Gezondheid alle pijlers

Ingegroeide haar??Talgklier ontstoken?

25-06-2007 10:45 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Vandaag is mijn huisartsenpraktijk gesloten dus nu stel ik mijn vraag hier. Ik heb in mijn lies een binnenhuidse pukkel/bobbel. Ik weet niet of het een ingegroeide haar is of een ontstoken talgkliertje..of kan het nog iets anders zijn? Kan je het verschil zien en/of voelen. En, moet je ervoor naar de huisarts? Dat ding zit echt op een pijnlijke plek, precies in mijn lies waar mijn slipje tegenaan schuurt en fietsen is ook echt pijnlijk. Kan je zoiets insmeren met vaseline of ik het juist beter om dat niet te doen??

Alvast bedankt!
hoe ziet de bobbel eruit???

alleen rood en onderhuids(met witte kop evt)?waarschijnelijk verstopt talg kliertje(een pukkeltje/puisje)

rood onder of bovenhuids met en zwart/bruin puntje er in dat is een verstopt/ingegroeid haartje die kunnen flink pijn doen

je kan er lostjes een pleister overheen plakken zodat het niet schuurt, ik zou er niets op smeren(ik heb ook wel eens een ingegroeide haar)

als je er veel last van blijft hebben moet je even naar de dokter gaan....

xxxxxxxx
Muchos gracias! xx
Als er echt een puskopje op zit of je ziet de haar goed ziet zitten, kun je met een schone naald het puskopje opensteken en evt de haar naar buiten halen (maar ga niet langer dan een minuut peuren eraan. Doe het schoon, dus ontsmet je huid even met wat alcohol, sterilon oid en hou een naald in een gasvlam (fornuis) tot het puntje rood gloeit. Even afkoelen, was je handen goed en prikken. Maar als het echt groot is (ik zou zeggen meer dan een cm) en niet oppervlakkig: blijf er dan vanaf, pas je ondergoed aan en evt een pleistertje. En ga als het vervelend blijft of je twijfelt: naar de huisarts. Er is niets geks aan.
Ik zie geen wit kopje of zwart puntje..het lijkt meer op een onderhuidse puist en het is vooral rood. Ongeveer 1 cm doorsneel. Heb nu een gewone onderbroek aan en ik voel het ook als ik zit.

Denk dat ik morgen toch maar even de dokter bel..
Volgens mij is het een steenpuist. Heb ik zelf ook regelmatig.

Het komt voornamelijk door het schuren van je slip langs je lies. Ik zelf knijp ze altijd open, maar dat schijnt eigenlijk niet te mogen ivm herbesmetting. Trekzalf schijnt ook te helpen.
Yikes, als ik dit lees krijg ik weer nachtmerries...ik heb dit ook een keer gehad, ook rood, warm en pijnlijk, maar dacht dat het vanzelf weer over zou gaan. Na een paar dagen was het dus nog niet over, werd alleen maar erger (kon zelfs niet meer lopen zonder pijn). Dus ben maar even naar de huisarts gegaan en die heeft het zonder verdoving opengemaakt en er een gaas in gepropt...en men, ik ben niet kleinzerig, kan een hoop hebben, maar hierbij gilde ik het zo'n beetje uit! Heb echt zelden zo'n pijn gevoeld. Dus laat het aub niet zover komen en ga bijtijds naar die huisarts!!!
Oei...een steenpuist??

Jakkes...dat lijkt op wat ik beschijf?? iewwwww

En ik heb ook al een huidschimmel...gaat lekker allemaal:(
Van zo'n bobbel in mijn lies heb ik al zo'n 30 jaar last. Soms is hij er ineens weer, dan is hij weer maanden weg. Vroeger had ik er veel last van, kon ik geen lange broek aan, etc.

Vandaag las ik ergens wat het zou kunnen zijn. Ik ga op zoek.
Gevonden: onder Beauty bij het topic Ontstekingen:

Kijk maar eens op www.hidradenitis.nl

Sterkte!
Ik schijn ook hidradenites te hebben, is ooit na het weghalen van een "steenpuist" geconstateerd. Ik ben inderdaad wat gevoeliger voor onderhuidse bultjes, maar merk er meestal gelukkig weinig van. Andere mensen hebben veel heftiger last van hidradenites maar als je last hebt van 1 onderhuids bultje zoals TO zou ik daar in ieder geval niet van uitgaan.

Bij al meer dan 30 jaar regelmatig een terugkerende onderhuidse "steenpuist" is de kans best groot dat je een milde variant daarvan hebt.
Van een ingegroeid haartje kun je inderdaad een vreemde "knikker" in je huid krijgen.

Aanstippen met tea tree olie, en hopen dat het snel een puist wordt, die je weg kunt halen. En daarna nog even doorbehandelen met tea tree olie.
Zit hier met een ontstoken cyste in het gezicht en doet nogal pijn.Iemand ervaring om het weg te laten halen in het ziekenhuis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven