met jou gevoel, waarom zou jij er dan eikes onder gaan leggen? Wil je je eigen echt in bochten gaan wringen voor schoonfamilie?

Hier geen contact met mijn schoonfamilie, en daar heb ik ook rechtuit tegen gezegd hoe en wat. Verder geen ruzie gewoon duidelijk gemaakt dat het voor mij daar op die plek en tijd stopte met hun tactieken en dergelijke.
Je schoonouders stelden voor om samen op vakantie te gaan.

Je kan ja zeggen of nee. Als je niet wilt is het nee en je hoeft voor die nee geen verantwoording af te leggen.

Heb het hier met je vriend over, zodat hij (het zijn zijn ouders) het kan zeggen als je schoonouders er weer over beginnen.
Is het steeds zijn oma die "grapjes" maakt of doet de rest van de familie dit ook? Of geneert de rest van de familie zich ook, maar durft niemand er iets van te zeggen.

Voor de vakantie je kan zelf ja of nee zeggen. Je bent ze geen uitleg verschuldigt.
Hoe oud is oma?

Maar de kwestie richt zich toch vooral op oma en niet op je schoonouders? Je geeft zelf aan dat die het maar wat weg lachte. Dus niet spontaan om die kwetsende opmerkingen maar gewoon om er vanaf te zijn.
Zeggen dat hè geen vrij kan krijgen?
Het wordt ja en ruzie met jezelf of het wordt nee en ruzie met je schoonfamilie. Aan jou de keuze.

Bespreek het met je vriend. En maak hem héél duidelijk dat jij dit niet als grapjes ervaart, maar als uitermate kwetsend en dat je op deze basis niet meer met hen wilt omgaan. Dus wat jou betreft in elk geval geen vakantie. Als hij het blijft wegwuiven zou ik persoonlijk er eens over nadenken of ik deze vriend nog wel wil.
Bedankt voor julie reacties. Ik heb mezelf ook voorgenomen de volgende keer korte metten te maken met de opmerkingen. Hoe ik dat ga doen is nog de vraag.. Ik heb mijn vriend gisteren al duidelijk gemaakt dat een vakantie met z'n vieren er niet in zit, hij was het hier wel mee eens, maar toch bekruipt me dan het gevoel dat hij de situatie zoals die is niet leuk vind. En juist omdat iedereen het steeds weglacht voel ik me een zeikerd, terwijl ik het echt niet leuk vind. Ik probeer duidelijk de lieve vrede te bewaren, maar dit wordt steeds moeilijker.. Het rare is.. iemand anders had dit eens moeten zeggen., die had ik het gelijk goed duidelijk gemaakt dat ik er niet van gediend ben.. Ik zie mijn vriend morgen pas weer en denk dat ik dan maar es moet gaan uitleggen hoe ik me er bij voel.. ( note: we kunnen pas volgend jaar in ons huis, Nieuwbouw en in het weekend ( do tm zondag) ''wonen'' we daar.. kortom de helft van de week zit ik al met die mensen...
Zo'n schoon-opa heb ik: elke keer als we daar zijn moet ie rotgrapjes over m'n gewicht maken... Ik heb me er jaren rot om gevoeld, maar nu besloten om het gewoon te negeren, ach, die paar keer per jaar dat we elkaar zien, ik ga gewoon niet in zijn buurt zitten...
Oma is tegen de 80 maar topfit en weet prima wat ze zegt en doet.. oud fossiel ( sorry hoor..) en idd ik ga het bespreken met mn vriend!
hahaha nevyn81 wat goed van je! knap dat je je er nu niets meer van aantrekt! nee ik ga ook zeker niet meer bij oma in de buurt zitten!!
Of het grapjes zijn of niet, het blijven enorm onbeschofte opmerkingen.

Ik zou het de ruzie zeker waard vinden om niet te gaan.

Je vriend mag trouwens ook wel wat meer ballen kweken en het voor je opnemen.
Grapjes horen leuk te zijn voor iedereen. Als er keer op keer een grapje wordt gemaakt die kwetsend is voor jou, dan moet je er wat van zeggen, ook tegen die oma.

Wat die vakantie betreft, ook gewoon zeggen dat je dat niet wilt.

Vervelend dat je er nu zo lang moet logeren. Is er een andere oplossing?
Laat je vakantie niet verpesten door familieleden, daar kan ik over meepraten, uit privacy overwegingen kan ik hier niet beschrijven hoe onze vakantie is verziekt door een familielid maar ik heb nog nooit zo'n k*tvakantie meegemaakt.
verba volant, scripta manent.
Maar nogmaals, maakt alleen oma die grapjes of doet de rest mee? Of weet de rest zich ook geen houding aan te meten? En lachen ze daarom maar een beetje. Gewoon omdat ze oma al jaren kennen, zich niets van haar grapjes aantrekken, hun schouders ophalen en haar maar laten gaan. Ze zijn het dus niet met haar eens maar laten het maar gaan, ze hebben geleerd door de loop der jaren dat dit hetbeste werkt. Oude mensen kun je niet veranderen.

Is oma er altijd als jij bij je vriend bent? Als alleen oma die grapjes maakt kun je dit dan niet eens met je schoonouders bespreken? Zij kunnen je misschien helpen om deze 'grapjes" te doorstaan.
Nou daar ben ik het absoluut mee eens Sssenta! normaal de grootste bek van de wereld maar zodra ut over zn lieve mammie en omaatje gaat veranderd ie in een softie. Maarja dat zei ik al... zijn familie kan niets verkeerds doen. En het zijn ook gewoon onbeschofte opmerkingen. Al 2 jaar hoor ik elke week van oma en schoonmoeder dezelfde verhalen aan waarom een andere familielid liever geen contact meer wil hebben. Nou ik begrijp die persoon als geen ander!!!
Hoe onaantrekkelijk die meneer...
quote:Bammetjebam schreef op 22 augustus 2012 @ 10:35:

Vervelend dat je er nu zo lang moet logeren. Is er een andere oplossing?Idd, dat lijkt me ook een betere oplossing.
Oma is er niet altijd bij Dahlia74, alleen dus op zaterdag probeer dus zoveel mogelijk zaterdags leuke andere dingen te doen ( etentjes etc haha). maar het is wel een goeie wat je vraagt, schoonouders lachen mee, maar weet niet waarom ze dit doen. Of het weglachen is of... maar denk dat als het aankomende week weer zo is ik gewoon tegen granny ga zeggen dat ik haar zogenaamde grapjes nogal irritant vind!
Helaas niet heppiedepeppie12....anders stond ik allang met mn koffertje ergens anders ;)
Ik heb ook zo'n schoonoma. Vooral mijn zwager (aan de forse kant) moet het vaak ontgelden. Het lijkt wel alsof er geen rem meer op zit en dat ze denkt dat ze dit vanwege haar leeftijd wel kan maken. Mijn schoonzusje (het is haar oma die haar man 'pest') zegt er wel wat van.

Oma weet dat ze het bij mij ook niet moet flikken, want de keer dat ze een stomme opmerking maakt kap ik dat gelijk af.

Dus tips voor jou (want ik lees alleen eigenlijk dat oma dit doet) is tegen oma zeggen dat je er niet van gediend bent of snedige opmerkingen terug maken. Opmerkingen als dat je voor twee eet kun je replyen dat je wilt afvallen en of ze nog tips heeft aangezien zij de laatste jaren aan het krimpen is. Bijvoorbeeld.

En je vriend mag het best voor je opnemen als ze kwetsende opmerkingen maakt.
Bah wat naar zulke mensen!

Ik zou gewoon zeggen waar het op staat. Gewoon zeggen dat je niet met ze op vakantie gaat omdat je niet gediend bent van dergelijke opmerkingen. En laat je voortaan niet meer kisten meid. Oude mensen denken vaak dat ze het recht hebben vanalles te zeggen maar dat is natuurlijk onzin. Ze hoeven je niet te gaan kwetsen of beledigen.

Ook snap ik niet dat schoonmoeder hieraan mee doet. Gewoon keihard terugkaatsen, daar heb je ze mee en hopelijk houden ze dan vanzelf op. Dan zien ze dat er met jou niet te kisten valt.

"Oh oma, heb ik dikke armen? Die past mooi bij uw grote mond".

Succes!

PS: ON-AAN-TREK-KE-LIJK zoals die man van jou reageert. Persoonlijk zou ik geen vent moeten die zulk gedrag goed praat.
quote:Sssenta schreef op 22 augustus 2012 @ 10:33:

Of het grapjes zijn of niet, het blijven enorm onbeschofte opmerkingen.

Ik zou het de ruzie zeker waard vinden om niet te gaan.

Je vriend mag trouwens ook wel wat meer ballen kweken en het voor je opnemen.Idd zeg! Mijn schoonmoeder is ook niet de makkelijkste en soms een echter loeder, maar mijn vriend (en schoonvader) pakken haar dan wel keihard aan en dat maakt het voor mij wel te handelen zeg maar..
*Ik moet wel zeggen dat het even geduurd heeft, voordat mijn vriend zijn moeders manier van stekende opmerkingen naar mij toe doorhad.. Maar nu is 'ie er op gespitst en wordt ze meteen afgeblaft..

Schoonvader doet dit ook, indien nodig natuurlijk, en dat is echt een verademing!

Ik ben iemand die normaal snel hapt, of dingen gaat uitleggen/verklaren, Maar schoonmoeder kan ik inmiddels prima negeren.. Afsnauwen doen vriend en shoonvader wel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven